24 ZEELAND VISSERIJ BELEVING Hoe zorgen we dat ons museum straks flink opvalt, vroegen ze zich bij de gemeente Sluis af. En opeens wisten ze het: we zetten een viskotter op het dak! De Visserij Beleving in de haven van Breskens wordt echter veel meer dan dat. Interactiviteit speelt er een voorname rol. Met een kotter op 't da door Martijn de Koning Maak een ontwerp voor een visserijmu seum, maar houdt er rekening mee dat er een kotter op het dak moet. Het was geen alledaagse opdracht die vijf architectenbureaus meekre gen van de gemeente Sluis. Het ontwerp van BN- NED bleek uiteindelijk het beste. Dat het Terneuzense bureau het fraaiste ontwerp ge tekend had, werd gisteren door de gemeente Sluis bekendgemaakt. De gunning van de ontwerpop dracht is een volgende stap in de procedure om te komen tot een 'Visserij Beleving' op de plek van het huidige visserijmuseum en de vismijn in de haven van Breskens. Het idee voor het belevingsmuseum is eigenlijk een laatste redmiddel voor met name de visveiling, en daarmee eigenlijk ook voor die van de gehele visse rij in Breskens. De veiling is nog steeds in bedrijf, maar de omzet loopt terug. Niet zo gek: het aantal vissersschepen met als thuishaven Breskens is in middels op de vingers van één hand te tellen. Sluis maakte de ambitieuze plannen voor een inter actief museum vorig jaar bekend. Meteen al werd in gezet op het plaatsen van een kotter op het dak. „We zochten iets waar we internationaal mee kun nen opvallen", vertelt ambtenaar Tiny Maenhout. „Dit komt aardig in de buurt, dacht ik zo." Het 40 meter lange schip, dat jarenlang dienst deed als de URK 88 en momenteel bij scheepswerf De Schroef in Sluiskil op een opknapbeurt wacht, springt het meest in het oog. Het concept is echter veel breder. In het museum moeten straks alle facet ten van de Noordzeevisserij worden belicht. Onder de noemer 'de smaak van vis' is er aandacht voor on der meer de vangst, de handel, de verkoop en het consumeren. Oftewel: van 'catch-to-plate' (van vangst tot bord). „We willen laten zien dat eerlijk en gezond eten recht uit de zee komt, en dat je dat niet uit de vriezer in de supermarkt hoeft te halen", verklaart wethouder Jan Schaalje. Er wordt in hoge mate ingezet op interactiviteit. Touchscreens, film pjes en spelletjes spelen een grote rol in het toekom stige museum. Zo kun je er een sorteerspel met ge projecteerde vissen spelen op een lopende band, op een scherm een wedstrijdje varen met een kotter en proberen op vissen te trappen die ineens, geprojec teerd, onder je voeten opduiken. De vismijn blijft gewoon in gebruik. Als er gemijnd wordt, kunnen bezoekers door grote ramen meekij ken en krijgen ze informatie. Ligt de vismijn stil, dan mogen gasten naar binnen, en kunnen ze zelf virtueel bieden op een partijtje vis. In en op de kotter, die boven het gebouw 'zweeft', wordt het verhaal van vissersmensen verteld. In de verschillende ruimten wordt informatie over diver se thema's gegeven. Echte Bressiaanders vertellen via schermen over hun vissersverleden. In de kom buis gaat het over eten, in de kooien over hygiëne en privacy, op de brug over navigatie en de rol van Het winnende ontwerp van BMNED van de museumentree. Die komt aan de Kaai, bij de visveiling. de kapitein én de schippersvrouw, in de machineka mer over de techniek en geldproblemen en op dek over de gevaren voor de bemanning. In het visruim wordt op de wanden een driedimensionale film ge projecteerd over het leven aan boord. Bij het museum komen verder een ambachtelijke viswinkel en een proeverij. Daarvoor worden exploi tanten gezocht. Het zijn ook belangrijke bronnen van inkomsten: ze moeten er mede voor zorgen dat het museum exploitabel wordt. Sluis hoopt in het restaurant samen te kunnen werken met sterren koks uit de regio: die kunnen er bijvoorbeeld hun leerlingen ervaring laten opdoen. „Het wordt geen restaurant waar je uitgebreid gaat dineren", legt Schaalje uit, „maar een proeverij; een plek waar je soorten vis met elkaar kunt vergelijken, en onbeken de vis kunt proberen." Het huidige visserijmuseum blijft bestaan en wordt onderdeel van het nieuwe museum. „Het oude en nieuwe deel moeten elkaar gaan aanvullen", verklaart Schaalje. „Maar dat moet in de loop der tijd groeien." De invulling van het toekomstige museum was de basis waarmee de gemeente de prijsvraag voor het ontwerp van het entreegebouw uitschreef. Dat ge bouw bestaat dus al in de vorm van een deel van de vismijn, maar heeft een metamorfose nodig om aan trekkelijk te worden. Het winnende ontwerp van BMNED voorziet in wanden met veel glas, een gol vend dak en speelse, kleurrijke belettering. „Die doet denken aan zeewier", aldus Gilliam de Nijs van BMNED. De stenen constructie waarop de kotter rust, wordt weggewerkt in de wanden van het mu seum. Volgens Foort Lokerse, directeur van de Zeeuwse Visveilingen, moet het museum 40.000 bezoekers per jaar kunnen trekken. Ter vergelijking: het huidi ge Visserijmuseum krijgt jaarlijks 12.000 mensen op bezoek, een museum als het Arsenaal in Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 46