'Na dag drie was ik al op' SPECTRUM 7 ZATERDAG 23 MAART 2013 collecteren De gitzwarte racefiets van Angelique Wam mes staat in haar slaap kamer. Maar meestal staat het rijwiel pontifi caal in de woonkamer. Vragen naar haar passie is overbodig: deze 28-jari- ge uit Zeist is gek van wielrennen. Vo rig jaar fietste ze de Tour de Concor de, een nieuw sponsorevenement waarbij alle etappes van de Tour de France worden gefietst, hetzelfde par cours, maar dan één dag voor het prof peloton uit. Angelique Wammes maakte deel uit van een groep van zestien mannen en vier vrouwen die in drie weken 3.600 kilometer door Frankrijk fietste. 'Wel gaaf dacht ze, toen ze van het evene ment hoorde en ze schreef zich in. Het werd een loodzware tocht, niet al leen fysiek, maar ook mentaal. „On danks 6.000 trainingskilometers was ik na dag 3 al op. En toen moesten we nog 2,5 week door", vertelt Angelique. „Na de zesde dag begon mijn lichaam de inspanning te gedogen, je komt in een soort fysieke overlevingsmodus. Het blijft pijn doen, maar op een ma nier die je lang kunt volhouden." Het ging haar aanvankelijk vooral om de sportieve uitdaging. Maar hoe dich terbij de tocht kwam, hoe meer het doel - geld inzamelen voor kankeron derzoek - voor haar ging leven. „He laas zijn er veel mensen in mijn omge ving die kanker hebben gehad. En tij dens mijn studie ben ik ook veel met kankeronderzoek bezig geweest. Dat was vrij abstract onderzoek op mole cuulniveau. Door de Tour werd mijn bijdrage aan de strijd tegen kanker veel concreter. Uiteindelijk was mijn motivatie fifty-fifty: de sportieve pres tatie en het geld inzamelen, beide even belangrijk." De Tour de Concorde zal geen mega- evenement als Alpe d'Huzes worden, voor een loodzware tocht van drie we ken is de doelgroep nu eenmaal klei ner. www.tourdeconcorde.org Fietsers van alle leeftijden beklimmen de Alpe d'Huez in Frankrijk voor Stichting Alpe d'HuZes. Ze halen daarmee indivi dueel of in teams geld op voor de strijd tegen kanker, foto Bas Czerwinski/ANP woon aan het werk kunnen blijven en de omzet van die dag in de kas van de volkstuinvereniging kunnen storten. Dat had veel meer geld opgeleverd dan de tegenwaarde van die klusdag." Maar de economisch efficiency telde niet, de medewerkers wilden een of fer brengen. Alleen een bedrag overmaken en ver der niks is niet bevredigend, dat geeft ons geen geluksgevoel. De advocaten wilden het aan den lijve voelen. Hoe groter het offer, hoe beter. Eén keer de Alpe d'Huez op is te makkelijk, nee, zes keer! reageren? spectrum@depersdienst.nl SPONSOREVENEMENTEN In de VS lopen, rennen en fietsen mil joenen Amerikanen voor het goede doel. Per jaar brengen ze zo circa 25 miljard dollar bijeen. Een compleet overzicht van deelne mers en opbrengsten in Nederland is er niet. Duidelijk is wel dat de honder den grote en kleine sponsorevenemen ten een substantiële bijdrage aan goe de doelen leveren. De absolute koploper van sponsoreve nement in Nederland is Alpe d'HuZes, vernoemd naar de beroemde Alpencol. In 2006 begonnen met 66 deelnemers en een opbrengst van 370.000 euro. Vorig jaar: 8.000 deelnemers, op brengst 32 miljoen euro. Die opbrengst gaat naar een langjarige onderzoeken, onder toezicht van KWF Kankerbestrijding, naar behandeling en revalidatie van kankerpatiënten. De estafetteloop Ropa-run tussen Rot terdam en Parijs was in 1992 een van de eerste grote sponsorevenementen. Er zijn talrijke eenpersoonsacties, zoals 'Ik rij voor glutenvrij' van Achterhoeker Jelte Zijsling. Zijn dochter heeft coelia- kie en hij fietst naar Kroatië om de pa tiëntenvereniging te sponsoren. Duchenne Heroes is een meerdaagse mountainbiketocht van Luxemburg naar Nederland met vorig jaar driehon derd deelnemers. Opbrengst 1,1 mil joen euro, bestemd voor onderzoek naar de spierziekte Duchenne. Hoe belangrijk het is een concreet, her kenbaar doel te hebben, bleek bij het wandelevenement Trailwalker van Novib. Met het Onderwijsproject Bir ma trok Novib te weinig deelnemers om na drie edities door te gaan, 2011 was de laatste Trailwalker. Volgens Novib wijst het gebrek aan be langstelling erop dat de 'markt mis schien enigszins verzadigd is'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 61