Nazomerfestival opent met 'Kabaal en Liefde' in Renesse JimmyDumbbell presenteert EP CULTUUR 31 Jan de Landmeter was honderd jaar geleden timmer man én ziener op Walcheren. Hij kon meubels poli toeren en pijn wegstralen. Ty pisch een figuur die om een roman vraagt. AGENDA VRIJDAG 29 MAART 2013 Ziener en timmerman Robbert Jan Swiers gaat in zijn roman honderd jaar terug naar het Walche ren van zijn overgrootvader Jan de Landmeter, foto Mechteld Jansen door Jan van Damme De zeemist dringt met trage, grijze vin gers het hart van Vlissingen binnen. Kermisgeluiden ver liezen hun scherpe randjes, het licht van de straatlantaarns wijst inwoners de weg maar verlicht hun pad niet. In die zachtdruipen- de wereld stapt Jan de Landmeter naar de tent van de hypnotiseur. De man met zienersogen kijkt hem doordringend aan. 'U komt er niet in', is zijn boodschap, 'u be schikt over enorme krachten'. Zo worden we de wereld van tim merman en ziener Jan de Landme ter binnen geleid. De man heeft echt geleefd, van 1878 tot i960. Hij was de overgrootvader van Rob bert Jan Swiers (1959). De twee hebben elkaar nog net ontmoet. Maar wie zijn overgrootvader was, moest Robbert Jan van zijn oma horen. „Opa's en oma's heb ben de neiging meer aan hun kleinkinderen over te brengen dan aan hun eigen kinderen. Oma vertelde me verhalen over Jan de Landmeter, die mijn eigen moe der nog nooit had gehoord." Nu wil het toeval dat Robbert Jan Swiers zich naast zijn baan als communicatieadviseur bij de Pro vincie Zeeland tot een multicultu reel talent heeft ontwikkeld. Hij schrijft kinderboeken, maakt films, componeert muziek, staat op het podium... En schrikt ook niet terug voor een biografie of historische studies. Met het over zichtswerk 'Het verhaal van Zee land', dat hij samen met Jan J.B. Kuipers schreef, won hij de Zeeuwse Boekenprijs in 2005. En dan toch een historische ro man? Swiers legt uit, dat hij al be gin jaren tachtig van de vorige eeuw ideeën had om fictie voor volwassenen te gaan schrijven. Twee keer won hij het Zeeuwse Amateur Schrijversfestival. Maar uitgevers zagen toen geen brood in zijn verhalen. De kinderboeken daarentegen sloegen wel aan, zo dat hij zich vooral daarmee bezig hield. Maar het idee voor een 'ech te' roman verdween nooit hele maal De Landmeter telt meteen 498 pa gina's. Eigenlijk waren het er hon derd tot honderd vijftig meer, maar door de ruimte per bladzij de optimaal te benutten - smalle marges en zoveel mogelijk doorlo pende tekst - bleef het totaal nog enigszins beperkt. Dat het boek 'vol' oogt, neemt de schrijver op de koop toe. In zijn boek gaan we terug naar het Zeeland van de periode tus sen 1911 en 1914. Een enerverende tijd, zegt Swiers. De eerste vlieg tuigen landen in Zeeland, de Sint Jacobskerk brandt af, in Domburg begint Jan Toorop aan een reeks tentoonstellingen, het kiesrecht voor vrouwen zit eraan te komen, de Eerste Wereldoorlog staat voor de deur. Swiers: „Ik heb het boek zo geschreven, dat het lijkt alsof mijn overgrootvader Jan de Land meter de hand heeft in al die ver anderingen. Mensen zien hem als een soort Messias, zonder dat hij dat zelf zo voelt." Die eenzaam heid komt terug op de cover van het boek: een schilderij van Theo Voorzaat, waarin een violist in een desolaat landschap staat te spelen. De karakterontwikkeling van Jan de Landmeter, dat is eigenlijk het verhaal. Swiers beschouwt zijn ro man als een zoektocht, die ook hemzelf heeft veranderd. „De vra gen die mijn overgrootvader zich stelt, stel ik me ook. Is er leven na de dood, bestaat er een geestenwe reld, kun je aura's lezen - tien jaar geleden zou ik al die vragen ont kennend hebben beantwoord. Nu denk ik dat het leven niet stopt bij de dood. Ik heb zoveel boeken gelezen, zoveel meegemaakt... Bijna-dood-ervaringen zijn we tenschappelijk aangetoond. Ge koppeld aan de verhalen over mijn overgrootvader geeft mij dat de overtuiging, dat er meer moet zijn. In onze westerse wereld wil len we sinds de Verlichting alles baseren op cijfertjes. Andere cul turen hebben dat veel minder - praat maar eens met iemand uit de Molukse gemeenschap, die leeft met zijn voorouders." Waarmee niet gezegd is dat de au teur zelf graag in die vroege 20ste eeuw zou willen leve. Daarvoor vindt hij de huidige tijd veel te leuk: „Dat nu zo veel mensen op internet onbeperkt over alle mo gelijke informatie kunnen be schikken, dat moet ergens toe lei den. Spannend!" Robbert Jan Swiers: De Landmeter - Uitgeverij Aspekt, 498 pag., 24,95 eu ro. Presentatie vandaag om 16.30 uur in boekhandel Drvkkery Middelburg. Meer agendanieuws vindt u op onze website. Goes Saskia Serge 'Sterker dan ooit', De Mythe, 20.00 uur Heinkenszand Cabaret Niet Schieten, De Stenge, 20.00 uur Middelburg Sanne Wallis de Vries en Paul Groot in 'Adèle' Schouwburg, 20.00 uur Drum 'n Bass In Your Face #12, De Spot, 21.00 uur Nieuw- en Sint Joosland Spanjers, Van Dijsseldonk Planteijdt, De Wegwijzer, 20.30 uur Terneuzen Toneel 'Terug naar de kust', Scheldetheater, 20.00 uur Japoezzziea, open podium poëzie/jazz, 21.00 uur Veere Trio Zilt i.k.v. Open Atelier Veere, Grote Kerk, 12.30-13.00 uur Vlissingen '8 Vrouwen', door Zeeuwse Komedie, Theater Vestzak'99, 20.30 uur Zaamslag Concert L'Hirondelle, o.a. Lukaspassie, Podium van Zaamslag, 21.00 uur Zierikzee Marjolein Meijers: 'Niemands meisje', De Rode Kamer, 20.00 uur Derde ronde RegioRuis, Brogum, 20.30 uur. BRUINISSE - Met een optreden za terdag in café 't Veerhuis in Brui- nisse presenteert de band Jimmy Dumbbell zijn nieuwe EP: You ne ver know when Jimmy strikes again. De EP bevat vier uiteenlopende nummers: het rockende Shockwa ve lover, het rustige, kleinere 2 voi ces, een gelaagd popnummer Liar's chair en Sister waarin het gi- taarwerk centraal staat. Met de nieuwe EP én de selectie voor het bandcoachingsproject Po- pAanZee hoopt de band dit jaar zijn muziek landelijk te kunnen laten horen. Samen met coach Djurre de Haan werkt Jimmy Dumbbell aan een volledig album dat voor eind van dit jaar uit moet komen. De EP is vanaf zaterdag online te downloaden en beluiste ren en is 's avonds in 't Veerhuis als cd te koop. Aanvang 21.00 uur. door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Het Zeeland Nazo merfestival begint dit jaar op dins dag 27 augustus op het landgoed van Slot Moermond in Renesse, met de grootschalige locatievoor stelling Kabaal en Liefde. In de Gro te Kerk in Veere zal tijdens het fes tival Escorial van Josse De Pauw worden opgevoerd. De dertiende editie van het Zee land Nazomerfestival is van dins dag 27 augustus tot en met zater dag 7 september, met locatievoor stellingen verspreid over de pro vincie en een muziek- en theater programma op en rond het Abdij plein in Middelburg. Vanwege bezuinigingen is het aan tal locatievoorstellingen dit jaar te ruggebracht van vier naar drie. De invulling van twee van de drie producties is inmiddels rond. Kabaal en Liefde, de openingsvoor stelling, is een klassieke tragedie van Friedrich Schiller. Het stuk uit 1784 wordt in Duitsland jaar lijks gespeeld, maar is in Neder land al bijna veertig jaar niet meer opgevoerd. Het verhaal is een variant op Sha- kespeares Romeo en Julia en draait om de problematische liefdesge schiedenis van het jonge paar Fer dinand en Louise. Hij is van adel en zoon van de president, zij een eenvoudig burgermeisje. Ferdi nand klampt zich verblind vast aan de utopie van de liefde die al les overwint. Bij Slot Moermond wordt Kabaal en Liefde opgevoerd in een regie van Frances Sanders, waarbij live muziek een belangrijke rol speelt. Sanders krijgt de beschikking over een uitgebreide cast, met Nyncke Beekhuyzen als Louise, Jo nas Leemans als Ferdinand en ver der met onder anderen Sjaan Duinhoven, Martijn de Rijk, Do- ris Baaten, Maarten Wansink en Wouter Zweers. bij Slot Moermond in Renesse. Kabaal en Liefde wordt opgevoerd foto Dirk-Jan Gjeltema Kabaal en Liefde wordt na de pre mière op dinsdag 27 augustus nog zes keer tijdens het festival opge voerd. Op maandag 26 augustus is er bovendien een try-out. De tweede locatievoorstelling, Es corial in de Grote Kerk in Veere, is een productie van Muziektheater Transparant. Drijvende kracht is Josse De Pauw, die bij het Nazo merfestival eerder verantwoorde lijk was voor Ruhe (2007) en Boot Berg (2012). Escorial is zijn bewerking van het toneelstuk van de Belgische schrij ver Michel de Ghelderode. Deze tragische farce uit 1927 is gesi tueerd aan het decadente Spaanse hof van Filips II, gespeeld door De Pauw zelf. Het gaat over macht en verveling, geweld en onverschillig heid. En over de liefde van de nar, een rol van Dirk Roofthooft. De cast bestaat verder uit Louis Van Der Waal en Sam Louwyck. Het vermaarde Collegium Vocale Gent zingt a capella nieuwe com posities van George Alexander van Dam, geïnspireerd door hon dengeblaf, klokkengelui en een waanzinnige lach. Ook wordt ge bruikgemaakt van oude muziek van de renaissancecomponist Or lando di Lasso. Escorial is tijdens het festival vijf keer te zien. De première is maan dag 2 september.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 61