Rabobank keert geen
bonus uit aan bestuur
(L
Gerschtanowitz
in directie van
Talpa Media
Wegener Media kleurt Oranje!
ECONOMIE 11
Auto's verbruiken
vaak veel meer
brandstof dan de
fabrikant belooft.
Tunen dan maar?
Of anders rijden?
Wij gaan er
vanuit dat
autofabrikanten
motoren zo goed
mogelijk afstellen
BENZINEVERBRUIK
MARKT m
33 jaar op de troon 33% korting gratis kleur
WOENSDAG 10 APRIL 2013
Autorijden kan stuk zuiniger
door Joep Trommelen
AMERSFOORT - Jeroen van Beek, ei
genaar van Unlimited Tuning in
Amersfoort, plugt zijn laptop in
de on board diagnostics (obd) stek
ker onder het dashboard van de
BMW. Hij leest de software uit en
anderhalf uur later uploadt hij
nieuwe die benzine-auto's vol
gens hem 8 tot 10 en dieselauto's
12 tot 19 procent zuiniger maakt.
En niet alleen dat, de trekkracht
zou ook toenemen.
Van nieuwe, steeds zuiniger au
to's valt het door de fabrikant in
de folder omschreven verbruik
vaak vies tegen. In een recent
TNO-rapport staat dat in een test
van acht auto's dat zij gemiddeld
23 procent meer verbruiken dan
het laagste verbruik dat de fabri
kant belooft. Wie daar iets aan
wil doen, kan kiezen voor een an
dere rijstijl, volgens de al tien jaar
oude campagne Het Nieuw Rij
den. Zuiniger rijden kan ook door
je auto zuiniger af te laten stellen,
eco-tuning.
Voor 225 tot 325 euro voorzien be
drijven zoals die van Van Beek de
boordcomputer van auto's van
'zuinige' software. Voor vrachtwa
gens rekent hij zo'n 800 euro. „De
meeste auto's van na 1998 hebben
zo'n obd-stekker. Als je meer dan
35.000 kilometer per jaar rijdt,
Erik Jan de Jong, ANWB
De Jong: „Mensen moeten er
goed over nadenken en weten
met wie ze in zee gaan. Als een
dealer er achter staat en de garan
tie gewoon doorloopt, is dat pri
ma, maar dat is niet altijd het ge
val. En je moet goed uitrekenen
hoe lang het duurt eer je de inves
tering hebt terugverdiend."
Unlimited Timing zegt in een jaar
zo'n 1.200 auto's te eco-tunen.
Dat is inmiddels meer dan het
aantal dat voor een chip-tuning
komt, die allen het motorvermo
gen oppimpt. Van Beek schat dat
in Nederland inmiddels zo'n
twintig bedrijven eco-tunen,
waarvan tien grote spelers. Meer
nog dan particulieren heeft hij be
drijven als klant. „Onlangs heb
ben we nog de Daf-trucks van
Van Gansewinkel getest, daar was
een besparing tot 12 procent moge
lijk. Dat levert dat bedrijf een be
sparing van 1,5 miljoen euro op.
Taxibedrijven vragen ons bij het
tunen meteen ook een limiet te
zetten op toerental en snelheid."
Over Het Nieuwe Rijden is Ka-
dijk van TNO veel positiever dan
over eco-tunen. Dat kan volgens
hem daadwerkelijk 10 tot 20 pro
cent schelen. „Je kunt veel bespa
ren als je alle tips combineert: zo
vaak mogelijk uitrollen, vlot op-
schakelen bij maximaal 3.000 toe
ren, op de snelweg rechts blijven
rijden met 90-95 kilometer per
uur; dat scheelt enorm."
Hij verwijst naar de Duitse Sprit-
monitor. Automobilisten kunnen
op die website hun eigen ver
bruik per type aangeven. „Dan zie
je dat de meeste auto's 30 tot 35'
procent meer verbruiken dan die
van de zuinigste rijders. Er is dus
veel winst te behalen."
Student Luke Lathouwers van de
Technische Universiteit Eindho
ven liet vorige maand in een afstu
deeronderzoek zien dat tot 12 pro
cent besparen met een aangepaste
rijstijl mogelijk is, zonder dat au
tomobilisten het gevoel krijgen
dat ze 'sloom' rijden.
Hij liet 46 chauffeurs eerst in hun
eigen rijstijl rijden en daarna met
vijf verschillende schakelstrategie-
en. Bij de zuinigste strategie die
ze nog acceptabel vonden, was
sprake van 6 tot 12 procent min
der verbruik. Dat kan al snel 100
euro per jaar schelen, rekent Lat
houwers voor. „Mensen denken
soms al goed te schakelen, maar la
ten toch nog wat liggen."
Jeroen van Beek van Unlimited Tu
ning leest de software van een
BMW uit. foto Marieke Duijsters
wordt het interessant, bij vracht
wagens en bussen is dat bij
25.000 tot 40.000 kilometer."
Gerrit Kadijk van TNO is scep
tisch over eco-tuning: „Daar heb
ben wij over het algemeen zeer
negatieve ervaringen mee. Het
leidt in de praktijk veelal tot een
verslechtering van emissies én
verbruik. Ik heb er nog geen goe
de voorbeelden van gezien."
Erik Jan de Jong, adviseur auto
van de ANWB: „Wij gaan er van
uit dat autofabrikanten motoren
zo goed mogelijk afstellen. Zij heb
ben er immers zelfbelang bij om
dat de belasting tegenwoordig
wordt afgestemd op de C02-uit
stoot en die is gerelateerd aan het
verbruik."
„Fabrikanten houden bij het af
stellen van de motor ook reke
ning met andere aspecten, zoals
vlot weg kunnen rijden", vervolgt
hij. „Sommige getunede auto's
stotteren bijvoorbeeld in files of
houden in als je weg wilt rijden."
Van Beek van Unlimited Tuning
weet dat autofabrikanten miljoe-
nen steken in het afstellen: „Maar
hun auto's moeten over de hele
wereld onder alle omstandighe
den kunnen rijden, van het hoge
noorden tot in de tropen. Daarom
bouwen ze een gigantische buffer
in. En wij kunnen daar, omdat we
in Europa perfecte brandstoffen
hebben, een flink stuk vanaf ha
len."
Het stotteren en inhouden her
kent hij niet. „Wij geven ook
twee jaar of 100.000 kilometer ga
rantie op tuning-gerelateerde pro
blemen."
Kadijk zou zelf'alleen aan eco-tu
ning beginnen op basis van echte
testrapporten die aantonen dat
het werkt'. „Maar de claims van
tot 20 procent minder verbruik
heb ik nog niet met testrapporten
onderbouwd gezien."
Op de Duitse website spritmonitor.de
kunnen mensen melden hoeveel hun
auto verbruikt. Aan het verbruik is te
zien hoeveel winst te behalen is met
een zuiniger rijstijl.
Golf IV TDI
minimaal
gemiddeld
maximaal
3,13 liter/100 km 5,63 liter/100 km 8,65 liter/100 km
infographic De Persdienst bron spritmonitor.de
UTRECHT - De topbestuurders van
Rabobank krijgen over 2012 geen
bonus toegekend. De bank vindt
het ongepast om variabele belo
ningen uit te keren over een jaar
waarin zowel klant als bank veel
last had van economische tegen
wind. Dat staat in het jaarverslag
van Rabobank. Vorig jaar werd
niettemin 200.000 euro aan bo
nus op de rekeningen van het vijf
koppig bestuur gestort. Dat geld
had echter betrekking op presta
ties in het jaar ervoor. In 2011 zelf
werd nog 1,7 miljoen aan variabe
le beloning uitgekeerd.
Rabobank was vorig jaar in totaal
11,5 miljoen euro kwijt aan de
raad van bestuur. Dat is 1,2 mil
joen meer dan in 2011. De toena
me wordt verklaard door een een
malige afkoop van een vervroegde
pensioenregeling, die is komen te
vervallen.
In het jaarverslag is ook melding
gemaakt van het Libor-fraude-
schandaal waarmee de bank in
verband wordt gebracht. Rabo
bank is hiervoor vorig jaar ge
daagd in een aantal civiele rechts
zaken in de Verenigde Staten. De
bank noemt alle procedures die
tot op heden tegen de bank zijn
ingesteld ongegrond. De bank
zegt zich daartegen dan ook te zul
len verweren.
LAREN - Winston Gerschtanowitz
gaat aan de slag als commercieel
directeur bij Talpa Media en
treedt daarmee toe tot de directie
van het mediabedrijf. Hij zal zich
bezighouden met de creatieve ont
wikkeling van programma's als
Koffietijd en Eigen Huis en Tuin.
Dat maakte Talpa gisteren be
kend. Gerschtanowitz is niet on
bekend met het werk: hij ontwik
kelt al jaren televisieprogramma's
voor het productiehuis. Hij
noemt de functie een nieuwe
stap in zijn carrière. „Televisie ma
ken zit in mijn bloed." De media-
man blijft het tv-programma RTL
Boulevard presenteren.
Aardappelen droog uit de schuur, 40 mm
opw, stemming vastFrites geschikt: 21,00
- 25,50; Export: 22,00- 24,00.
Zaaiuien (droog uit de schuur, stemming
vast): 10,50 - 13,00.
Granen, zaden en Peulvruchten
Tarwe, Maal: 233,00; Tarwe, Voer:
228,00. Blauw maanzaad, Kapucijners,
Karwijzaad en Brouwgerst: geen handel
Voergerst: 205,00. Prijzen per 1000 kg ex
clusief btw uit opslag collecterende handel.
Nieuwe Oogst per ton
Weidehooi: 100,00; Roodzwenkhooi uit
de schuur100,00; Engelsraaihooi uit de
schuur): 75,00 - 85,00; Veldbeemdhooi
(uit de schuur): 95,00 - 115,00; Tarwestro,
Grote Pakken (uit de schuur): 70,00 -
85,00; Tarwestro, Kleine Pakken (uit de
schuur90,00 - 100,00; Gerstestro (uit de
schuur70,00 - 80,00; Bonenstro: 70,00.
Meer weten? Kijk dan op wegenermedia.nl of neem contact
op met uw accountmanager of bel (088) 0139 994.
WGGeNGR Media