PZC Nanouk Leopold verfilmde het boek Boven is het stil van Ger- brand Bakker. Te zien komende week in Vlissingen, tijdens het FilmFestival Zeeuws-Vlaande- ren en in Goes. De regisseur vertelt over haar keuzen. Y 'il. Scène uit Boven is het stil met Jeroen Willems als Helmer en Henri Garcin als zijn oude vader, foto Victor Arnolds Boven is het stil door Ali Pankow donderdag 4 april t/m woensdag 10 april 2013 UitGids Eten in 't Streefkerkse Huis in Zoutelande PAGINA 6 EN 7 Overzicht programma Museumweekend PAGINA 12 Niemand had verwacht dat ik dit zou gaan doen om dat ik altijd mijn eigen din gen maakte, maar ik was het scenario aan het schrij ven en wist 'dit past hele maal bij mij. Die man, zo als hij is, daar wil ik zelf een film van ma ken", vertelt Nanouk Leopold. Zij had het ook vooraf afgesproken met de producenten Stienette Bosklopper en Els Vandevorst, die haar aanvankelijk alleen uitnodigden het scenario te schrijven: „Maar als ik er nou verliefd op word, mag ik het dan ook zelf maken?" Leopold werd verliefd, wel pas nadat zij eerst heel lang naar het boek had zitten kijken. „Moet ik dat nou wel doen?", vroeg zij zich af. „Ik was er eigenlijk ontzettend bang voor. Ik vond het een heel mooi boek, maar als je er een film van gaat maken, moet je gaan kiezen. In een film kun je veel minder kwijt dan in een boek en dan moet je din gen weglaten. Op de set gaan dingen ook vaak anders dan je je hebt voorgesteld. Als je zelf het scenario hebt geschreven, is dat niet zo erg, nu dacht ik soms 'dat is toch an ders dan in het boek'. Maar aan het eind van het werkproces wist ik bijna niet meer wat ik nou zelf had toegevoegd en wat oor spronkelijk uit het boek kwam. Ik vond dat wel goed, want dan denk je eigenlijk alleen nog maar 'wat is nou het beste voor de film?'." Aan de eerste zin in het boek Ik heb vader naar boven gedaan gaat veel vooraf. Leopold koos niet voor flash-backs of voice-over om het voorafgaande verhaal te vertellen, maar maakt een koppeling met het heden. „Het ligt me wel om zo'n relatie tussen Hel mer en zijn vader te presenteren zonder dat je precies weet wat er tussen hen ge beurd is. Dat krijg je pas veel later in het verhaal te horen in een korte dialoog. Dat is wel genoeg denk ik. Je hoeft het niet he lemaal mee te maken. De kijker krijgt ruim te voor eigen invulling. Voor mijn gevoel heeft het verhaal echt een happy end. Als Helmer aan het einde van de film in het riet ligt, is hij vrij om te worden wie hij wil zijn." Hoewel Gerbrand Bakker haar een soort carte blanche had gegeven: 'Doe maar, ik heb het boek geschreven en nou ga jij de film maken. Dat is gewoon heel iets an ders', hechtte Leopold er wel waarde aan dat de auteur het scenario O.K. vond. Zij be zocht ook samen met Bakker de plekken in Noord-Holland waarop hij het boek heeft gebaseerd. „Maar wat ik zo jammer vind daar is dat er altijd wel in de verte iets van de stad te zien is. Daarom is het Zeeuws-Vlaanderen geworden. Daar is het zo weids en zo schoon, die boerderijen zo puur, dat landschap, die stilte." De composities met schapen, het riet, maar ook in de muziek (van Paul M. van Brugge) getuigen van de invloed van Leopolds twee de opleiding, de Academie voor Beeldende Kunst. „Ik heb op de Academie inderdaad veel ruimtelijk werk gemaakt en ook in de film zijn de locaties echt het belangrijkste. Ik moet eerst het beeld hebben. Ik wilde ook een zakelijke kant, niet te romantisch. Daarom heb ik gekozen voor het voorerf in Nieuw-Namen met grote schuur en plein. De achterkant van de boerderij is in Water landkerkje opgenomen. Dat is de plek waar Helmer gelukkig mag zijn met zijn ezel tjes, een zachtere plek met bomen en ron de vormen." leroen Willems speelt de rol van Helmer. Blijft zijn plotselinge dood op 3 december vorig jaar onlosmakelijk met deze film ver bonden? Leopold: „Ja, voor mij wel. Het is een onbegrijpelijk ding, de dood. Ik ben ontzettend blij dat Jeroen tenminste de eindmontage nog heeft gezien."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 41