1 januari 2014 moet worden afgerond. Verwacht wordt dat
de gemeenteraden de afwijzing overnemen. Volharden ze
in hun verzet, dan kan dat uitdraaien op bemoeienis van
Gedeputeerde Staten en een procedure bij de Raad van Sta
te. Maar bij een tweederdemeerderheid van de Zeeuwse ge
meenten hebben ze het nakijken. door Marcel Modde
ZEELAND 29
V\\ssü)gg^
"^\dde\bvKg
DONDERDAG 4 APRIL 2013
de brandweer
Minder
eer gaan betalen ter
wijl je daar niets
voor terugkrijgt.
„Sterker nog",
briest burgemees
ter René Roep van Vlissingen, „er
moet materieel (onder meer een
ladderwagen) worden ingeleverd."
Op zijn collega Harald Bergmann
van Middelburg komt het vooral
over alsof het stadsgewest wordt ge
straft voor efficiënt werken.
„Jaren geleden hebben Middelburg
en Vlissingen besloten de lokale
brandweerzorg samen op te pak
ken. Dat houdt in één commandant
in plaats van twee en meer van dat
soort zaken. Je bespaart geld door
het gebied efficiënter te bedienen.
En omdat we al die jaren minder
geld hebben kunnen uitgeven, wor
den we daar nu op afgerekend. Dat
stuit ons tegen de borst. Hadden
we méér uitgegeven dan de
OOV-sleutel - kijk naar Terneuzen
en Borsele - dan krijg je nu geld te
rug. Dat is natuurlijk idioot! De dis
cussie over de financiering binnen
de veiligheidsregio speelt al jaren.
Dat heeft bij gemeenten en burge
meesters niet al te vriendelijke
woorden opgeleverd. Maar om nou
de lokale brandweerzorg over te
dragen en vervolgens straks structu
reel vijf ton te moeten bijbetalen,
dat is toch een beetje raar verhaal."
Bergmann en Roep spreken tegen
dat de gemeenteraden weinig keus
meer hebben. „De raad heeft nog al
tijd het budgetrecht. Daar is geen
speld tussen te krijgen. Het kan
niet zo zijn dat elf gemeenten be
sluiten wat twee anderen finan
cieel moeten doen", zegt Roep.
Mocht dat uitdraaien op ingrijpen
van de provincie en eventueel een
gang naar de Raad van State, 'dan is
dat maar zo'. „Het moge duidelijk
zijn: mijn raad zal zich hier niet zo
maar bij neerleggen." Hij neemt
het Lonink kwalijk dat deze de ma
gere aanrijtijden opvoert als ex
cuus, terwijl juist de Terneuzense
burgemeester landelijk geldt als
een warm pleitbezorger voor het
loslaten van die norm. „In Terneu
zen kost de lokale brandweerzorg
90 euro per inwoner. Laten ze dat
daar eerst maar eens terugbrengen
tot onze 48 euro."
Die angel moet er gewoon eerst uit,
wil het stadsgewest milder ge
stemd raken, geeft Bergmann aan.
„Op alle bezuinigingen die we in
deze tijd moeten uitvoeren, valt ge
woon niet uit te leggen dat wij
straks een slordige vijf ton extra
gaan betalen voor brandweerzorg
die niet verbetert. Wat we hier
zien, is een omgekeerde discussie.
We moeten eerst gaan betalen en
dan wordt gekeken wat we nodig
hebben. Dat kan toch niet! De juis
te manier in mijn ogen is dat je
eerst op een rij zet wat je op dit ge
bied allemaal moet doen in Zee
land en dan met een verdeelsleutel
komt."
Het gaat Middelburg en Vlissingen
allerminst om het blokkeren van
een nieuwe gemeenschappelijke re
geling, benadrukken Bergmann en
Roep. Ze stellen voor de financiële
paragraaf uit het voorstel te halen
en te betrekken bij de discussie die
ook in de Utrechtse veiligheidsre
gio over de verdeelsleutel wordt ge
voerd. Bergmann: „Utrecht moet
structureel twee miljoen extra beta
len, terwijl er verder niets gebeurt.
Dat is toch niet uit te leggen."
Zo is het volgens Roep in meer re
gio's een probleem, waarmee hij
maar wil zeggen hoe dubieus het
bedachte financieringssysteem is.
„Wij hebben geen moeite met een
gemeenschappelijke regeling op ba
sis van de huidige begroting. Dus
inclusief die verhoogde inwoners-
bijdrage voor de regionale taak."
Bergmann: „Terneuzen en Borsele
hebben daar jaren achtereen meer
aan betaald. Daarvan erkennen wij
nu dat dit heel vervelend is en met
terugwerkende kracht gaan we dat
herstellen."
Houden beide Walcherse gemeen
ten voet bij stuk, dan is er volgens
Bergmann nog geen man over
boord. „In dat geval blijft de oude
gemeenschappelijke regeling ge
woon van kracht. Andere gemeen
ten kunnen besluiten wél de nieu
we regeling aan te gaan, inclusief
de gewijzigde financiering. Indien
dat tweederdemeerderheid betreft,
hebben ook wij geen keus meer. Ze
kunnen ons dan dwingen mee te
gaan. Ik moet er niet aan denken
wat er dan gebeurt en het hoe dan
verder gaat. Dat heb ik nog nooit
meegemaakt."