Adèle Bloemendaal is 80 gewor den. Daarom bouwen cabare tiers Paul Groot en Sanne Wal lis de Vries een feestje op de planken voor de theaterdiva. Morgen zijn ze in Middelburg. door Dirk Koppes Sanne Wallis de Vries en Paul Groot: „Adèle is een vat vol tegenstrijdigheden." foto Leo van Velzen Adèle blijft raadsel Ga er maar aan staan. Een voorstelling maken over het leven van een diva die over je schouders meekijkt en roept: ik ben toch nog niet dood? Die met zoon en kleinkinderen naar de première komt kijken of het goed is. Een show over een springlevend Jordanees thea terbeest dat niet op haar mondje is geval len. Die carnavalskrakers scoorde als Lou d'r legt een lijster in de la, meedeed aan le gendarische shows als 't Schaep met de 5 pooten, die pionierde met onewoman- shows. Maar die ook doodleuk haar pu bliek te Sneek in de pauze in de steek liet als ze geen zin meer had. Desondanks hebben cabaretiers Sanne Wal lis de Vries en Paul Groot (Koefnoen) zich in dit angstige avontuur gestort. Gevraagd door-componist/pianist Martin van Dijk, de vaste begeleider van Adèle Bloemen daal, en door tekstschrijver Jan Boerstoel. „Het blijft lastig als je een voorstelling maakt over iemand die nog leeft", vertelt Paul Groot. „We willen haar privacy respec teren, maar toch iets over haar leven vertel len. Dus hebben we vooral geput uit de in terviews die ze zelfheeft gegeven." „In het begin wilde Paul haar snappen", vult Sanne Wallis de Vries aan. „Als hij Adèle speelt, wil hij haar doorgronden, be grijpen waarom ze haar beslissingen nam. Soms lukte dat niet, dat kon hij niet uit staan. Ik heb daar minder problemen mee. Adèle is een vat vol tegenstrijdigheden. Zo is zij gewoon. Ik heb me verwonderd over de rücksichtsloze manier waarop zij haar le ven heeft geleid. Adèle durfde harde beslis singen te nemen en helemaal voor zichzelf te kiezen. Op het koude en autoritaire af. Geen probleem hoor, zo zou ik zelf af en toe ook willen zijn." Groot en Wallis de Vries spelen aspecten van Adèles persoonlijkheid. Wallis de Vries: „Ze heeft zowel dat mannelijke als het supervrouwelijke in zich. Ze lijkt soms net een travestiet. Ze heeft ook mannen pakken gedragen, net als Marlène Dietrich. Misschien moet je haar androgyn noe men." Groot: „Ze kon ook behoorlijk agres sief zijn. Als tijdens het repeteren een regis seur iets van haar wilde dat haar niet aan stond, vloog ze hem naar de keel." Wie over Adèle praat, ontkomt niet aan de verleiding haar unieke stemgeluid na te doen. En die vette schaterlach. „Die stem is een valkuil", waarschuwt Groot. „Even het 'typetje Adèle' doen, is er niet bij. Daar moeten we ook niet op leunen. Iemand na doen hoeft niet altijd een persiflage te zijn. Gelukkig zijn er al die speciaal voor haar ge schreven prachtige liedteksten. Zoals De bokken en de schapen. Dat nummer komt in de zaal nog steeds aan als een mokerslag. Het gaat erover wat jij zou doen als er een dictator was. Nog steeds een relevante tekst." Het was niet allemaal rozengeur en mane schijn in Bloemendaals lange carrière. Ze ker in haar solotijd was ze berucht omdat ze regelmatig voorstellingen op het laatste moment cancelde. Wallis de Vries: „Ze had er vaak echt geen zin in. Ik zag haar in 1996 in het oude De La Mar en dacht: die heeft haar beste tijd gehad. Leunend tegen de pia no met een spiekbriefje. Het spatte er niet vanaf dat ze op dat podium wilde staan." Groot: „Ik denk af en toe ook wel eens dat ik in de pauze naar huis wil, maar dat zou ik nooit durven in het echt. Zij verdween naar een buitenlands strand, wachten tot de mensen niet meer kwaad op haar wa ren. Gewoon kop in het zand." Paul Groot Sanne Wallis de Vries: 'Adèle - Een dubbelportret van Adèle Bloemendaal', morgen in Stadsschouwburg Middelburg, 20.00 uur. donderdag 28 maart t/m woensdag 3 april 2013 UitGids Publiek rekent op Zomer in Zeeland PAGINA 2 EN 3 Erop uit tijdens de paasdagen PAGINA 11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 63