SPECTRUM 3 1 /I zien?' «Dat Nederlandse republiekje van een paar honderd families heeft zo ongeveer het huidige kapitalisme en globalisering uitgevonden ZATERDAG 23 MAART 2013 zondagskind door Henriëtte Aronds foto Jean-Pierre Jans ÊKT ogen we Pk M ook de 1% crypte Steevast als Hans ~JL» Goed koop als kleine jongen op vakantie zijn familie weer een kerk in had ge sleurd, kwam hij met die vraag. Want in de crypte, zo wist hij donders goed, lag de baas van de kerk. „Een kerk kun je helemaal vullen met je verbeel ding. Je loopt over het pad, langs de kruiswegstaties en je stelt je voor wie hier vijf, zes eeuwen lang dezelfde route heeft gelopen. Je loopt letterlijk in de voetstappen van tientallen gene raties voor je. Magisch vond ik dat! Mijn grote broers he-le-maal niet. 'Weer een kerk!' riepen ze. Die von den mij een beetje typisch." Historicus en televisiemaker Hans Goedkoop kan zich niet heugen dat geschiedenis geen rol speelde in zijn leven. Terugkijkend heeft hij daar een theorie over. Alles ademde thuis ge schiedenis. Er stonden spullen uit Ne- derlands-Indië, waar zijn moeder deels was opgegroeid. In zijn slaapka mer hing een geborduurde tijgerkop uit de periode dat zijn opa KNIL-com- mandant was van de Tijgerbrigade. Maar er slingerden ook relatiegeschen ken door het huis van de firma Krom hout Scheepsmotoren, het familiebe drijf van zijn opa van vaders kant, dat halverwege de vorige eeuw op de fles ging. „Een lange familietraditie van ve le generaties brak bij mijn ouders af. Die spullen en dat verleden waren ontzettend aanwezig terwijl dat verle den zelf heel erg weg was. Die span ning daartussen heeft veel getriggerd bij mij." We zitten aan de keukentafel in de op een na hoogste verdieping van het ze- ventiende-eeuwse Amsterdamse pand waarin hij woont. De hoge ra men bieden ruim zicht op het IJ. Hij oogt ontspannen, maar zegt dat hij moe is. Een burn-out wil hij het niet noemen, eerder oververmoeidheid. Twee intensieve jaren werken aan de voorbereidingen en opnames van de tv-serie De Gouden Eeuw eisen hun tol. Dagen van half negen 's ochtends tot half twaalf 's avonds waren regel. Dat was soms te veel. „En was ik thuis, dan liep ik ijsberend met een te lefoon tegen mijn oor door het pand." Het thuisfront, bestaand uit man Arnoud en zoon Jona, begon op een gegeven moment danig te sputteren. Klagen wil hij niet; achteraf gezien zijn het de gelukkigste jaren van zijn loopbaan. Hij is er trots op dat hij het voor elkaar heeft gebokst. De kijkcij fers logen er niet om. „Dat mensen zo waarderen wat je maakt, is zo gaaf." Hij is cum laude gepromoveerd op de biografie van toneelschrijver Herman Heijermans, was jarenlang criticus van de NRC en is nu het gezicht van het populaire geschiedenisprogram ma Andere Tijden. En afgelopen maan den de alom geprezen serie De Gou den Eeuw. Het stempel zondagskind ligt voor de hand. Hij kijkt indrin gend. Ja en nee. „Natuurlijk gaat het goed. Er zit wel iets in. Maar ik heb ook op een paar punten mazzel ge had. Voor Andere Tijden ben ik ge vraagd, en pas na de derde keer heb ik ja gezegd. Ik had helemaal geen zin om met mijn hoofd op televisie te ko men. Omdat ik heel lang dacht dat er geen plek voor me was. Maatschappe lijk gezien niet, sociaal misschien ook wel niet.' Hoe komt dat? „Er heeft bij mij altijd een beetje het gevoel geleefd dat ik raar was, excen triek. Wat ik het mooiste vond om te doen, de crypte bekijken van een oude Romaanse kerk, was nie^ge- woon. Ik was zo'n leeskind met rare interesses. Dan word je vanzelf een lo ner die denkt: laat mij maar in mijn eentje, dat is het beste." Was de lagere schooltijd nog redelijk gelukkig, de middelbare school was een ramp. Weggedoken achter in de klas was er maar één doel: niet gezien worden, geen beurt krijgen. Met han gen en wurgen 'én een pretpakket' haalde hij zijn diploma. „Natuujrlijk speelde de puberteit een rol, maar ook een soort Weltschmertz en levens angst, en niet weten wat je mogelijk heden zijn. Achteraf ontzettend zon de, al zeg ik het zelf, want ik was een slim kind met grote intellectuele be langstelling die op geen enkele ma nier werd gestimuleerd." Ook tijdens de eerste jaren van zijn studie-geschie denis vond Goedkoop zijn draai niet. Een strak programma, veel feiten en jaartallen stampen, het lag hem niet. „Ik hield van geschiedenis omdat hét jé iets kan vertellen over de wereld van nu. Hoe kan het je helpen om naar onze werkelijkheid te kijken? Maar die vragen mocht je niet stel len." Plechtstatig: „De geschiedenis dien je slechts te bestuderen om ha rentwille, dus niet om te belasten met je eigen blik. Ik dacht toen al: met wel ke blik moet je dan kijken als het niet voor je zelf en je eigen tijd is?" Zijn eigenzinnige kijk op zijn vak vindt pas in het derde studiejaar een vruchtbare bodem. Een docente raadt hem aan om vooral te doen wat hij leuk vindt, dan zou hij er vanzelf goed in worden. „Toen ik de ruimte kreeg om op een andere manier met geschiedenis om te gaan, klopte het. Ik kon mijn stem laten horen." Goedkoop heeft veel sprongen ge maakt in zijn loopbaan. Van de weten schap via de krant naar een populair medium als televisie. „Het lijkt op ijs- schotsspringen, maar toch ervaar ik dat niet alleen maar zo. Er ligt eenzelf de basis aan ten grondslag. Bij alles wat ik doe, zoek ik naar de andere stem, de minderheidsstem zo je wilt. Alleen maar omdat je eigen kijk op de dingen beperkt is. Daarom is het heil zaam een ander perspectief te zien." Hij geeft een voorbeeld. „Die Heijer- mans-biografie is een wetenschappe lijk proefschrift maar verhalend ge schreven, als een roman. Ik vond dat ik dat zo moest doen omdat verhalen heel goed dubbelzinnigheden kunnen laten zien. Echte wetenschap wil defi niëren en bewijzen. Maar hoe een echt leven in elkaar steekt, valt niet te bewijzen. Zo'n leven zit vol dubbel zinnigheden. Die kun je proberen uit elkaar te plukken en te analyseren. Maar dat is zoiets als een horloge uit elkaar halen. Dan liggen alle onderde len voor je op tafel, maar tikken ho maar. Om het hart van je biografisch onderwerp te laten tikken, is het zin niger om de dubbelzinnigheden te la ten staan en scherp tegenover elkaar te zetten. Dan kan de lezer denken: dat is fascinerend, en er zelf zijn ge dachten erover laten gaan." De honende reacties op de roep van Balkenende om meer VOC-mentali- teit waren de kiem van De Gouden Eeuw. „Onder andere, ja. Ik dacht, oh, oh, oh, wat weten we allemaal weer goed hoe het zit. Natuurlijk was het een ongenuanceerde, losse flodder van Balkenende, maar de reacties wa ren me te gemakkelijk. Ik dacht, jon gens, jullie zitten hem allemaal wel te beschimpen, maar hebben geen flauw benul van wat er in die zeventiende eeuw is gebeurd." Dus wilde jij de Nederlandse televisiekij ker leren hoe het zat? „Ik hoop maar dat als ik iets ontdek en er energie van krijg, dat voor de kij ker ook zo werkt. Ik vond het zo gek dat iedereen in Nederland, weten schappers en intellectuelen incluis, zo relativerend deed over onze Gouden Eeuw. Sinds de Tweede Wereldoorlog roepen ze: 'Het was echt niet allemaal goud wat er blonk'. Terwijl buiten landse historici, die ook wel zien dat er slavernij en armoede was, aan ons jasje trekken en vragen of we wel snappen hoe groot onze geschiedenis is. Dat Nederlandse republiekje van een paar honderd elitefamilies heeft zo ongeveer het huidige kapitalisme en de globalisering uitgevonden. Al die grote woorden, wat wij als mo dern beschouwen, beginnen in de Ne derlandse Gouden Eeuw." In zijn boekje De laatste man - Een her innering reconstrueert Goedkoop het leven van zijn grootvader, een in Indo nesië geboren KNIL-officier, die als ge neraal in Nederland in de marge ver dwijnt. „Ja, nog een minderheids standpunt dat verdedigd moet wor den. We zijn allemaal zo vanzelfspre kend antikoloniaal. Maar als je daar ge boren bent, wat dan? Het is een van de vragen waar ik een antwoord op zoek. „Met een brede glimlach: „Er zijn veel reacties gekomen. Er is niets zo leuk als je eigen boek verkopen en signeren. Financieel word ik er niet veel wijzer van, maar iemand blij ma ken met iets dat je van kaft tot zelf heb geschreven, geeft veel voldoe ning. Naast het verspreiden van de boodschap natuurlijk. Ik ben mijn opa's evangelist op aarde." reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 57