Van den Buuse laat
zijn snaren spreken
De fazantaone staot in de zonne te blienken
CULTUUR 17
Metalband La-Ventura presenteert,
na een jarenlange stilte, vanavond in
Goes een nieuw album: White Crow.
^ei<k
ZATERDAG 30 MAART 2013
Terug in spotlights
door Gijs Kamphuis
GOES - La-Ventura verdween enke
le jaren geleden vrij abrupt van
de muzikale radar. De groep leek
vergeten. Tot nu. De act is terug
in de spotlights, vastbesloten de
abrupt gestopte reis naar succes te
herbeginnen.
Het leek allemaal zo mooi voor de
groep rond de Goese zangeres Car
ia van Huizen. De debuut-cd A
New Beginning (2008) was net uit
en het balletje begon te rollen. De
act liftte slim mee op het succes
van groepen als Within Tempta
tion en een internationale door
braak lonkte. Tot zo ver het geluk.
De drummer en de toetsenist ver
trokken en de platenmaatschappij
ging failliet. „De band was bijna
ter ziele", bekent bassist Mike Saf-
frie. „Maar het kriebelde toch. We
wilden die tweede plaat maken.
Daarbij hadden we nog een aan
bod liggen van de Franse produ
cer Didier Chesneau. Hij hoorde
dat er potentie in onze muziek
schuilde en wilde dat we naar
hem toe kwamen. Zoiets mag je
niet laten schieten."
In Renzo van Poecke werd een
nieuwe drummer gevonden en
SafFrie ging samen met gitarist
Sascha Kondic in de weer om
nieuwe nummers te maken. Door
privédrukte van alle bandleden
en steeds de lange rit naar Frank
rijk duurde de totstandkoming
van de cd dik twee jaar. Opgeteld
bij de periode dat de band zich be
zon op haar toekomst maakt dat
bijna zes jaar radiostilte. Dat is te
lang, beaamt SafFrie. „We zijn nu
ook alleen maar bezig te laten ho
ren dat we niet dood zijn."
Wie de muziek van La-Ventura
kent, zal merken dat het metaljuk
voor een groot deel is afgewor
pen. White Crow grossiert in zwa
re maar melodieuze rocknum
mers die voor een breed publiek
geschreven lijken te zijn. Toeval,
zo meent de bandleider, maar het
verraadt zijn ambitie. Al is hij de
nuchterheid zelve als het daar
over gaat. „Als er kansen komen
die we aankunnen, dan willen we
die zeker grijpen. Er zijn nu al aan
vragen uit Duitsland en Amerika.
Onze naam is toch ergens blijven
hangen blijkbaar."
Vanuit die naam, die 'Het Geluk'
betekent, is ook de albumtitel ont
sproten. Naar een dichtregel van
Juvenalis: 'Een gelukkig mens is
zeldzamer dan een witte kraai'.
De Zeeuwen willen er hun zoek
tocht naar geluk mee uitbeelden
na de pech die ze hadden. „Je
kunt heel hard werken maar je
moet ook altijd net dat beetje ge
luk hebben."
Cd-presentatie La-Ventura, vanavond
in 't Beest, Goes, 20.30 uur. Ook op
tredens Kingfisher Sky en Sin7Sins.
Anthonie van den Buuse: „Met mijn spel wil ik ook iets in mijzelf raken."
foto Lex de Meester
door Marius Roeting
OOST-SOUBURG - Gitaarsnaren zet
ten de toon vandaag bij zolderpo
dium Razzmatazz in Oost-Souburg.
Getokkeld met vingers of nagels,
of krachtig aangeslagen met een
plectrum. Mooie noten, melodi
sche passages, flitsende soH en pu
re geluiden uit de klankkast en ver
vormde of bewerkte klanten uit ef
fectapparaten. Razzmatazz staat in
het teken van de gitaar.
Vanmiddag (14.30 uur) begint de
gitaarspecial met vier workshops
voor de liefhebbers. BJ Baartmans
(producer, studio- en sessiemuzi
kant, singer-songwriter en bege
leider van onder anderen JW Roy
en Iain Matthews) verzorgt er
twee. De eerste over Amerikaanse
rootsinvloeden, slide- en finger-
picking en open stemmingen. In
de tweede behandelt hij effectap-
paratuur en studio-livegeluid.
De Belg Jokke Schreurs richt zich
op zijn grote liefde: de Hot Club
Swing en Django Reinhardt. Later
presenteert hij een workshop
blues. Vanavond, vanaf 21.00 uur,
geven de twee bekende snaren-
plukkers een concert.
Die activiteit is ook weggelegd
voor misschien wel de beste gita
rist in Zeeland. Maar Anthonie
van den Buuse geeft geen work
shop. „Zoals ik speel, kan ik niet
uitleggen. Daar ben ik niet op in
gericht en daar ligt ook niet mijn
ambitie", zegt Van den Buuse.
In tegenstelling tot de andere
twee gitaristen speelt de Zeeuw
vrijwel altijd geheel solo. Je ziet
niet veel of volledige concerten
van hem. „Met mijn spel wil ik
ook iets in mijzelf raken. Dat is
een reden waarom ik niet té veel
wil spelen. Het blijft elke keer bij
zonder. Bij een optreden draagt
het publiek mij. Een goed geluid,
een goede sfeer en goed gevoel in
de vingers levert een magisch mo
ment op."
Negen jaar geleden bracht hij de
cd Glorious Morning uit met in
strumentale gitaarmuziek. Over 0)
een opvolger wordt al langere tijd
gesproken, maar er is nog niets
concreets. „Door privéomstandig-
heden heeft dat vertraging opgelo
pen. Het heeft nog niet het resul-
taat opgeleverd dat ik wil."
De titel van de komende cd is al
wel bekend: Sacramental journey.
„Het is een weerspiegeling van
wat ik ten diepste zoek. Het heeft
raakvlakken met poëzie. Dat zie
ik als een manier om te zoeken
naar dat wat ons overstijgt. Met
mijn muziek heb ik dat ook en
soms lijkt het alsof ik iets raak
waar het op aankomt, terwijl je
dat nooit precies kunt duiden."
Gitaarspecial, vandaag in Razzmatazz,
Oost-Souburg. Workshops vanaf
14.30 uur. Concert vanaf 21.00 uur.
door Rinus Willemsen
Twêê weken terug was 'k
nog in de Groe. Voor 'n
uutvoerieng. In 'n volle
kérke speelende daor Ca-
rel Kraayenhof op z'n bandoneon.
Jao, den diejen van de traone van
Maximao. Weete hie't nog? Ar
gentijnse volksmuziek spelende
die. En in de pauze was t 'r dao
nog volop dialect te 'öören, da
kan 'k judder wel zeggen. Dan is
't toch raor ee, dan me nao de
volksmuziek van Argentinië gaon
luusteren en dan wudder eigen
lijk zö weinig omkieken nog ons
eigen dialect. Toch ook volkscul
tuur? Of lööpe kik noe t 'ard van
staopel?
Jao, 'k öör 't judder al zeggen.
Kiek dan 's nao Leen de Jonge, die
gaot dao dwèrs tegen in. Die
kwam toch ommerst vorige
weeke mee 'n boek vol
dialect op de mart?
Mee dialect op riem.
Over allerlei onderwer
pen, maor vooral ge
richt op 't Land van
Axel. En dan speciaol
op de ménsen, 't Lei-
kend wel of die ongev-
raogd mee raod komt opdraoven.
Luuster noe 's naor 't gedicht: Zoe-
maor in de polder. Dat staot 'r bo
ven en zö begint 't ook.
Zoemaor een stuitje zonder doel
in de polder ziin/ elpt dikkels be
ter dan een pille of een glas
wiin/om wa sombere gedachten
uut j'n ööfd t 'aolen/ die a dao
soms zöö vervelend rond bluven
maolen./
Dan zien we Leen daor al kom
men anriejen in z'n auto, die èr-
genst in de hoskant wor gezet. En
Leen mao kieken. Êêst is 't wa stil
le, mao dan ziet onze Leen daor
dien fazant. Luuster
mao mee.
De fazantaone staot
daor in de zonne te
blienken/ maor a je
goed kiekt bin oek zijn
vrouwen present/ én
voelt dien aone zijn ei
gen vast een flinke
vent./ De brune kiekendief vlieg
laoge èn tegen de wind,/ èn oopt
dat ie ier of daor nog iets eetbaors
vindt./ Die moet dan oek nog es
voo zijn vrouwe op jacht/ die al
uren op der nist in 't riet op wat
eten wacht./ De vint van de kievit
ét druk mee kuletjes maoken èn
oopt da zijn vrouwe zöö an een
nistje gao raoken.?
Je ziet het voo je: Leen in de pol
der en die kiekt z'n öögen uut.
Me kunnen wel zeggen: Leen in
z'n polder, want ie is 'n echt buut-
enmèns. Opgegroeid onder den
Oek, weggetrokken naor elders,
maor altied in gedachten in
Zêêland gebleven. Op laotere leef-
tied gaon schrieven en vee foto's
maoken. 't Liekend wel of ie alles
van toen wil vaste leggen. In
woorden, maor ook in plaotjes.
Op den omslag van zijn bundel
staon z'n eigen foto's van 't buut-
engebied. Vandaor dien naom op
't boekje: Polderpraot.
't Gaot nie allêêne om natuur,
maor ook om ménsen. En dan is
Leen behoorlijk actueel, 't Ge
dicht dat over geld gaot, begint op
deze maniere:
Most geld, net as d'erpels, elk jaor
rotten,/dan zouen wij het oek ni
op moeten potten. /Probeer je
maor es een wèreld voo te
stellen/ wao de ménsen udder
geld nii oeven te tellen./ Gewoon
in 't voorjaor een bitje geld plan
ten./ En zö gaot den dichter vè-
der: gêên zurgen om interest,
gêên belastieng, gêên banken en
ook gêên bonussen. Zelfs 't Minis
terie van Financiën is in Leen z'n
filosofie overbodig. Maor as tie
even laoter mee twêê bêênen op
de grond staot, verzucht ie: 'k
Weet het wé, op al die zotte
gedachten/ zit natuurlijk gêên zin
nig méns te wachten./
An dat alles docht ik, toen 'k in de
Groe rond de kérke liep en bij 't
beeld van Jacob Cats bleef staon.
Schreef Cats nii: Geld, dat stom
is,/Maokt recht wat krom is?/
Cats en Leen, alle twêê moralis
ten mee 'n knipööge. Die udder
öögen en öören flienk de kost gao
ven.
Polderpraot, door Leen de Jonge.
Prijs 8,00. Te koop o.a. bij de
winkels van Bakker Dees in Zaam-
slag, Terneuzen en Hoek en bij de
schrijver, r.ldejonge@pandora.be
en zie ook WWW.Zeeuwsdia-
lect.nl.
La-Ventura, met (vlnr) Mike Saffrie, Carla van Huizen, Renzo van Poecke en Sascha Kondic.