Rabobank keert geen bonus uit aan bestuur (L Gerschtanowitz in directie van Talpa Media Wegener Media kleurt Oranje! ECONOMIE 11 Auto's verbruiken vaak veel meer brandstof dan de fabrikant belooft. Tunen dan maar? Of anders rijden? Wij gaan er vanuit dat autofabrikanten motoren zo goed mogelijk afstellen BENZINEVERBRUIK MARKT m 33 jaar op de troon 33% korting gratis kleur WOENSDAG 10 APRIL 2013 Autorijden kan stuk zuiniger door Joep Trommelen AMERSFOORT - Jeroen van Beek, ei genaar van Unlimited Tuning in Amersfoort, plugt zijn laptop in de on board diagnostics (obd) stek ker onder het dashboard van de BMW. Hij leest de software uit en anderhalf uur later uploadt hij nieuwe die benzine-auto's vol gens hem 8 tot 10 en dieselauto's 12 tot 19 procent zuiniger maakt. En niet alleen dat, de trekkracht zou ook toenemen. Van nieuwe, steeds zuiniger au to's valt het door de fabrikant in de folder omschreven verbruik vaak vies tegen. In een recent TNO-rapport staat dat in een test van acht auto's dat zij gemiddeld 23 procent meer verbruiken dan het laagste verbruik dat de fabri kant belooft. Wie daar iets aan wil doen, kan kiezen voor een an dere rijstijl, volgens de al tien jaar oude campagne Het Nieuw Rij den. Zuiniger rijden kan ook door je auto zuiniger af te laten stellen, eco-tuning. Voor 225 tot 325 euro voorzien be drijven zoals die van Van Beek de boordcomputer van auto's van 'zuinige' software. Voor vrachtwa gens rekent hij zo'n 800 euro. „De meeste auto's van na 1998 hebben zo'n obd-stekker. Als je meer dan 35.000 kilometer per jaar rijdt, Erik Jan de Jong, ANWB De Jong: „Mensen moeten er goed over nadenken en weten met wie ze in zee gaan. Als een dealer er achter staat en de garan tie gewoon doorloopt, is dat pri ma, maar dat is niet altijd het ge val. En je moet goed uitrekenen hoe lang het duurt eer je de inves tering hebt terugverdiend." Unlimited Timing zegt in een jaar zo'n 1.200 auto's te eco-tunen. Dat is inmiddels meer dan het aantal dat voor een chip-tuning komt, die allen het motorvermo gen oppimpt. Van Beek schat dat in Nederland inmiddels zo'n twintig bedrijven eco-tunen, waarvan tien grote spelers. Meer nog dan particulieren heeft hij be drijven als klant. „Onlangs heb ben we nog de Daf-trucks van Van Gansewinkel getest, daar was een besparing tot 12 procent moge lijk. Dat levert dat bedrijf een be sparing van 1,5 miljoen euro op. Taxibedrijven vragen ons bij het tunen meteen ook een limiet te zetten op toerental en snelheid." Over Het Nieuwe Rijden is Ka- dijk van TNO veel positiever dan over eco-tunen. Dat kan volgens hem daadwerkelijk 10 tot 20 pro cent schelen. „Je kunt veel bespa ren als je alle tips combineert: zo vaak mogelijk uitrollen, vlot op- schakelen bij maximaal 3.000 toe ren, op de snelweg rechts blijven rijden met 90-95 kilometer per uur; dat scheelt enorm." Hij verwijst naar de Duitse Sprit- monitor. Automobilisten kunnen op die website hun eigen ver bruik per type aangeven. „Dan zie je dat de meeste auto's 30 tot 35' procent meer verbruiken dan die van de zuinigste rijders. Er is dus veel winst te behalen." Student Luke Lathouwers van de Technische Universiteit Eindho ven liet vorige maand in een afstu deeronderzoek zien dat tot 12 pro cent besparen met een aangepaste rijstijl mogelijk is, zonder dat au tomobilisten het gevoel krijgen dat ze 'sloom' rijden. Hij liet 46 chauffeurs eerst in hun eigen rijstijl rijden en daarna met vijf verschillende schakelstrategie- en. Bij de zuinigste strategie die ze nog acceptabel vonden, was sprake van 6 tot 12 procent min der verbruik. Dat kan al snel 100 euro per jaar schelen, rekent Lat houwers voor. „Mensen denken soms al goed te schakelen, maar la ten toch nog wat liggen." Jeroen van Beek van Unlimited Tu ning leest de software van een BMW uit. foto Marieke Duijsters wordt het interessant, bij vracht wagens en bussen is dat bij 25.000 tot 40.000 kilometer." Gerrit Kadijk van TNO is scep tisch over eco-tuning: „Daar heb ben wij over het algemeen zeer negatieve ervaringen mee. Het leidt in de praktijk veelal tot een verslechtering van emissies én verbruik. Ik heb er nog geen goe de voorbeelden van gezien." Erik Jan de Jong, adviseur auto van de ANWB: „Wij gaan er van uit dat autofabrikanten motoren zo goed mogelijk afstellen. Zij heb ben er immers zelfbelang bij om dat de belasting tegenwoordig wordt afgestemd op de C02-uit stoot en die is gerelateerd aan het verbruik." „Fabrikanten houden bij het af stellen van de motor ook reke ning met andere aspecten, zoals vlot weg kunnen rijden", vervolgt hij. „Sommige getunede auto's stotteren bijvoorbeeld in files of houden in als je weg wilt rijden." Van Beek van Unlimited Tuning weet dat autofabrikanten miljoe- nen steken in het afstellen: „Maar hun auto's moeten over de hele wereld onder alle omstandighe den kunnen rijden, van het hoge noorden tot in de tropen. Daarom bouwen ze een gigantische buffer in. En wij kunnen daar, omdat we in Europa perfecte brandstoffen hebben, een flink stuk vanaf ha len." Het stotteren en inhouden her kent hij niet. „Wij geven ook twee jaar of 100.000 kilometer ga rantie op tuning-gerelateerde pro blemen." Kadijk zou zelf'alleen aan eco-tu ning beginnen op basis van echte testrapporten die aantonen dat het werkt'. „Maar de claims van tot 20 procent minder verbruik heb ik nog niet met testrapporten onderbouwd gezien." Op de Duitse website spritmonitor.de kunnen mensen melden hoeveel hun auto verbruikt. Aan het verbruik is te zien hoeveel winst te behalen is met een zuiniger rijstijl. Golf IV TDI minimaal gemiddeld maximaal 3,13 liter/100 km 5,63 liter/100 km 8,65 liter/100 km infographic De Persdienst bron spritmonitor.de UTRECHT - De topbestuurders van Rabobank krijgen over 2012 geen bonus toegekend. De bank vindt het ongepast om variabele belo ningen uit te keren over een jaar waarin zowel klant als bank veel last had van economische tegen wind. Dat staat in het jaarverslag van Rabobank. Vorig jaar werd niettemin 200.000 euro aan bo nus op de rekeningen van het vijf koppig bestuur gestort. Dat geld had echter betrekking op presta ties in het jaar ervoor. In 2011 zelf werd nog 1,7 miljoen aan variabe le beloning uitgekeerd. Rabobank was vorig jaar in totaal 11,5 miljoen euro kwijt aan de raad van bestuur. Dat is 1,2 mil joen meer dan in 2011. De toena me wordt verklaard door een een malige afkoop van een vervroegde pensioenregeling, die is komen te vervallen. In het jaarverslag is ook melding gemaakt van het Libor-fraude- schandaal waarmee de bank in verband wordt gebracht. Rabo bank is hiervoor vorig jaar ge daagd in een aantal civiele rechts zaken in de Verenigde Staten. De bank noemt alle procedures die tot op heden tegen de bank zijn ingesteld ongegrond. De bank zegt zich daartegen dan ook te zul len verweren. LAREN - Winston Gerschtanowitz gaat aan de slag als commercieel directeur bij Talpa Media en treedt daarmee toe tot de directie van het mediabedrijf. Hij zal zich bezighouden met de creatieve ont wikkeling van programma's als Koffietijd en Eigen Huis en Tuin. Dat maakte Talpa gisteren be kend. Gerschtanowitz is niet on bekend met het werk: hij ontwik kelt al jaren televisieprogramma's voor het productiehuis. Hij noemt de functie een nieuwe stap in zijn carrière. „Televisie ma ken zit in mijn bloed." De media- man blijft het tv-programma RTL Boulevard presenteren. Aardappelen droog uit de schuur, 40 mm opw, stemming vastFrites geschikt: 21,00 - 25,50; Export: 22,00- 24,00. Zaaiuien (droog uit de schuur, stemming vast): 10,50 - 13,00. Granen, zaden en Peulvruchten Tarwe, Maal: 233,00; Tarwe, Voer: 228,00. Blauw maanzaad, Kapucijners, Karwijzaad en Brouwgerst: geen handel Voergerst: 205,00. Prijzen per 1000 kg ex clusief btw uit opslag collecterende handel. Nieuwe Oogst per ton Weidehooi: 100,00; Roodzwenkhooi uit de schuur100,00; Engelsraaihooi uit de schuur): 75,00 - 85,00; Veldbeemdhooi (uit de schuur): 95,00 - 115,00; Tarwestro, Grote Pakken (uit de schuur): 70,00 - 85,00; Tarwestro, Kleine Pakken (uit de schuur90,00 - 100,00; Gerstestro (uit de schuur70,00 - 80,00; Bonenstro: 70,00. Meer weten? Kijk dan op wegenermedia.nl of neem contact op met uw accountmanager of bel (088) 0139 994. WGGeNGR Media

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 11