de Nederlandse miljoenen gebleven? VERDIEPING 9 Vleugeldelen Fokker Bom luiken Fokker Luiken en deuren (bedienbaar tijdens het vliegen) Fokker Ingebouwde antennes Stuurvlakken (diverse varianten) absorberend materiaal WOENSDAG 3 APRIL 2013 Bekabeling (gehele vliegtuig) Fokker Bevestigingspunten onder de vleugels voor raketten .rlTv Landingsgestel Pratt Whitney F135 motor Radaronderdelen 1 Tholes Schietstoel Geavanceerde radar Ruimte voor bommen en raketten Piloten klagen na de eeijste testvluchten over het feit dat ze slécpt'naar achteren kunnen kijken en een grote dode hoek ervaren. Dat komt door problemen met de helm. Zo is de ontwikkeling van de software vertraagd. Als alles functioneert, kan de piloot - met helm op - 360 graden rond 'kijken'. Daarvoor zorgen sensoren en camera's aan de buitenkant van het toestel. Daarmee ziet de piloot de aarde onder zich, in plaats van zijn eigen benen. Of boven hem: de vliegtuigen die over scheren. door Lilian Dominicus De luchtvaartindustrie weet het zeker: als Nederland geen JSF-toestellen aanschaft, zijn we meer kwijt dan alleen de beloofde opdrachten. „Het zou desas treus zijn voor de ontwikkeling van de luchtvaarttechnologie, ons bestaansrecht als industrie. Een trein als deze komt eens in de dertig of veertig jaar voorbij", zegt commercieel directeur Reinoud Sie- zen van Aeronamics uit Almelo. Volgens Arie Schild van de Stichting Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid (NIDV) in Den Haag verdwijnt de indus trie uiteindelijk uit Nederland. „Denk niet dat een fabrikant als Boeing naar Ne derland komt omdat daar een geweldig potentieel aan ingenieurs rondloopt. Ken nis is mobiel. Ingenieurs wonen waar hun werk hen brengt, die trekken weg." De afgelopen jaren heeft Nederland 8oo miljoen euro uitgegeven om mee te kun nen doen in de ontwikkelingsfase van de JSF. Opdrachten gingen voor een groot deel naar Stork/Fokker, dat onder meer de bekabeling van de JSF voor zijn reke ning nam. „Het zenuwstelsel van het vliegtuig", zegt directeur Michiel van der Maat van het ISF-programma. Het lucht vaarttechnologiebedrijf heeft 'enkele hon derden miljoenen' aan omzet overgehou den aan de deelname. „Maar de impact is groter. De kennis hebben we al in civiele opdrachten kunnen toepassen." In totaal heeft het Nederlandse bedrijfsle ven miljard euro aan omzet binnenge haald, becijfert belangenorganisatie NIDV. „Als we mogen meedoen in de productie, komt daar nog zo'n 9 miljard euro bij, plus naar schatting 15 a 20 miljard voor onderhoudsprogramma's", zegt Schild. Hij doelt daarbij op opdrachten voor Maintenan ce Valley in Woensdrecht. Nederland kan in aanmerking komen voor onderhoud aan on der meer motoren, logistiek of elektronica voor de hele Europese vloot, maar alleen als Nederland ook ISF's koopt. „De eerste vlieg tuigen zijn in productie, landen als Noorwe gen, Turkije en het Verenigd Koninkrijk zijn tot aanschaf overgegaan, Japan heeft toege zegd te kopen. De koek wordt nu verdeeld", waarschuwt Van der Maat, die tevens voorzit ter van Nifarb is, het platform van Nederland se bedrijven en instituten die betrokken zijn bij het JSF-project. De industrie verwacht dat de productie goed is voor 2.200 voltijdsba- nen per jaar, waarvan enkele honderden in economisch broze gebieden als Hoogeveen. Defensiespecialist Rob de Wijk, directeur van Hague Centre for Strategie Studies, is kri tischer. „De cijfers zijn boterzacht, er wordt mee gegoocheld. Dit is zo'n complex dossier, ik kan het niet controleren, een financiële on derbouwing ontbreekt. In Nederland zijn maar vier of vijf mensen die weten hoeveel de JSF kost en oplevert, maar die zijn niet te benaderen." Dat een nieuw vliegtuig nodig is, staat wat hem betreft buiten kijf. „De F16 is afgeschre ven en wordt alleen maar duurder. Als we geen vervanger kopen, moet je de lucht macht afschaffen, maar dat is ongeloofwaar dig voor een land als Nederland, we zouden ons buiten de internationale orde plaatsen." Maar wat dan het béste is? De Wijk: „Er gaan stemmen op voor de nieuwe Fió's. De indus trie zegt dat die duurder zijn dan de JSF, maar dat zou je moeten doorrekenen." Cockpit voorzien van glazen instrumentenpaneel Rolls-Royce straalmotor voor verticaal stijgen en landen en verkorte start en landing

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 9