Museum Schotse Huizen slaat andere weg in <4 22 WALCHEREN VERBOUWING KLOVENIERSDOELEN In de Kloveniersdoelen in Middelburg wordt hard gewerkt aan een grand café en een filmzaal. Een rondleiding. Oud gebouw krijgt eindelijk weer inhoud ZATERC door Carla van de Merbel Achter de Kloveniers doelen staat het vol met auto's van aan nemers. In het mo numentale gebouw aan Achter de Houttuinen zijn bouwvakkers druk bezig. Anja de Groene (De Drukkerij) en Simon Blaas (Cinema Middelburg) zijn blij dat er nu eindelijk gewerkt wordt aan het grand café en de filmzaal in de Kloveniersdoelen. Na drie jaren van voorbereiding - met steeds weer vertragingen - worden hun plannen nu werke lijkheid. In de tweede helft van juni is de opening van de nieuwe 'place to be' in Middelburg. Het publiek kan straks via de voor deur én via de achterzijde de Klo veniersdoelen binnengaan. Bij de ingang aan de achterzijde, die la ger ligt dan de voorkant, komt ook een lift die bezoekers naar bo ven brengt, naar het grand café en de filmzaal van Cinema Middel burg. Het grand café, na binnenkomst door de vooringang aan de rech terkant, is straks alle dagen van de week open voor lunches en drank jes. Een paar avonden per week zullen er ook diners worden geser veerd. Langs de hoge ramen aan de straatkant wordt een lange ta fel met barkrukken geplaatst, zo dat de cafébezoekers zittend naar buiten kunnen kijken. Aan de Impressie van het grand café. illustratie Dépot Interieurarchitectuur achter/tuinzijde komt een lange bank met tafeltjes ervoor. In het voorste deel van het grand café zijn verder een leestafel en bar ge pland. Ook komt hier de kaartver koop voor de filmzaal. In het ach terste deel, achter de bar, is nog een ruimte. Deze wordt multi functioneel: er komen opklapbare tafels om aan te eten of drinken, maar de ruimte kan ook worden gebruikt voor bijvoorbeeld presen taties of vergaderingen. Wie na binnenkomst van de voor ingang naar links gaat, komt in een gang die naar de filmzaal leidt. De voorlaatste deur geeft toegang tot de zaal, die als een doos in het gebouw is geplaatst. De wanden zijn licht- en geluid- dicht. Het plafond wordt nog geï soleerd om geluid vanaf de zol der, waar schietvereniging De Klo- veniers zit, tegen te gaan. Het filmdoek komt voor de schouw te hangen. Filmdoek en apparatuur worden vanuit de hui dige zaal Schuttershof naar de Klo veniersdoelen verhuisd. In de nieuwe zaal wordt een tribune ge bouwd. Er komen 97 nieuwe stoe len, van hetzelfde type als de afge schreven stoelen die nu in het Schuttershof staan. Op de benedenverdieping van de Kloveniersdoelen komen het kan toor van Cinema Middelburg, een restaurantkeuken, toiletten en een multifunctionele ruimte. Hier worden activiteiten georgani seerd én hij is te huur. Zo zijn de eerste huwelijksfeesten in deze ruimte - en in de grote tuin aan de achterzijde - al gepland. Op 31 augustus trouwen hier Danny Vera en Escha Tanihatu. De trouw ambtenaar is burgemeester Ha- rald Bergmann. De nieuwe filmzaal: een geluid- en lichtdichte doos in de Kloveniersdoe len. illustratie Johan de Koning in filmz; is ontwc Cinema- teijn. C website nieuwd. Het niet go verwi filmproj( teur Sir spiegelt j( teren de en blauv het logo Cinema. door Annemarie Zevenbergen VEERE - Het roer moet om; dat is voor alle partijen betrokken bij mu seum de Schotse Huizen aan de Kaai in Veere alleszins duidelijk. Het museum moet in de toe komst de eigen broek ophouden en is druk bezig de weg naar die zelfstandige toekomst te vinden. Duidelijk is dat Stichting Delta Cultureel, die het museum nu runt, een partnerschap aangaat met restaurant de Struyskelder. In die gezamenlijke toekomst gaat horeca een onlosmakelijk onder deel uitmaken van het museum, dat ook het hele jaar open zal zijn. Het is de bedoeling dat beide par tijen de Schotse Huizen overne men van huidige eigenaar de Rijksgebouwendienst. Het pand staan op landelijke een lijst van 43 monumenten die de Dienst kwijt wil. Over die overname zijn nu ge sprekken gaande tussen de drie partijen en de gemeente Veere. Die heeft als lokale overheid het eerste recht van aankoop. Veere is echter zelf geenszins van plan geld te investeren in de aankoop, maar 'wil zo veel mogelijk behulp zaam zijn' bij het verwerven van de panden door de Stichting en de Struyskelder. De Rijksdienst heeft de panden inmiddels ge taxeerd, maar niemand wil voor alsnog loslaten om welk bedrag dat gaat. De drie 'lokalen' laten wel weten dat de Rijksdienst 'ze ker niet voor een symbolisch be drag' verkoopt. Hanneke de Vroe van Stichting Delta Cultureel: „We moeten een omslag maken. Van museumbe heerder naar cultureel onderne mer. Niet om winst te maken, maar om de Schotse Huizen te be houden en financieel zelfstandig te zijn. Dat betekent anders den ken en doen. Nieuwe activiteiten ontwikkelen en bredere samen werking zoeken met bijvoorbeeld andere musea. We wachten niet af tot de bijl valt, maar hebben het gezamenlijk initiatief geno men om tot die zelfstandigheid te komen. De gesprekken verlopen positief. Ik heb het gevoel dat er een goede oplossing uitkomt voor iedereen." Ook Hans Vogels, eigenaar van de Struyskelder ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. „De Schotse Huizen bieden zo veel mogelijkheden. Een museumcafé in brede zin bijvoorbeeld, een ont moetingsplaats voor iedereen. Waar mensen de ruimtes en de collectie echt kunnen voelen. Nu loop je er langs en je gaat verder. Straks kun je rustig zitten, voor een kopje koffie of diner. Dan be leef je bijvoorbeeld de stadhuis- beelden en de omgeving waarin ze staan veel sterker. Dat willen we allemaal; dat meer mensen de Schotse Huizen gaan ervaren." Vogels denkt niet alleen aan hore ca, maar ziet ook workshops, con certen of andere activiteiten gere lateerd aan de historische omge ving voor zich. Wethouder René Molenaar is ook positief gestemd over 'een goede afloop voor alle partijen'. „Maar het zal niet heel siiel gaan. Het is een ingewikkeld proces. Wij wil len ook dat het museum behou den blijft, het liefst ook voor een groter publiek dan nu. Maar ze moeten zelf de mensen verleiden om binnen te komen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 24