ZEELAND 31 Mensen willen ook in de vakantie de luxe die ze tuis gewend zijn ZATERDAG 23 MAART 2013 caravan op de camping kwam er ook een aantal hotelchalets. Dat zijn twee hotelkamers onder één dak, in de vorm van een chalet, die voor minstens twee nachten gehuurd kunnen worden. De huurders kunnen kiezen uit twee verschillende typen, het ene wat luxueuzer (voorzien van hemelbed) dan het andere en te vergelijken met een studio. De chalets trekken wel ander publiek, heeft Me lis gemerkt. De huurders van de chalets, en dat geldt ook voor de hotelsuites, zijn wat kritischer dan de doorsnee kampeerder. Maar het gaat goed. Het aantal boekingen ligt nu alweer 18 pro cent hoger dan vorig jaar om deze tijd. Melis: „Het is een goede stap geweest." Op de plek waar ooit de ouders van René de camping begonnen, tegenwoordig Hof Zouten- daele genaamd, staan nu ook chalets. Die zijn te koop. Dat wil zeggen de chalets, niet de grond waar ze op staan. Die huur je. Ook daar is veel belangstelling voor, vertelt Melis. Het zijn alle maal concepten die elkaar aanvullen op de Meer paal. Ook Ed Troost van de Julianahoeve in Renesse heeft chalets op zijn camping. Hij ziet het als een nieuwe manier om kamperen te vermark ten. „Het spreekt aan. Je hebt, net als met een tent of een caravan, contacten met kampeerders om je heen, maar je hebt ook meer luxe. Men sen willen ook in de vakantie de luxe die ze thuis gewend zijn. Ze gaan liever voor privé sani tair en een verwarmde douche en bad. Als ze een huisje huren zitten ze veel meer op zichzelf. Vooral mensen met kinderen willen dat niet. Die kiezen bewust voor mensen pm zich heen, het idee van de camping." Ook de camping ontkomt niet aan de huidige tendens dat mensen niet per se zelf een boot, camper of caravan willen bezitten en er net zo lief een huren. De verhuurcaravan is booming, zegt Troost. Zijn onderneming heeft ook de Zwinhoeve in Retranchement. Daar staan zeven chalets. Dat is ten koste gegaan van de verhuurcaravans. Op de Julianahoeve staan er zestien: acht voor vier per sonen en acht voor zes personen. Het is de be doeling er jaarlijks acht tot zestien bij te plaat sen. Dat past in de voortdurende vernieuwing Ed Troost van De Julianahoeve van de camping, legt Troost uit. Ook kampeer ders zijn voortdurend op zoek naar wat nieuws en andere vormen van kamperen. Zo is de ver nieuwing en verandering op camping de Juliana hoeve al sinds 1999 aan de gang. Eerst werden de voorzieningen, de horeca en het overdekte deel van de camping onder handen genomen. De camping zelf kreeg een meer maritiem karak ter met attributen die aan strand en zee doen denken. Een van de laatste nieuwe voorzieningen is de ij zeren verharding onder de plaatsen die in princi pe voor campers bedoeld zijn. Op die ijzeren pla ten ligt een laag grond waar het gras op groeit. Zo kunnen de campers er ook onder slechte weersomstandigheden terecht. Troost is een man van de cijfers. Hij weet wat eèn vierkante meter op zijn camping moet ople veren. Hij moppert niet. Troost ziet het aantal Duitsers toenemen en datzelfde geldt voor de Belgen. „Als je het goed doet is er winst te ma ken." Ook bij Troost kosten de chalets 800 tot 1000 euro per week in het hoogseizoen. Hij loopt wat dat betreft in de pas met zijn collega in Zoutelande. Maar al zijn de chalets of caravans nog zo mroi, de mensen moeten wel komen, weet Troost. Daarom hecht hij veel belang aan de voorzienin gen op de camping, zoals het overdekte zwem bad en de speelhal. „Met slecht weer zijn wij de eerste camping die vol is." Vakantiepark de Meerpaal in Zoutelande. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 31