h
Oma's aardbeien
22 CONSUMENT
v
KOOPWAAR
J
Wouter Klootwijk
Wie Antwerpen op z'n meest
modieus wil zien, streept ko
mend weekend alvast aan.
M
11&
Daar is grootmoeder weer. Ze
keert de ene keer terug op aarde
in de vorm van een gehaktbal, de
andere keer als aardbeienjam.
Maar stom van Aldi, om niet
eerst aan mij te vragen hoe het
moet Opoe zit bij Aldi in een
kloeke glazen jampot met een
rouwdeksel eop. Zwart. Mama
Natuur Grootmoeders jam, staat
op het etiket. Maar dat deksel, Al
di. Daar moet een hoofddoekje
op. Een stofje van katoen. Ruit-
motief. Vierkantje van knippen
en het doekje om het deksels
vastklemmen met een elastiek.
Dat is zo een sterk beeld, dat een
etiket niet eens nodig is. Zien
wij, argeloze burgers een glazen
pot in de winkel met een geruite
hoofddoek op, dan weten we
het. Daar zitten oma's ambachte
lijke aardbeien in, vanzelfspre
kend een streekproduct, want
ook dat zegt het hoofddoekje op
een jampotje: streekproduct. Uit
de kookpot in de bijkeuken op
een petroleumstel.
Er zijn ambachtelijke jampotjes-
vullers die - gelijk hebben ze -
jam in grote vaten uit Oost-
Europa laten komen, of van over
zee, zoals cranberry's voor op de
Waddeneilanden, om er een
streekproduct van te maken.
En van onder zo'n geruit hoofd
doekje vinden we het lekkerder.
Had even bij Albert Heijn geke
ken, Aldi. Daar hebben ze welis
waar geen doekje op het deksel,
maar Bonne Maman heeft het
ruitjesmotief gewoon op het dek
sel laten drukken.
Wat je niet moet doen, fabrikant
en kruidenier, is een fabriek op
de verpakking zetten, of een van
je machines of je wagenpark.
Want we willen niet meer dat je
koopwaar uit een fabriek komt.
Bijkeukenkost willen we. En
moet je toch eens zien hoezeer
zulks verandert in de tijd. Toen
ik kind was, stond op de koekjes
trommel van opoe de afbeelding
van een enorme fabriek. Het was
niet ongewoon met je gebouw
en je wagenpark, zes vrachtwa
gens in het gelid, indruk te ma
ken op je klanten en hun vertrou
wen te wekken.
Tip voor een museumdirecteur
die de geschiedenis van het alle
daagse in zijn vitrines bijeen wil
brengen: probeer een collectie
aan te leggen van verpakkingen
van levensmiddelen en snoep
(en eventueel huishoudschoon
maakmiddelen) waar een fa
briek op staat afgebeeld, een
vrachtwagen of een machine. De
laatste verpakking die ik me her
inner met zo iets erop was die
van een blik stroop. De suikerfa
briek stond erop. Hebt u vast
nog, oma, dat blik, met oude kno
pen erin.
Zo'n tentoonstelling zou een fan
tastische kijk geven op verande
rende opvattingen van marke
ting. Toentertijd namen fabrikan
ten en hun klanten de industrie
ernstig. Een gebouw met een
schoorsteen dwong bewonde
ring af. Nu zou het alleen maar
potsierlijk zijn; een fabriek op
een ontbijtkoek. Maar hoe we
ook zouden lopen grinniken op
een tentoonstelling van dit soort
malle verpakkingen, in de super
markt vertrekken we geen spier
bij een pot jam van opoe. Moest
je voorheen vooral weten dat
wat erin zit uit een fabriek komt,
nu wordt de fabriek juist wegge
moffeld door heimweehande-
laren.
Antwerpen, stad vol mode
door Cintha Rood
chief - Couture in Kleur' in het MOMU
plaats. Deze expositie is gevlijd aan de
Zwitserse textielfabrikant Abraham. In de
jaren vijftig en zestig was deze specialist
.in het bedrukken van zijde leverancier
van couturiers zoals Christian Dior en
Yves Saint Laurent. Daarnaast is er veel te
zien over Europese couture en kunst in de
twintigste eeuw. Op 23 maart is het boven
dien OpenCampusDag bij de KMSKA.
Nieuwsgierig publiek mag dan een kijkje
nemen achter de schermen.
www.antwerpshoppingstreets.be, www.deinva-
sie.be, www.deinvasievanantwerpen.be,
www.happybirthdaydearacademie.be,
www.mas.be,www.momu.be, www.toerisme-
vlaanderen.be
reageren?
consument@depersdienst.nl
Antwerpen pakt het thema
mode in 2013 groots aan. De
Koninklijke Academie voor
Schone Kunsten Antwer
pen (KMSKA) viert haar
350ste verjaardag en de mo
deafdeling van deze acade
mie bestaat een halve eeuw. De KMSKA is
één van de oudste kunstacademies in de
westerse wereld. Ze stond niet alleen aan
de basis van diverse kunstinstituten, ook
de bekendste Belgische modenamen, zo
als Ann Demeulemeester, Dirk Bikkem-
bergs, Walter Van Beirendonck, Dirk van
Saene, Dries van Noten, Marina Yee en
Martin Margiela studeerden er af. Hoewel
Margiela de internationale roem van zijn
medestudenten misschien al voorbij is ge
streefd, vormen deze zes ontwerpers sa
men de Antwerpse Zes. Ze zijn bekend
om hun sterke en eigen ontwerpen en we
reldwijd vergaarde roem, waarmee ze de
modeacademie op de kaart gezet hebben.
De academie organiseert samen met het
'ModeMuseum Provincie Antwerpen (MO
MU), het Museum aan de Stroom (MAS)
en het Koninklijk Museum voor Schone
Kunsten Antwerpen dit najaar 'Happy
Birthday Dear Academie!'. Door de mode-
wijken heen zijn projecten en evenemen
ten. Het MOMU wijdt een tentoonstelling
aan de geschiedenis van de modeafdeling
en het succesverhaal van de Antwerpse
mode. Samen met Walter van Beirendon
ck organiseert het MAS een expositie
waar onder andere topstukken van vier
eeuwen mode en kunst in Antwerpen en
de academie te zien zijn.
Het is dit jaar echter niet alleen oud ge
leerd in het modieuze Antwerpen. Op 23
en 24 maart toont jong ontwerptalent hoe
hedendaagse mode en désign eruit moet
zien. Dat weekend vieren zeventig jonge
Nederlandse en Belgische ontwerpers het
verleden en de toekomst van hun vak
door middel van platform De Invasie. Niet
alleen mode, ook kunsten als design, archi-,
tectuur en juwelen komen aan bod.
Naast talloze activiteiten is er een boetiek
waar de designs gekocht kunnen worden,
een digitale creatieve studio en een mode
wandeling voor de liefhebbers. Tot en met
11 augustus 2013 vindt bovendien de expo
sitie 'Zijde Prints uit het Abrahamar-
Het is dit jaar stoffen, mode en design wat de klok slaat in Antwerpen, foto's Visit Flanders