ZEELAND 29 WOENSDAG 3 APRIL 2013 recht evenredig aan de capaciteit van de veer dienst Anna Jacobapolder-Zijpe. De behoefte aan betere verbindingen was zo groot dat Zeeland niet op de Deltawerken wil de wachten. De gemeenten op Schouwen-Dui- veland sloten zich aan bij de NV Brugverbin- ding Goeree-Overflakkee en Hoeksche Waard, die voor eigen rekening een tolbrug bouwde tussen de Hellegatsplaten (waar de Volkerakdam en de Hellegatsdam samenko men) en Numansdorp in de Hoeksche Waard. Deze Haringvlietbrug werd in 1965 geopend. Zeeland nam het initiatief voor de eer ste belangrijke schakel in de gedroom de centrale weg. Op het verlanglijstje van de Deltaboys was nog sprake van een dam, maar het werd een brug: de Oosterschel- debrug (na 1967 de Zeelandbrug) van Zierik- zee naar Colijnsplaat. Net als de Haringvliet brug in 1965 geopend en eveneens werd er tol geheven om de bouwkosten terug te verdie nen en een onderhoudsfonds te vormen. Dat Zeeland de op dat moment langste brug van Europa op eigen houtje durfde te bouwen, gold als een sterk staaltje van Zeeuwse onver schrokkenheid. Onlangs is de Zeelandbrug aangemerkt als monument en als symbool voor Zeeland en dat is in feite ook een ode aan de Deltaboys. De ideeën van de Deltaboys zetten ook ande ren aan het denken. De plannen buitelden over elkaar heen om de mogelijkheden van de Westerschelde en - ach waarom ook niet - het oostelijke gedeelte van de Oosterschelde als haven- en industriebekken te ontwikkelen. Het was de tijd van het plan Sloe II, het Rei- merswaalplan, het Valckenisseplan, het Oos- terscheldeplan, het Kreekrakplan en het plan voor het Baalhoekkanaal. Papier is geduldig. Vooral op de kaart van de gemeente Reimers- waal werd driftig getekend, waardoor andere noodzakelijke ontwikkelingen op de lange baan werden geschoven. Wethouder Hui- brecht Cornelisse van die gemeente werd er ongemakkelijk van. „Kan het nu eens afgelo pen zijn met al dat kleur- en tekenwerk op het grondgebied van Reimerswaal", riep hij begin jaren zeventig vertwijfeld uit op een bij eenkomst waarop het zoveelste plan als bui tengewoon kansrijk werd gepresenteerd. Cornelisse stond daar niet alleen in. Niet alles wat de Deltaboys verrichtten, was in ieders ogen welgedaan. Enkele PZC-lezers die in in gezonden brieven bezorgdheid uitten over schadelijke stoffen die de (petro-)chemische industrie loosde, richtten Vereniging Milieu- hygiene Zeeland (VMZ) op. De bestuursleden ervan kwamen aanvankelijk niet verder dan de bedrijfspoort, laat staan dat de directies van de bedrijven bereid waren naar hun argu menten te luisteren. Die argumenten werden stevig aangezet in het VMZ-blad De Gouden Delta, dat de Deltaboys en hun politieke be schermheren, zoals commissaris van de konin gin Van Aartsen en de andere leden van het dagelijks provinciebestuur, scherp veroordeel de. Kees Slager, een van de redactieleden van weleer, staat nog steeds achter die kritiek. „De Deltaboys hebben verkeerde keuzes gemaakt. Je ziet het aan de gang van zaken rond Pechiney/Zalco en Hoechst/Thermphos. Bij dat soort multinationals is de werkgelegen heid niet gegarandeerd; zeker niet als ze in handen van durfinvesteerders vallen." Waar hadden ze zich dan wel op moeten richten? „Op de dynamiek van het Zeeuwse landschap. Niet op diep vaarwater." Gedeputeerde Ben de Reu heeft vorig jaar ze ven vertegenwoordigers van het bedrijfsleven aan het werk gezet om in evenveel sectoren van de Zeeuwse economie kansen en moge lijkheden op een rijtje te zetten. Van groene grondstoffen voor de chemie tot containerisa- tie en van (zorg)toerisme tot nieuwe agrari sche teelten. Zonder afbreuk te willen doen aan hun ijver beschouwt De Reu hen niet als de Deltaboys van de 21ste eeuw. „Het gaat er om te voorkomen dat we quick wins over het hoofd zien. Neem nou dat gesteggel over de Westerschelde Container Terminal en de Ver- brugge Container Terminal. Dat heeft ons he lemaal nergens gebracht. Maar er moeten ge woon containeroverslagfaciliteiten in Vlissin- gen-Oost komen. De bestaande bedrijven heb ben die nodig. Daar moeten oplossingen voor komen. Dat geldt ook voor de andere sectoren van de Zeeuwse economie." Deze aanpak wekt de indruk dat Zeeland blijft gaan voor een verscheidenheid aan economi sche activiteiten en niet kiest voor een, twee of drie sectoren. De Reu: „Klopt. Misschien hebben we daardoor - ondanks de klappen die we de laatste tijd hebben opgelopen - nog steeds de laagste werkloosheid van Neder land." H De Deltaboysreünie in 1991 bij Hoechst met van links naar rechts oud-gede puteerde Ad Kaland, voormalig commissaris van de koningin Jan van Aartsen, gastheer Huib van Heel en de vroegere directeur van het Economisch Techno logisch Instituut Rien Verburg. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 29