AUTO 15
VW Jetta Hybrid
BMW 3-serie CT
In de categorie van de midden
klasse ruimtewagens hield Kia
zich een tijdje afzijdig. Maar nu
is het merk weer van de partij,
met de verse Carens.
VRIJDAG 29 MAART 2013
KORTE RIJ-IMPRESSIES
Met grote traagheid lijkt de auto
industrie buiten Japan nu op
gang te komen met betrekking
tot hybrid es. Ook Volkswagen,
dat hiet fenomeen eindelijk laat
neerdalen in een betaalbaar mo
del, de Jetta. Voor importeur
Pon is het de juiste auto op het
juiste moment Met een C02-
uitstoot van 95 gram per kilo
meter valt de nieuwste versie
van de zakelijke sedan in de prij
zen: geen BPM, geen wegenbe
lasting, slechts 14 procent bijtel
ling. In de praktijk is de Jetta Hy
brid allesbehalve een geknepen
variant. De 1.4TSI motor levert
VW Jetta, ook als hybride, foto TV
uit zichzelf al 150 pk en daarbij
mag 20 pk van de elektromotor
worden opgeteld. Daarmee is
het de op één na snelste versie
uit de reeks. Het bekende wer
kingsprincipe van de hybride
gaat ook volledig op voor deze
Jetta. Benzine- en elektromotor
kunnen zowel afzonderlijk als
samen de auto voortbewegen.
De auto rijdt prettig en vlot, een
effect dat wordt versterkt door
de standaard DSG-versnelIings-
bak. VW prijst de Jetta Hybrid
vanaf29.990 euro. Uiterlijk is
deze uitvoering te herkennen
aan bumpers, grille, achterspoi
ler en blauwe accenten.
Tony Vos
Na de 5 GT komt BMW met de
3 GT. Die staat op een verlengd
onderstel van de 3-serie en on
derscheidt zich door veel zit-,
been- en bagageruimte. De auto
Ruime 3-serie GT. foto BMW
staat 5 centimeter hoger op de
wielen dan de reguliere '3'. In
het oog springende elementen
zijn een aflopende daklijn en
vier portieren met ruiten zon
der raamstijlen. De actieve ach
terspoiler, een BMW-primeur,
zorgt voor extra stabiliteit bij ho
ge snelheden. Eenmaal achter
het stuur verdampt het beeld
van het logge koetswerk in no
time. De 3-serie GT is kwiek in
de omgang en stuurt direct.
Aan ruimte en luxe geen ge
brek. De beenruimte in de 3 GT
overstijgt die van de 3 fouring.
Meer lengte (+20 centimeter)
en de 11 centimeter langere
wielbasis liggen daaraan ten
grondslag. De hogere daklijn
zorgt voor meer hoofdruimte.
Kortom, de 3-serie GT ontpopt
zich als gezins- én zakenauto.
BMW levert de 320i GT vanaf
41.480 euro. De diesel begint bij
42.054 euro (318d). Bij de
dealer vanaf 15 juni.
Willem de Volder
Mercedes E Coupé en Cabriolet
vanaf ruim 45 mille bij de dealer
De Mercedes E-Klasse Coupé staat in
de prijslijst vanaf 45.900 euro en aan
de Cabriolet hangt een prijskaartje
van minimaal 52.300 euro. Het be
treft in beide gevallen de E 200 met
184 pk en een zesbak. Het motoren-
programma omvat vier benzine- en
drie dieselmotoren. Topversie onder
de coupés is de E 500 (84.300 euro),
als cabrio is dat de E 400 (90.100 eu
ro). In mei staan beide bij de dealer.
Bloedsnelle Jaguar XJR staat
op de autoshow in New York
Jaguar onthult op de autoshow in
New York de XJ in R-outfit. Onder de
motorkap van deze snelle variant ligt
een 5.0 liter V8 met supercharger.
De krachtbron levert 550 pk. Om die
paarden goed op de weg te houden,
heeft Jaguar behoorlijk wat aanpassin
gen moeten doorvoeren op het mo
del. Spoilers en aërodynamische ele
menten benadrukken wat de auto
onderhuids in zijn mars heeft.
Jaguar: snelle XJR. foto Jaguar
Opvolger Hyundai Genesis Coupé
als concept car op show in Seoul
Tijdens de Seoul Motorshow laat
Hyundai de HND-9 Concept zien, de
opvolger van de Genesis Coupé. Het
Koreaanse merk stopt in de concept
alle techniek die het voorhanden
heeft, van een 3.3 liter V6 (370 pk)
tot een achttraps automaat. De vleu
geldeuren ogen spectaculair. De
automaat wordt ongetwijfeld snel in
productieversies geïntegreerd, de
vleugeldeuren waarschijnlijk niet.
Subaru heeft hybride versie
XV Crosstrek productieklaar
Subaru grijpt de autoshow in New
York aan om een productieklare ver
sie van de XV Crosstrek Hybrid te la
ten zien. Subaru koppelt de hybride
aandrijflijn aan het Symmetrical All-
Wheel Drive-systeem. Subaru werkt
al sinds 2011 aan hybride-techniek.
Toen liet het Japanse merk de Advan
ced Tourer Concept zien. In Cenève
stond onlangs de Viziv-concept, ook
voorzien van hybride aandrijving.
De nieuwe Kia Carens breekt met de traditie en is een puur Europese verschijning, foto Automedia
KIA CARENS
Terug na onderbreking
door Tony Vos
Het aanbod ruimtewagens is
redelijk overzichtelijk. De
grote modellen beperken
zich tot een handjevol, ter
wijl de wat milder geprijs
de, maar zeker niet krappe
middenklasse auto's vooral
van Europese komaf zijn. Kia speelde hier
tussen langere tijd een uiterst bescheiden
rol, maar wil nu met de nieuwe Carens een
steviger vinger in de pap.
De vormgeving van de laatste Kia-model-
len is uiterst Europees, niet vreemd met
een Duitse designchef. En Europees design
verkoopt, overal in de wereld. De nieuwe
Carens staat op een verlengde bodemgroep
van de Cee'd, maar wordt - in tegenstel
ling tot de hatchback - gewoon in Korea ge
bouwd. Aan de buitenkant is het beslist
geen busje', eerder een wat sportiever ge
lijnde, iets hoger geconstrueerde hatch
back. In die zin kom de Carens het dichtst
bij de Ford C-Max en S-Max.
Ook op detailniveau ziet de auto er goed
uit, die constatering geldt ook voor het inte
rieur. Wat materialen, ontwerp en voorzie
ningen betreft, heeft Kia de wensen van de
Europese klant prima begrepen. Wie het
wil, kan zelfs een zwart-beige inrichting
kiezen in plaats van standaard zwart. Dat
fleurt het interieur flink op, omdat ook het
dashboard hierin deels wordt uitgevoerd.
Vijf inzittenden hebben in de Carens vol
op ruimte en dus niet te klagen. Kia kiest
ervoor de nieuweling in ons land altijd als
zevenzitter aan te bieden. Of, zoals het
merk zelf zegt, 5+2. Daarmee geeft Kia al
aan dat de twee extra zitplaatsen achterin
slechts voor kleine kinderen bestemd zijn.
Maar altijd handig als vriendjes na een ver
jaardagsfeestje naar huis moeten worden
gebracht.
De stoelen klappen in één beweging ge
makkelijk weg tot een vlakke laadvloer,
waarop ook de neergeklapte rugleuningen
van de drie stoelen op de tweede zitrij net
jes aansluiten. Het bagagevolume varieert
zo van 103 via 492 tot maximaal 1.650 liter.
Daarmee biedt de Carens vergelijkbare
waarden als de gemiddelde concurrent.
De voor Nederland meest geschikte motor
is de 1.6 liter met directe inspuiting (GDI).
Die levert 135 pk. Daarmee presteert de au
to naar behoren: een top van 185 kilometer
per uur en een o-ioo-acceleratie in 11,3 se
conden. In ons vlakke land prima, maar
met een zware belading en op een heuvel
achtig traject zal het niet extreem veel zijn.
Bovendien valt op dat de Carens, net als
zijn tegenstrevers, geen lichtgewicht is.
Dat blijkt weer van invloed op het praktijk-
verbruik van net boven de 1 op 12.
Toch heeft Kia al met al een prima rijden
de en voldoende mogelijkheden biedende
ruimtewagen in het programma opgeno
men. Een auto met een voldoende comfor
tabel onderstel, zonder overdreven overhel
len. Met de nieuwe Carens biedt Kia geen
uitschieter in één bepaalde richting, maar
wel een goed totaalpakket.
Het is bovendien een model dat met een
vanafprijs van 23.995 euro uitermate
scherp in de markt wordt gezet. Wie daar
nog wat leuke opties bij wil hebben, kiest
de Intro Edition. Die kost 1.000 euro extra.
KIA CARENS EN DE CONCURENTEN
Kia Carens
Bagage 492-1.650 liter. Gewicht 1.383 kg.
Benzine 1.6 1,135 pk. Vanaf 23.995 euro,
First Edition 24.995 euro.
Ford Grand C-Max
Bagage 475-1.742 liter. Gewicht 1.393 kg.
Benzine 1.0 1,125 pk. Vanaf 22.150 euro,
Trend 24.650 euro.
Renault Grand Scénic
Bagage 645-2.050 liter. Gewicht 1.405 kg.
Benzine 1.2 1,115 pk. Vanaf 26.190 euro.
Toyota Verso
Bagage 484-1.740 liter. Gewicht 1.405 kg.
Benzine 1.6 1,132 pk. Vanaf 26.500 euro.