Podium-Z overdonderd door band Monsun Fel verzet van wijk Griffioen tegen plan camping in de Cleene Hooge Man komt met voet onder werktrein WALCHEREN 17 Oostenrijkse trein van een kilometer lengte eet oude spoorbaan op en plaatst gelijktijdig nieuwe rails. Nieuwe technieken op Oostenrijkse trein verkorten de duur van het werk met de helft. MAANDAG 8 APRIL 2013 In weekenden dag en nacht werk aan spoor Arnemuiden door Henk Postma ARNEMUIDEN - Terwijl de trein reizigers tussen Goes en Vlissin- gen drie weekenden zijn aangewe zen op bussen en busjes, verwis selt een unieke werktrein bij Ar nemuiden 3,5 kilometer oud spoor voor nieuwe rails alsof het gaat om spaghetti. ProRail heeft er uit Oostenrijk een unieke werktrein voor laten aanrukken van een kilometer lengte. Halverwege de trein tilt een machine-wagon in één moei te door de oude rails omhoog, schraapt de houten bielzen weg, vervangt de steenslag-bedding, legt netjes nieuwe betonnen biel zen neer, en duwt daar tenslotte nieuwe rails op. Met een vaartje van zo'n tweehonderd meter per uur. „Dat ding eet de oude spoorbaan gewoon op", glundert de veilig heidschef in de werkkeet bij de oostelijke spoorwegovergang met enig ontzag. De RU 800-S, zoals het pronkstuk is gedoopt, is de eerste machine die in één moeite door volautomatisch oud spoor door nieuw spoor vervangt, inclu sief het afgraven en weer volstor ten van het spoorbed met een dik ke laag nieuw grind. Die nieuwe, geavanceerde werkwijze verkort de werkduur met de helft, legt projectleider Frans Leenders uit Harderwijk geduldig uit. Leenders leidt de werkzaamhe den van de tientallen spoorwer- kers die 24 uur per dag voor- en nawerk verrichten en bijkomende klussen doen. Hij draagt er ook zorg voor dat alles na de weeken den weer op orde is, zodat de rei zigerstreinen over het spoor kun nen. Het karwei omvat de volledi ge vernieuwing van 3,5 kilometer zuidelijke spoorbaan. De geavan ceerde spoorweg-vernieuwings machine is van het Oostenrijks be drijf Swietelsky. Voor en achter de machine is een lange rij trans portwagons aangehaakt met werk tuigen en loopbanden voor aan- en afvoer van bielzen en grind. Het Oostenrijks bedrijf levert een vast team van 24 specialisten dat zorg draagt voor bediening, nood zakelijke reparaties en (zwaar) handwerk. Want niet alles gaat volautomatisch. Zo wordt de nieu we rails, onder oorverdovend ge raas van de vernieuwingsmachi ne, met pneumatisch gereedschap op de bielzen vastgeschroefd. En zo moest zaterdag op een vet stuk kleibodem handmatig worden bij gesprongen toen het af te graven grind bleef kleven. Daardoor ont stond vertraging. Die kon overi gens zondagochtend, toen de ma chine zich met veel geraas, door de dorpskern werkte, worden in gelopen. Toen de werktrein om 13 uur vertrok naar een volgende klus in Duitsland, was vrijwel heel het spoor vernieuwd. Ko mend weekend komt de machine terug voor het laatste stukje, oos telijk van Arnemuiden. Dan wordt ook de oostelijke kruising met de Van Cittersweg ver nieuwd. De westelijke overweg bij het station is dan weer open. Die krijgt in het derde weekend een nieuw aanzien. Daarbij wor den de betonnen wegplaten ver vangen door zwarte rubber. Projectleider Frans Leenders ARNEMUIDEN - Bij de werkzaamhe den aan het spoor bij Arnemui den is zaterdag een spoorwerker met zijn voet onder een langzaam rijdende wagon terecht gekomen. Hij liep daarbij ernstig letsel op aan weefsel en tenen. De 30-jarige man, afkomstig uit het Duitse Maagdenburg, werd per ambulance naar het Goese zie kenhuis vervoerd, waar de voet operatiefis behandeld. Het ongeluk gebeurde zaterdag middag even voor zes uur. De man, werkzaam voor de onderaan nemer A+W SpoorDiensten uit Tiel begeleidde een werktrein die vanuit Middelburg heen en weer reed om ballast (steenslag) aan te voeren. Toen hij bij het lossen op een wagon stapte, gleed hij van de treeplank. „Domme pech", verklaarde de woordvoerder van ProRail, mede namens de spoorwegpolitie. Die besloot nader onderzoek achter wege te laten. Het ongeval is wel gemeld bij de Arbeidsinspectie. Een vertegenwoordiger van A+W Spoordiensten, verklaarde zater dagavond, gezeten aan het zieken huisbed van het slachtoffer, dat het om een ervaren spoorwerker gaat. „Die jongen werkt al drieën- halfjaar bij ons, en spreekt goed Nederlands. Dus er was ook geen sprake van een communicatiepro bleem. Hij is gewoonweg uitgegle den." De woordvoerder noemt het ongeval ernstig, maar voegt daaraan toe 'dat zoiets een heel wat ernstiger afloop had kunnen hebben' De verwachting is dat de man 'gelukkig geen blijvend let sel opliep'. door Henk Postma DOMBURG - „Als deze band het niet redt, dan weten we het niet meer." De jury van Podium-Z liet zich za terdagavond dermate overdonde ren door het optreden van de Goe se band Monsun The Majestical Masters Of Mayhem dat ze geen enkele kritische noot meer had. „Ronduit lovend", was het com mentaar op de soms oorverdoven de progrock die het trio (bas, gi taar en drums) in Het Schutters hof te Domburg door de speakers joeg. Alsof de Jimi Hendrix Expe rience opnieuw ontdekt werd, maar dan in een muzikale jas van nu. Het brengt de band, die pas enkele maanden geleden debu teerde, in ieder geval op het affi che van de afsluitende manifesta tie van de Podium-Z reeks in de gemeente Veere, en wellicht ook op het podium van het WAK-rockfestival dat Podium-Z op 2 juni neerzet bij strandpavil joen Noordduine. Zaterdagavond stonden in Domburg maar liefst tien Zeeuwse acts (merendeels be ginnende bands en muzikanten) op de twee podia, 's middags voor afgegaan door workshops waar zo'n twintig jonge gitaristen en zanger(essen) aan meededen. door Henk Postma MIDDELBURG - De wijk Griffioen ver zet zich fel tegen het gemeentelijk idee om een camping te vestigen in het gebied de Cleene Hooge. Het wijkplatform, waarbinnen vier stichtingen nauw samenwerken, zal vanavond tijdens de vergadering van de gemeenteraadscommissie Ruimte, een 'volstrekt' afwijzend standpunt naar voren brengen. Vanuit de wijk rees eerder verzet tegen woningbouw in het groen gebied, waarvoor de gemeente al voor negen miljoen grond aan kocht. In een brief aan de gemeen teraadsleden, ondertekend door de wijk vertegenwoordigers Jan Hendriksen en Jos van Hees, wordt een reeks van 'grote beden kingen' naar voren gebracht. De gemeente krijgt het verwijt zo maar allerlei ontwikkelingen in de wijk te willen realiseren, 'zon der dat een zekere overeenstem ming bestaat over de gewenste ontwikkeling in groter verband en op langere termijn' De wijk bepleit de realisering van een eenvoudige stadscamping op het oude kampeerterrein, zonder dat daar dan sprake is van 'verste ning'. Mocht dat niet haalbaar zijn dan zou ingezet kunnen wor den op uitbreiding van de mini- camping bij Reijnierse tot eenvou dige stadscamping. Kan dat ook niet, dan opteert de wijk voor een eenvoudige stadscamping direct bij de boerderij van Reijnierse te genover het woonbuurtje Micha- elsdreef. Benadrukt wordt dat een cam ping in de Cleene Hooge, net als woningbouw, 'strijdig is met het open agrarisch, landschappelijk en cultuurhistorisch waardevol karakter' van dit gebied. Het door breekt ook Middelburgs 'groene corridor' vanaf het bolwerk via de volkstuinen en het Amaliapark naar het buitengebied. De werktrein verwisselt de oude spoorstaven bij Arnemuiden voor nieuwe rails alsof het om spaghetti gaat. Gelijk tijdig vervangt de machine de bielzen en de steenslag in een vaartje van 200 meter per uur. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 17