Ruzies laten doorette ren is nooit een goed idee. Maar wie moét er ingrijpen als art sen elkaar niet meer kunnen luchten? VERDIEPING 11 RUZIENDE MEDICI ENKELE RUZIES DIE DE MEDIA HAALDEN VRIJDAG 29 MAART 2013 Heibel in -de tent?. Ingrijpen! door Floor Ligtvoet uzie maken op zich is nog tot daar aan toe. In ie der bedrijf of vakgebied komen wel conflicten voor. Maar niet overal gaan professionals letter- lijk over leven en dood, zoals bij medisch specialisten het geval is. Een artsenruzie wordt dus echt een ernstig probleem wanneer de zorg en de patiënt veiligheid in een ziekenhuis eronder gaan lijden. Maar wie houdt in de gaten of een geschil daadwerkelijk uit de hand loopt? En wie grijpt er in? Er is geen helder hand boek over hoe om te gaan met artsen die niet meer door één deur kunnen. Medisch specialisten zijn in eerste instantie zelf ver antwoordelijk voor hun handelen, meldt de Orde van Medisch Specialisten. Zij zijn als arts gehouden aan de Wet op de beroepen in de individuele gezondheids zorg (BIG). Ze kunnen via het tuchtrecht worden bestraft als er iets door hun schuld misgaat en zij geen goede zorg leveren, bij voorbeeld als een conflict met collega's hun werk ten nadele beïnvloedt. Ze kun nen zelfs geschorst worden of in het ergste geval geschrapt worden uit het BIG-regis- ter. Dan mogen ze hun vak de rest van hun leven in Nederland niet meer uitoefenen. Naast de medisch specialist zelf draagt de maatschap, waarin artsen in niet-academi- sche ziekenhuizen werken, ook een verant woordelijkheid. Die moet ervoor zorgen dat het team als geheel goed werk levert, zegt Roland Bal, hoogleraar gezondheids- management aan de Erasmus Universiteit. De medisch specialisten binnen zo'n maat schap, maten genoemd, zijn samen verant woordelijk: „Ze moeten er dus ook samen voor zorgen dat ze door één deur kunnen." Een maatschap is een apart, zelfstandig be drijfje binnen een ziekenhuis, legt Bal uit. Wanneer er ruzies spelen en de artsen er zelf niet meer uitkomen, kan de maatschap externe experts, zoals mediators, inroepen. Want ook al leidt een ruzie heus niet altijd tot slechte prestaties of medische fouten, het maakt de kans erop wel groter. Ten derde is het ziekenhuis, specifieker de Raad van Bestuur, verantwoordelijk voor goede zorg in het hele ziekenhuis. De maat schap heeft een toetredingsovereenkomst met dit bestuur, vertelt Bal. „Ook het be stuur kan, als ze lucht krijgt van een con flict, een mediator inschakelen." Als een ruzie volkomen uit de hand loopt, kan dat ook zichtbaar worden door een ca lamiteit, een ernstige situatie waarbij een patiënt ernstig letsel oploopt of zelfs over lijdt. Calamiteiten moeten altijd gemeld worden aan de Inspectie voor de Gezond heidszorg, geeft Bal aan. Die kan een afde ling bijvoorbeeld onder verscherpt toezicht plaatsen wanneer het ziekenhuisbestuur zelf niet daadkrachtig genoeg optreedt. Maar eerst is altijd het bestuur aan zet, meldt de inspectie. Of de maatschap wel goed functioneert, wordt gecontroleerd dbor vakgenoten van and«re ziekenhuizen. Dat gebeurt tijdens zogeheten kwaliteitsvisitaties. Dus longart sen uit de omgeving beoordelen of de long artsen van een bepaald ziekenhuis hun werk goed doen en andere cardiologen con troleren de maatschap cardiologie. Vroeger kon dit rapport van vakgenoten, als de inhoud zeer kritisch en onwelgeval lig was, makkelijk in de onderste Iade van een van de maten verdwijnen. Maar vanaf januari 2010 moet het rapport ook onder meer naar de Raad van Bestuur van het zie kenhuis worden gestuurd. Zodat die altijd op de hoogte is en kan ingrijpen wanneer de maatschap de eigen problemen niet op orde krijgt. „In het verleden waren maat schappen vrij gesloten werelden", merkt Bal op. „Dat is echt aan het veranderen." Wanneer uit zo'n visitatierapport blijkt dat de patiëntveiligheid in het geding is, wordt ook weer de Inspectie voor de Gezond heidszorg ingelicht, laat de Orde van Me disch Specialisten weten. Daarnaast wor den steeds vaker individuele functione ringsgesprekken gehouden met medisch specialisten. Volgens de Orde gebeurt dit nu bij 43 procent van de specialisten en groeit dit aantal. Conflictbeheersingsexpert Marcel Wan- rooy merkt dat de jonge generatie artsen over meer capaciteiten beschikt om elkaar feedback te geven. Zo kunnen langdurige ir ritaties over en weer worden voorkomen. Artsen in opleiding kunnen nu tijdens spe ciaal voor hen georganiseerde dagen work shops over samenwerken volgen. Het is de wens van de Orde om dit een vast onder deel van de opleiding te laten zijn. WANNEER IN HET NIEUWS? WIE? WAAR? WAT? bron: Medisch Contact, ANP 2013 Cardiologen MC Zuiderzee Ruzie. Deel van het team meldt zich ziek. 2013 Cardiochirurgen Haagse HagaZiekenhuis Communicatieproblemen tussen chirurgen en gesjoemel met sterftecijfers. Afdeling car- diochirurgie wordtgesloten. 2013 Radiologen Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis Ruzie na oprichten eigen diagnostisch centrum in 2005. Nijmegen 2012 Cardiologen Admiraal de Ruyter Ziekenhuis Samenwerkingsproblemen sinds 2010 bij gefuseerde vakgroep cardiologie. Goes en Vlissingen Nu onder supervisie van Amphia Ziekenhuis in Breda. 2012 Internisten en mdl-artsen Catharina Ziekenhuis Eindhoven Ruzie in de maatschap, al jaren voor 2010. Een internist wordt ontslagen. Een ander ver trekt per 1 juli. 2012 Orthopeden en traumachirurgen Ziekenhuisgroep Twente, Almelo Ruzie tussen orthopeden, de traumachirurgen en de directie sinds 2005. en Hengelo 2012 Chirurgen Maasziekenhuis Boxmeer Samenwerkingsproblemen van maatschap met interne en externe partijen. Twee chirurgen vertrekken. 2012 Longartsen en chirurgen VUmc Amsterdam Ruzie brengt patiëntenzorg in gevaar. 2011 Psychiaters Isala klinieken Zwolle Ruzie onderling, tien jaar lang. Arbeidscontract met een van de psychiaters wordt ontbonden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 11