Van den Buuse laat zijn snaren spreken De fazantaone staot in de zonne te blienken CULTUUR 17 Metalband La-Ventura presenteert, na een jarenlange stilte, vanavond in Goes een nieuw album: White Crow. ^ei<k ZATERDAG 30 MAART 2013 Terug in spotlights door Gijs Kamphuis GOES - La-Ventura verdween enke le jaren geleden vrij abrupt van de muzikale radar. De groep leek vergeten. Tot nu. De act is terug in de spotlights, vastbesloten de abrupt gestopte reis naar succes te herbeginnen. Het leek allemaal zo mooi voor de groep rond de Goese zangeres Car ia van Huizen. De debuut-cd A New Beginning (2008) was net uit en het balletje begon te rollen. De act liftte slim mee op het succes van groepen als Within Tempta tion en een internationale door braak lonkte. Tot zo ver het geluk. De drummer en de toetsenist ver trokken en de platenmaatschappij ging failliet. „De band was bijna ter ziele", bekent bassist Mike Saf- frie. „Maar het kriebelde toch. We wilden die tweede plaat maken. Daarbij hadden we nog een aan bod liggen van de Franse produ cer Didier Chesneau. Hij hoorde dat er potentie in onze muziek schuilde en wilde dat we naar hem toe kwamen. Zoiets mag je niet laten schieten." In Renzo van Poecke werd een nieuwe drummer gevonden en SafFrie ging samen met gitarist Sascha Kondic in de weer om nieuwe nummers te maken. Door privédrukte van alle bandleden en steeds de lange rit naar Frank rijk duurde de totstandkoming van de cd dik twee jaar. Opgeteld bij de periode dat de band zich be zon op haar toekomst maakt dat bijna zes jaar radiostilte. Dat is te lang, beaamt SafFrie. „We zijn nu ook alleen maar bezig te laten ho ren dat we niet dood zijn." Wie de muziek van La-Ventura kent, zal merken dat het metaljuk voor een groot deel is afgewor pen. White Crow grossiert in zwa re maar melodieuze rocknum mers die voor een breed publiek geschreven lijken te zijn. Toeval, zo meent de bandleider, maar het verraadt zijn ambitie. Al is hij de nuchterheid zelve als het daar over gaat. „Als er kansen komen die we aankunnen, dan willen we die zeker grijpen. Er zijn nu al aan vragen uit Duitsland en Amerika. Onze naam is toch ergens blijven hangen blijkbaar." Vanuit die naam, die 'Het Geluk' betekent, is ook de albumtitel ont sproten. Naar een dichtregel van Juvenalis: 'Een gelukkig mens is zeldzamer dan een witte kraai'. De Zeeuwen willen er hun zoek tocht naar geluk mee uitbeelden na de pech die ze hadden. „Je kunt heel hard werken maar je moet ook altijd net dat beetje ge luk hebben." Cd-presentatie La-Ventura, vanavond in 't Beest, Goes, 20.30 uur. Ook op tredens Kingfisher Sky en Sin7Sins. Anthonie van den Buuse: „Met mijn spel wil ik ook iets in mijzelf raken." foto Lex de Meester door Marius Roeting OOST-SOUBURG - Gitaarsnaren zet ten de toon vandaag bij zolderpo dium Razzmatazz in Oost-Souburg. Getokkeld met vingers of nagels, of krachtig aangeslagen met een plectrum. Mooie noten, melodi sche passages, flitsende soH en pu re geluiden uit de klankkast en ver vormde of bewerkte klanten uit ef fectapparaten. Razzmatazz staat in het teken van de gitaar. Vanmiddag (14.30 uur) begint de gitaarspecial met vier workshops voor de liefhebbers. BJ Baartmans (producer, studio- en sessiemuzi kant, singer-songwriter en bege leider van onder anderen JW Roy en Iain Matthews) verzorgt er twee. De eerste over Amerikaanse rootsinvloeden, slide- en finger- picking en open stemmingen. In de tweede behandelt hij effectap- paratuur en studio-livegeluid. De Belg Jokke Schreurs richt zich op zijn grote liefde: de Hot Club Swing en Django Reinhardt. Later presenteert hij een workshop blues. Vanavond, vanaf 21.00 uur, geven de twee bekende snaren- plukkers een concert. Die activiteit is ook weggelegd voor misschien wel de beste gita rist in Zeeland. Maar Anthonie van den Buuse geeft geen work shop. „Zoals ik speel, kan ik niet uitleggen. Daar ben ik niet op in gericht en daar ligt ook niet mijn ambitie", zegt Van den Buuse. In tegenstelling tot de andere twee gitaristen speelt de Zeeuw vrijwel altijd geheel solo. Je ziet niet veel of volledige concerten van hem. „Met mijn spel wil ik ook iets in mijzelf raken. Dat is een reden waarom ik niet té veel wil spelen. Het blijft elke keer bij zonder. Bij een optreden draagt het publiek mij. Een goed geluid, een goede sfeer en goed gevoel in de vingers levert een magisch mo ment op." Negen jaar geleden bracht hij de cd Glorious Morning uit met in strumentale gitaarmuziek. Over 0) een opvolger wordt al langere tijd gesproken, maar er is nog niets concreets. „Door privéomstandig- heden heeft dat vertraging opgelo pen. Het heeft nog niet het resul- taat opgeleverd dat ik wil." De titel van de komende cd is al wel bekend: Sacramental journey. „Het is een weerspiegeling van wat ik ten diepste zoek. Het heeft raakvlakken met poëzie. Dat zie ik als een manier om te zoeken naar dat wat ons overstijgt. Met mijn muziek heb ik dat ook en soms lijkt het alsof ik iets raak waar het op aankomt, terwijl je dat nooit precies kunt duiden." Gitaarspecial, vandaag in Razzmatazz, Oost-Souburg. Workshops vanaf 14.30 uur. Concert vanaf 21.00 uur. door Rinus Willemsen Twêê weken terug was 'k nog in de Groe. Voor 'n uutvoerieng. In 'n volle kérke speelende daor Ca- rel Kraayenhof op z'n bandoneon. Jao, den diejen van de traone van Maximao. Weete hie't nog? Ar gentijnse volksmuziek spelende die. En in de pauze was t 'r dao nog volop dialect te 'öören, da kan 'k judder wel zeggen. Dan is 't toch raor ee, dan me nao de volksmuziek van Argentinië gaon luusteren en dan wudder eigen lijk zö weinig omkieken nog ons eigen dialect. Toch ook volkscul tuur? Of lööpe kik noe t 'ard van staopel? Jao, 'k öör 't judder al zeggen. Kiek dan 's nao Leen de Jonge, die gaot dao dwèrs tegen in. Die kwam toch ommerst vorige weeke mee 'n boek vol dialect op de mart? Mee dialect op riem. Over allerlei onderwer pen, maor vooral ge richt op 't Land van Axel. En dan speciaol op de ménsen, 't Lei- kend wel of die ongev- raogd mee raod komt opdraoven. Luuster noe 's naor 't gedicht: Zoe- maor in de polder. Dat staot 'r bo ven en zö begint 't ook. Zoemaor een stuitje zonder doel in de polder ziin/ elpt dikkels be ter dan een pille of een glas wiin/om wa sombere gedachten uut j'n ööfd t 'aolen/ die a dao soms zöö vervelend rond bluven maolen./ Dan zien we Leen daor al kom men anriejen in z'n auto, die èr- genst in de hoskant wor gezet. En Leen mao kieken. Êêst is 't wa stil le, mao dan ziet onze Leen daor dien fazant. Luuster mao mee. De fazantaone staot daor in de zonne te blienken/ maor a je goed kiekt bin oek zijn vrouwen present/ én voelt dien aone zijn ei gen vast een flinke vent./ De brune kiekendief vlieg laoge èn tegen de wind,/ èn oopt dat ie ier of daor nog iets eetbaors vindt./ Die moet dan oek nog es voo zijn vrouwe op jacht/ die al uren op der nist in 't riet op wat eten wacht./ De vint van de kievit ét druk mee kuletjes maoken èn oopt da zijn vrouwe zöö an een nistje gao raoken.? Je ziet het voo je: Leen in de pol der en die kiekt z'n öögen uut. Me kunnen wel zeggen: Leen in z'n polder, want ie is 'n echt buut- enmèns. Opgegroeid onder den Oek, weggetrokken naor elders, maor altied in gedachten in Zêêland gebleven. Op laotere leef- tied gaon schrieven en vee foto's maoken. 't Liekend wel of ie alles van toen wil vaste leggen. In woorden, maor ook in plaotjes. Op den omslag van zijn bundel staon z'n eigen foto's van 't buut- engebied. Vandaor dien naom op 't boekje: Polderpraot. 't Gaot nie allêêne om natuur, maor ook om ménsen. En dan is Leen behoorlijk actueel, 't Ge dicht dat over geld gaot, begint op deze maniere: Most geld, net as d'erpels, elk jaor rotten,/dan zouen wij het oek ni op moeten potten. /Probeer je maor es een wèreld voo te stellen/ wao de ménsen udder geld nii oeven te tellen./ Gewoon in 't voorjaor een bitje geld plan ten./ En zö gaot den dichter vè- der: gêên zurgen om interest, gêên belastieng, gêên banken en ook gêên bonussen. Zelfs 't Minis terie van Financiën is in Leen z'n filosofie overbodig. Maor as tie even laoter mee twêê bêênen op de grond staot, verzucht ie: 'k Weet het wé, op al die zotte gedachten/ zit natuurlijk gêên zin nig méns te wachten./ An dat alles docht ik, toen 'k in de Groe rond de kérke liep en bij 't beeld van Jacob Cats bleef staon. Schreef Cats nii: Geld, dat stom is,/Maokt recht wat krom is?/ Cats en Leen, alle twêê moralis ten mee 'n knipööge. Die udder öögen en öören flienk de kost gao ven. Polderpraot, door Leen de Jonge. Prijs 8,00. Te koop o.a. bij de winkels van Bakker Dees in Zaam- slag, Terneuzen en Hoek en bij de schrijver, r.ldejonge@pandora.be en zie ook WWW.Zeeuwsdia- lect.nl. La-Ventura, met (vlnr) Mike Saffrie, Carla van Huizen, Renzo van Poecke en Sascha Kondic.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 17