Verbiest eert Brubeck met eigen klankkleur Vère van uus (1): Zeêuwen onder mekaore AL CULTUUR 31 Wat is de mooiste Zeeuwse poster van 2012? Dat wordt bepaald in de zesde editie van We Hangen! festival onderstroom vlissingen *ÏW 3» ZATERDAG 6 APRIL 2013 567 8 JULI 20jJpT FESTIVAL HART BlUftÉffM* «IITH OP STRAAT IWZTE* »M KE fcs\ival^ Welke van de 49? MIDDELBURG - Er zijn deze keer 49 ingezonden kandidaten voor de uitverkiezing van de beste Zeeuw se poster van 2012. Deze posters werden gemaakt voor onder meer tentoonstellingen, voorstellingen, sport, films, feesten, manifestaties en actiecomités. De enige eis is dat het moet gaan om Zeeuwse opdrachtgevers en/of Zeeuwse vormgevers. Alle inzendingen zijn vanaf mor gen te zien op een tentoonstelling in het pand van CBK Zeeland - initiatiefnemer van We Hangen! - aan de Balans in Middelburg. De tentoonstelling wordt om 13.00 uur geopend met een lezing door Carolien Glazenburg, conservator grafische vormgeving bij het Ste delijk Museum Amsterdam. Zij spreekt over de internationale col lectie grafische vormgeving van het museum. Zowel het publiek als een vakjury beoordeelt de 49 inzendingen. Het publiek kan dat ter plekke doen bij CBK Zeeland, in de Zeeuwse Bibliotheek of bij De Drvkkery in Middelburg, maar ook online via de PZC-website. De uitslag wordt vrijdag 19 april om 12.00 uur bekendgemaakt. De tentoonstelling blijft te zien tot en met 5 mei, van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur en zondag 7 april en zondag 5 mei van 13.00 tot 17.00 uur. O Breng ook uw stem uit via www.pzc.nl/wehangen. Zes van de 49 posters die dit jaar werden ingezonden. door Mischa Beckers TERNEUZEN - De Belgische multi-in- strumentalist Rony Verbiest is in de jazzwereld door de wol geverfd maar hij werkt net zo goed met grote Vlaamse artiesten uit andere genres. Recent kwam de cd Rony Verbiest plays Dave Brubeck uit met zijn interpretaties van stukken van de beroemde jazzpianist. Op het al bum klinkt echter geen piano, wel accordeon en bandoneon. Morgen middag speelt Verbiest stukken van dit bijzondere album in Porgy en Bess in Terneuzen. Pianist en componist Dave Bru beck heeft een aantal jazzklassie- kers op zijn naam staan en speel de een belangrijke rol in de popu larisering van deze muzieksoort. Daarnaast schreef hij klassiek werk voor orkest en ballet. Het project Rony Verbiest plays Da ve Brubeck kwam tot stand op ver zoek van platenbaas Hans Kus- ters. „Ik heb niet direct ja gezegd hoor", zegt Verbiest. „Je begint niet zomaar aan het werk van een grote meester die heel bepalend is geweest voor de combinatie klas siek en jazz. Dat pak je natuurlijk met het nodige respect aan. Ik heb daar goed over nagedacht en we zijn tot overeenstemming ge komen." Samen met gitarist Hans van Oost en bassist Mario Vermande- le ging Verbiest op zoek naar scho ne werken uit het omvangrijke oeuvre van Brubeck. „Natuurlijk kende ik Brubeck van de tijd dat ik klassiek deed aan het conserva torium van Gent. Daarna heb ik eerlijk gezegd niet alles intensief bijgehouden." Er kwam een gemêleerde setlist uit met naast de bekende stukken Take Jive en In your own sweet way een aantal wat minder bekende composities. Verbiest legt uit hoe hij die aanpakte. „De eerste sessie rondom deze cd speelde ik meer swinging accordeon, meer recht uit. De piano was daarbij gewoon vervangen door de accordeon. Dat beviel me niet zo. Ik wilde iets an ders, namelijk de klankkleur ver anderen. Wat ik in gedachten had was eigenlijk de sound van ons vo- Rony Verbiest rig album, Time of the doves, en dat doortrekken naar het materi aal van Brubeck." Hij speelde daarbij een beetje met het gedachtegoed van zijn vader Michel, een beroemdheid op ac cordeon in België. Bij zijn uitvoe ringen speelde de accordeon de melodie en de saxofoon een tegen- melodie. Op deze manier creëer de Verbiest de arrangementen. „Het geeft een eigen sound, met bijvoorbeeld de bandoneon erbij - die heeft Brubeck nooit gebruikt - maar met respect voor zijn num mers." Kenmerkend voor Brubecks mu ziek zijn de niet gangbare maat soorten. Take Jive, overigens ge schreven door saxofonist Paul Desmond, is bijvoorbeeld een vijf- kwartsmaat. Het staat op het al bum, maar Verbiest verwerkte het ook op een andere manier. „Mijn eerste verwijzing ernaar was eigenlijk een tango. Ik noem de het ook Take Jive for tango, 'neem even de tijd voor tango' dus, om niet meteen aan het gro te werk van Desmond te raken. Daar heb ik flarden van het oor spronkelijke Take five in verwerkt, maar op een meer maatloze ma nier. Het is een beetje heden daags, wat voor lounge doorgaat." Het stuk kreeg uiteindelijk de naam Recuerdo a Dave. Een mooie ode aan de op 5 december 2012 overleden pianist. 'Rony Verbiest plays Dave Brubeck', morgen in Porgy en Bess, Terneuzen. Aanvang: 15.00 uur. door Frans van der Heijde Gelokt deu het feit da me vorig jaer drie weken lang zunne haod aode, uurde me ook vö dit voor- jaer wi op dezelfde plekke een ap partement. Me sleepte ons vol goeie moed deu de kouwe, de sneêuw en de winterse ongemakken ier ene, wan begin maerte zouwe me vögoed de winter achter ons laete om ons in de Portugese waermte te he wentelen. Mè weergoden bin a net zö onbe- trouwbaer as mensen. De strek blauwe lucht van vorig jaer ao plaets gemaekt vö aole kleuren gries en de zunne kwam ons mè spaerzaemelijk bestraele. Verder was aoles nog 't zelfde. De werkeloze bouwkraene van vo rig jaer en van drie jaer trug. stoeng er nog aoltied en op de martjes kon je nog over de 'grie- ze' koppen lope. Alleen was de na tuur noe hroener en frisser dan vorig jaer. Ie der naedeêl ei z'n voordeel..! ,,'t Was bepaeld hin weer om lekker op strange te zitten. Ete en drinke dee je meer mee die kouwe! En dan zag je eêl vee keren ander Nederlanders, die di mee t'r ziele onder d'r aerm liepe en d'r geld toch ook kwiet wouwe..! En.me waere eus nie de énige Zeêuwen. Omda toch nog vee ouwere d'r moerstaal praote, was 't nie moei lijk om ze d'r uut t'aelen. Zö kwae- me d'r nest ons in een eetuusje een aantal personen, die 't over Toape' lope) aode. Dat moest «EE K> Tholen weze. En jawel, 'ie' ao vroeger in de bestraeting gezete. Z'n anden joekte nog wè es as z'n zag oe of ier gewerkt wier an straeten en stoeppad- jes. Alleên de paer kilo meter fietspad in de buurte, angeleid mee nog steun van Europa was zonder pit ten of bulten! Ook stoenge me op een dag te schulen on der een luifel saemen mee een echtpaer, da a docht vrie-uut te kunne praoten in ul- der dialect. Ze waere ier vö d'ees- te keer en tehliek vö de leste keer. Ze waere alf ziek geweest ('ge wist'..) en ze kwaeme ier nooit mi. De man beloofde z'n vrouwe plechtig, da ze de volgende keer wè nè de Canarische eilanden zoude hae! Z'n slotconclusie was dudelijlc ,,'t Was zonde van 't geld!" En die leste zin lokte bie mien toch een reactie uut, wan ulder dialect was echt uut Zuud Beve land. Iemand die zö'n zin uut- spreekt en uut Zuud Beveland komt.Di moest ik toch wat van zeie..! Moeiteloos wiste ze 't antwoord op mien opmerking, da ons uut het belangriekste deêl van Zeêland komme. „Dat moe dan Walchere weze. Dan kwam er bie 't ocheneten in 't hotel ineêns een vrouwe bie me stae, die 'k hlad nie kende. „Jie bin toch...Frans van der Heij de....van de PZCvan streektaal?" Ze bleek uut 'Stroöskerke' te kommen, een 'Dubbelarte' zögezeid. 'k Ebbe m'n gymschoenen nog mè es goed vastgeknoopt, want je zou er anders nest he lope...! Om het gevoel van heimwee nog meer t'onderdrukken, konde me, behalve van 'land'- en lotgenoten, ook geniete van..omroep Zeêland, wan die zender konde me ontvange. Tot m'n hröte verrassing keek El- sa van Hermon me recht in d'ohen. En dan waere me zö vère van uus! 'k Oorde ook m'n eihen praote op de maendagochen mee een verhaaltje in 't dialect. En vertel de iemand bie 'Zei 't mè' da de oudjes het toch zö slecht ebbe in ons land. Di was nie vee van te zien bie ons! En toen ze regen, sneêuw en iezel afgaeve in Zeêland, wiere me zelfs nog een bitje blie...! Leedvermaek..! Vö straf ebb'ik laeter, toen me tuus kwaeme nog sneêuw moete ruume!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 31