UIT 9 Computergestuurde geluidswerken bij de SCHOUW www.kunstschouw.nl - l~ ,.yk<4' 1L- yjy In de tien weken dat Femke Ge restein (Middelburg, 1982) op het IK-eiland in Oost-Souburg werkte, heeft zij een sterk idee ontwikkeld en uitgevoerd. Het past zeldzaam goed bij de loca tie. DONDERDAG 28 MAART 2013 Jan van Munster verbeeldt gedachten met lijnen van licht Jan van Munster transformeert lijnen uit de EEG-registratie van zijn hersen- activiteit in neonsculpturen. Hij ver beeldt zo de energie die de gedachte mogelijk maakt en erin besloten ligt. De 'Brainwave' is tegelijk hoogstper soonlijk en universeel. Hij maakt de verbinding zichtbaar van de mens met het universum. T/m 6/4. Galerie van den Berge, West- wal 45, Goes. Do. t/m za. 12.00-17.00 uur en op afspraak. Caroline van der Vegt etaleert de rijkdom van het onderbewuste Caroline van der Vegt werkt intuïtief. Haar monumentale tekeningen zijn opgebouwd uit gestalten, dieren, landschappen en voorwerpen die tijd loze sferen en betekenissen oproe pen. Daarbij gaat het vooral over de binnenwereld: dromen, verlangens, angst en hoop. Haar beeldtaal is tas tend, krachtig én persoonlijk. T/m 6/4. Galerie Dick de Bruijn, West- wal 45, Goes. Do. t/m za. 13.00-17.00 uur. Kees de Kort zet vraagtekens bij het vastomlijnde Kees de Kort schildert alledaagse din gen, zoals stoelen, soms maar gedeel telijk. En hij plaatst er ook vaak ook een dier tussen, een hond bijvoor beeld. Het is alsof de werkelijkheid die hij toont een eigen leven leidt en zich deels aan onze waarneming en ons begrip onttrekt. Het vertrouwde krijgt iets verontrustends. T/m 28/4. Presentatieruimte Caesuur, Lange Noordstraat 67, Middelburg. Vr. en za. 14.00-17.00 uur. Niek van der Plas vangt het licht in pasteuze verftoetsen Niek van der Plas schildert in de trant van de impressionisten en roept zo momenten op van tijdloze schoon heid. Het Domburgse strand is een van zijn onderwerpen. Zijn kleine schilderijen maken deel uit van een zeer gevarieerde exposi tie met verder vooral sculptuur van onder anderen Jaap Deelder en Ju dith Pfaeltzer. Tot 1 /6. Atelier Martien, Karregat 9, Domburg. Dagelijks 13.00-17.00 uur. WESTERSCHOUWEN Ga eens liggen bij Mirlitones Membranen door zingen in trilling Zoals plastic kinderinstrumenten bij de Begrafenis van de sardien In een Zeeuwse boerenschuur dansende aardappelkisten opeigen ritme dat zich beweegt tussen orde en chaos U geeft zelf het startsein aan van 15 t/m 23 juni - - .y- J**'**-*- v*y - 'V*'-- - - •ÖSritj,v v. JÉ I De monumentale tekening die Femke Gerestein op de wand maakte, lijkt op te lossen in de ruimte. Het beeld van de tekening is ook te zien in een videofilm. Met Gerestein in Wonderland Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van i beeldende kunst te bieden heeft. Nico Out I Die locatie bestaat uit twee ruimtes in de vorm van de letters I en K. De I is de woon/werkplek, de K is de tentoonstellingsruimte. In de laatste heeft zij een reus achtige potloodtekening ge maakt, rechtstreeks op de wand: haar naak te lichaam zoals ze dat zelf zag terwijl ze op de vloer lag en naar haar tenen keek. Gerestein schept een vreemde spanning tussen twee standpunten, want ik kan al leen staand en op een paar meter afstand het beeld overzien. Als ik de tekening zie, zie ik het lichaam van Femke zoals zij het ziet en ben ik dus in zekere zin haar. Maar omdat beeld te kunnen zien, moet ik af stand nemen en me van haar losmaken, zo dat ik mezelf ben. Dat roept vragen: 'Wie ben ik?' en 'Hoe ver houd ik mij tot de ander?' Waarachter legio deelvragen op een antwoord wachten. Ge restein verwijst naar Alice die via een peil loos diep konijnenhol in een andere we reld terecht is gekomen, een wereld waarin zij met kan krimpen en kan groeien en die haar zeer verwondert. 'Who in the World am I?', vraagt Alice zich af. De verwijzing naar Alice in Wonderland speelt steeds mee in de tentoonstelling en verklaart onder meer het enorme formaat van de tekening. In het verhaal is Alice beurtelings haar eigen maat, kleiner én gro ter. Ook de zaal waarin zij terechtkomt heeft grote en hele kleine deuren. Formaat is dus relatief en verhoudingen kunnen veranderen. Dat maakt Gerestein zichtbaar door het projecteren van witte lij nen op de tekening. Ze komen als aparte lij nen de tekening binnenschuiven en vor men langzaam een liggende rechthoek die zich richting 'haar voeten' beweegt, kleiner wordt en oplost in de muur. Tijdens het schouwspel klinkt er geluid, af wisselend hard en zacht. Het lijkt soms op ademen. Het is heel fysiek. Zo komen het concrete en het abstracte samen: het licha melijke en het denkbare. Ik onderken zelfs een zekere overgang die tegelijk een tegen stelling is: hoe dichter je bij de wand komt, hoe meer de voorstelling verdwijnt. Neem ik weer afstand dan besef ik ook dat Geres tein speelt met illusie en werkelijkheid. Ik kan de tekening zien als een projectie op de wand, maar ook als een lichaam dat door de wand heen de ruimte in gaat. Ik ga ook naar de I en zie daar honderden kopieën op de muur hangen met schrift en schetsen. Ze komen uit het dagboek dat Ge restein tijdens haar verblijf bijhield en ge ven een indruk van het complexe denkpro ces dat in dit werk besloten ligt en waar van ik hier maar een glimp kan oplichten. Ik noem nog wel de videofilm die is te zien. Het zijn opnieuw beelden van Gere stein. Zij ligt net als op de tekening op de vloer, nu richting de ramen en de glazen deur van de ingang. Maar waar de tekening zich in zwart-wit, los van de dagelijkse tijd en ruimte, manifesteert, toont de video haar klein, in kleur en in steeds ander licht. Ik zie ook de omgeving veranderen. In dit project zet Gerestein dus twee werke lijkheden naast elkaar. Ze raken aan de vra gen 'Waar speelt mijn leven zich eigenlijk af? In mijn hoofd of in de fysieke omge- ving of in beiden?' Oftewel: waar ben ik IK? Daarnaast komen er meer vragen bij me op. 'Ben ik IK omdat de ander mij haar IK laat zien of ben ik IK omdat ik mezelf via de ander zie? Ben ik IK, ook als er nie mand anders is?' Vragen die blijven boeien. Het antwoord heb ik ook nu niet gekregen. Maar wel scherpt Gerestein mijn bewustzijn en sti muleert mijn verwondering. Zou ik zo wat meer mijn IK worden? En u ook? T/m 14/4. IK-eiland. Vlissingsestraat 239A, Oost-Souburg. Za. en zo. 12.00-17.00 uur en op afspraak. Soudscape: Evelien van den Broek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 71