4 CONSUMENT 21 Drie fietsen, één prijs De creaties zijn hip, edgy én exclusief. En de webshop is bepaald vernieuwend. Lifestylelabel &Other Stories, dat dit voorjaar door H&M werd gelanceerd, lijkt nu al hét succesverhaal van de Zweedse modegigant. MAANDAG 8 APRIL 2013 PROEFWERK slecht redelijk %oeA Crossfold FE-16 vouwfiets van Synergybikes Prijs 1.495 euro excl. verzendkosten Informatie www.synergybikes.com door Jos Diender De elektrische fiets is bezig aan een onstuimige opmars. Daarnaast zie ik onderweg steeds vaker forensen die op hun vouwfiets de laatste kilo meters naar station, huis of werk afleggen. Dat moet de ei genaren van Synergybikes ook zijn opgevallen. Dit Nederland se bedrijf heeft beide fietsen gecombineerd tot een stoere vouwfiets met krachtige elek tromotor: de Crossfold FE-16. Het bijzondere van deze vouw fiets is dat je hem op drie ma nieren kunt gebruiken. Als ge wone fiets, als fiets met trapon- dersteuning en als snorfiets. Tijd voor een proefrit. Het eer ste gedeelte van de fietstocht laat ik het motortje uit De Crossfold fietst lekker soepel dankzij de zes versnellingen, het comfortabele zadel en de goede vering. Na een paar kilo meter start ik het elektromotor- tje en meteen ervaar ik het ge not van de trapondersteuning. Maar het kan nóg makkelijker. Dankzij het gashendeltje wordt de vouwfiets een echte snorfiets. Ik stop met trappen en zonder inspanning rij ik met een snelheid van zo'n 25 ki lometer per uur door de stad. Dat is niet zonder risico. Van een gewone fiets met hulpmo tor verwacht de medewegge bruiker vaak al niet dat je met zo'n snelheid aan komt, van een vouwfiets al helemaal niet! De Crossfold is voorzien van een handig 'one click'-schar- niersysteem. Toch wordt de fiets er niet echt kleiner van. Door het scharniersysteem komt iedere centimeter die je in de lengte wint, er in de hoogte weer bij. En dat is te merken als ik de fiets na de proefrit achter in de auto (een doorsnee-middenklasser) pro beer te passen. Zadel eraf, peda len ingeklapt, stuur een kwart slag gedraaid. Maar na veel pas sen en meten, draaien en kante len blijkt de fiets net niet in de kofferbak te passen. Dan maar de achterbank neer. Weegt een gemiddelde vouw fiets tussen de 12 en 15 kilo, de Crossfold weegt ruim 25 kilo. Vanwege het gewicht en de be perkte 'opvouwbaarheid' is de Crossfold misschien niet direct geschikt als forensenfiets, als alternatief voor de scooter vol doet hij echter prima. En be schik je niet over een schuur of berging, dan past de vouwfiets heel goed onder de kapstok in de gang. Vanwege de snorfiets functie moet de bestuurder van een Crossfold wel mini maal 16 jaar oud zijn en zijn een blauw kentekenplaatje, een bromfietscertificaat en een WA-verzekering verplicht. Wil je deze elektrische vouwfiets zelf uitproberen, ga dan naar de website van Synergybikes en meld je aan voor een proefrit. Platformsandaal, 75 euro Zonnebril, 150 euro Armband, 65 euro Clutch, 29 euro Het chique door Janice Deul foto's PR Schoenen, tassen, ac cessoires, sieraden, mode, beautyproduc ten. Je vindt het alle maal bij &Other Sto ries. De ontwerpen zijn trendy, gedurfd en betaalbaar - dus helemaal H&M - maar volwassener en chi quer dan die van het moeder- merk. De kleding in de gloednieu we winkels en de webstore www.stories.com wordt ontwor pen in de eigen ateliers in Parijs en Stockholm. Daarnaast maakt het luxelabel tijdelijke collecties met 'creatieve vrienden', de zoge naamde Co-Labs, en zijn er bij voorbeeld ook Nike-gympen te koop. De collectie voor het ko mend seizoen is opgebouwd uit verschillende lijnen. Variërend van minimalistisch tot nonchalan te chic en van romantisch tot androgyn. „De verkoop overtreft al onze ver wachtingen," aldus H&M-voor- man Karl-Johan Persson. „En wel zodanig dat we sneller kunnen uitbreiden dan we hadden inge schat." Fijn nieuws voor de fans en, geloof ons, dat zijn er veel. Zo had &Other Stories twee weken na de lancering van de webshop en de opening van de eerste win kel, in Londen, al 4.500 volgers Broek en blazer met oceaanprint, resp. 75 eu ro en 145 euro zusje van H&M op Twitter en was de Face- book-pagina door 36.699 perso nen 'geliket'. Ook fashionblog- gers en -vips zijn dol op de crea ties. Hoe verklaart mode-insider Isrid van Geuns het succes van 'H&M's chique zusje'? „Ik verge lijk H&M weieens met McDo nald's," aldus de oprichter van het internationale fashion net work IS Works (www.is- works.nl). „Als je jong bent, is het lekkér, maar eenmaal volwassen bevredigt het niet echt. &Other Stories is het label voor als je H&M ontgroeid bent. Wanneer je naar de onlineshop gaat, heb je het gevoel dat je een echte ont dekking doet. Alsof je een kijkje mag nemen in de inloopkast van een modekenner. Je ziet hoe je iets kunt dragen en wat je met een look kunt vertellen. Die bena dering is uniek. Niet puur focus sen op de kleding, maar op het ge voel eromheen. Dat gebeurt nog veel te weinig bij onlinemodewin- kels. Doorgaans blijft het bij een foto van het item plus productin- fo en de prijs. Maar mensen wil len beleving en verhalen. We wil len geïnspireerd worden." Dat laatste gebeurt zeker als je de web shop van &Other Stories bezoekt. Door de tips, ideeën en de snap shotachtige fotografie waarmee modebloggers als Scott Schu mann (www.thesartorialist.com) i beroemd zijn geworden, oogt de site als een fashionblog of lifesty le magazine. Van Geuns: „De shop is heel visueel opgezet. Dat past helemaal in deze tijd. Ook bij sociale netwerksites als Pinter- est en Instagram draait het om 'plaatjes kijken'. Daarnaast is de kleding natuurlijk geweldig. Mo dern, edgy en draagbaar. Toegan kelijker en vrouwelijker dan het minimalistische COS, dat H&M in 2007 heeft gelanceerd. Ik heb nog niets besteld, maar ben zwaar fan van de footwear. Met name van de hooggehakte pump in indigoblauw glansleer met spit se neus." &Other Stories wordt verkocht in de winkels in Londen (256-258 Regent Street), Stockholm (Biblioteksgatan 11) en Kopenhagen (Amagertorv 29). Andere Europese steden volgen. Of en wanneer het merk naar Nederland komt, is niet bekend. Gelukkig is er de webshop www.stories.com reageren? consument@depersdienst.nl H&M IN FEITEN EN CIJFERS Hennes Mauritz is een van de bekendste modeketens ter wereld. Het bedrijf staat bekend om de jonge, hippe kleding en accessoires van H&M, maar het heeft, naast het gloednieuwe &Other Stories, ook de vol gende merken in huis. COS Modern: stijlvol en vernieuwend, www.cos- stores.com; MONKI: hippe, kleurrijke en speelse kleding voor jonge vrou wen. www.monki.com; Weekday: verkoopt onder meer jeans en fashion- creaties van het eigen merk Weekday Storemade. www.shopweek- day.com; Cheap Monday: combineert straatstijl en catwalk-chic. www.cheapmonday.com H&M in cijfers: 1947, eerste winkel in het Zweedse Vasteras; jaren tach tig, eerste H&M in Nederland; 2004, eerste samenwerking met een cou turier (Karl Lagerfeld). Bij H&M werken 104.000 mensen; 2.800 winkels heeft H&M wereldwijd, verdeeld over 48 landen. 7,8 procent van de kleding is gemaakt van biologische katoen. C"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 21