h Oma's aardbeien 22 CONSUMENT v KOOPWAAR J Wouter Klootwijk Wie Antwerpen op z'n meest modieus wil zien, streept ko mend weekend alvast aan. M 11& Daar is grootmoeder weer. Ze keert de ene keer terug op aarde in de vorm van een gehaktbal, de andere keer als aardbeienjam. Maar stom van Aldi, om niet eerst aan mij te vragen hoe het moet Opoe zit bij Aldi in een kloeke glazen jampot met een rouwdeksel eop. Zwart. Mama Natuur Grootmoeders jam, staat op het etiket. Maar dat deksel, Al di. Daar moet een hoofddoekje op. Een stofje van katoen. Ruit- motief. Vierkantje van knippen en het doekje om het deksels vastklemmen met een elastiek. Dat is zo een sterk beeld, dat een etiket niet eens nodig is. Zien wij, argeloze burgers een glazen pot in de winkel met een geruite hoofddoek op, dan weten we het. Daar zitten oma's ambachte lijke aardbeien in, vanzelfspre kend een streekproduct, want ook dat zegt het hoofddoekje op een jampotje: streekproduct. Uit de kookpot in de bijkeuken op een petroleumstel. Er zijn ambachtelijke jampotjes- vullers die - gelijk hebben ze - jam in grote vaten uit Oost- Europa laten komen, of van over zee, zoals cranberry's voor op de Waddeneilanden, om er een streekproduct van te maken. En van onder zo'n geruit hoofd doekje vinden we het lekkerder. Had even bij Albert Heijn geke ken, Aldi. Daar hebben ze welis waar geen doekje op het deksel, maar Bonne Maman heeft het ruitjesmotief gewoon op het dek sel laten drukken. Wat je niet moet doen, fabrikant en kruidenier, is een fabriek op de verpakking zetten, of een van je machines of je wagenpark. Want we willen niet meer dat je koopwaar uit een fabriek komt. Bijkeukenkost willen we. En moet je toch eens zien hoezeer zulks verandert in de tijd. Toen ik kind was, stond op de koekjes trommel van opoe de afbeelding van een enorme fabriek. Het was niet ongewoon met je gebouw en je wagenpark, zes vrachtwa gens in het gelid, indruk te ma ken op je klanten en hun vertrou wen te wekken. Tip voor een museumdirecteur die de geschiedenis van het alle daagse in zijn vitrines bijeen wil brengen: probeer een collectie aan te leggen van verpakkingen van levensmiddelen en snoep (en eventueel huishoudschoon maakmiddelen) waar een fa briek op staat afgebeeld, een vrachtwagen of een machine. De laatste verpakking die ik me her inner met zo iets erop was die van een blik stroop. De suikerfa briek stond erop. Hebt u vast nog, oma, dat blik, met oude kno pen erin. Zo'n tentoonstelling zou een fan tastische kijk geven op verande rende opvattingen van marke ting. Toentertijd namen fabrikan ten en hun klanten de industrie ernstig. Een gebouw met een schoorsteen dwong bewonde ring af. Nu zou het alleen maar potsierlijk zijn; een fabriek op een ontbijtkoek. Maar hoe we ook zouden lopen grinniken op een tentoonstelling van dit soort malle verpakkingen, in de super markt vertrekken we geen spier bij een pot jam van opoe. Moest je voorheen vooral weten dat wat erin zit uit een fabriek komt, nu wordt de fabriek juist wegge moffeld door heimweehande- laren. Antwerpen, stad vol mode door Cintha Rood chief - Couture in Kleur' in het MOMU plaats. Deze expositie is gevlijd aan de Zwitserse textielfabrikant Abraham. In de jaren vijftig en zestig was deze specialist .in het bedrukken van zijde leverancier van couturiers zoals Christian Dior en Yves Saint Laurent. Daarnaast is er veel te zien over Europese couture en kunst in de twintigste eeuw. Op 23 maart is het boven dien OpenCampusDag bij de KMSKA. Nieuwsgierig publiek mag dan een kijkje nemen achter de schermen. www.antwerpshoppingstreets.be, www.deinva- sie.be, www.deinvasievanantwerpen.be, www.happybirthdaydearacademie.be, www.mas.be,www.momu.be, www.toerisme- vlaanderen.be reageren? consument@depersdienst.nl Antwerpen pakt het thema mode in 2013 groots aan. De Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwer pen (KMSKA) viert haar 350ste verjaardag en de mo deafdeling van deze acade mie bestaat een halve eeuw. De KMSKA is één van de oudste kunstacademies in de westerse wereld. Ze stond niet alleen aan de basis van diverse kunstinstituten, ook de bekendste Belgische modenamen, zo als Ann Demeulemeester, Dirk Bikkem- bergs, Walter Van Beirendonck, Dirk van Saene, Dries van Noten, Marina Yee en Martin Margiela studeerden er af. Hoewel Margiela de internationale roem van zijn medestudenten misschien al voorbij is ge streefd, vormen deze zes ontwerpers sa men de Antwerpse Zes. Ze zijn bekend om hun sterke en eigen ontwerpen en we reldwijd vergaarde roem, waarmee ze de modeacademie op de kaart gezet hebben. De academie organiseert samen met het 'ModeMuseum Provincie Antwerpen (MO MU), het Museum aan de Stroom (MAS) en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen dit najaar 'Happy Birthday Dear Academie!'. Door de mode- wijken heen zijn projecten en evenemen ten. Het MOMU wijdt een tentoonstelling aan de geschiedenis van de modeafdeling en het succesverhaal van de Antwerpse mode. Samen met Walter van Beirendon ck organiseert het MAS een expositie waar onder andere topstukken van vier eeuwen mode en kunst in Antwerpen en de academie te zien zijn. Het is dit jaar echter niet alleen oud ge leerd in het modieuze Antwerpen. Op 23 en 24 maart toont jong ontwerptalent hoe hedendaagse mode en désign eruit moet zien. Dat weekend vieren zeventig jonge Nederlandse en Belgische ontwerpers het verleden en de toekomst van hun vak door middel van platform De Invasie. Niet alleen mode, ook kunsten als design, archi-, tectuur en juwelen komen aan bod. Naast talloze activiteiten is er een boetiek waar de designs gekocht kunnen worden, een digitale creatieve studio en een mode wandeling voor de liefhebbers. Tot en met 11 augustus 2013 vindt bovendien de expo sitie 'Zijde Prints uit het Abrahamar- Het is dit jaar stoffen, mode en design wat de klok slaat in Antwerpen, foto's Visit Flanders

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 22