Van de tientallen Nederlanders die naar Syrië reisden om zich in de gewa pende strijd te storten, bereikten drie nooit hun doel. Waarom kozen ze voor de jihad en waarom zit één van hen al maanden in de cel. Een recon structie. iri - 5 4 SPECTRUM actueel Geblokkeerd op het pad door Niki van der Naald en Cyril Rosman M ohammed G. (24) was een beetje dom. Of om -het bij de woorden van zijn medever dachte Kaya K. te houden: wat 'Mo' in het najaar van 2012 blijkbaar op websites als marok- ko.nl postte was 'niet zo handig'. „Ik dacht: dit zijn dingen waar een mos lim voor verhoord kan worden. Ik denk dat dit ook de reden is dat ik hier zit", verklaart K. (33) op 29 no vember vorig jaar bij de politie, slechts enkele uren nadat hij, Moham med en medeverdachte Aykut K. in al le vroegte, met het nodige politiever- toon, van hun bed zijn gelicht. Qua politiek-religieuze opvattingen doet Mo er volgens bronnen inder daad weinig aan om zichzelf buiten het zicht van de veiligheidsdiensten te houden. Wat hij exact in de weken voorafgaand van zijn arrestatie be richt, is niet duidelijk. Maar het is geen toeval dat de Algemene Inlichtin gen en Veiligheidsdienst (AIVD) eind oktober 2012 een ambtsbericht stuurt naar de landelijk officier van justitie terrorismebestrijding. Daarin staat - zo blijkt uit informatie, ingezien door deze krant - dat Mohammed G. van plan is om 'eind november uit te rei zen naar Syrië om deel te nemen aan de internationaal gewelddadige jihad'. De veiligheidsdienst laat ook weten dat G. sympathie zou hebben voor Jab- hat al Nusrah, een jihadistische groe pering die niet alleen voor Syrië maar voor 'het hele islamitische kalifaat vecht'. Volgens het ambtsbericht pro beert Mohammed - van Irakese af komst - voor zijn reis naar Syrië aan geld en aan medereizigers te komen. Naar aanleiding van de inlichtingen geeft de officier van justitie op 31 okto ber 2012 toestemming om Moham- meds telefoon te gaan afluisteren. Waar de meeste Syriëgangers niet of nauwelijks bijtijds te onderscheppen zijn, lijkt Mohammed G. zichzelf met zijn praatjes op internet te verlinken. Mohammed is een selfmade jihadist. Na enige tijd met zijn familie in asiel zoekerscentrum Ter Apel in Appel scha te hebben gezeten, verhuist de Koerdische Irakees op 12-jarige leef tijd naar Maastricht. Hij leeft zijn le ven zoals alle andere tieners die een nieuw bestaan moeten opbouwen in een vreemd land. Hij leert de taal en gaat naar school en werkt later onder andere bij de Jumbo en een snackbar aan het Vrijthof in Maastricht. Maar in zijn hoofd lijkt hij langzaam een andere weg in te slaan. Uit een be knopte autobiografie die Mo ver spreid heeft onder moslimbroeders en -zusters, komt het beeld naar vo ren van een jongeman die al op vroe ge leeftijd steeds verder af lijkt te drij ven van de werkelijkheid. Zijn inspira tiebron is niet zijn vader, die hem uit de koran voorleest. Ook niet een radi cale imam of groepering waarmee hij optrekt. Zijn 'muze' is internet. „Na wat googelen kwam ik op een site waar je beelden van Irak kon bekij ken. Het was een sluipschutter vi deo hoe Amerikanen neergeknald werden. Ik was gewoon in shock. Nooit van m'n leven had ik zo'n blij gevoel gehad, Subhan'Allah (een isla mitische uitdrukking van geluk, red)." Als in beeld een wapperende is lamitische vlag verschijnt, krijgt Mo naar eigen zeggen 'een moment van hartstilstand'. „Als ik dat kon beschrij ven, zou ik gewoon tien blanke pagi na's nodig hebben met allemaal punt jes die de trilling van mijn hart zijn jaaaa de zwarte vlag!!" Op 14-jarige leeftijd haalt hij alle 'rot zooi muziek' van zijn mp3-speler en downloadt alleen nog maar zoge noemde jihadi nasheeds. Iedere dag als hij naar school fietst, dreunen jihadis tische teksten via zijn oordopjes zijn brein in: liederen waarin opgeroepen wordt als ware moslim te strijden te gen ongelovigen. In 2008 krijgt Mohammed definitief de Nederlandse nationaliteit. Zijn ouders, die in de loop der tijd weer te rugkeren naar Irak, proberen hun radi caliserende zoon af te brengen van zijn idee om te gaan strijden voor de jihad. Maar zoals hij het zelf om schrijft: een van de vijf zonen in het gezin mag best opgeofferd worden. Hij zegt stemmen te horen, afkomstig van 'een krijger' uit zijn verleden in Irak, die hem 'ongewild' de kant van terrorisme opstuurt. Een halfjaar voor zijn arrestatie belandt de bij vla- Mr De door Justitie onderschepte foto van Mo hammed G. met een AK-47. Volgens de ver dachte zelf is de foto geno men tijdens een familiebe zoek in Irak. Hij stuurde dit plaatje naar menig moslima die hij probeer de over te ha len om met hem te trou wen en mee op jihad te gaan. gen suïcidale Mohammed in de ziekte wet vanwege zijn psychische klach ten. Hij woont een tijdje bij zijn zus in Maastricht, maar besluit in mei 2012 in een flat in Rotterdam te gaan wo nen. Mo heeft zich tijdens een vakan tie in Irak uitgebreid laten fotografe ren als strijder. Met baard, een smagh (hoofddoek voor Arabische mannen, red.) en een wapen - een AK47 - in de hand. Hij leest op internet veel over de strijd in Syrië en bekijkt de bloede rigste filmpjes. Hij discussieert erover met andere moslims op internetfora. In chats met vrouwen toont hij zijn strijdersfoto's. Vastbesloten, zo lijkt het, om zijn woorden om te zetten in daden. Justitie weet al enkele dagen nadat G. getapt is te achterhalen dat hij in contact staat met twee 1\irkse Nederlanders: Aykut K., afkomstig uit de buurt van Arnhem en Kaya K., woonachtig in Rotterdam. Laatstge noemde is geen vreemde van de in lichtingendiensten. In juni 2012 is hij gespot bij een moskee in een buiten wijk van Brussel. In gezelschap van le den van de radicale groepering Sha- ria4Belgium en Sharia4Holland spreekt hij moskeegangers aan. Aykut en Mo zeggen beiden de huur van hun appartement op. Maar Mo hammed is de enige die in zijn chats en telefoongesprekken duidelijk laat merken dat hij sympathie heeft voor jihadistsiche groepen in Syrië en die ook aangeeft dat hij ernaartoe wil. „Kijk naar Syrië, babys en kindjes die dood in een plas bloed liggen. Zusters die dag en nacht verkracht worden, broeders die dood gemarteld worden hoe kunnen we dan nog proberen gelukkig te leven terwijl zo een tiran nie tegen moslims gaande is en allah azza wa ja duidelijk ons naar voren roept om te strijden op zijn pad?" Mohammed ziet de jihad duidelijk als 'een roman', laten Aykut en Kaya, die Mo via internet hebben leren kennen, elkaar bezorgd weten. Dat geromanti seerde beeld van de strijd in Syrië komt ook naar voren in Mohammeds wens om het gezelschap van drie man nen uit te breiden met een vrouw. Zijn vrouw, welteverstaan. De aanvan kelijk op 31 november geboekte reis naar de Tïirkse plaats Gaziantep, 40 ki lometer van de Syrische grens, moet voor die droom zelfs uitgesteld wor den naar eind december. „Ik wil er heen, maar dan wel met een zuster met dezelfde intentie waarlijk niks is mooier dan zij aan zij met je vrouw te strijden op het pad van Al lah", zo schrijft hij aan een moslima, die hij begin november polst voor een eventueel flitshuwelijk. Zij weigert, maar Mohammed heeft al snel een an dere kandidaat gevonden. Na twee we ken chatten stapt een 33-jarige Marok kaanse uit Utrecht in het huwelijks bootje met Mo. In een moskee in Rot terdam wordt op 21 november hun is lamitisch huwelijk door een Somali sche imam afgesloten. Een verbinte nis die door de Marokkaanse achteraf bij de politie gereduceerd wordt tot „een huwelijk dat te vergelijken is met iemand die in Las Vegas gaat trou wen." Voor zijn nieuwe vrouw heeft Mohammed nog geen vliegticket naar Tlirkije geboekt. Op dat moment weet hij niet dat zijn kompanen Kaya en Ay kut van plan zijn om zonder Moham med vanuit Brussel naar Tlirkije te rei zen. De jihadganger lijkt het vooral druk te hebben met het overtuigen van zijn vrouw om mee te gaan en met zijn wispelturigheid. Op 29 no vember chat hij met een moslima die in België woont en die zegt te zijn mishandeld door de politie van Ant werpen. Mohammed trekt zich haar verhaal dusdanig aan dat hij zijn be stemming wil veranderen van Syrië in België. Alleen zijn maten zien dat niet zitten. „Ik zei tegen hen (de broe ders), we hebben onze zielen al ver kocht, of het daar is of hier is, maar ze wilden liever daar het gaat erom dat iemand opstaat iemand die de kuffars (ongelovigen, red) waar schuwt." Hij linkt vervolgens naar een Youtube-filmpje waarop te zien is hoe een aanslag gepleegd wordt bij een controlepost. Slechts enkele uren later valt de poli tie binnen in de woning van Moham med, die op dat moment samen met Aykut enkele deuren verderop bij zijn huisbaas logeert. Niet ver van die plek wordt Kaya K. van zijn bed gelicht. Zijn rugzak met afscheidsbrieven staat in de gang. Missie: mislukt. ©reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 48