de euro? De gebeurtenissen in Cyprus tonen dat de euro weigert in rustiger vaarwater te komen. De grote vraag is waar de eurozone op afkoerst. Drie perspectieven. SPECTRUM 13 ZATERDAG 23 MAART 2013 bestuurder K,™, jammer dat de commissie vooral trapt in de valkuil van de 'omgekeerde cau saliteit': omdat het eindresultaat van een serie handelingen zo teleurstel lend is, moeten de handelingen wel onjuist zijn geweest. Dan wordt in eens de deels transparante communi catie van de gemeente óver haar voor bereiding verwijtbaar, met als voor de hand liggende aanbeveling meer geslo ten te communiceren; zonder dat er enig bewijs wordt aangevoerd waar om dit tot betere resultaten had ge leid. De redeneerlijn had evengoed kun nen zijn: communiceer volledig trans parant over alle dilemma's in de voor bereiding. Die laatste aanbeveling lijkt ons in het algemeen zinvoller, zonder dat wij willen claimen dat dit in dit specifieke geval alle problemen had voorkomen. Dan over het onvermijdelijke offer dat dankzij dit rapport gebracht moest worden. Een aantal boze burgers richt te hun woede op de burgemeester van Haren die mede door haatmails zijn functie neerlegde. Natuurlijk zijn de afzenders zelf verantwoordelijk voor de laakbare inhoud van hun haat mails. En natuurlijk is het dom dat el ke bestuurder zijn eigen hoofd op het hakblok legt door meteen te roepen dat 'de bevindingen helder en herken baar zijn'. Toch kun je er niet omheen dat het rapport en de 'enthousiaste' mediaberichtgeving hierover mede de gang naar het offerblok hebben afge dwongen. En tenslotte, gaan het rapport en het zoenoffer dat burgemeester Rob Bats met zijn aftreden bracht, nu zorgen voor een veiliger Nederland? Het ant woord is natuurlijk: 'nee!' Erger nog, uiteindelijk vergroot dit soort offers alleen maar de afstand tus sen bestuur en de gewone burger die immers onterecht werd verteld dat het openbaar bestuur faalde. Zoals (onder meer) ons eigen onderzoek tel kens weer laat- zien: de gemiddelde Nederlander heeft een nuchtere kijk op risico's. Die begrijpt dat ze bij het leven horen en dat het aan het open baar bestuur is daar redelijk mee om te gaan. Bij redelijke omgang hoort ook dat je soms constateert dat het kalf verdronken is in een put die voor af niet te voorzien was of niet tegen redelijke kosten te dempen. door Adriaan Schout Adriaan Schout is verbonden aan het insti tuut Clingen- dael en richtte van daaruit eu- forum.nl op. De ontwikkelingen rond de euro gaan snel. Soms lijkt het eind van de eurocrisis in zicht: er kwam wat rust nadat president Draghi van de Europese Centrale Bank zei dat hij er alles aan zou doen om de euro te redden. Met het eindeloze kapitaal van de ECB hoeven beleggers niet te vrezen dat landen of systeembanken zullen om vallen. Hierdoor daalden de rentes op Italiaanse en Spaanse overheidsschul den. Intussen lijken maatregelen in Ierland en Portugal te werken. Zelfs Griekse exporten stijgen weer. Maar na de Italiaanse verkiezingen lijkt de euro weer minder zeker, ter wijl de staatsschuld in dat land op loopt tot 130 procent. Ook de Franse staatsschuld stijgt, naar 95 procent. En Spanje moet uitstel van de hervormin gen aanvragen. Helaas is Nederland eveneens een zorgenkindje met nega tieve groei en torenhoge schulden. De eurocrisis wordt nu nog concreter door de ontwikkelingen op Cyprus. Er zijn meer redenen tot zorg. Het Verenigd Koninkrijk, onze traditione le vriend binnen de EU, staat liever op grotere afstand daarvan. Ook is de positie van Nederland tussen de ze ventien eurolanden flink in gevaar door het politiek gewicht van de zui delijke lidstaten onder leiding van Frankrijk, Italië en Spanje. Intussen wil de Europese Commissie de econo mische regering van de EU worden met een zwaardere rol voor het Euro parlement. Het antwoord was de roep om een referendum in Nederland over de sluipende europeanisering. Hoopgevend zijn de nieuwe, strakke re begrotingsregels. In het voorjaar dienen ze hun begrotingen en econo mische plannen aan Brussel voor te leggen. Echter, het kon wel eens een tijger zonder tanden blijken: Italië zit in een politieke crisis en Frankrijk draalt met hervormingen. Hoe zal het verder gaan met de euro? Het eerste scenario is waar optimisten op hopen: de eurozone wordt als Duitsland. Vanaf het begin van de eu ro ging de strijd tussen het Franse cen trale bankmodel en het Duitse. De Franse bank drukte makkelijk geld bij als het economisch tegenzat, zodat hervormingen in de reële economie vermeden werden. De Duitse centrale bank heeft daartegen altijd gevochten. Het verklaart de Duitse concurrentie kracht. Met de strakkere regels lekeh de zuidelijke landen 'het noorden' in getrokken te worden. De probleemlan- den moesten dereguleren, belastingen innen en begrotingsplannen uitvoe ren zonder monetaire financiering. Eerst het zuur dan het zoet. Bij dit sce nario hoort een beperkte politieke unie waarin 'Brussel' het nationale economisch beleid toetst op realisme. De ECB houdt een bescheiden rol om dat landen niet uitgekocht hoeven te worden. Overheden moeten vooral zelf opletten. De optimisten hopen dat over vijfjaar de lidstaten uit de problemen zijn, vooral omdat de we reldeconomie dan wel weer zal zijn aangetrokken. Dit scenario wordt evenwel steeds minder waarschijnlijk. Het tweede scenario, behelst een veel zwaardere politieke unie. Het is duide lijk dat weinig lidstaten klaar waren, noch zijn, voor de euro door hun inef fectieve en corrupte besturen. Omdat bezuinigingen en hervormingen weer barstig kunnen zijn, moet de EU bij springen met sociale programma's en een veel actievere begrotingscontrole om te monitoren dat landen toch her vormen ondanks uitstel. Dit vergt een politieke unie met een Europese Com missie die beschikt over grote budget ten en een politieke ECB die waakt over werkgelegenheid. De regel dat landen zelf hun overheidsfinanciën bewaken, geldt in dit scenario niet meer. Omdat er meer op EU-niveau wordt besloten, zal het Europarle ment meer macht krijgen. Dit is dan ook het model dat de Commissie heeft voorgesteld. Het is nog steeds een optimistisch scenario, omdat her vormingen en bezuinigingen haalbaar worden geacht. Maar de aanpak is 'zui delijk': landen worden niet afgekne pen, maar politiek begeleid door sterk ere Europese instellingen. Dit scenario is echter evenmin aanne melijk. Want het vraagt verdragsaan passingen en daarvoor zijn (kansloze) referenda nodig. Daarnaast is het twij felachtig of Italië en Frankrijk met zachte hand komen tot hervormin gen. Ook bestaat er een reëel gevaar dat de eurozone, met de sterk 'zuidelij ke' invloed, een Frans signatuur krij gen. Hiermee zijn we dan meteen bij het laatste scenario: de ECB heeft haar onafhankelijkheid verloren en het eco nomische model krijgt het gevreesde Franse karakter. Hiertegen heeft Ne derland zich altijd verzet. De eurocrisis dwingt tot machtsver schuivingen in de EU. Europese instel lingen worden belangrijker. Dit is niet erg, maar het gevaar bestaat dat ze van karakter veranderen omdat de instellingen minder koersen op het Duitse model. Nederland moet goed op zijn tellen blijven passen, zodat we niet in een scenario terechtkomen dat we niet willen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 67