Wm A 30 ZEELAND WESTERSCHELDE Volgens Jaap Ventevogel moet de uitzichtloze discussie over de Westerschelde nu worden gestopt. eerst in Schelde' 'Vaarweg door Ben Jansen VLISSINGEN - Het economisch be lang van de Westerschelde over stijgt de natuurfunctie en daar moet Nederland zich bij neerleg gen. Dat is volgens Jaap Ventevo gel de enige manier om de relatie tussen Nederland en Vlaanderen en tussen Zeeland en Antwerpen te verbeteren en een eind te ma ken aan de uitzichtloze discussie over verdiepen en ontpolderen. Ventevogel (Vlissinger, 69, oud gedeputeerde en ex-voorzitter van anti-ontpolderstichting De Levende Delta): „Nu houden we elkaar in de houdgreep en dat leidt tot niets. Nederland en Vlaanderen - of zoals je wilt Zee land en Antwerpen - zeggen goe de buren te zijn, maar we gedra gen ons er niet naar." In alle discussies over de Wester schelde verwijst Vlaanderen naar het Scheidingsverdrag van 1839. En, naar Ventevogel de afgelopen jaren tot het inzicht is gekomen, terecht. „Dat verdrag legt het prin cipe van de vrije vaart op de Wes terschelde vast. Inderdaad, er staat niets over containerschepen van bijna 400 meter, maar er staat evenmin dat die vrije vaart tot een schepen van bepaalde afme tingen moet worden beperkt." De toepasbaarheid van het ver drag op de scheepvaart van van daag valt natuurlijk aan een scheidsgerecht voor te leggen, maar dat heeft nadelen. Je kunt beter zeggen dat je gelijk hebt dan ongelijk te krijgen. Ventevo gel: „Bij de IJzeren Rijn, die ook in het Scheidingsverdrag staat, heeft Nederland het lid op de neus gekregen. Dat wil je geen tweede keer laten gebeuren." 83 Jaap Ventevogel: „We moeten nu zeggen: het is mooi geweest." Het staat voor Ventevogel vast dat het Scheidingsverdrag de natuur- beschermingsregels van de Euro pese Unie overstijgt. „Daar kan ook de Europese Commissie niet onder uit. Bovendien, niemand heeft ons opgedragen de natuur in de Westerschelde te bescher men op de manier waarop dat nu gebeurt. Dat hebben we onszelf opgelegd in die typisch Neder landse hang naar ruimtelijke orde ning tot op de vierkante centime ter waarbij natuur extra aandacht krijgt. Dat is gebeurd met de Wes terschelde. Die is - met uitzonde ring van de vaargeul - als een na tuurgebied aangemerkt. En dat is fout. Op basis van het Scheidings verdrag had de economische func tie voorop moeten staan, waarbij natuurlijk maatregelen moeten worden getroffen om het gebied aantrekkelijk te houden voor vo gels en zeehonden." Vorige week liet de Antwerpse ha venschepen Marc Van Peel weten dat hij de koppeling toegankelijk heid-natuurlijkheid-veiligheid voor de Westerschelde wil losla ten. En de Antwerpse jurist Eric Van Hooydonk voegde eraan toe: „De laatste jaren tekent de ten dens zich af dat de Westerschelde een natuurgebied is met een rela tieve vaarwegfunctie. Dat is een omdraaiing van de verdragsrechte lijk vastgelegde situatie." Volgens Ventevogel is nü het mo ment aangebroken te erkennen dat de economische functie van de Westerschelde de andere kwali teiten overstijgt. „Vanzelfspre kend staat de veiligheid tegen overstromen voorop en even van zelfsprekend is dat je maatregelen treft om het in Europa zeldzame meergeulssysteem met slim bag geren in stand te houden en om ervoor te zorgen dat het gebied van betekenis blijft voor vogels en zeehonden. Maar niet met het au tomatisme dat schade In de Wes terschelde moet worden gecom penseerd. Want dat betekent ont polderen. Dat is ook de reden waarom de verhouding tussen Zeeland en Antwerpen nu zo moeizaam is. Kleine aanpassin gen aan de vaargeul - want iets an ders zal het in de toekomst echt niet meer zijn - leiden steevast tot de vrees dat opnieuw ontpol- derd moet worden. Dat besef is ook in Antwerpen gegroeid: het kan toch niet zo zijn dat Zeeland op basis van de huidige afspraken over de koppeling van toeganke lijkheid en natuurlijkheid des noods maar moet verdwijnen als werkzaamheden aan de vaargeul nieuwe natuurcompensatie nood zakelijk maken. Ik beschouw het onder water zetten van de Hedwi- gepolder als een politiek feit, maar daarmee basta. Als er echt iets gecompenseerd valt, dan moet dat maar buiten de Wester schelde gebeuren. Bijvoorbeeld door middel van eilanden voor de kust, waarover landschapsarchi tect Adriaan Geuze begin deze maand op een symposium van De Levende Delta sprak." De herdenking later dit jaar van het feit dat België in 1863 met de financiële steun van andere lan den de Nederlandse tol op de Westerschelde afkocht, is wat Ventevogel betreft een uitsteken de gelegenheid de strijdbijl te be graven. „We moeten nu vanuit Zeeland zeggen: het is mooi ge weest met dat krampachtige stre ven naar evenwicht tussen toegan kelijkheid en natuur." Scan de QR code, stel nu zelf uw Essential samen en vind uw dichtstbijzijnde Auping Plaza of Premium dealer op www.auping.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 30