Er moeten koppen rollen, wordt er in Nederland al snel geroepen als er gewelddadige gebeurtenissen plaatsvinden, zoals in Haren. Maar door dit soort maatregelen wordt Nederland niet veiliger. 12 SPECTRUM thema De burger heeft een nuchtere kijk op risico's, hij begrijpt dat ze bij het leven horen Ira Helsloot is hoogleraar Be sturen van Vei ligheid aan de Radboud Uni versiteit Nijme gen. De rituele slacht van de Astrid Schol- tens is wiskun dige en als on derzoeker ver bonden aan de Stichting Crisis lab. door Ira Helsloot en Astrid Scholtens illustratie Censuur.com a zware ongeval len en incidenten treedt er in Neder land een merk waardig drietraps- ritueel op. Het openbaar bestuur laat eerst een streng onderzoeksrap port opstellen, offert vervolgens een of enkele bestuurders en belooft ver volgens plechtig dat het nooit meer zal voorkomen. Ook na Haren was dit ritueel zicht baar. En zoals de rituele regendans niet helpt om het te laten regenen, zo helpt dit moderne ritueel niet om de samenleving veiliger te maken. Eerst even over de inhoud van het strenge rapport van de onderzoeks commissie naar Project X in Haren on der leiding van Job Cohen. Die andere 'JC' zei het al lang geleden: 'Je gaat het pas zien als je het doorhebt.' De com- missie-Cohen is er wat ons betreft niet in geslaagd de juiste conclusies te trekken uit de vele waardevolle feiten die zij heeft verzameld. Dat is overi gens een bekende valkuil: wie te veel informatie heeft (verzameld), raakt het zicht op de hoofdlijn kwijt. Wie 'kaal' een drietal cruciale kernzin nen uit het rapport-Cohen op een rij zet, kan niet meer ontsnappen aan de naakte werkelijkheid: - Het Project X feest in Haren was een unicum: 'het was de eerste keer dat jongeren in Nederland met gebruik van sociale media op deze schaal een dergelijk feest organiseerden' (p. 20 - Haren is een 'kleine gemeente' met een 'beperkte bestuurlijke ondersteu ning' (p. 10 en 11). - Vanwege de betrokkenheid van alco hol 'zullen rellen blijven voorko men, ook als het openbaar gezag voor treffelijk optreedt' (p. 33). Die harde werkelijkheid is dan dat nie mand, en dus zeker geen kleine ge meente, deze dramatische afloop had kunnen voorzien en voorkomen. De formeel verantwoordelijke ge meente kan gezien het bovenstaande wat ons betreft alleen maar worden beoordeeld op de vraag of zij voldoen de inspanning heeft gepleegd toen zij werd geconfronteerd met deze unieke situatie. De commissie beschrijft zelf dat Haren links en rechts om advies heeft gevraagd, maar dat niemand een zinnig advies kon geven. Voor de politie, veel beter geëqui peerd natuurlijk dan de gemeente, geldt eigenlijk hetzelfde: unieke ge beurtenissen kun je nu eenmaal niet met zekerheid de eerste keer goed be heersen. Een absurd bewijs dat de po litie vrijpleit, is dat de commissie zelfs achteraf geen heldere aanbeve ling kan formuleren hoe er opgetre den had moeten worden: 'schep helde re kaders voor de veiligheid houd je daaraan, en geef binnen die kaders de ruimte' (p. 29) biedt opera tioneel gezien weinig houvast. Een detail dat eigenlijk wel veel meer aandacht behoeft, is de constatering van de commissie dat het optreden van de ME een prikkelende werking had op de al aangeschoten jeugd. Geen reden voor een verwijt, maar wel voor nader onderzoek naar 'actie reactie', omdat dit mechanisme ook in eerdere evaluaties zoals'die van Hoek van Holland zichtbaar is, maar telkens onderbelicht blijft. Als Haren daarmee een duidelijk voor beeld van overmacht is waar helaas niemand anders dan de rellende jeugd de schuld van kan krijgen, rijst de vraag wat we werkelijk kunnen le ren. In onze analyse tonen de kernzin nen van de commissie het volgende aan: de verantwoordelijkheid voor de beheersing van een complexe drei ging kan niet worden gedragen door het bestuur van een kleine gemeente (dit in tegenstelling tot het optreden bij 'normale' flitscrises). Gevolg, of we accepteren dat dit in uitzonde ringssituaties als Haren tot mogelijke rampspoed leidt of we geven de burge meester de mogelijkheid zelf tot de zo geheten GRIP4 (de hoogste code bij onheil) te besluiten, zodat zijn collega van de grootste gemeente in de veilig heidsregio de verantwoordelijkheid op zich moet nemen. Overigens is het

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 66