REIZEN 15 Een kluwen haar, groenig slijm en verdomd, een gelig steentje dat op mijn kies lijkt WAAR EN WAT ZATERDAG 30 MAART 2013 door de schooltandarts ooit bijna geruïneerde gebit. Echter op die onzalige ochtend met dat lonkende ontbijt heb ik de eerste tandenstoker er nog niet tussen gestoken of ik hoor een lichte 'krak'. Mijn hersens we ten al wat er misgaat, maar toch sta ik nog raar te kijken als het ge lige plaatje met een keurige salto in het afVoerput je van de wasta fel verdwijnt. Mijn noodkroon. Ik voel met m'n tong aan het ruwe oppervlak dat in mijn mond is achtergebleven. Dat is gevoelig. Niet iets waarmee ik het lang vol houd in dit land van biefstuk en kip. De kroon moet terug. Geluk kig liep de kraan niet, dus ik neem aan dat het ding nu ergens onder in de sifon rust. Housekeeping komt erbij om met een waterpomptang het afvoer systeem te ontmantelen. Inmid dels is het ontbijt beneden in vol le gang en zullen de lekkerste hapjes al wel op zijn. Ricardo, de vriendelijke klusjesman legt mij een hoopje drab voor dat uit de afvoer tevoorschijn is gekomen. Een kluwen haar, groenig slijm en verdomd, een gelig steentje dat op mijn kies lijkt. Uit de mini bar haal ik een flesje wodka ter ontsmetting. De gedachte het ding opnieuw in de mond te ste ken, stuit op veel weerstand, maar het moet. Voorzichtig krab ik de beide oppervakken schoon en breng een laagje lijm aan. Het beroep van tandarts blijkt nog niet mee te vallen. Ik heb geen idee wat 'voor' en 'achter' is en sta al snel zwetend te hannesen voor de spiegel. Ik krijg het ding maar niet echt 'passend', maar na nog wat extra lagen lijm blijft hij min of meer zitten. Nadat de droogtijd van een minuut is ver streken, open ik de mond ter in spectie. Er blijkt uiteindelijk meer lijm terecht te zijn geko men op de omliggende kiezen dan op de kroon zelf, maar de klus lijkt geklaard. Terwijl het ge hele hotel nog zit na te genieten van het heerlijke ontbijt, kom ook ik schaapachtig lachend het terras op gelopen. Doet u mij maar een kopje thee. Een paar dagen later in Bogota gaat het op een dag twee keer mis. Tijdens de lunch blijft de kroon in een kippendij steken en tegen de avond kukelt hij uit mijn mond na een hard nootje bij de borrel. De lijm begint op te raken en gek word ik er ook van. Tijd voor een telefoontje naar de tandarts. Niet zomaar een, maar een goede kennis, ontmoet tij dens een van de vele zoektoch ten in Colombia. Claudia heeft het druk, ze werkt op drie stoelen tegelijk. Na slui tingstijd mag ik de mond open doen. Ze wipt de noodkroon er uit en complimenteert me met mijn tandtechnische ingrepen. Het ding zat goed vast, maar wel precies andersom dan had gemoe ten. Na een kwartiertje ben ik weer het mannetje en de volgen de dag verloopt de thuisreis zon der problemen. Wanneer ik me bij mijn eigen tandarts meld voor de plaatsing van de definitie ve kroon is zijn tevredenheid groot. Het noodgeval zit nog goed vast. Hij vindt het een puik stukje werk. Ik laat het maar zo, geen kwaad woord over mijn tandarts. Maar wat mij betreft geldt voor de noodkroon toch echt een negatief reisadvies. ZWITSERLAND ken van Surnegn bij Rona, op een paar minuten gaans van Savognin. Hoogte: 1.845 meter. Als wij hem bezoeken is hij al hal verwege de afdaling, breed stap pend achter zijn kudde, met assis tentie van zijn bordercollie die ei genwijze geiten venijnig tot de or de 'roept'. Dani is een kluizenaars type, die deze week gezelschap heeft van zijn moeder. „Ze kookt het avondeten, dat is wel makke lijk." Stroom, stromend water en toiletten vond de architect van Da- ni's berghut je vanzelfsprekend on zinnige extra's. Langs de kant van een nauwelijks begaanbaar zanderig bergwegge- tje heeft de bebaarde geitenhoe der z'n mobiele melkerij opge bouwd met in de achtertuin een generator, want ook hier wordt niet meer vertrouwd op mensen kracht. Het dagelijks twee keer melken levert zo'n 300 liter op, waaruit op de kaasmakerij kaas wordt gemaakt. Kaasmaker Rafael ('Zeg maar Rafi') verkoopt die op de boerderij in Rona en op lokale markten. Mijn zomerse avontuur in Graubünden was een dag eerder in Thusis begonnen om er de Via- mala Schlucht te verkennen. Hier stroomt de Hinterrhein door een nauwe, steile en opvallend diepe engte, die, getuige de redelijk ver se sporen van steenlawines, grondverschuivingen en omgeval len bomen, wekelijks een ander gezicht krijgt. Ik beloop de Schlucht vanaf Zillis, waar ik mij 's ochtends vroeg met de eerste bus naar toe laat vervoeren. Vol Bern gens de folder is het een tocht over 11,5 kilometer van 5,5 uur. Ik passeer de finishlijn al na 3,5 uur. Ook hier zag ik al die tijd geen le vende ziel. Achteraf gezien was het misschien niet zo slim om dit traject met best lastige passages solo te belopen. De tocht is afwisselend adembe nemend, sensationeel en lichte lijk eng, bijvoorbeeld als hang brug Traversinersteg moet wor den genomen. Ik beken dat ik ei genlijk liever niet stil had gestaan op deze ogenschijnlijk nietige en vooral schommelende construc tie, maar het zicht op de ravijn en het landschap is van een zo over treffende trap dat ik wel moest. Een tip: doe de wandeling beter niet als het net heeft geregend. Ik vermoed dat het pad, bij droog kleine foto's van links naar rechts: Overnachten in een jurte met zicht op de sterrenhemel. Rösti eten uit een gedeelde pan. De wiebelende hangbrug Traversi nersteg over de Viamala Schlucht. Schapen, overal schapen, foto's Gerard Chel/GPD Het kanton Graubünden ligt in het zuidoosten van Zwitserland en is het hoogstgelegen vakantie- gebied van de Alpen. Met de auto moet je ongeveer 915 kilometer overbruggen om vanuit Neder land in Chur, de hoofdstad van Graubünden te komen. Liever vliegen? Dat kan. Vanaf vliegveld Kloten in Zürich reis je in anderhalf uur met het open baar vervoer naar Graubünden. Vanaf het Duitse vliegveld Fried- richshafen brengt de Graubünden Express je in een uur naar Chur. Met de Swiss Pass reis je ter plek ke met het openbaar vervoer. Meer informatie over reizen naar en in Graubünden vind je op nl.graubuenden.ch of www.myswitzerland.com. weer al op menige plek glibberig, dan in stukjes wild stromende ri vier verandert. Als een onverwachte kers op mijn tripje doemt in wintersportplaats Arosa, vanuit Chur met de Rhatische Bahn te bereiken waar bij je over het majestueuze Lang- wiesviaduct treint, een in eerste instantie suffige bezigheid op: een tocht rond de lokale berg Weisshorn per licht gemotoriseer de mountainbike. Toch zet ik hier aan de oevers van de Obersee een helm op en laat mij uitleggen waar alle hendeltjes, knopjes en display op de e-bike voor dienen. Dan blijkt zo'n bergetappe zowel leuk als ontspannend, vooral om dat je bij al te steile klim met jes met één druk op de knop de hulp- motor aanzet. Jemig, dat helpt. Enige stuurmanskunst en behen digheid blijken toch nog wel een behoorlijke vereiste het tracé zon der vallen en opstaan af te leggen. Het blijft wel mensenwerk. Een tweede verrassing is dat het niet alleen om een 'bike' gaat, maar ook om een 'bite'. Op twee plekken langs de route staan koks klaar om ons van regionale drank en spijzen te voorzien. Waaraan wij natuurlijk volop van genieten. reageren? reizen@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 75