Dé Amsterdammer? Die komt uit Suriname, de Antillen, Marokko, Turkije. Sinds de Gouden Eeuw is de hoofdstad niet zo snel van samenstelling veranderd. 10 VERDIEPING GEMENGDE BEVOLKING ledereen groet elkaar wel hoor, maar echt contact is er niet De sfeer is anders door Sandra Donker en Freke Remmers Nederlandse vrienden? Jen nifer, Karuna, Zaid en Cho- vanec moeten eens even na denken. Hier, diep in het hart van de Bijlmer bij winkelcentrum Reigersbos, zijn ze zeldzaam, de zeg maar Holland se Amsterdammers. Na lang pein zen komen ze op de naam van welgeteld één schoolgenootje: Ja cob. „Die is toch wit?" Het maakt ze ook niet uit. De leer lingen van de tweede en derde klas van Scholengemeenschap Reigersbos vinden het best zo met elkaar. Ze zijn geboren in Am sterdam, Veghel of Pakistan uit Surinaamse, Antilliaanse of Paki staanse ouders en getogen in de Bijlmermeer, waar het overgrote deel van de bewoners zwart is. „Ik denk dat ik straks wel blanken leer kennen op de universiteit of hogeschool", zegt de 15-jarige Zaid schouderophalend. „Dan zal het wel mengen." De vier scholieren zijn de Amster dammers van de toekomst. Nog maar een derde van de jongeren onder de vijftien in de hoofdstad is van autochtone afkomst. Sinds 2011 is in Amsterdam geen enkele bevolkingsgroep meer in de meer derheid, net zoals in steden als New York, Vancouver, Toronto. Iets minder dan 50 procent van de inwoners is van Nederlandse komaf; ruim een derde komt uit Tlirkije, Marokko, Suriname of de Antillen. De overige 15 procent wordt gevormd door expats uit landen als België, Duitsland, Au stralië of Amerika. Het is de realiteit in een land waar de multiculturele samenle ving steeds sceptischer wordt be keken, zegt Maurice Crul, hoogle raar Onderwijs en Diversiteit aan de Universiteit van Amsterdam. Afgelopen vrijdag hield hij zijn oratie over 'superdiversiteit'. „Ie dereen in de grote Europese ste den behoort straks tot een etni sche minderheid. Diversiteit wordt de nieuwe norm." Wie door Amsterdam rijdt, ziet overal sporen van deze ongekend snelle verandering van de etni sche samenstelling van de stad. Vooral buiten de ring Aio is het straatbeeld ingrijpend veranderd, waar wijken als Bos en Lommer, Slotermeer-Geuzenveld, Over- toomse Veld en aan de andere zij de Amsterdam Zuid-Oost groten deels van kleur verschoten zijn. Onder de snelweg door naar Nieuw-West komt de bezoeker in een wereld van mannen in kaf tan, vrouwen met hoofddoek, moskeeën, islamitische slagerijen, Thrkse tapijthandelaren, de Ha- kans Haarmodes, Ankara belwin kels, de groente- en fruit van He- lal et Gida. Baklava, kousenband, sim, sopropo naast boontjes en aardappel. De brede Burgemeester De Vlugt- laan telt de meeste Thrkse onder nemers van Amsterdam. „Toen ik hier in 1954 kwam wonen", herin nert de 79-jarige mevrouw Jonge- bloed uit Slotervaart zich, „was dit de nieuwe woonwijk voor Am sterdamse gezinnen. Nu ben ik nog de enige Nederlandse in mijn portiek. Een hindoestaanse fami lie, Thrken, Marokkanen. Iedereen groet elkaar wel hoor, maar echt contact is er niet." Je weet niet of 'ze' het op prijs stellen als je hen op de koffie uitnodigt, zegt ze. „De sfeer is anders." Mevrouw Jongebloed mist vooral een Hollandse slagerij; voor spek lapjes moet ze naar de Albert Heijn, want de halalslager* ver koopt die uit religieuze overwe gingen niet. Mengen? Nauwelijks. De etnische kaart van Amsterdam toont een verdeelde stad. Autochtonen wo nen in het dure centrum, Zuid en de eilanden als IJburg. In West en Oost wisselen gekleurde en blan ke wijken elkaar af. Het woord segregatie durft wet houder diversiteit Andrée van Es (GroenLinks) wel in de mond te nemen, hoewel niet van harte. „Het is cruciaal om nu op een aan tal fronten door te pakken", zegt ze op het stadhuis. „Als je de tweede generatie migranten niet bij de maatschappij weet te be trekken, keren zij zich ervan af. Dan sluiten zij zich op in hun ei gen wereld. Deze generatie is de sleutel tot falen of succes. Zeker nu het crisis is, is het van groot be lang de jeugdwerkloosheid aan te pakken. Werk en scholing is de snelste weg tot participatie." Het vraagt zeker lenigheid van het stadsbestuur om Amsterdam, met zijn 197 nationaliteiten, bij een te houden, beaamt Van Es. „Wat ik sinds 2010 merk, is dat ik de waarden van Amsterdam veel explicieter moet uitspreken, en wellicht herformuleren. Per wijk, per generatie, per religie kan nu verschillen wat de dominante waarden zijn. Wij benadrukken dan: vrijheid van het individu, ge lijkheid van mannen en vrouwen, Mevrouw Jongebloed

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 10