Proef met elektro-taxi is mislukt, tijd voor de Greencab 2.0
4 BINNENLAND
Niemand wil graag windmolens in
zijn achtertuin. Tenzij je er goedkope
stroom voor terugkrijgt.
AMSTERDAM - Ter gelegenheid van Pasen had dierentuin Artis voor afgelopen weekend allerlei activiteiten georgani
seerd. Zo konden kinderen knuffelen met kuikentjes, foto Martijn Beekman/ANP
Liever geen
windmolen
door Annemieke van Dongen
ANNA JACOBAPOLDER - In de
Zeeuwse Anna Jacobapolder kun
je nog heel ver kijken zonder
windmolens te zien. Mits je de
goede kant op kijkt. Want ze
staan er wel, in plukjes. Boven het
gelijknamige dorpje torenen vijf
turbines uit. Hun wieken draaien
in gelijk tempo, maar niet syn
chroon.
In tuinen hangt op tweede paas
dag de was te drogen. De zon
schijnt. Hier waait het altijd.
Om die reden zullen er nog tien
tallen windmolens bijkomen. De
Krammersluizen in de Philips-
dam zijn afgelopen week door het
kabinet bestempeld als één van
de elf locaties waar grootschalige
windmolenparken worden ge
bouwd. Net als 'de overkant'; Goe-
ree-Overflakkee. En de Rotter
damse haven, gebieden rond het
IJsselmeer, Flevoland, de kop van
Noord-Holland, Groningen, Fries
land en de Drentse Veenkoloniën.
De provincies wijzen dit jaar ook
plekken aan voor kleinere wind-
projecten. Alles bij elkaar wil het
kabinet zo in 2020 genoeg wind
energie opwekken om 4 miljoen
huishoudens van elektriciteit te
voorzien.
Voor Bert en Tinie van 't Hofif
zijn nog meer windmolens een
schrikbeeld. Ze komen net terug
van een wandeling naar de dijk
die uitkijkt op de Krammerslui
zen. Daar lopen ze bijna elke dag.
Voor de rust, de ruimte en de stil
te zijn de zeventigers 35 jaar gele
den vanuit Rotterdam naar de pol
der verhuisd. „Toen stonden er
nog geen windmolens", zegt Bert.
„Nu horen we de wieken zwie
pen. In Den Haag denken ze: daar
hebben maar weinig mensen last
van windmolens. Het is hier dun
bevolkt. Maar in het dorp staan
veel huizen te koop." Volgens de
lokale actiegroep Windmolens
Nee zijn de huizen van de ruim
vierhonderd inwoners van het
dorpje in totaal 12 miljoen euro
minder waard geworden. De twin
tig tot veertig 'Euromasten' van
tweehonderd meter hoog die op
de Philipsdam moeten verrijzen,
vervuilen volgens de stichting
niet alleen de horizon. Ze zouden
ook gevolgen hebben voor de na
tuur, onder meer voor de vogels.
Toen de eerste vijf windmolens
er een paar jaar geleden kwamen,
heeft zo'n beetje heel Anna jaco
bapolder protest aangetekend.
„Maar als zoiets eenmaal is beslo
ten, komen ze er gewoon", zegt Ti
nie. „Zo zal het ook gaan op de
Philipsdam."
Natuur- en milieuorganisaties
pleiten ervoor dat buren in een
vroeg stadium mogen meepraten
over de precieze locatie van de
nieuwe windturbines. Dat kan de
weerstand, die de aanleg van
windmolenparken op land nu
vaak vertraagt of zelfs verhindert,
wegnemen. Acht organisaties,
waaronder Milieudefensie en de
Vogelbescherming, schreven dat
vrijdag in een brief aan minister
Schultz van Haegen van Infra
structuur en Milieu. Ze vinden
ook dat ontwikkelaars van wind
turbineparken iets moeten terug
doen om het landschap en de na
tuur te verbeteren. Bijvoorbeeld
via een streekfonds. En buren
moeten kunnen meeprofiteren
van de opbrengsten. Door me
de-eigenaar te worden van een
turbine of door lagere energiekos
ten, bijvoorbeeld.
Een goed idee, vinden Bert en Ti
nie. „Om te investeren zijn wij te
oud. Aan zonnepanelen beginnen
we ook niet meer, terwijl we echt
wel wat willen doen voor het mi
lieu. Maar als je voor windmolens
goedkopere stroom terugkrijgt,
kijk je er toch anders tegenaan."
door Paul Bots
NIEUWEGEIN/EINDHOVEN - Twee mil
joen euro kreeg hij uit een subsidie-
pot van toenmalig verkeersminis
ter Camiel Eurlings. En toch lukte
het ondernemer George Jansen
niet zijn proef met elektrische
taxi's in de regio Utrecht rendabel
te krijgen.
De zogeheten Greencabs staan te
vaak bij de laadpaal, zo vallen zijn
ervaringen het best samen te vat
ten. En dat is duur, omdat de loon
kosten van de bestuurder gewoon
doorlopen.
Van de subsidie is 1,6 miljoen
daadwerkelijk uitgekeerd, vertelt
Jansen. En nee, dat is geen wegge
gooid geld, verzekert hij. Zelfs
niet nu zijn achttien elektrische
taxi's weg zijn, en worden ge
bruikt bij deelauto-projecten. De
ervaringen van de voorbije jaren
sterken Jansen in de overtuiging
dat het anders moet.
En dus is hij aan de slag met een
nieuw plan. Nog dit jaar komen
de eerste grotere elektrische au
to's voor zijn nieuwe bedrijf van
uit China. Auto's die veel verder
kunnen rijden op een volle accu.
Greencab in de rebound noemt
Jansen het. Het zijn elektrische
taxi's die hij wil stallen bij lokale
ondernemers in het kader van
zijn nieuwste project: Seatz Net
work. Een slim systeem dat via de
mobiele telefoon mensen aan ver
voer moet helpen. Van fiets tot
deelauto. Van taxi tot trein.
Eind april is de officiële aftrap in
Eindhoven op bedrijventerrein
Strijp S, waar momenteel ook al
een pilot draait. Ook in Amster
dam-West draait een proef en in
Utrecht staat een pilot gepland.
Het plan in het kort.
In het Nederlandse vervoer zijn
heel veel stoelen over. Zowel in
de lijnbus als in de gewone auto
die over de snelweg raast. Met
een applicatie voor de mobiele te
lefoon worden die vrije plaatsen
aan elkaar gekoppeld. Wie van
plan is om van - laten we zeggen
- Zutphen naar Goes te reizen,
voert die reis in in de app. Die
kijkt of iemand in de buurt dezelf
de plannen heeft. Wie niet met
een wildvreemde mee wil, kan de
keuze beperken tot de eigen vrien
den op Linkedln of Facebook.
Maar de app kijkt ook of iemand
een ander bij het station kan afle
veren en of er bij aankomst een
deelfiets, een deelauto of een deel-
taxi beschikbaar is.
De Greencab kan dienst doen als
een soort treintaxi die niet alleen
bij het station start. Bedrijven die
hun medewerkers op deze ma
nier dwingen om anders te rei
zen, besparen niet alleen op reis
kosten maar zijn vooral minder
Een app koppelt lege plaat
sen aan elkaar en bekijkt of
je kunt reizen via deelfiets,
deelauto of Greencab
geld kwijt aan parkeerruimte.
Afrekenen doet het systeem zelf.
Er komt geen portemonnee aan te
pas. Digitaal gaan er zogeheten
'watts' over en weer. Die zijn te
verdienen door energie te bespa
ren of door iemand een rit te bie
den. De prijs van een watt is iets
meer dan 20 cent. Gelijk aan die
van een kilowattuur bij de ener
giemaatschappij.
Het idee is simpel, de uitvoering
zeer complex, erkent Jansen. Hij
zegt dat inmiddels 1,2 miljoen eu
ro is geïnvesteerd en denkt nog
een half miljoen nodig te hebben.
Geld dat met steun van ambassa
deur voormalig SER-voorzitter
Herman Wijffels en enkele hoog
leraren bij investeerders gezocht
moet worden.