Het houvast van tradities SPECTRUM 11* RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE 1 zandvorm Marjan Berk ZATERDAG 30 MAART 2013 Op het ogenblik schieten op de televisie vreemde versies van de Mattheüspassie langs. Mensen uit allerlei disciplines drukken hun krent uit om de aria's on der het kritisch oog van de televisiekijker onder de knie te krijgen. Ondanks de integere bedoelingen staat ons nogal eens het zweet in de schoenen bij die verwoede pogingen Bachs hemelse muziek te re produceren. En dan is daar nog De Passie, waarbij het lijdensverhaal dit jaar in den Haag wordt opge voerd met hoogwerkers, hedendaagse muziek en ar tistieke inspanningen van coryfeeën uit de lichte amusementssector. Je weet niet waar je het eerst moet kijken! Mijn allereerste Mattheüspassie beleefde ik in de grote kerk in 1953 in de Grote Kerk in Naarden, sa men met mijn eerste verloofde. De beroemde bas Laurens Bogtman zong de Christuspartij, en de eveneens beroemde alt Aafje Heynis zong mee, dit alles onder leiding van Anthon van der Horst, de mij al jaren van de radio bekende Passie. En daar in die Grote Kerk, waar sinds 1922 de Mattheüspassie nog steeds iedere Goede Vrijdag klinkt, was het voor mij een absoluut overweldigende ervaring. Vrijwel alle aanwezigen zaten met de partituur op schoot, hetgeen ook bij het gelijktijdig omslaan van de blaadjes een geritsel veroorzaakte, waarvan het leek of dit als onderdeel van de muziek was be doeld! Maar het ogenblik waarop het jongenskoor inzette zal ik nooit vergeten! Het leek of een vlucht vogels allemaal tegelijk de snavels sperden! Ik hoorde eens een verhaal, dat Laurens Bogtman moeite had met de maat en dat hij daarom tijdens wandelingetjes rond zijn huis het ritme van de te zingen partijen oefende...éen twéé...één twéé! Je hoort musici, vooral violisten, met elkaar praten over het aanzienlijk aantal keren dat ze moeten uit rukken om overal in het land, in vele kerken en con certzalen, de Passionen van Bach, maar toch vooral de Matthauspassion, te spelen. Wanneer ik het evangelie van Mattheüs hoor, dan wordt ik altijd weer meegevoerd door het verhaal, het drama. En dat is zo meeslepend, ook door de muziek, dat ik stiekem de kinderlijke wens koester, dat het misschien toch nog goed afloopt...! Je weet beter, natuurlijk. Maar het is toch het kenmerk en de kracht van een goed script, dat je de hoop tot het eind bewaart, de hoop op een happy end. Nu ja, ik beleef mijn happy Pasen dan maar met de komst van mijn kleinkinderen. Wéér sta ik voor dag en dauw, en dit jaar waarschijnlijk rillend van de vorst aan de grond, in mijn tuin om de geverfde eieren te verstoppen. Ook een jarenlange traditie, daar wordt niet aan getornd! Af en toe vind ik in Au gustus of nog later in het jaar nog zo'n gekleurd over het hoofd gezien ei in de oksel van de dooie pe renboom... Wanneer we allemaal totaal verkleumd de eieren hebben (terug)gevonden is daar het paasontbijt in de warme keuken. Croissantjes, roerei, krenten brood...Alles verloopt volgens een vast plan. Tradities...voor mij de stepstones in mijn lange le ven. Ik ben er dol op.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 71