AUTO 15 VW Jetta Hybrid BMW 3-serie CT In de categorie van de midden klasse ruimtewagens hield Kia zich een tijdje afzijdig. Maar nu is het merk weer van de partij, met de verse Carens. VRIJDAG 29 MAART 2013 KORTE RIJ-IMPRESSIES Met grote traagheid lijkt de auto industrie buiten Japan nu op gang te komen met betrekking tot hybrid es. Ook Volkswagen, dat hiet fenomeen eindelijk laat neerdalen in een betaalbaar mo del, de Jetta. Voor importeur Pon is het de juiste auto op het juiste moment Met een C02- uitstoot van 95 gram per kilo meter valt de nieuwste versie van de zakelijke sedan in de prij zen: geen BPM, geen wegenbe lasting, slechts 14 procent bijtel ling. In de praktijk is de Jetta Hy brid allesbehalve een geknepen variant. De 1.4TSI motor levert VW Jetta, ook als hybride, foto TV uit zichzelf al 150 pk en daarbij mag 20 pk van de elektromotor worden opgeteld. Daarmee is het de op één na snelste versie uit de reeks. Het bekende wer kingsprincipe van de hybride gaat ook volledig op voor deze Jetta. Benzine- en elektromotor kunnen zowel afzonderlijk als samen de auto voortbewegen. De auto rijdt prettig en vlot, een effect dat wordt versterkt door de standaard DSG-versnelIings- bak. VW prijst de Jetta Hybrid vanaf29.990 euro. Uiterlijk is deze uitvoering te herkennen aan bumpers, grille, achterspoi ler en blauwe accenten. Tony Vos Na de 5 GT komt BMW met de 3 GT. Die staat op een verlengd onderstel van de 3-serie en on derscheidt zich door veel zit-, been- en bagageruimte. De auto Ruime 3-serie GT. foto BMW staat 5 centimeter hoger op de wielen dan de reguliere '3'. In het oog springende elementen zijn een aflopende daklijn en vier portieren met ruiten zon der raamstijlen. De actieve ach terspoiler, een BMW-primeur, zorgt voor extra stabiliteit bij ho ge snelheden. Eenmaal achter het stuur verdampt het beeld van het logge koetswerk in no time. De 3-serie GT is kwiek in de omgang en stuurt direct. Aan ruimte en luxe geen ge brek. De beenruimte in de 3 GT overstijgt die van de 3 fouring. Meer lengte (+20 centimeter) en de 11 centimeter langere wielbasis liggen daaraan ten grondslag. De hogere daklijn zorgt voor meer hoofdruimte. Kortom, de 3-serie GT ontpopt zich als gezins- én zakenauto. BMW levert de 320i GT vanaf 41.480 euro. De diesel begint bij 42.054 euro (318d). Bij de dealer vanaf 15 juni. Willem de Volder Mercedes E Coupé en Cabriolet vanaf ruim 45 mille bij de dealer De Mercedes E-Klasse Coupé staat in de prijslijst vanaf 45.900 euro en aan de Cabriolet hangt een prijskaartje van minimaal 52.300 euro. Het be treft in beide gevallen de E 200 met 184 pk en een zesbak. Het motoren- programma omvat vier benzine- en drie dieselmotoren. Topversie onder de coupés is de E 500 (84.300 euro), als cabrio is dat de E 400 (90.100 eu ro). In mei staan beide bij de dealer. Bloedsnelle Jaguar XJR staat op de autoshow in New York Jaguar onthult op de autoshow in New York de XJ in R-outfit. Onder de motorkap van deze snelle variant ligt een 5.0 liter V8 met supercharger. De krachtbron levert 550 pk. Om die paarden goed op de weg te houden, heeft Jaguar behoorlijk wat aanpassin gen moeten doorvoeren op het mo del. Spoilers en aërodynamische ele menten benadrukken wat de auto onderhuids in zijn mars heeft. Jaguar: snelle XJR. foto Jaguar Opvolger Hyundai Genesis Coupé als concept car op show in Seoul Tijdens de Seoul Motorshow laat Hyundai de HND-9 Concept zien, de opvolger van de Genesis Coupé. Het Koreaanse merk stopt in de concept alle techniek die het voorhanden heeft, van een 3.3 liter V6 (370 pk) tot een achttraps automaat. De vleu geldeuren ogen spectaculair. De automaat wordt ongetwijfeld snel in productieversies geïntegreerd, de vleugeldeuren waarschijnlijk niet. Subaru heeft hybride versie XV Crosstrek productieklaar Subaru grijpt de autoshow in New York aan om een productieklare ver sie van de XV Crosstrek Hybrid te la ten zien. Subaru koppelt de hybride aandrijflijn aan het Symmetrical All- Wheel Drive-systeem. Subaru werkt al sinds 2011 aan hybride-techniek. Toen liet het Japanse merk de Advan ced Tourer Concept zien. In Cenève stond onlangs de Viziv-concept, ook voorzien van hybride aandrijving. De nieuwe Kia Carens breekt met de traditie en is een puur Europese verschijning, foto Automedia KIA CARENS Terug na onderbreking door Tony Vos Het aanbod ruimtewagens is redelijk overzichtelijk. De grote modellen beperken zich tot een handjevol, ter wijl de wat milder geprijs de, maar zeker niet krappe middenklasse auto's vooral van Europese komaf zijn. Kia speelde hier tussen langere tijd een uiterst bescheiden rol, maar wil nu met de nieuwe Carens een steviger vinger in de pap. De vormgeving van de laatste Kia-model- len is uiterst Europees, niet vreemd met een Duitse designchef. En Europees design verkoopt, overal in de wereld. De nieuwe Carens staat op een verlengde bodemgroep van de Cee'd, maar wordt - in tegenstel ling tot de hatchback - gewoon in Korea ge bouwd. Aan de buitenkant is het beslist geen busje', eerder een wat sportiever ge lijnde, iets hoger geconstrueerde hatch back. In die zin kom de Carens het dichtst bij de Ford C-Max en S-Max. Ook op detailniveau ziet de auto er goed uit, die constatering geldt ook voor het inte rieur. Wat materialen, ontwerp en voorzie ningen betreft, heeft Kia de wensen van de Europese klant prima begrepen. Wie het wil, kan zelfs een zwart-beige inrichting kiezen in plaats van standaard zwart. Dat fleurt het interieur flink op, omdat ook het dashboard hierin deels wordt uitgevoerd. Vijf inzittenden hebben in de Carens vol op ruimte en dus niet te klagen. Kia kiest ervoor de nieuweling in ons land altijd als zevenzitter aan te bieden. Of, zoals het merk zelf zegt, 5+2. Daarmee geeft Kia al aan dat de twee extra zitplaatsen achterin slechts voor kleine kinderen bestemd zijn. Maar altijd handig als vriendjes na een ver jaardagsfeestje naar huis moeten worden gebracht. De stoelen klappen in één beweging ge makkelijk weg tot een vlakke laadvloer, waarop ook de neergeklapte rugleuningen van de drie stoelen op de tweede zitrij net jes aansluiten. Het bagagevolume varieert zo van 103 via 492 tot maximaal 1.650 liter. Daarmee biedt de Carens vergelijkbare waarden als de gemiddelde concurrent. De voor Nederland meest geschikte motor is de 1.6 liter met directe inspuiting (GDI). Die levert 135 pk. Daarmee presteert de au to naar behoren: een top van 185 kilometer per uur en een o-ioo-acceleratie in 11,3 se conden. In ons vlakke land prima, maar met een zware belading en op een heuvel achtig traject zal het niet extreem veel zijn. Bovendien valt op dat de Carens, net als zijn tegenstrevers, geen lichtgewicht is. Dat blijkt weer van invloed op het praktijk- verbruik van net boven de 1 op 12. Toch heeft Kia al met al een prima rijden de en voldoende mogelijkheden biedende ruimtewagen in het programma opgeno men. Een auto met een voldoende comfor tabel onderstel, zonder overdreven overhel len. Met de nieuwe Carens biedt Kia geen uitschieter in één bepaalde richting, maar wel een goed totaalpakket. Het is bovendien een model dat met een vanafprijs van 23.995 euro uitermate scherp in de markt wordt gezet. Wie daar nog wat leuke opties bij wil hebben, kiest de Intro Edition. Die kost 1.000 euro extra. KIA CARENS EN DE CONCURENTEN Kia Carens Bagage 492-1.650 liter. Gewicht 1.383 kg. Benzine 1.6 1,135 pk. Vanaf 23.995 euro, First Edition 24.995 euro. Ford Grand C-Max Bagage 475-1.742 liter. Gewicht 1.393 kg. Benzine 1.0 1,125 pk. Vanaf 22.150 euro, Trend 24.650 euro. Renault Grand Scénic Bagage 645-2.050 liter. Gewicht 1.405 kg. Benzine 1.2 1,115 pk. Vanaf 26.190 euro. Toyota Verso Bagage 484-1.740 liter. Gewicht 1.405 kg. Benzine 1.6 1,132 pk. Vanaf 26.500 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15