TO©S PZC Ontwerp Fyra 'deugt niet' COLOFON iDeal én ING tegelijk plat Maak iemand abonnee! PZC 2 IN HET NIEUWS INTERNETBANKIEREN Weer was het mis met bankieren via internet bij ING. Excuses en mooie woorden halen niets meer uit. HSL, Thalys en Fyra; wat is wat? PAUL KUSTERS toosenhenk.nl Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel manager Bert de Vries Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid T: 088-0139995 E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088- 0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruikmaken van de vakantie service? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088-013 99 10 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonne ment Toets 3: informatie over abonneevoor deel Maandag-vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Antwoordnr 10008, 5680 VB Best Abonnementsprijzen Het tarief voor een abonnement waarbij u de krant 6 dagen per week thuis ontvangt, bedraagt 28,95 per maand. Dit tarief is gebaseerd op betaling per kwartaal en automatische incasso. Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het complete tarievenoverzicht. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeld recht Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uit voering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informa tie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta tement op www.pzc.nl Mooie woorden i door Chris van Alem AMSTERDAM - 'Excuses voor het ongemak''dit is niet de dienst verlening waar onze klanten op mogen rekenen' en 'we zitten er bovenop'. Jeroen Baardemans, woordvoer der van ING, reeg verontschuldi gingen en beloften op beterschap gistermiddag weer aaneen na een tweede storing met internetban- kieren, dit keer veroorzaakt door een cyberaanval. Hij praat tegen dovemansoren, vindt Ronald van der Aart. Van der Aart, eigenaar van het re putatie-managementbedrijf Rep- Men, beseft dat als geen ander. In het verleden was hij woordvoer der van kabelbedrijf UPC. Dat be drijf haalde zich jarenlang de volkswoede op de hals met voort durende wanprestaties. Mooie woorden helpen dan niet meer, weet Van der Aart. „Het enige wat in zo'n situatie telt, is de be trouwbaarheid van je dienstverle ning. Als die weer goed is, zal het vertrouwen zich vanzelf herstel len." De reputatiemanager vreest dat ING, maar ook de andere banken, het volksgevoel jegens banken on derschatten. „Mensen beginnen genoeg te krijgen van de finan ciële sector. Sinds het redden van SNS en Cy prus is het vertrouwen in banken flink afgenomen. Als mensen ge raakt worden in de portemonnee, of ze zien ineens een afwijkend saldo door een storing of men kan niet meer pinnen, dan doet dat heel veel zeer. Bij ING, met storing op storing, vreet dat aan de reputatie." De Consumentebond is de storin gen bij ING, maar ook bij SNS en Rabobank inmiddels, zat en pleit voor een wettelijke compensatie regeling, vergelijkbaar met de re geling die geldt bij stroomstorin gen. Bart Combée, directeur Con sumentenbond: „Elektronisch be talingsverkeer is in de huidige maatschappij net zo wezenlijk als telecommunicatie en energie. Als één van deze diensten uitvalt, be zorgt dat consumenten enorme overlast. Het wordt hoog tijd dat er ook voor de bankensector een compensatieregeling komt, waar alle banken die actief zijn in Ne derland onder vallen. Dan weten consumenten waar ze recht op hebben na een storing én het is een extra prikkel voor banken nieuwe storingen te voorkomen." Krachtige taal waarbij Steven Ras van ICTRecht de schouders op haalt. „Vergeet het maar." Ras heeft zich verdiept in de voor waarden die ING en de andere banken stellen aan het internet- bankieren en hoe zij de aansprake lijkheid hebben geregeld. „Niet best", stelt hij vast. „De voorwaar den die ING aan zijn klanten op legt, vallen eenzijdig in het voor deel van de bank uit. De rechter zal daarmee niet akkoord gaan, als het erop aankomt. Andere ban ken hebben soortgelijke eenzijdi ge voorwaarden." In de voorwaarden van ING staat onder meer dat de bank niet aan sprakelijk is voor 'het niet juist of niet volledig functioneren van ap paratuur, programmatuur, infra structuur, overige systemen, het internet en/of vaste en mobiele te lefoondiensten en netwerken. Be halve als de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van de ING'. Ook zegt ING expliciet niet aansprakelijk te zijn voor 'schade bij een storing van Mijn ING of van de randapparatuur die Mijn ING ondersteunt'. Ras: „Met andere woorden: ING is nergens voor aansprakelijk. Al leen als ze opzettelijk de stekker uit het netwerk trekken, kun je ze aansprakelijk stellen." Ras rept van 'creatieve bepalingen' die naar zijn mening niet zijn uit te leggen aan een gemiddelde consu ment. In wetstermen gaat het hier om zogeheten exoneraties. Dat zijn onredelijke bedingen in de voorwaarden die de bank aan zijn cliënt stelt. Ras vreest dat consumenten wei nig kunnen uitrichten tegen de ju ridische dichttimmering door ING. „Je kunt de rechter vragen om vernietiging van zo'n exonera- tiebeding. In de praktijk loopt dat flink in de papieren en is die weg niet realistisch voor de consu ment. Feitelijk staan je dus ge woon machteloos." AMSTERDAM - Kwart over één gis termiddag was het weer mis: zo wel internetbankieren via Mijn ING als via de ING-app op de smartphone werkte niet meer. Vrijwel tegelijkertijd kwamen er berichten dat iDeal, het online be taalsysteem voor internetaanko pen, nauwelijks meer functioneer de. Webwinkeliers balen enorm van iDeal. Of er een samenhang is tussen bei de storingen, konden woordvoer ders van ING en iDeal niet zeggen. iDeal was na één uur weer in de lucht. Herstel van de storing bij ING vergde vijf kwartier. ING zei dat de storing van gisteren geen gevolg was van de problemen die woensdagavond optraden, waarbij saldi niet meer klopten en transac ties in een aantal gevallen dubbel waren afgeboekt. Later bleek dat een internetaanval de oorzaak was. De storing leidde opnieuw tot ver hoogd berichtenverkeer op Twit ter en Facebook. Maar de berich- tenstorm - 40.000 stuks - van woensdag werd niet geëvenaard. door Paul Bots WATERGRAAFSMEER - De NS twijfe len aan het fundamentele ontwerp van de Fyra-hogesnelheidstrein. De kans groeit dat de koop van de door storingen geplaagde V-250- treinstellen wordt teruggedraaid. Dat stellen Kamerleden van zowel coalitie als oppositie na een be zoek aan de Fyra-werkplaats in Wa tergraafsmeer. Volgens CDA-Kamerlid Sander de Rouwe is nog geen oorzaak ge vonden voor de problemen met de Fyra. „Maar het is ernstiger dan alleen een loszittende deur. De NS twijfelen aan de fundamen tele techniek waarmee de Fyra is gebouwd." Zijn collega Betty de Boer (WD) heeft het over 'twij fel aan de fundamenten van de trein'. Volgens D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven, leider van de vijf koppige Kamerdelegatie, is het 'opvallend' dat de NS de optie om de koop terug te draaien, nadruk kelijk openhoudt. Het lopende on derzoek van de NS is niet alleen bedoeld om problemen op te los sen. Als het ontwerpfouten aantoont, kan het ook gebruikt worden om geld terug te eisen. Van Veldho ven en De Boer zeggen dat hun hoop op een goede afloop voor de Fyra door het werkbezoek is ge krompen. De NS willen geen da tum noemen waarop de toekomst van de lijn duidelijk moet zijn. Nederland kent naast de gewone spoorlijnen ook zogeheten hoge snelheidslijnen. De term HSL wordt gebruikt als overkoepelen de naam voor deze stukken rails waar veel harder gereden mag worden dan op het gewone spoor. De Thalys is in Nederland de be kendste hogesnelheidstrein. Iede re dag rijden er momenteel negen retourritten met de Thalys tussen Amsterdam en Parijs. Een deel van hetzelfde spoor wordt ge bruikt door de Fyra die met een klassieke trein tussen Amsterdam en Breda pendelt: op doordeweek se dagen gaat het in totaal om 28 retourritten. De klassieke trein zou deze maand vervangen wor den door een hogesnelheidstrein. En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-* De nieuwe abonnee leest de krant 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Maak iemand abonnee op: www.pzc.nl/abonneewerftabonnee ♦Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee minimaal 6 maanden abonnee blijven. (V) www.pzc.nl/abonneewerftabonnee

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 2