Cocktail 44 Niet ieder MEDIA 23 tv-programma leent zich voor een evenement of theatershow The voice kids en So you think you can dance zijn voorbeelden van tv-hits die succes boeken op het theaterpodium en in de concerthal. Televisie als totaalbeleving; onder die noemer kun je deze trend scharen. ZATERDAG 30 MAART 2013 In de serie Teruggespoeld staat we kelijks de spot gericht op een film klassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. door Jan van Mullem Van 'pretentieloos' en 'clichématig', via 'nie mendalletje' tot 'ver slavend' en 'vrolijk makend': maar wei nig films roepen zo veel gemeng de reacties op als bioscoopkraker Cocktail (1988). Dat de film zowel voor een Golden Globe als een Razzie Award werd genomi neerd, zegt natuurlijk alles. 'Ik schaam me omdat ik 'm stie kem best leuk vind', zegt een kij ker op Moviemeter.nl. En daar zit wel wat in. Het verhaaltje is flin terdun, de cameravoering recht- toe-rechtaan en de acteerpresta ties zijn niet opmerkelijk; hier scoor je geen punten mee in 'ex clusief gezelschap. Maar, ander zijds... het sfeertje is dat van een zomerse feelgoodfilm, wat we in deze kou best kunnen gebruiken. De muziek (Beach Boys-Kokomo, Robert Palmer-Addicted to love plaatst je meteen zelf op het strand of in de club, de mensen zijn bovengemiddeld mooi. Ge woon verstand op nul, gordijnen Tom Cruise en Elisabeth Shue schitteren in Cocktail. dicht en kijken maar. Véél, zo niet alles beter dan wat SBS en RTL op een doorsnee-avond voor schotelen, moet je maar denken. Cocktail drijft op de appetijtelijke koppies van Tom Cruise en Elisa beth Shue, niet op een goed door wrocht script of verrassende plot wendingen. Cruise speelt de rol van Brian Flanagan, die na zijn diensttijd maar één doel voor ogen heeft: miljonair worden in New York. Er is echter één pro bleem: hij heeft geen diploma's en krijgt dus nul op rekest bij alle banken, reclamebedrijven en pr- bureaus waar hij een voet tussen de deur probeert te krijgen. Na weer te zijn afgewezen, passeert Brian een café, waar een bord op de deur hangt: Help wanted. Ach ter de bar staat de eigenzinnige ei genaar Doug Coughlin (Bryan Brown). Die leert hem alles over de wereld van barkeeping, cock tails shaken en zijn eigen, weinig verheffende Couglin's laws, zoals deze: als je goed ligt bij de dames, loop je vanzelf binnen. Doug voegt later de daad bij het woord en huwt het steenrijke bi kini-model Kerry (Kelly Lynch). Zij bezorgt hem een eigen disco club, maar maakt hem niet geluk kig. Brian valt op zijn beurt voor de charmes van Jordan (Elisabeth Shue), die hij als strandbarkeeper op paradijselijk Jamaica ontmoet. En die hij later kwijtraakt. En nog iets later weer herovert... Spoiler? Nee, dat Brian en Jordan bij elkaar komen en een cocktail bar zullen openen, zag je acht Te quila Slammers geleden al aanko men. Maar ach, dat kon ook toen de pret allang niet meer drukken. Televisie als totaalbeleving door Berrit de Lange Fans van The voice kids hoeven niet te treuren dat hun idolen niet meer op de buis te zien zijn. Winnares Laura en haar vijf medefina listen gaan vanaf zon dag (31 maart) op tournee door heel Nederland voor twaalf'intie me theatershows'. 'Yes, gelukt! Met mam naar The voice in Eindhoven', schrijft een enthousiaste fan op de Facebook- pagina van het RTL-programma. Een Utrechtse fan twijfelt nog: 'De kaartjes zijn wel duur...' Bijna drie miljoen tv-kijkers za gen hoe Laura half februari de fi nale won. Wat extra promotie op de tv-zenders moet voldoende zijn de theaters tot en met eind mei vol te krijgen. Kassa dus voor RTL en producent Talpa, tickets voor de twaalf theatershows van de jonge talenten kosten tussen de 21,50 en 24 euro, exclusief reser- verings- en transactiekosten. Televisie is vermaak, op de buis én daarbuiten. Tv-hits veroverden al de smartphone en de tablet, nu volgt steeds vaker een live-variant voor het theater- of concertpo dium. Kijkers kopen kaartjes om de indrukwekkende capriolen van de dansers uit So you think you can dance van dichtbij te be wonderen, om het Schotse me dium Derek Ogilvie op de plan ken aan het werk te zien, zich on der te dompelen in chaos met Ru ben van der Meer en Tijl Beckand in De grote improvisatieshow en te genieten van een romantisch All you need is love-concert met pre sentator Robert ten Brink. Niet voor niets heeft RTL Neder land de afgelopen jaren Wentink Events, bekend van de Dinner- shows, ingelijfd en is het eigenaar van Studio2i op het Hilversumse Mediapark, waar evenementen en shows te zien zijn. Met 'huisorga nen' als RTL Boulevard is de publi citeit ook gelijk in eigen huis gere- Lindy Noach van RTL So you think you can dance is een voorbeeld van een tv-hit die in het theater de kassa doet rinkelen, foto ANP geld. „Maar zo werkt het niet", zegt Lindy Noach van RTL Live Entertainment. „Zij hebben een onafhankelijk redactie, wij moe ten net zo hard ons best doen als anderen om aandacht te krijgen in Boulevard." RTL streeft er ook niet naar steeds meer programma's te gelde te maken buiten de studio, zegt Noach. „Niet ieder tv-programma leent zich voor een evenement of theatershow. Het zijn echt heel andere takken van sport." Ook SBS stort zich op de markt van publieksevenementen. Zo is er maandag (1 april) het Grote SBS 6 Paasfeest in pretpark Slagha ren, waarvan een vijftien minu ten durende registratie op tv wordt uitgezonden. Van dit attrac tiepark-evenement is ook een sin- terklaas-, kerst- en zomerversie. SBS zet de komende weken zwaar in op André Hazes. In het pro gramma Bloed, zweet en tranen gaat de zender op zoek naar de 'nieuwe' Hazes. Fans kunnen via SBS naar 'Holland zingt Hazes', een groots meezingfestijn met be kende artiesten in juni. Neder land Muziekland en het Staatslote rij Oud Nieuwfeest staan even eens weer op de evenementen agenda van SBS. Ook bij de publieke omroepen krijgen succesprogramma's bui ten de reguliere zendtijd een ver volg. Zo organiseren de makers van De wereld draait door in de zo mer het muziekfestival De wereld draait buiten. Voor adverteerders zijn de pu blieksevenementen razend inte ressant. Een programma als The voice kids blijft dankzij de theater tournee ook na de slotaflevering nog maandenlang populair. Zenders en programmamakers zoeken nu eenmaal andere exploi tatiemogelijkheden voor hun tele visie-formules, zegt Kristien van Dillen, manager van Endemol Events. „Dat kunnen apps zijn, maar ook evenementen." Endemol blies de evenementenaf deling vorige maand nieuw leven in. Het tv-bedrijf richt zich vooral op bedrijven en particuliere gezel schappen, zegt Van Dillen. „Veel tv-programma's zijn vrij eenvou dig te vertalen naar een evene ment." De baas tegen zijn werkne mers in 1 tegen 100, een jubilaris die het eens mag proberen in het decor van Miljoenenjacht, zakenre laties die de strijd aangaan in Deal or no dealhet is sinds kort alle maal mogelijk in de originele stu dio's in het Amsterdamse Ende- mol-complex. Maar de evenemententak richt het vizier ook op de 'gewone' tv-kijker. Zo kunnen fans van Goe de tijden, slechte tijden na de zo merstop samen met de acteurs de eerste nieuwe aflevering van het seizoen bekijken. Over nieuw aan bod en verdere samenwerking met tv-zenders wil Van Dillen nog niet veel kwijt. „We hebben een creatieve afdeling die continu nadenkt over tv-programma's als evenement." reageren? media@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 83