In Berlijn herle ven de 'roaring twenties'. In danslokalen, ballrooms en clubs wordt weer gedanst op Benny Goodmann, Artie Shaw en Count Basie. Muziek, mode, mentaliteit: in de Duitse hoofdstad is swing helemaal terug. 10 SPECTRUM buitenland Swingen im Clarchens Ballhaus. foto David Heerde danst weer op etage van Clarchens Ballhaus, in de ruime dans- annex eetzaal, een nacht lang uitleven. Op muziek van beken de Berlijnse swing-dj's als T-Ina Dar ling en Swingin' Swanee. Swing is in Duitsland een ware rage. Kranten schrijven erover, radio en tv-reportages gaan erover: niet alleen in Berlijn, ook in andere grote steden als Hamburg, Leipzig, München en Frankfurt-am-Main beleven de mu ziek en de dansstijl van de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw een weder geboorte. „Het is crisistijd", zegt dansleraar Florian Steihler, die eigen lijk acteur is maar van het toneelspe len niet rond kan komen. „Net als in de jaren voor de oorlog. Veel mensen voelen zich onder druk staan en leven zich uit in het dansen. Swingdansen is plezier maken, je wordt er vrolijk van." Maria Josa Soler (29), een Spaanse ar- chitecte die met haar Duitse vriend naar Berlijn trok, volgt sinds kort de swinglessen van Lotta Weigl in de Spiegelzaal. Ze vond geen werk in Spanje („De crisis, inderdaad")dan maar naar Berlijn waar het leven ten minste goedkoop is en waar nachten lang kan worden gedanst. „Swing be tekent voor mij vrijheid", zegt de don kere Spaanse die enigszins bezweet is na afloop van de dansles. „Helemaal in deze omgeving, waar je zo de ge schiedenis binnen wandelt." Clarchens Ballhaus bestaat precies honderd jaar. Het illustere danslokaal overleefde de nazi's en de DDR. Nu is het Ballhaus op woensdagavonden de favoriete uitgaansplek van beginners als Maria Josa Soler maar ook van swingfanaten als graficus Friedemann Encke (46). „Het Ballhaus is mijn huis kamer", lacht Encke. Met z'n arbei derspet, z'n wijde pantalon, dubbel- kleurige schoenen en donkere swea ter-vest kan hij zo zijn weggelopen uit de gloriejaren van de swing die in Berlijn bruut eindigden met de op komst van Adolf Hitier. „Ik ben een purist", zegt Encke, doelend op z'n outfit. „Ik leef voor de swing." Ook zijn huis heeft hij ingericht met spullen en meubels uit die tijd, veel gekregen van zijn grootvader. „Zoals ik, zijn er in Berlijn misschien nog een paar honderd." Onder hen is ook Swantje Harmsen, alias Swingin' Swanee (48). Vanaf haar jeugd is de uit Hamburg afkom stige dj geobsedeerd door Amerikaan se muziek. Al op de lagere school luis terde ze naar jazz en gospel. „Ella Fitz gerald, Billy Holliday, Mahalia Jackson." In de muziek van de big bands uit die tijd vond ze de combina tie van vrolijkheid, passie en rebellie die haar roeping werd. „Het verzet van de zwarten hoor je in die muziek. In de tijd van segregatie en discrimina tie zeiden ze:We hebben eindelijk een stem gevonden en die pakt nie mand ons af." Swanees kleine appartement in de hippe kunstenaarswijk Prenzlauer Berg, volledig ingericht met art- de- cospullen en volgepakt met 78-toeren platen, hutkoffers en ouderwetse kle ren, lijkt op een tijdmachine. Ze draagt als altijd een mannenkostuum - vanavond met knickerbocker - en hoed. Bij thee en taartjes vertelt Swa nee over haar ontmoetingen met haar vriendin Norma Miller, de 'Queen of swing' uit Harlem, die, hoewel al dik in de 90 en buitengewoon broos, nog altijd de wereld over reist. „Het is fas cinerend om mensen als Norma te ho ren over die legendarische swing-avonden in de Savoy Ballroom in Harlem." Voor Swanee zijn swing en de geschiedenis die erbij hoort een n Berlij door Wierd Duk De Spiegelzaal van Clarchens Ball haus, het histori sche danslokaal in Berlijns oude centrum, oogt als een ode aan de turbulente geschiedenis van deze stad. De spiegels zijn verweerd, groe ne verf bladdert van de muren, delen van de plafond-ornamenten ontbre ken. Zestig jaar lang was de Spiegelzaal ge sloten. Maar tegenwoordig is de ruim te weer in gebruik. Diners bij kaars licht worden er georganiseerd en huis kamerconcerten op een halfvergane vleugel. Maar bovenal wordt in de Spiegelzaal gedanst; klassieke swing: de Charleston, de Lindy Hop en de Balboa. Tientallen liefhebbers, jong en oud, Oost- en West-Berlijners, bui tenlanders, studenten, werklozen, ad vocaten of makelaars, allemaal komen ze hier op woensdagavonden samen voor de swingdanscursussen van Lot ta Weigl (38) en haar danspartner Flo rian Stiehler (38). Na de lessen kun nen de diehards zich op de beneden-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 64