T4 Eed bij inhuldigin betekenis Het is onbegrijpe lijk dat op 30 april Kamerleden in de Nieuwe Kerk zitten die niet aan de inhuldiging willen meedoen. Het is bovendien onhoffelijk naar de nieuwe koning. SPECTRUM 9' 66 In weinig landen is de generatiekloof tussen grootouders en kleinkinderen groter ZATERDAG 30 MAART 2013 Vein Poet in heeft wel degelij den jonge anarchistische neo-bolsje- wieken te protesteren en op de ande re hoek aanhangers van de partij Vere nigd Rusland. Een paar stoplichten verder gingen veertig bejaarden met vlaggen van hamer en sikkel de straat over, om vervolgens bij de Doema op een protestmars van een anti-WTO beweging te stuiten. Een soortgelijk onderwerp is ook de media en de persvrijheid. Ongetwij feld is er in Rusland censuur. Ander zijds zijn er 'tig' televisiezenders met programma's waarbij ik mij juist af vraag of deze 'vrijelijk' en één op één in Nederland getoond zouden wor den. Discussies over pedofilie, Pussy Riot, corrupte politici of welk onder werp dan ook, zijn er aan de orde van de dag. In veel kranten kun je talloze berichten lezen van zeer kritische journalisten die negatief over Poetin of de regering schrijven. Zelfs het in ternet in Rusland is vrij. De vrijheden die op velerlei gebied mogelijk zijn, kwamen helaas voor een heel groot deel van de Russen hoe dan ook nog steeds te snel. In weinig landen is de generatiekloof tussen grootouders en kleinkinderen groter dan in Rusland. Vrijheden waar wij eeuwenlang langzaam inge rold zijn, kregen de Russen in een paar jaar tijd over zich heen. In dit kader kunnen we ook de an- ti-homowet zien, die onlangs door de Russische regering is onderte kend. In Nederland vinden wij dat we de Russische regering hiervoor moeten straffen. Ook ik vind het dieptriest dat homo's in Rusland vaak behandeld worden als tweede rangsburgers, maar het merendeel van de Russen ligt er niet wakker van. Deze Russen denken nog zoals onze ouders of grootouders in de ja ren '50. Opmerkelijk is wel dat de ve le homo-discotheken en travestieten^ bars in de grote Russische steden des ondanks niet onderdoen voor die van New York of Parijs. Alleen is bijvoor beeld een Gay-parade voorlopig nog een brug te ver. Russen maken er zich ook niet druk over dat Boris Berezovski afgelopen weekend in zijn Londense huis stierf. Menigeen zal er juist op hebben ge toast. Deze oligarch is in de eerder ge noemde wildwestperiode (de Jeltsin- jaren) de derde rijkste man van Rus land geworden. Hij staat bekend als de Madoff, de meesteroplichter, van Rusland, die daarbij ook in de poli tiek zijn invloed had. Poetin wordt onder meer geprezen voor een poging tot beteugelen van Berezovski door achterstallige belas tinggeld te vorderen en hem buiten het politieke speelveld te dwingen. Berezovski vroeg vervolgens in Enge land asiel aan, waar de Londense ban ken ongetwijfeld blij waren met al het geld dat hij meebracht. Ie kunt je afvragen hoe ethisch verantwoord het Westen daarmee heeft gehan deld. Of we Poetin op de vingers kunnen tikken wat betreft het corruptie-pro bleem? Het is in ieder geval hét hoofdpijn-dossier van het land. Het lijkt ook net alsof wij denken dat er helemaal geen kundige bestuurders in Rusland zijn. Capabele ministers zijn er in overvloed en zij zwoegen al jaren om dit hardnekkige probleem onder controle te krijgen. De charis matische politieman Kolokoltsev, de huidige minister van Binnenlandse Zaken, heeft het tot zijn levensdoel gemaakt om iedere corrupte persoon aan te pakken. Het probleem zit na melijk niet alleen in de top; de hele maatschappij is ermee doordrenkt (wat eveneens met de geschiedenis van Rusland te maken heeft). Strenge wetten en straffen zijn opgesteld, maar telkens weer zie je dat een nieu we gouverneur óf bestuurder in de verre periferie de verleidingen niet kan weerstaan. Hebzucht zit in de mens en zelfs in ons 'kleine brave' Nederland zijn de laatste jaren ge noeg voorbeelden daarvan aan het licht gekomen. Maar in het immens grote Rusland - meer dan 14.000 km van oost naar west, met temperaturen in steden van min 55, met een geschiedenis van slavernij en communisme, met duizenden dingen die nog gedaan moeten worden, met veel verschillen de bevolkingsgroepen én met een volksaard die moeite heeft zelf verant woordelijkheid te nemen - is wél een begin met de strijd gemaakt. In dit kolossale land gaat het voor het eerst in de geschiedenis redelijk goed. Maar wij bekijken de hiervoor geschetste overgangsfase in Rusland jammer genoeg nog steeds te veel door onze Westerse bril. De Russen zijn hier overigens erg ge voelig voor. Zij hebben te vaak het op geheven vingertje van de Verenigde Staten en Europa gezien en ook de Russische regering tolereert steeds minder van het 'superieure' Westen. Kwesties als Irak, Afghanistan, het ra- kettenschild in Oost-Europa, de Wes terse steun voor Georgië en Oekraï ne, de kritiek op democratische ont wikkelingen en de steun aan Russi sche oppositieleiders, hebben de na tionalistische gevoelens van de Rus sen aangewakkerd. Met de opkomst van nieuwe wereld economieën in deze eeuw, is het daar entegen in het belang van ons alle maal dat Europa evenwichtige betrek kingen onderhoudt, die bijdragen aan stabiliteit en veiligheid om ons heen. Dus moeten we ook oog heb ben voor alle positieve ontwikkelin gen in Rusland. Dit betekent niet dat we geen kritiek mogen hebben, maar wel dat enige reflectie op ons eigen perspectief gewenst is. door Menno de Bruyne Menno de Bruy ne is sinds 1984 medewer ker van de SGP-fractie in de Tweede Ka mer. Als voor lichter is hij on der meer woordvoerder op het gebied van staatsrecht en het konings huis. Er was eens een tijd dat politici die de mo narchie verafschuwden, op Prinsjesdag hun stoelen leeg lieten. En als ze een uitno digingskaart in de bus kregen om de trou werij van een lid van het Koninklijk Huis bij te wonen, verscheurden ze die kaart. Daarom lieten de rooie rakkers in de goeie ouwe tijd van het socialisme verstek gaan op de derde dins dag. En daarom vertikte het Amsterdamse WD-raadslid Hans Gruijters het om aanwezig te zijn bij het huwelijk van prinses Beatrix en prins Claus von Amsberg. Het sprak voor deze anti-Oranjeklanten vanzelf dat je óók geen acte de présence gaf bij de inhuldiging van de nieu we koning of koningin. Wie zichzelf als republikein se rieus nam, boycotte deze plechtigheid. Zo bleven bij de in huldiging van koningin Beatrix in 1980 ettelijke linkse Ka merleden weg, net zoals bij de ambtsaanvaarding van ko ningin Wilhelmina een aantal rechtgeaarde sociaal-demo craten schitterden door afwezigheid. Zo'n Oranjefeestje was aan hen niet besteed. Je bent consequent, of je bent het niet. Die inhuldiging is een oeroude traditie die teruggaat op de tijd van graven en hertogen. Vorst en volk maakten met zo'n plechtigheid zichtbaar dat zij tegenover elkaar ver plichtingen hebben. Sinds de Oranjemonarchie werd inge voerd (1814), is iedere koning(in) ingehuldigd. Die plechtigheid is overigens niet noodzakelijk om een ko ning koning te maken. Zoals het Handboek van het Neder-^ lands Staatsrecht kort en bondig formuleert: „De inhuldi ging van de nieuwe koning is zonder juridische bete kenis..." Koningin Beatrix draagt het vaantje officieel over du moment dat zij in het Paleis op de Dam abdiceert en Willem-Alexander de proclamatie tekent waarmee hij zijn ambt aanvaardt. Tussen aanvaarding van het koningschap en de inhuldiging in de Nieuwe Kerk zit altijd tijd, varië rend van nog geen uur (1980, Beatrix) tot twee maanden (Willem III, 1849). Gedurende al die jaren zijn de bij de beëdiging en inhuldi ging gebezigde teksten regelmatig bijgesteld, maar de kern ervan is hetzelfde gebleven. De nieuwe vorst zweert trouw aan de Grondwet en belooft alles te zullen doen om Nederland en de Nederlanders te beschermen. Dat is de beëdiging. Daarna zweren of beloven de parlementariërs bij wijze van echo de rechten van de Koning te zullen handhaven en alles te doen wat goede en getrouwe volks vertegenwoordigers schuldig zijn te doen. Dat is de inhul diging. Dat gebeurt hoofdelijk: de Voorzitter van de Vere nigde Vergadering van beide Kamers leest de wettelijke formules voor, waarna de namen van alle aanwezige leden worden voorgelezen, die daarop de eed of de belofte uit spreken. Dat de inhuldiging staatsrechtelijk niet 'telt', wil nog niet zeggen dat deze zonder betekenis is. De betekenis is dat op dit bijzondere en belangrijke moment in de staatkundi ge geschiedenis nog eens zichtbaar wordt gemaakt dat de koning en de volksvertegenwoordigers, op basis van de in de Grondwet vastgelegde rechten en plichten, willen sa menwerken in het belang van Nederland. Op zo'n mo ment vallen alle verschillen die er zijn even weg en staat het 'gemene best' (dat wat gemeenschappelijk is, het bes te) voorop. Tegen die achtergrond is het onbegrijpelijk dat er op 30 april aanstaande drie Kamerleden in de Nieuwe Kerk zitten die weigeren mee te doen aan de inhuldiging; met als argument dat ze als Kamerlid al een eed of belofte hebben afgelegd en dat niet opnieuw hoeven te doen. Zij weigeren dat op dit constitutioneel voorname moment nog een keer te doen. Dat mag. Dat recht hebben de Kamerleden van de Partij voor de Dieren. Het verandert niets aan de 'rechtsgeldig heid' van de inhuldiging. En het zal niet eens opvallen, want bij het voorlezen van de namen van de aanwezige ka merleden, zullen de namen Thieme, Ouwehand en Koffe- man gewoon worden overgeslagen; om pijnlijke stiltes te voorkomen. Maar sjiek is het allemaal niet. Integendeel, het is onhoffe lijk. En het is half-half bovendien. Om het in dierenter- men te zeggen, zo'n houding is vlees noch vis.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 69