Proef met elektro-taxi is mislukt, tijd voor de Greencab 2.0 4 BINNENLAND Niemand wil graag windmolens in zijn achtertuin. Tenzij je er goedkope stroom voor terugkrijgt. AMSTERDAM - Ter gelegenheid van Pasen had dierentuin Artis voor afgelopen weekend allerlei activiteiten georgani seerd. Zo konden kinderen knuffelen met kuikentjes, foto Martijn Beekman/ANP Liever geen windmolen door Annemieke van Dongen ANNA JACOBAPOLDER - In de Zeeuwse Anna Jacobapolder kun je nog heel ver kijken zonder windmolens te zien. Mits je de goede kant op kijkt. Want ze staan er wel, in plukjes. Boven het gelijknamige dorpje torenen vijf turbines uit. Hun wieken draaien in gelijk tempo, maar niet syn chroon. In tuinen hangt op tweede paas dag de was te drogen. De zon schijnt. Hier waait het altijd. Om die reden zullen er nog tien tallen windmolens bijkomen. De Krammersluizen in de Philips- dam zijn afgelopen week door het kabinet bestempeld als één van de elf locaties waar grootschalige windmolenparken worden ge bouwd. Net als 'de overkant'; Goe- ree-Overflakkee. En de Rotter damse haven, gebieden rond het IJsselmeer, Flevoland, de kop van Noord-Holland, Groningen, Fries land en de Drentse Veenkoloniën. De provincies wijzen dit jaar ook plekken aan voor kleinere wind- projecten. Alles bij elkaar wil het kabinet zo in 2020 genoeg wind energie opwekken om 4 miljoen huishoudens van elektriciteit te voorzien. Voor Bert en Tinie van 't Hofif zijn nog meer windmolens een schrikbeeld. Ze komen net terug van een wandeling naar de dijk die uitkijkt op de Krammerslui zen. Daar lopen ze bijna elke dag. Voor de rust, de ruimte en de stil te zijn de zeventigers 35 jaar gele den vanuit Rotterdam naar de pol der verhuisd. „Toen stonden er nog geen windmolens", zegt Bert. „Nu horen we de wieken zwie pen. In Den Haag denken ze: daar hebben maar weinig mensen last van windmolens. Het is hier dun bevolkt. Maar in het dorp staan veel huizen te koop." Volgens de lokale actiegroep Windmolens Nee zijn de huizen van de ruim vierhonderd inwoners van het dorpje in totaal 12 miljoen euro minder waard geworden. De twin tig tot veertig 'Euromasten' van tweehonderd meter hoog die op de Philipsdam moeten verrijzen, vervuilen volgens de stichting niet alleen de horizon. Ze zouden ook gevolgen hebben voor de na tuur, onder meer voor de vogels. Toen de eerste vijf windmolens er een paar jaar geleden kwamen, heeft zo'n beetje heel Anna jaco bapolder protest aangetekend. „Maar als zoiets eenmaal is beslo ten, komen ze er gewoon", zegt Ti nie. „Zo zal het ook gaan op de Philipsdam." Natuur- en milieuorganisaties pleiten ervoor dat buren in een vroeg stadium mogen meepraten over de precieze locatie van de nieuwe windturbines. Dat kan de weerstand, die de aanleg van windmolenparken op land nu vaak vertraagt of zelfs verhindert, wegnemen. Acht organisaties, waaronder Milieudefensie en de Vogelbescherming, schreven dat vrijdag in een brief aan minister Schultz van Haegen van Infra structuur en Milieu. Ze vinden ook dat ontwikkelaars van wind turbineparken iets moeten terug doen om het landschap en de na tuur te verbeteren. Bijvoorbeeld via een streekfonds. En buren moeten kunnen meeprofiteren van de opbrengsten. Door me de-eigenaar te worden van een turbine of door lagere energiekos ten, bijvoorbeeld. Een goed idee, vinden Bert en Ti nie. „Om te investeren zijn wij te oud. Aan zonnepanelen beginnen we ook niet meer, terwijl we echt wel wat willen doen voor het mi lieu. Maar als je voor windmolens goedkopere stroom terugkrijgt, kijk je er toch anders tegenaan." door Paul Bots NIEUWEGEIN/EINDHOVEN - Twee mil joen euro kreeg hij uit een subsidie- pot van toenmalig verkeersminis ter Camiel Eurlings. En toch lukte het ondernemer George Jansen niet zijn proef met elektrische taxi's in de regio Utrecht rendabel te krijgen. De zogeheten Greencabs staan te vaak bij de laadpaal, zo vallen zijn ervaringen het best samen te vat ten. En dat is duur, omdat de loon kosten van de bestuurder gewoon doorlopen. Van de subsidie is 1,6 miljoen daadwerkelijk uitgekeerd, vertelt Jansen. En nee, dat is geen wegge gooid geld, verzekert hij. Zelfs niet nu zijn achttien elektrische taxi's weg zijn, en worden ge bruikt bij deelauto-projecten. De ervaringen van de voorbije jaren sterken Jansen in de overtuiging dat het anders moet. En dus is hij aan de slag met een nieuw plan. Nog dit jaar komen de eerste grotere elektrische au to's voor zijn nieuwe bedrijf van uit China. Auto's die veel verder kunnen rijden op een volle accu. Greencab in de rebound noemt Jansen het. Het zijn elektrische taxi's die hij wil stallen bij lokale ondernemers in het kader van zijn nieuwste project: Seatz Net work. Een slim systeem dat via de mobiele telefoon mensen aan ver voer moet helpen. Van fiets tot deelauto. Van taxi tot trein. Eind april is de officiële aftrap in Eindhoven op bedrijventerrein Strijp S, waar momenteel ook al een pilot draait. Ook in Amster dam-West draait een proef en in Utrecht staat een pilot gepland. Het plan in het kort. In het Nederlandse vervoer zijn heel veel stoelen over. Zowel in de lijnbus als in de gewone auto die over de snelweg raast. Met een applicatie voor de mobiele te lefoon worden die vrije plaatsen aan elkaar gekoppeld. Wie van plan is om van - laten we zeggen - Zutphen naar Goes te reizen, voert die reis in in de app. Die kijkt of iemand in de buurt dezelf de plannen heeft. Wie niet met een wildvreemde mee wil, kan de keuze beperken tot de eigen vrien den op Linkedln of Facebook. Maar de app kijkt ook of iemand een ander bij het station kan afle veren en of er bij aankomst een deelfiets, een deelauto of een deel- taxi beschikbaar is. De Greencab kan dienst doen als een soort treintaxi die niet alleen bij het station start. Bedrijven die hun medewerkers op deze ma nier dwingen om anders te rei zen, besparen niet alleen op reis kosten maar zijn vooral minder Een app koppelt lege plaat sen aan elkaar en bekijkt of je kunt reizen via deelfiets, deelauto of Greencab geld kwijt aan parkeerruimte. Afrekenen doet het systeem zelf. Er komt geen portemonnee aan te pas. Digitaal gaan er zogeheten 'watts' over en weer. Die zijn te verdienen door energie te bespa ren of door iemand een rit te bie den. De prijs van een watt is iets meer dan 20 cent. Gelijk aan die van een kilowattuur bij de ener giemaatschappij. Het idee is simpel, de uitvoering zeer complex, erkent Jansen. Hij zegt dat inmiddels 1,2 miljoen eu ro is geïnvesteerd en denkt nog een half miljoen nodig te hebben. Geld dat met steun van ambassa deur voormalig SER-voorzitter Herman Wijffels en enkele hoog leraren bij investeerders gezocht moet worden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 4