TO©S
PZC
Ontwerp Fyra 'deugt niet'
COLOFON
iDeal én ING tegelijk plat
Maak iemand
abonnee!
PZC
2 IN HET NIEUWS
INTERNETBANKIEREN
Weer was het mis met bankieren via
internet bij ING. Excuses en mooie
woorden halen niets meer uit.
HSL, Thalys en
Fyra; wat is wat?
PAUL KUSTERS
toosenhenk.nl
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E-mail: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E-mail: bevelanden@pzc.nl
tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl
Commercieel manager
Bert de Vries
Advertenties
Afdeling Direct Sales regio Zuid
T: 088-0139995
E-mail:
adverteren.zeeland@wegenermedia.nl
Personeelsadvertenties:055-5388000
Familieberichten: 088- 0139 999
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruikmaken van de vakantie
service?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088-013 99 10
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00
uur) nabezorging bij melding voor
12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonne
ment
Toets 3: informatie over abonneevoor
deel
Maandag-vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Antwoordnr 10008, 5680 VB Best
Abonnementsprijzen
Het tarief voor een abonnement waarbij u
de krant 6 dagen per week thuis ontvangt,
bedraagt 28,95 per maand. Dit tarief is
gebaseerd op betaling per kwartaal en
automatische incasso.
Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het
complete tarievenoverzicht.
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve
rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel
van Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeld
recht
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener
legt van abonnees gegevens vast voor de uit
voering van de abonnementsovereenkomst.
Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u
op de hoogte te houden van interessante
producten en diensten van andere onderdelen
van Wegener en zorgvuldig geselecteerde
partners. Indien u geen prijs stelt op informa
tie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in
trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken
bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta
tement op
www.pzc.nl
Mooie woorden i
door Chris van Alem
AMSTERDAM - 'Excuses voor het
ongemak''dit is niet de dienst
verlening waar onze klanten op
mogen rekenen' en 'we zitten er
bovenop'.
Jeroen Baardemans, woordvoer
der van ING, reeg verontschuldi
gingen en beloften op beterschap
gistermiddag weer aaneen na een
tweede storing met internetban-
kieren, dit keer veroorzaakt door
een cyberaanval.
Hij praat tegen dovemansoren,
vindt Ronald van der Aart.
Van der Aart, eigenaar van het re
putatie-managementbedrijf Rep-
Men, beseft dat als geen ander. In
het verleden was hij woordvoer
der van kabelbedrijf UPC. Dat be
drijf haalde zich jarenlang de
volkswoede op de hals met voort
durende wanprestaties. Mooie
woorden helpen dan niet meer,
weet Van der Aart. „Het enige
wat in zo'n situatie telt, is de be
trouwbaarheid van je dienstverle
ning. Als die weer goed is, zal het
vertrouwen zich vanzelf herstel
len."
De reputatiemanager vreest dat
ING, maar ook de andere banken,
het volksgevoel jegens banken on
derschatten. „Mensen beginnen
genoeg te krijgen van de finan
ciële sector.
Sinds het redden van SNS en Cy
prus is het vertrouwen in banken
flink afgenomen. Als mensen ge
raakt worden in de portemonnee,
of ze zien ineens een afwijkend
saldo door een storing of men
kan niet meer pinnen, dan doet
dat heel veel zeer. Bij ING, met
storing op storing, vreet dat aan
de reputatie."
De Consumentebond is de storin
gen bij ING, maar ook bij SNS en
Rabobank inmiddels, zat en pleit
voor een wettelijke compensatie
regeling, vergelijkbaar met de re
geling die geldt bij stroomstorin
gen. Bart Combée, directeur Con
sumentenbond: „Elektronisch be
talingsverkeer is in de huidige
maatschappij net zo wezenlijk als
telecommunicatie en energie. Als
één van deze diensten uitvalt, be
zorgt dat consumenten enorme
overlast. Het wordt hoog tijd dat
er ook voor de bankensector een
compensatieregeling komt, waar
alle banken die actief zijn in Ne
derland onder vallen. Dan weten
consumenten waar ze recht op
hebben na een storing én het is
een extra prikkel voor banken
nieuwe storingen te voorkomen."
Krachtige taal waarbij Steven Ras
van ICTRecht de schouders op
haalt. „Vergeet het maar."
Ras heeft zich verdiept in de voor
waarden die ING en de andere
banken stellen aan het internet-
bankieren en hoe zij de aansprake
lijkheid hebben geregeld. „Niet
best", stelt hij vast. „De voorwaar
den die ING aan zijn klanten op
legt, vallen eenzijdig in het voor
deel van de bank uit. De rechter
zal daarmee niet akkoord gaan,
als het erop aankomt. Andere ban
ken hebben soortgelijke eenzijdi
ge voorwaarden."
In de voorwaarden van ING staat
onder meer dat de bank niet aan
sprakelijk is voor 'het niet juist of
niet volledig functioneren van ap
paratuur, programmatuur, infra
structuur, overige systemen, het
internet en/of vaste en mobiele te
lefoondiensten en netwerken. Be
halve als de schade te wijten is
aan opzet of grove schuld van de
ING'. Ook zegt ING expliciet niet
aansprakelijk te zijn voor 'schade
bij een storing van Mijn ING of
van de randapparatuur die Mijn
ING ondersteunt'.
Ras: „Met andere woorden: ING is
nergens voor aansprakelijk. Al
leen als ze opzettelijk de stekker
uit het netwerk trekken, kun je ze
aansprakelijk stellen." Ras rept
van 'creatieve bepalingen' die
naar zijn mening niet zijn uit te
leggen aan een gemiddelde consu
ment. In wetstermen gaat het
hier om zogeheten exoneraties.
Dat zijn onredelijke bedingen in
de voorwaarden die de bank aan
zijn cliënt stelt.
Ras vreest dat consumenten wei
nig kunnen uitrichten tegen de ju
ridische dichttimmering door
ING. „Je kunt de rechter vragen
om vernietiging van zo'n exonera-
tiebeding. In de praktijk loopt dat
flink in de papieren en is die weg
niet realistisch voor de consu
ment. Feitelijk staan je dus ge
woon machteloos."
AMSTERDAM - Kwart over één gis
termiddag was het weer mis: zo
wel internetbankieren via Mijn
ING als via de ING-app op de
smartphone werkte niet meer.
Vrijwel tegelijkertijd kwamen er
berichten dat iDeal, het online be
taalsysteem voor internetaanko
pen, nauwelijks meer functioneer
de. Webwinkeliers balen enorm
van iDeal.
Of er een samenhang is tussen bei
de storingen, konden woordvoer
ders van ING en iDeal niet zeggen.
iDeal was na één uur weer in de
lucht. Herstel van de storing bij
ING vergde vijf kwartier. ING zei
dat de storing van gisteren geen
gevolg was van de problemen die
woensdagavond optraden, waarbij
saldi niet meer klopten en transac
ties in een aantal gevallen dubbel
waren afgeboekt. Later bleek dat
een internetaanval de oorzaak
was.
De storing leidde opnieuw tot ver
hoogd berichtenverkeer op Twit
ter en Facebook. Maar de berich-
tenstorm - 40.000 stuks - van
woensdag werd niet geëvenaard.
door Paul Bots
WATERGRAAFSMEER - De NS twijfe
len aan het fundamentele ontwerp
van de Fyra-hogesnelheidstrein. De
kans groeit dat de koop van de
door storingen geplaagde V-250-
treinstellen wordt teruggedraaid.
Dat stellen Kamerleden van zowel
coalitie als oppositie na een be
zoek aan de Fyra-werkplaats in Wa
tergraafsmeer.
Volgens CDA-Kamerlid Sander
de Rouwe is nog geen oorzaak ge
vonden voor de problemen met
de Fyra. „Maar het is ernstiger
dan alleen een loszittende deur.
De NS twijfelen aan de fundamen
tele techniek waarmee de Fyra is
gebouwd." Zijn collega Betty de
Boer (WD) heeft het over 'twij
fel aan de fundamenten van de
trein'.
Volgens D66-Kamerlid Stientje
van Veldhoven, leider van de vijf
koppige Kamerdelegatie, is het
'opvallend' dat de NS de optie om
de koop terug te draaien, nadruk
kelijk openhoudt. Het lopende on
derzoek van de NS is niet alleen
bedoeld om problemen op te los
sen.
Als het ontwerpfouten aantoont,
kan het ook gebruikt worden om
geld terug te eisen. Van Veldho
ven en De Boer zeggen dat hun
hoop op een goede afloop voor de
Fyra door het werkbezoek is ge
krompen. De NS willen geen da
tum noemen waarop de toekomst
van de lijn duidelijk moet zijn.
Nederland kent naast de gewone
spoorlijnen ook zogeheten hoge
snelheidslijnen. De term HSL
wordt gebruikt als overkoepelen
de naam voor deze stukken rails
waar veel harder gereden mag
worden dan op het gewone spoor.
De Thalys is in Nederland de be
kendste hogesnelheidstrein. Iede
re dag rijden er momenteel negen
retourritten met de Thalys tussen
Amsterdam en Parijs. Een deel
van hetzelfde spoor wordt ge
bruikt door de Fyra die met een
klassieke trein tussen Amsterdam
en Breda pendelt: op doordeweek
se dagen gaat het in totaal om 28
retourritten. De klassieke trein
zou deze maand vervangen wor
den door een hogesnelheidstrein.
En u als trouwe abonnee ontvangt
een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-*
De nieuwe abonnee leest de krant
2 maanden gratis en betaalt
vervolgens normaal tarief.
Maak iemand abonnee op:
www.pzc.nl/abonneewerftabonnee
♦Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee
minimaal 6 maanden abonnee blijven.
(V) www.pzc.nl/abonneewerftabonnee