Technische sector in Zeeland heeft veel jongeren nodig Avöfta maart in m 0 Scalda Meer weten? CONSUMENT 23 Kijk op www.scald3.nl en kom in ieder geval naar de Open Avond van het College voor Techniek en Design en het College voor Maintenance en Procestechniek op dinsdag 26 maait (17.00 - 20.00 uur). Locaties: HUISMERK PICKWICK mm MODEPARCOURS Vlietstraat 11a te Terneuzen en Edisonweg Ma te Vlissingen. MAANDAG 25 MAART 2013 door Cintha Rood Pickwick thee, met het eerste winkeltje in Joure foto PR Egbert Douwes en zijn vrouw Ak- ke Thijsses begonnen in 1753 het winkeltje 'De Witte Os' aan de Midstraat in het Friese Joure. Het echtpaar was gespecialiseerd in exotische producten en het aan bod bestond vooral uit koffie, ta bak, kandij, suiker en thee. Het oer-Hollandse koffiemerk Douwe Egberts werd langzaam maar ze ker bekend onder de naam van Douwes' zoon, waarschijnlijk om dat hij verantwoordelijk was voor uitbreiding buiten de stadsgren zen van Joure. Na bijna twee eeu wen veranderde de merknaam van de thee-afdeling in Pickwick. De allereerste thee in het assorti ment was zwarte thee, in de jaren '70 van de vorige eeuw werden fruittheeën hip en breidde Pickwick het thee-assortiment uit met nieuwe smaakjes. Een groot deel van het huidige aanbod, waar onder groene thee, is maximaal twee decennia oud. Net als de donkergroene verpak kingen is het spaarsysteem met waardepunten onlosmakelijk ver bonden met Pickwick. Sinds het in 1924 is opgericht is het nog al tijd het grootste (en oudste) spaar systeem in Nederland. Bijna 70 procent van de huishoudens spaart de theepunten en jaarlijks gaan er 2,5 miljoen bij elkaar ge knipte en gespaarde cadeautjes over de toonbank. In 1978 werd moederbedrijf Dou we Egberts verkocht aan multina tional Sara Lee: het officiële einde van het familiebedrijf. Vorig jaar kwam Douwe Egberts weer in Ne derlandse handen, het bedrijf gaat sindsdien als D.E Master Blenders 1753 door het leven. Ondanks deze ontwikkelingen staat de fabriek nog altijd in Joure, inmiddels uitgebreid van 1 naar 60 gebouwen. Samen met de fabriek in Boedapest produceert marktlei der Pickwick thee voor 15 Europe se landen, met als grootste thee- leutlanden - naast Nederland - Tsjechië, Spanje en Hongarije. Naam: Pickwick Anno: 1753 Land van herkomst: Nederland Claim to fame: thee(zakjes) Pickwick in cijfers: Pickwick ver koopt 150 theevarianten. Eén van de twee theezakjes die in Nederland verkocht wordt is van Pickwick, per minuut gaan er 2.000 zakjes langs de kassa. Opvallend: Het theemerk, tot 1936 verkocht onder de naam Douwe Egberts Thee, moest een Engels tintje krijgen. De vrouw van Johannes Hessel, destijds de directeur van Dou we Egberts, stelde de naam Pickwick voor, afgeleid van het boek The Pickwick Papers. Info: www.pickwick.nl Van oudsher zitten de belangrijkste mode- wijken van Antwerpen rondom de Nationa- lestraat, het Zuid, de Wilde Zee, de Schut tershofstraat en de Lange Gasthuisstraat. Wie de bekende wijken én de Antwerpse modetoekomst wil ontdekken, volgt de route die tijdens het Invasieweekend is uit gestippeld. Dit modeparcours neemt je mee langs oud-studenten van de modeaca demie, bekende en minder bekende mode namen en belangrijke hotspots. Startpunt is de Vlaamsekaai, waar je bij Kaaidesign en Espoo internationale interi eurontwerpen vindt. Verderop in de Kloos terstraat zit Mia Moi, Eva Crauwels ver koopt hier haar handgemaakte juwelen en Ra13, waar talloze designevents worden gehouden. Om de hoek in de Riemstraat zit Rewind met een overvloed aan fris eco- design. Loop terug naar de Kloosterstraat en sla de St. Rochusstraat in. Zo beland je op de Nationalestraat waar Elsa riemen en schoenen verkoopt. Verderop in de straat vind je Garderobe Nationale en in zijstraten zoals de Aalmoe zenierstraat en de St. Antoniusstraat de winkels Labels Ine en Seven Rooms: beken de modeadressen. Rondom het MOMU aan de Nationalestraat zitten talloze mo de- en designadresjes. Thiron aan de Druk kerijstraat is gespecialiseerd in schoenen en handtassen, bij modeketen Bellerose tref je toegankelijk design aan met een heel eigen look feel. De Kammenstraat herbergt twee contrasten in één klap, Fish Chips en Anne Zellien bieden een mix van modern design en romantische juwe len. Bij Essentiel aan de Lombardenvest draait het om fashion en fun, met modecol lecties en accessoires voor hem en haar. Een paar minuten vanaf het MOMU zitten aan de Hoogstraat Bert Bril en aan de Eier markt Theo: twee bekende adresjes voor een hip brilmontuur. Ook in Antwerpen ontbreken de concept stores niet. Iets meer naar het oosten vind je concept store The Public Image aan de Wijngaardstraat. Om de hoek zit KAN Ant werpen aan de Wolstraat, deze boetiek is gespecialiseerd in onder meer juwelen en objecten voor in huis. Met een omweg via de Minderbroedersrui en de Huikstraat kom je bij Viktor aan de Falconrui. In deze conceptgalerie drink je een espresso en rust je uit tussen hedendaags design. Je eindigt de wandeling in het etnografisch museum aan de Suikerrui, het hoofdkwar tier van het Invasieweekend. Hoewel niet in de wandeling opgenomen, zijn de boetieks van de Antwerpse Zes ver plichte kost. Bijvoorbeeld DVS, de nieuwe winkel van Dirk Van Saene aan de Schut tershofstraat of het bekende Modepaleis van Dries van Noten aan de Nationale straat. Download de volledige wandeling via www.deinvasievanantwerpen.be TERNEUZEN - Het Zeeuwse bedrijfsleven heeft, zelfs in deze tijden van crisis, meer technisch geschoolde me dewerkers nodig. Vooral op middenkaderniveau moeten er meer met el 4-opleil ende iJ voor teenmek, kiezen er nog te weinig voor eeo^echnische toekomst. De barrière hiervoorVjfi JooWo delen die onterecht gaassc eerd wordedlkMt tec beroepen. Wj' Uit onderzoek mijl merendeel van de joïïgeFen In-"" teresse heeft voor èedp^fk. Die interesse is zelfs giwie Toch kiest slechts een te klein deel van de jeugd daadwerkelijk voor een toekomst in de tech niek. Enerzijds komt dat door het grote aanbod van opleidin gen in andere sectoren, die alle maal dingen om de gunst van de jongere. Anderzijds heeft dat te maken met vooroordelen. Zo denken veel jongeren dat je binnen de techniek vooral slech te arbeidsomstandigheden aan treft, dat je er weinig verdient en dat je er bijna geen carrière kunt maken. De realiteit is anders. Jongeren die hun beroepsop leiding midc ;eron' edrijfsj redt? Al ding tonen bedrijven interesse in 1 branches weliswaar wat r e ider veel tech- kiezen. i d^studerendeJalenlA e vraag naar goed gekwa- wat inir ïsctie toekomst willen il WA&MJ dreigt er in 2016 een tekort van 155.000 technici in Nederland. Dat te kort ontstaat voor een belangrijk deel door het grote aantal vak mensen dat de komende jaren met pensioen gaat. In een sterk vergrijzende provincie als Zee land, waar bovendien de tech nische sector sterk is vertegen woordigd, komt dit probleem de komende jaren nadrukkelijk naar voren. Wil het Zeeuwse be drijfsleven in zich daar goed op voorbereiden, dan hebben zij nu en straks voldoende jonge pro fessionals nodig. Jongeren die zich nu technisch laten scholen hebben dus het vooruitzicht op voldoende banen met aantrekkelijke arbeidsvoor waarden. Vanwege het tekort aan [ekwalificeerd personeel, zij jen bovendien bereic^ffee invester?fPfci*4jüoopl^anont- wikkeling van jonge medewer kers. Ook tijdens de opleidiüfc is er al veel interactie met bedrit omdat zij de studenten al in een zo vroeg mogelijk stadium wil laten kennismaken met de be roepspraktijk en vooroordelen willen wegnemen. Dat laatste is van een nog groter belang voor jongeren die nu nog voor de keu ze staan om al dan niet voor een technische beroepsopleiding te kiezen. Het is aan het bedrijfsleven en onderwijs, onder meer tijdens open dagen, om hen op een rea listische wijze de aantrekkelijke kanten van techniek te laten zien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 23