Podium-Z overdonderd
door band Monsun
Fel verzet van wijk Griffioen tegen
plan camping in de Cleene Hooge
Man komt met voet onder werktrein
WALCHEREN 17
Oostenrijkse trein van een kilometer
lengte eet oude spoorbaan op
en plaatst gelijktijdig nieuwe rails.
Nieuwe technieken
op Oostenrijkse
trein verkorten de
duur van het werk
met de helft.
MAANDAG 8 APRIL 2013
In weekenden dag en nacht
werk aan spoor Arnemuiden
door Henk Postma
ARNEMUIDEN - Terwijl de trein
reizigers tussen Goes en Vlissin-
gen drie weekenden zijn aangewe
zen op bussen en busjes, verwis
selt een unieke werktrein bij Ar
nemuiden 3,5 kilometer oud
spoor voor nieuwe rails alsof het
gaat om spaghetti.
ProRail heeft er uit Oostenrijk
een unieke werktrein voor laten
aanrukken van een kilometer
lengte. Halverwege de trein tilt
een machine-wagon in één moei
te door de oude rails omhoog,
schraapt de houten bielzen weg,
vervangt de steenslag-bedding,
legt netjes nieuwe betonnen biel
zen neer, en duwt daar tenslotte
nieuwe rails op. Met een vaartje
van zo'n tweehonderd meter per
uur.
„Dat ding eet de oude spoorbaan
gewoon op", glundert de veilig
heidschef in de werkkeet bij de
oostelijke spoorwegovergang met
enig ontzag. De RU 800-S, zoals
het pronkstuk is gedoopt, is de
eerste machine die in één moeite
door volautomatisch oud spoor
door nieuw spoor vervangt, inclu
sief het afgraven en weer volstor
ten van het spoorbed met een dik
ke laag nieuw grind. Die nieuwe,
geavanceerde werkwijze verkort
de werkduur met de helft, legt
projectleider Frans Leenders uit
Harderwijk geduldig uit.
Leenders leidt de werkzaamhe
den van de tientallen spoorwer-
kers die 24 uur per dag voor- en
nawerk verrichten en bijkomende
klussen doen. Hij draagt er ook
zorg voor dat alles na de weeken
den weer op orde is, zodat de rei
zigerstreinen over het spoor kun
nen. Het karwei omvat de volledi
ge vernieuwing van 3,5 kilometer
zuidelijke spoorbaan. De geavan
ceerde spoorweg-vernieuwings
machine is van het Oostenrijks be
drijf Swietelsky. Voor en achter
de machine is een lange rij trans
portwagons aangehaakt met werk
tuigen en loopbanden voor aan-
en afvoer van bielzen en grind.
Het Oostenrijks bedrijf levert een
vast team van 24 specialisten dat
zorg draagt voor bediening, nood
zakelijke reparaties en (zwaar)
handwerk. Want niet alles gaat
volautomatisch. Zo wordt de nieu
we rails, onder oorverdovend ge
raas van de vernieuwingsmachi
ne, met pneumatisch gereedschap
op de bielzen vastgeschroefd. En
zo moest zaterdag op een vet stuk
kleibodem handmatig worden bij
gesprongen toen het af te graven
grind bleef kleven. Daardoor ont
stond vertraging. Die kon overi
gens zondagochtend, toen de ma
chine zich met veel geraas, door
de dorpskern werkte, worden in
gelopen. Toen de werktrein om 13
uur vertrok naar een volgende
klus in Duitsland, was vrijwel
heel het spoor vernieuwd. Ko
mend weekend komt de machine
terug voor het laatste stukje, oos
telijk van Arnemuiden. Dan
wordt ook de oostelijke kruising
met de Van Cittersweg ver
nieuwd. De westelijke overweg
bij het station is dan weer open.
Die krijgt in het derde weekend
een nieuw aanzien. Daarbij wor
den de betonnen wegplaten ver
vangen door zwarte rubber.
Projectleider Frans Leenders
ARNEMUIDEN - Bij de werkzaamhe
den aan het spoor bij Arnemui
den is zaterdag een spoorwerker
met zijn voet onder een langzaam
rijdende wagon terecht gekomen.
Hij liep daarbij ernstig letsel op
aan weefsel en tenen.
De 30-jarige man, afkomstig uit
het Duitse Maagdenburg, werd
per ambulance naar het Goese zie
kenhuis vervoerd, waar de voet
operatiefis behandeld.
Het ongeluk gebeurde zaterdag
middag even voor zes uur. De
man, werkzaam voor de onderaan
nemer A+W SpoorDiensten uit
Tiel begeleidde een werktrein die
vanuit Middelburg heen en weer
reed om ballast (steenslag) aan te
voeren. Toen hij bij het lossen op
een wagon stapte, gleed hij van
de treeplank.
„Domme pech", verklaarde de
woordvoerder van ProRail, mede
namens de spoorwegpolitie. Die
besloot nader onderzoek achter
wege te laten. Het ongeval is wel
gemeld bij de Arbeidsinspectie.
Een vertegenwoordiger van A+W
Spoordiensten, verklaarde zater
dagavond, gezeten aan het zieken
huisbed van het slachtoffer, dat
het om een ervaren spoorwerker
gaat. „Die jongen werkt al drieën-
halfjaar bij ons, en spreekt goed
Nederlands. Dus er was ook geen
sprake van een communicatiepro
bleem. Hij is gewoonweg uitgegle
den." De woordvoerder noemt
het ongeval ernstig, maar voegt
daaraan toe 'dat zoiets een heel
wat ernstiger afloop had kunnen
hebben' De verwachting is dat de
man 'gelukkig geen blijvend let
sel opliep'.
door Henk Postma
DOMBURG - „Als deze band het niet
redt, dan weten we het niet meer."
De jury van Podium-Z liet zich za
terdagavond dermate overdonde
ren door het optreden van de Goe
se band Monsun The Majestical
Masters Of Mayhem dat ze geen
enkele kritische noot meer had.
„Ronduit lovend", was het com
mentaar op de soms oorverdoven
de progrock die het trio (bas, gi
taar en drums) in Het Schutters
hof te Domburg door de speakers
joeg. Alsof de Jimi Hendrix Expe
rience opnieuw ontdekt werd,
maar dan in een muzikale jas van
nu. Het brengt de band, die pas
enkele maanden geleden debu
teerde, in ieder geval op het affi
che van de afsluitende manifesta
tie van de Podium-Z reeks in de
gemeente Veere, en wellicht ook
op het podium van het
WAK-rockfestival dat Podium-Z
op 2 juni neerzet bij strandpavil
joen Noordduine. Zaterdagavond
stonden in Domburg maar liefst
tien Zeeuwse acts (merendeels be
ginnende bands en muzikanten)
op de twee podia, 's middags voor
afgegaan door workshops waar
zo'n twintig jonge gitaristen en
zanger(essen) aan meededen.
door Henk Postma
MIDDELBURG - De wijk Griffioen ver
zet zich fel tegen het gemeentelijk
idee om een camping te vestigen
in het gebied de Cleene Hooge.
Het wijkplatform, waarbinnen vier
stichtingen nauw samenwerken, zal
vanavond tijdens de vergadering
van de gemeenteraadscommissie
Ruimte, een 'volstrekt' afwijzend
standpunt naar voren brengen.
Vanuit de wijk rees eerder verzet
tegen woningbouw in het groen
gebied, waarvoor de gemeente al
voor negen miljoen grond aan
kocht. In een brief aan de gemeen
teraadsleden, ondertekend door
de wijk vertegenwoordigers Jan
Hendriksen en Jos van Hees,
wordt een reeks van 'grote beden
kingen' naar voren gebracht. De
gemeente krijgt het verwijt zo
maar allerlei ontwikkelingen in
de wijk te willen realiseren, 'zon
der dat een zekere overeenstem
ming bestaat over de gewenste
ontwikkeling in groter verband
en op langere termijn'
De wijk bepleit de realisering van
een eenvoudige stadscamping op
het oude kampeerterrein, zonder
dat daar dan sprake is van 'verste
ning'. Mocht dat niet haalbaar
zijn dan zou ingezet kunnen wor
den op uitbreiding van de mini-
camping bij Reijnierse tot eenvou
dige stadscamping. Kan dat ook
niet, dan opteert de wijk voor een
eenvoudige stadscamping direct
bij de boerderij van Reijnierse te
genover het woonbuurtje Micha-
elsdreef.
Benadrukt wordt dat een cam
ping in de Cleene Hooge, net als
woningbouw, 'strijdig is met het
open agrarisch, landschappelijk
en cultuurhistorisch waardevol
karakter' van dit gebied. Het door
breekt ook Middelburgs 'groene
corridor' vanaf het bolwerk via de
volkstuinen en het Amaliapark
naar het buitengebied.
De werktrein verwisselt de oude spoorstaven bij Arnemuiden voor nieuwe rails alsof het om spaghetti gaat. Gelijk
tijdig vervangt de machine de bielzen en de steenslag in een vaartje van 200 meter per uur. foto Ruben Oreel