Digitaal warenhuis moet Goes verkopen 'Je moet knokken voor I 'Straatje van Willem' krijgt veel reacties Consumenten besteden te weinig en webshops maken het detailhandel moeilijk. cheap.nl/dagactie| 0900-700 7004 ZWARE TIJDEN IN DETAILHANDEL 22 ZEELAND Kinderbeelden Run op zonnepanelen Het Zon Effect van de ZMf en Zeeuwind Bruinvis strandt vlak voor kust Hoedekenskerke DINSDAG 'Zestig procent van de win keliers in de Middelburgse binnenstad heeft betalings problemen'. 4 dagen landgoedhotel in de Achterhoek di 2 april Marleen Blommaert Ik vertel mijn kinderen wel eens, 'er bestaan weinig fei ten maar des te meer verha len'. Dit om hun soms rots vaste puberale overtuigingen een beetje te ontkrachten. Tij dens de paasdagen las ik enkele interessante verhalen, die me aan het denken zetten over we reldbeelden die we via kinder series aan onze kinderen voor schotelen. Het begint met de poppenspelers in de jaren zes tig, toen nog een wijdverbreid fenomeen. Elk dorpje had wel een poppentheater. Paulus de Bos kabouter bijvoorbeeld, eerst als hoorspel en in 1967 voor tv, ge volgd door de Fabeltjeskrant in 1968. Hoe werd de vrouw neer gezet in deze eerste kinderse ries? Dwangneurotische poets (Truus de Mier), oeverloze zeur (Mevrouw Ooievaar) of heks (Eucalypta). En de vreemdeling, hoe werd die neergezet? Laten we eens kijken naar Pipo (1958-1964), Floris (1969), en Q&QX1974). We hebben achter eenvolgens de krompratende sukkelige indiaan Klukkluk, de mysterieuze Sindala - half be diende, half wetenschapper - en Zanek, de verdachte vreem deling met gele ogen in het bos. Swiebertje (1955-1975), Pipo (1958-1969) en Pippi (1969) wa ren de buitenbeentjes die op vrolijke wijze de burgerlijke re gels tartten, '...die doet haar ei gen zin'. Grappig nietwaar? Nu zouden we hen vermoedelijk betitelen als dakloze, zwerver en verwaarloosd kind zonder normbesef. Daarna werd het tijd voor licht voetig vermaak: Peppi en Kokki (1972-1979) en Bassie en Adriaan (1978-1996), goed-kwaad, dom-slim, een overzichtelijk wereldje kortom. Na de eeuw wisseling volgen veel gekochte series. iCarly (2007) die per on geluk beroemd wordt via een Youtubefïlmpje, Zack en Cody (2005-2008) die als tweeling in een luxe hotel of op een luxe cruiseschip bivakkeren. Het kan ook zijn dat je zoals Mieke Fon kel een saai meisjesmens bent. Maar dan is er nog je alter ego, Mega Mindy (2006-heden) van wie iedereen houdt, die alles kan en... beroemd is. Superrijk, superberoemd, superheld, dat is het verhaal van vandaag blijk baar. Ik kan niet wachten tot het volgende verhaal. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns GOES - Al bijna 600 Zeeuwen heb ben zich aangemeld voor zonnepa nelen van Het Zon Effect van de Zeeuwse Milieufederatie (ZMf) en Zeeuwind. Er worden zeven bijeenkomsten georganiseerd. De actieperiode loopt tot 1 juni van dit jaar. Inschrijven voor de pakketten kan vanaf 8 april via www.hetzoneffect.nl. De bijeen komsten zijn op 9 april om 20.00 uur in zaal Onder de Toren in Wissenkerke; donderdag 11 april, 20.00 uur, in het Palet in Middel burg; 15 april, 20.00 uur in de Zandput in Serooskerke (W); 16 april, 20.00 uur in de Stenge in Heinkenszand; 18 april, 20.00 uur, het gemeentehuis in Zierikzee; 22 april, 20.00 uur, het stadskantoor van Goes en op 24 april om 20.00 uur in het stadhuis van Hulst. Cor Molenaar, hoogleraar emarke- ting aan de Erasmus Universiteit en auteur van Het einde van win kels? en Red de winkel, voorziet dat door het veranderde koopgedrag grote ketens uit binnensteden ver trekken naar randgebieden. Con sumenten willen alles op één plek samengebald hebben. Het straatbeeld in de binnenstad wordt straks bepaald door gespe cialiseerde winkels en horeca. In Goes, toch wel dé koopstad van Zeeland, beseffen ze dat drom mels goed. „De crisis helpt ook niet mee. De leegstand is slui pend aan de gang. De toplocaties doen het nog goed, in de aanloop straten zie je winkelpanden leeg staan", zegt wethouder Loes Meeuwisse (VVD, binnenstad). In Goes wordt in het binnenstads- overleg eendrachtig samenge werkt om in te spelen op 'het nieuwe winkelen'. „Om de bin nenstad voor verval te behoeden, moet je de binnenstad optimaal verkopen. We zijn onder meer be zig om een digitaal warenhuis Goes op te zetten, zodat de consu ment kan zien welke winkels er zijn en wat er is te beleven. Een 'koplopersgroep' van 110 winke liers praat er over mee. Ook evene menten en toeristische voorzie ningen moeten in dat webwaren huis te vinden zijn." Beleving en de gast in de watten leggen, daar draait het om als je mensen wil trekken. Daarom streeft Goes ook naar een dek kend gratis Wifi-net in het cen trum. „We hebben nu acht Wifï-punten, dat moeten er veel meer worden. Het is de bedoeling dat je straks één keer inlogt. Ver volgens ben je overal in de bin nenstad online. Consumenten zullen onder meer naar websites van winkels surfen. De winkeliers kunnen meteen zien hoeveel con sumenten zijn ingelogd." Meeuwisse wil ook meer op con sumenten gerichte evenementen in hartje Goes zien. „Beleving be tekent dat het ook op straat moet bruisen." Winkelier door Frank Balkenende MIDDELBURG - De Zeeuwse detail handel zit in zwaar weer. Niet al leen door de concurrentie van het snelgroeiende aantal webwinkels, maar ook omdat de consument de hand op de knip houdt. Als het zo doorgaat, verdwijnt één op de drie winkels de komende drie jaar uit de binnensteden. Zowel win keliers als gemeenten moeten zich daartegen wapenen, anders dreigt leegstand. Roland de Wit van de Zeéuwse vestiging van Straetus Incasso ziet de misère onder winkeliers toenemen. „De verkopen zijn be droevend slecht. Wij treffen steeds vaker betalingsregelingen. In januari hadden we twintig pro cent meer dossiers, in februari zelfs nog iets meer. Neem bijvoor beeld Middelburg. Zestig procent van de winkeliers in de binnen stad heeft betalingsproblemen. Zodra de nieuwe voorraad of col lectie binnen is, gooien ze die maar in de aanbieding om snel wat verdienen, anders kunnen ze de rekeningen niet betalen. Het water staat hen aan de lippen." Er zit genoeg geld bij consumen ten, alleen ze sparen in plaats van het te laten rollen. „Het kabinet moet nu eindelijk eens maatrege len nemen om het consumenten vertrouwen te herstellen." Gemeentebestuurders, binnen stadsmanagers en ondernemersor- Nee, ze wil het niet verklappen. „Want de concurrentie leest mee!" Eigenaresse Nikita Lensen van Nikita Kindermode uit Zaam- slag licht daarom hooguit een tip je van de sluier op: ze ontwikkelt een multimediaal product dat nog niet op de markt is. „Dat moet klanten thuis enthousiast maken voor mijn producten, in de hoop dat ze vervolgens hier kleding aanschaffen. Het is mijn laatste middel om het klantenbe stand uit te bouwen." De 27-jarige onderneemster moet alle zeilen bijzetten om haar kin dermodezaak in het perifere Zaamslag overeind te houden. Ze begon haar zaak in 2007. De crisis sloeg een jaar later toe en sinds dien is de boterham dun belegd. „Ik kan het volhouden, misschien omdat je in Zaamslag gratis kunt parkeren, de huurprijzen er lager zijn dan in Terneuzen en omdat ik hier geen directe concurrentie heb." Zoals een eigentijdse winkelier betaamt, gebruikt ze royaal socia le media als Facebook en Twitter om klanten te prikkelen. „Sociale media werken als je ze goed ge bruikt. Zet je op Facebook 'de nieuwe collectie is er', dan krijg je weinig respons. Een foto van de nieuwe lijn ondergoed trekt wel klanten naar de winkel." Je moet vandaag de dag knokken voor elke klant, zegt Nikita. Dat begint op de digitale snelweg en krijgt een vervolg in de winkel. „Je moet zorgen voor beleving in 3 overnachtingen incl. ontbijt Gratis gebruik Wi-Fi Gratis parkeren Bezoek Hanzestad Zutphen Hotel Landgoed Ehzerwold door Gerard Smallegange MIDDELBURG - In de PZC van woensdag 27 maart jongstleden publiceerde ik op de pagina Bui ten een artikel over Zeeuwse zee stromingen en dergelijke, en vroeg ik me aan het einde daar van af naar wie de geul/schaar 'Straatje van Willem' was ver noemd. Het artikel leverde veel reacties op. Het Straatje van Willem bleek te zijn vernoemd naar de heer Willem van Belzen. Hij heeft me zelf gebeld en me helemaal bijge praat. Van Belzen, die inmiddels de jongste niet meer is, was schipper op de Naerebout, een peilvaartuig dat tonnen uitzette. Die heeft het geultje gevonden dat uiteindelijk naar hem vernoemd is. 'Zijn' geul is daarna vaak bevaren door sleepbootkapiteins (een kor te doorsteek naar een schip in nood), en ook andere kleine sche pen maakten er gebruik van. Zelfs de veerdienst van Hoede- kenskerke naar Terneuzen heeft een weekje gebruikgemaakt van deze korte route, tot de directie van de PSD het verbood, vanwege de risico's. Voor de vele reacties zeer be dankt. HOEDEKENSKERKE - Een wandelaar heeft zondagmorgen een levende bruinvis gevonden op het slik bij Hoedekenskerke. De wandelaar heeft het dier van het slik afge haald en de Eerste Hulp bij Zee zoogdieren (EHBZ) ingeschakeld. „Wij hebben hem overgedragen aan SOS-Dolfijn", zegt Jaap van der Hiele van de EHBZ. „Die heb ben hem meegenomen naar het dolfinarium in Harderwijk. Als het een beetje meezit, knapt hij weer op en kan hij worden terug gezet." Het is volgens Van der Hie le al de derde zondag achtereen dat er in de Westerschelde een le vende bruinvis wordt gevonden. alleen vandaag boekbaar! van 103£0 korting per persoon, per arrangement 'Prijs o.b.v. 2-persoonskamer. Excl. res.kosten 15 per boeking. Bij aankomst in mei en juni geldt er een toeslag van 10 p.p

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 22