m Het begon klein met een sponsorloop van kinderen; een kwartje voor elk rondje. Nu is emo-marketing miljoenenbusiness. Vergeet collectebus en acceptgiro, organiseer een sportieve uitdaging. 6 SPECTRUM actueel Z A Zweten in plaats van c door Robert Dölle Zodra de dagen len gen, komen ze bin nen. Mailtjes van goe- de.vrienden en vage kennissen, verre ne ven en dichtbije colle ga's, allemaal aan het trainen voor een sportieve uitdaging: wandelen voor water, fietsen tegen kanker of spinnen voor het weeshuis. Kern van de boodschap: sponsor mij en help kanker/armoede/honger de wereld uit. Goededoelenorganisaties in Neder land hebben het moeilijk. Ze hebben last van wat in het vak de professione le paradox heet. Ooit begonnen als een ideële groep vrijwilligers zijn ze uitgegroeid tot instituten met hoog opgeleide, goed betaalde beroeps krachten, internationale vertakkingen en een omvangrijk uitvoeringsappa raat. Eigenlijk snappen we ook wel dat ze groot moeten zijn om invloed te hebben en dat er sterke persoonlijk heden aan de top moeten staan om het goede werk goed te verrichten. Maar ergens in die ontwikkeling ver watert de band met het publiek. En op een dag verschijnen de eerste be richten over het geld dat aan de strijk stok blijft hangen, over de forse bedra gen die nodig zijn voor luxe kantoren en hoge directeurssalarissen. Emotie is de oerknal van het goede doel. Ergens in den beginne maakte ie mand zich boos over een misstand: waarom doet niemand daar iets aan! Deze persoonlijke opwinding werkte aanstekelijk. Medestanders waren snel gevonden en de actie kwam op gang. Welk goed doel precies wordt nage streefd lijkt er vandaag de dag nauwe lijks toe te doen. 'Of het nu gaat om het bestrijden van ziekte, onrecht of dierenleed; succes is verzekerd, als maar sprake is van emotionele, persoonlijke betrokken heid. Dat brengt mensen op de been, dat verschaft toegang tot iemands banksaldo. Daarom werkt het als die verre neefje mailt dat hij de Alpe d'Huez opfietst, omdat zijn vriendin is overleden aan borstkanker. En daar om werkt het niet als de directeur van Greenpeace of het Rode Kruis een donkere Audi A8 heeft en een tweede huisje in Frankrijk. Dat roept de ver keerde emotie op: afgunst. Daar gaan we dus geen geld aan geven. De anonieme acceptgiro, het bedeltele- foontje van een ingehuurd callcenter, er is nog altijd veel gebrek aan creativi teit bij de goededoelenorganisaties. Emo-marketing staat ver van dit pas sieve geven. Het financiële lijkt zelfs op het tweede plan te staan. Het gaat niet om 'geven', het gaat om 'mee doen'. 'Fiets mee tegen kanker!', dat klinkt al beter. En wie participeert, is beter gemotiveerd om sponsors te werven. Vaak wordt dan gezegd: ik doe het niet voor mezelf, maar voor het goede doel. Dat is een leugentje om bestwil. Onbaatzuchtigheid bestaat niet, er speelt altijd een stevige dosis persoon lijk belang mee. Socioloog prof. dr. René Bekkers is aan de Universiteit van Utrecht gepro moveerd op de stelling dat geefgedrag voortkomt uit sociale druk. Geld ge ven, of bloed of tijd in de vorm van vrijwilligerswerk, je doet het omdat het complimentjes uitlokt, je stijgt in aanzien als je laat zien hoe sportief, so ciaal en liefdadig jij bezig bent. Dus geef nou toe: je doet het omdat je stoer wilt zijn, voor je imago en om dat je het leuk vindt bij die groep te horen die samen traint voor een mon- stertocht. Alpe d'HuZes zou niet be staan als er geen Facebook was om je nobele initiatief uit te venten. Edwin Venema, uitgever van Fi- lanthropium Journaal, het digitale vak blad voor bestuurders en toezichthou ders in de filantropische sector, vindt emo-marketing een fantastische ont wikkeling. „Het speelt helemaal in op sociale trends en community-gevoel. Onthecht van kerk en sociale klasse zoeken we een nieuwe gezamenlijke beleving. De goededoelenorganisatie die hier niet op inspeelt, krijgt het heel moeilijk." Volgens Venema ontwikkelt en profes sionaliseert emo-marketing zich de laatste twee jaar razendsnel. De 32 mil joen euro opbrengst van Alpe d'Huzes in 2012 was een wake-up call voor de ff Emotie goededoelenorganisatie die het nog niet door hadden. ÏS HOg Ook Lucas Meijs, hoogleraar strategi- altijd dG sche filantropie aan de Erasmus Uni versiteit in Rotterdam, is enthousiast OCrKnal over wat hij 'het nieuwe collecteren' het noemt. Maar eerst wil hij kwijt de term emo-marketing helemaal niet goede passend te vinden: „Dat klinkt alsof doel het een commercieel concept is, be dacht door marketeers. Terwijl het mooie nu juist is dat het particulier initiatief is, een idee van een paar mensen die boos zijn over kanker. Het was pure emotionele betrokken heid, daar zat geen greintje markering- theorie achter." Meijs heeft veel onderzoek gedaan naar motieven van mensen om zich voor een goed doel in te zetten. „Ne derland kent een enorme hoeveelheid vrijwillige energie. Wij zijn altijd ruimhartig geweest. Die energie om zetten in geefgedrag en vrijwilligers werk, dat lukt in Nederland heel goed." En dankzij internet en sociale media is de drempel om een actie op touw te zetten enorm verlaagd. Meijs: „Twin tig jaar terug was het vrijwel ondenk baar, maar nu heb je zo een heel dorp gemobiliseerd voor een kind met een bijzondere ziekte." Ook voor Meijs staat vast dat onbaat zuchtigheid nauwelijks bestaat. Vol gens hem sponsoren we niet, omdat het een nuttig doel dient, maar vooral omdat het ons een geluksgevoel geeft. Het voelt behoorlijk harteloos als je het aardige buurmeisje wegstuurt als zij kinderpostzegels komt verkopen. Dus koop je die postzegels en je dag is goed. Meijs noemt nog een mechanisme dat geefgedrag bevordert: hoe meer moei te je moet doen, des te tevredener je wordt. Meijs vertelt over de medewer kers van een advocatenkantoor die col lectief een vrije dag namen om een na burig volkstuincomplex op te knap pen. „Paden werden opgeknapt, een schuurtje geschilderd. Heel nuttig alle maal, maar ze hadden veel beter ge- woo de 01 volk Dat! dan 1 Maai niet, fer b Allet der r onsj wild grott de A nee,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 60