TO©S Dikke onvoldoende verzekeraars en banken bij afhandeling woekerpolis I I I I I PZC COLOFON 2 IN HET NIEUWS Maak iemand abonnee! SCHULDEN Jean-Pierre (38) was een succesvolle ondernemer, maar is nu aangewezen op de voedsel- en kledingbank. EF PAUL KUSTERS toosenhenk.nl DO Ik leefde van maand tot maand, biddend dat mijn opdrachtgevers zouden betalen Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel manager Bert de Vries Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid T: 088-0139995 E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personee!sadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088-0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruikmaken van de vakantie service? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 9910 Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonne ment Toets 3: informatie over abonneevoor deel Maandag-vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Antwoordnr 10008, 5680 VB Best Abonnementsprijzen Het tarief voor een abonnement waarbij u de krant 6 dagen per week thuis ontvangt, bedraagt 28,95 per maand. Dit tarief is gebaseerd op betaling per kwartaal en automatische incasso. Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het complete tarievenoverzicht. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeld recht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uit voering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informa tie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta tement op www.pzc.nl En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-* De nieuwe abonnee leest de krant 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Maak iemand abonnee op: www.pzc.nl/abonneewerftabonnee •Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee minimaal 6 maanden abonnee blijven. (-►) www.pzc.nl/abonneewerftabonnee In de rij bij de kledingbank door Jelte Posthumus illustratie Nourdin Kouch NIJMEGEN - Met een hbo-diploma communicatie op zak en een sta ge bij de videoredactie van een ge renommeerd dagblad achter de rug, kon hij de wereld aan in 2004. En na twee jaar als journa list te hebben gewerkt, verdiende de nu 38-jarige Jean-Pierre jaren lang zijn brood met zijn eigen vi deoproductiebedrijf. Hij had inte ressante opdrachten voor banken, ziekenhuizen, ministeries en pro vincies. Toch draaiden de crisis en de moordende concurrentie zijn bedrijf uiteindelijk de nek om. Nu staat de voormalig onderne mer aan de vooravond van een driejarig schuldsaneringstraject, heeft hij maandelijks voor zijn boodschappen 45 euro te beste den en speurt hij bij de kleding bank naar leuke kleren voor zijn twee kinderen. „Ik kreeg allerlei mooie opdrach ten, zoals een video van een werk bezoek van een minister of een promotiefilm voor een zieken huis. Maar na verloop van tijd kwamen er steeds minder op drachten binnen en op een gege ven moment leefde ik echt van maand tot maand, biddend dat de overgebleven opdrachtgevers zou den betalen, zodat ik in ieder ge val mijn huur kon betalen", ver telt Jean-Pierre. Het aflossen van zijn financieringskrediet bij de bank werd steeds meer een pro bleem en vandaag de dag moet hij nog steeds 7.000 euro terugbe talen. Samen met onder meer een open staande rekening bij de accoun tant die zijn belastingaangiften deed, heeft Jean-Pierre een totale schuld van ongeveer 8.500 euro. „Dat valt, zeker bij veel andere mensen met schulden, best mee", erkent hij. Maar dat bedrag zal niet snel slinken, want van zijn bijstandsuitkering houdt hij geen cent over. „Ik betaal alleen al 90 euro per maand aan het zakelijke telefoonabonnement waaraan ik vastzit. En van mijn ouders, die mij overigens geregeld wat toe schuiven, heb ik al twee keer 10.000 euro geleend." Van zijn bijstandsuitkering, zorg- toeslag en de huurtoeslag, in to taal zo'n 1.100 euro per maand, kan hij verder nog net de huur en de alimentatie voor zijn twee kin deren betalen. Die wonen nog bij hun moeder, van wie Jean-Pierre recent gescheiden is. „Ik klop re gelmatig aan bij de Voedselbank en de kledingbank. Daar haal ik dan ook vaak wat kleren voor mijn kinderen, zodat ik toch zo goed mogelijk mijn verantwoorde lijkheden als vader neem." Bij zijn ouders intrekken, om zo hon- Ex-ondernemer Jean-Pierre (38) derden euro's aan maandelijkse huur te besparen, is voor hem ech ter geen optie. „Ik wil graag bij mijn ex en onze twee kinderen in de buurt blijven wonen." Daarom wacht hij nu op toelating tot de schuldsaneringsregeling, waarbij weliswaar zo veel mogelijk van zijn schuld moet worden afbe taald, maar waarna hij, na een jaar of drie, ook weer met een schone lei kan beginnen. In de tussentijd speurt hij doorlo pend naar vacatures, al verwaar loost hij ook zijn sociale leven niet. Speciaal voor andere 'absolu te minima' en mensen die wel een baan hebben, heeft hij zelfs een 'gezelligheidsvereniging' op gericht. „Als je diep in de schul den zit, dan loopt je sociale leven gevaar. Je gaat bijvoorbeeld niet meer zo snel naar het café, je ont moet minder snel andere men sen. Wij komen regelmatig bij el kaar, iedereen neemt een hapje en wat te drinken mee: een betaal baar avondje uit dus." Op zo'n avond worden er ook tips over vacatures uitgewisseld. „Maar mijn toekomstperspectief is niet erg gunstig, al schijnt er op de lange termijn weer krapte op de arbeidsmarkt te ontstaan. Ik solliciteer veel en richt mij daar om ook niet meer alleen op het type werkzaamheden dat ik eer der deed." Jean-Pierres werkloos heid heeft hem echter ook nieu we inzichten opgeleverd. „Ik heb mijn creatieve kant verder ont dekt. Ik schrijf gedichten, heb plannen voor een boek en ben geïnteresseerd geraakt in marke ting. Voor een vriend van mij, die een eigen bedrijf heeft, heb ik een gadget voor het komende wereld kampioenschap voetbal bedacht. Als de verkoop daarvan op gang komt, kan ik misschien zelfs wel wat schulden afbetalen." Om privacyredenen is in dit artikel een gefingeerde naam gebruikt. door Chris van Alem AMSTERDAM - Banken en verzeke raars scoren nog steeds een dikke onvoldoende bij de afhandeling van woekerpolissen. Klanten met een woekerpolis wor den te weinig ondersteund en aan gemoedigd in actie te komen om financiële problemen te voorko men of te repareren. Dat meldt de toezichthouder, Autoriteit Finan ciële Markten (AFM). In Neder land zijn ongeveer 7 miljoen woe kerpolissen verkocht, in veel ge vallen bedoeld om later de hypo theekschuld mee af te lossen. Door de hoge kosten die werden berekend en de lage opbrengsten van beleggingen, is de opbrengst vaak onvoldoende om de schuld te vereffenen. AFM vindt dat de verkopers van woekerpolissen hun klanten uit eigen beweging van advies moe ten voorzien. Klanten komen niet of nauwelijks in actie. Het jaarlijk se onderzoek van AFM naar ban ken en verzekeraars is ingesteld nadat deze, na de financiële crisis van 2008, hadden beloofd het be lang van de klanten centraal te stellen. Op een schaal van 5 pun ten scoren de aanbieders van woe kerpolissen net iets boven de 2. Het publiek waardeert banken en verzekeraars beter: ze scoorden vo rig jaar 3,3 op de schaal van 5, te genover 3 in 2011. De financiële sector geeft zichzelf een 4. AFM waardeert de verbeteringen, maar concludeert dat ze nog niet consequent worden doorgevoerd. Dat is niet alleen het geval bij woekerpolissen, maar ook bij klan ten die voortdurend rood staan. De toezichthouder vindt dat een dialoog met de klant verder gaat dan klantenpanels en klantcon tactdagen. Zelfkritiek moet niet al leen in beslotenheid, maar ook in het openbaar beleden worden, al dus AFM. 138 ~ïT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 2