Jachthaven bij Cadzand-Bad wordt geen stek voor alleen rijke mensen Duumpje-leden beslissen over royement criticaster Theo Buijsse Goedkoper kan écht niet! €15 25 Werkzaamheden Piepende vrachtauto's en lichtgevende hesjes Het slootwater moet even een beetje rond 26 ZEEUWS-VLAANDEREN Voor maar hollands nieuwe. V. Bestel nu: www.hnvoordeel.nl Apple iPhone 4 275 min/SMS/MB fKORTING n EEN 500MB 'Nternet y bundel V door Martijn de Koning CADZAND-BAD - De jachthaven bij Cadzand-Bad moet in 2016 in ge bruik worden genomen. Er komen 140 ligplaatsen. Dat maakten de ini tiatiefnemers gisteren bekend. De betrokkenen -Waterschap Scheldestromen, gemeente Sluis en Yacht@Cadzand-Bad bv- teken den gisteren een intentieovereen komst, met daarin de afspraak dat ze samen gaan proberen de komst van de jachthaven mogelijk te ma ken. De ondertekening was voor al een bevestiging van een al inge slagen weg, gaven de betrokkenen aan. Want tegen het idee is nau welijks weerstand, óók niet van omwonenden en streekbewoners. Enige scepsis over het slagen van het project was en is er wel: zo wordt nogal eens de vraag gesteld of de haven straks niet dichtslibt en daarmee de onderhoudskosten niet te hoog worden. Zowel water schapsbestuurder Guiljam van der Schelde als Philip Muylle van Yacht@Cadzand-Bad wezen op de vele onderzoeken die inmiddels zijn uitgevoerd. „Volgens mensen die er verstand van hebben is de komst van een jachthaven tech nisch mogelijk én exploitabel", gaf Muylle aan. De jachthaven komt, zoals be kend, in de kom van een strek dam in de monding van het afwa teringskanaal. Die strekdam is no dig voor kustversterking. Het in bouwen van de jachthaven is daar door relatief goedkoop. De meer kosten van 5 miljoen euro wor den opgebracht door onderne mers uit Cadzand-Bad. Een deel CROEDE - De leden van 't Duumpje spreken zich vanavond tijdens de algemene ledenvergadering uit over het door het bestuur aange zegde royement van criticaster Theo Buijsse uit Draaibrug. Buijsse is al decennia lid van de West-Zeeuws-Vlaamse natuurbe schermingsvereniging, maar her kent zich de laatste jaren als na tuurliefhebber vaak niet meer in het beleid van het bestuur. Vol gens de Draaibruggenaar is het be stuur te veel bezig met actie voe ren tegen bouw- en bestemmings plannen en het overleggen met overheden over exclusieve na tuur. Het belang van de 'gewone man', die van de natuur wil genie ten door er doorheen te kuieren, wordt nogal eens uit het oog ver loren. Ook al doordat het dage lijks bestuur weinig oor heeft voor de mening van de vele le den, stelt Buijsse. Het bestuur heeft genoeg van de kritiek van Buijsse en besloot vo- Voordeel voor lezers van de PZC Korting op Sim Only 275 Gratis aansluitkosten twv Totaal voordeel p/mnd €30,- €10.- €40,- Samsung Galaxy S3 Mini 275 min/SMS 500 MB HTC Desire C I 275 min/SMS 500 MB Voor maar 1 W I J P/mnd Daarom hollandsnieuwe: Bij hollandsnieuwe heb je altijd één (vast laag) tarief voor bellen, sms'en internetten. Binnen èn buiten je bundel. Je kan dus nooit meer zomaar buiten je bundel bellen. Bovendien is je bundel drie maanden houdbaar. ffVprVl Rijkswaterstaat begon vorig jaar oktober met de 1mm 1 verbreding van de N61In deze rubriek volgen A U^JmhoJ we de ontwikkelingen en de achtergronden. Vandaag: verkeerslessen direct, het andere deel via het In vesteringsfonds, waarin ontwikke laars die in Cadzand bouwen, een bijdrage storten. Voor de uitvoering van het plan is een nieuw bestemmingsplan no dig. Daaraan wordt nu gewerkt. Ook over de invulling van de di recte omgeving wordt gepraat. „Er komt een gebouw met facili teiten voor de haven, en waar schijnlijk ook een clubhuis", geeft Muylle aan. Het gemeentebestuur heeft al aangegeven dat de locatie, het 'maritiem balkon', een 'hoog waardige aankleding' moet krij gen. De drempel om het gebied te betreden, moet laag zijn. „Het wordt geen exclusieve plek voor rijke mensen", aldus Muylle. Vol gens hem komt de exploitatie waarschijnlijk in handen van 'een ervaren jachthavenuitbater'. door Martijn de Koning rig jaar hem uit de vereniging te zetten. Buijsse verzet zich tegen het royement, omdat - ondanks het bestuursbeleid - 't Duumpje ook 'zijn club' blijft. Hij vreest in de hem toegemeten vijf minuten niet te kunnen uitleggen wat hem drijft, maar hoopt dat de meerderheid van de algemene ver gadering een vreemde eend in de bijt kan waarderen. De vergadering van 't Duumpje wordt gehouden in de Grote Kerk in Groede en begint om 19.30 uur. Pas op, er komt een auto aan!" De kleuters van ba sisschool Molenbolwerk hebben niet veel fantasie nodig om in Hanna, fietsend op een driewieler, een gevaarlijke au tomobilist te zien. Netjes laten ze hun klasgenootje passeren. Pas als ze bij het klimrek is aangekomen, lopen de kinderen samen naar de andere kant van de gymzaal. De oversteekproef is onderdeel van een verkeersles die 'tante Ver- keersfee' en 'vogel Birdie' geven op de basisschool in IJzendijke. Het duo, waarachter twee dames van Veilig Verkeer.. Nederland (WN) schuilgaan, geeft die de ko mende tijd bij de groepen 1 en 2 van alle scholen in Hoek, Bier vliet, IJzendijke en Schoondijke. De lessen zijn onderdeel van een samenwerking tussen WN, Rijks waterstaat (dat momenteel de N61 laat vernieuwen) en aanne mer Rasenberg (de uitvoerder van het werk). Ze moeten omwo nenden iets leren over veiligheid rond het werk. De oversteekles is natuurlijk geen concreet voorbeeld van een nieu we situatie door werk aan de N61. De kleuters hoeven die weg geluk kig niet te voet over te steken. Tan te Toverfee gaat echter ook in op het dragen van een 'lichtgevend' hesje door 'mannen die langs de weg werken', op het piepende ge luid van een achteruitrijdende vrachtauto en op het belang van het dragen van een autogordel. Bij dat laatste onderwerp krijgt ze on bedoeld steun. „Mijn oom is dood gegaan doordat hij geen gordel droeg", vertelt één van de kinde ren onomwonden. Volgens Anja de Joode van WN staat er de komende tijd nog meer voorlichting op het program ma. Zo worden de oudste leerlin gen van de basisscholen en die van het Zwin College binnenkort voorgelicht over de 'dode hoek' van vrachtwagens. De kinderen mogen ook in een 'kantelauto' om het belang van autogordels te le ren kennen. „De informatie over de dode hoek gaan we in de dor pen ook aan senioren geven", legt De Joode uit. Voorlichting blijft overigens niet beperkt tot bewo ners van de streek. WN geeft ook chauffeurs van Rasenberg uitleg over veiligheid langs de weg. Niet oversteken: Hanna komt eraan! De kinderen van het Molenbolwerk blijven netjes naast Tante Toverfee staan, foto Peter Nicolai Aannemer Rasenberg is af gelopen week begonnen op een nieuwe locatie aan de N61. 1\issen Biervliet en De Braakman wordt, ter hoogte van de Driesprongweg, een omleiding gegraven voor slootwater. De dui ker onder de weg die normaal ge sproken het water doorlaat, moet tijdens de reconstructie van de N61 tijdelijk wijken. Het water moet zich tijdens het werk dus met een omweg verplaatsen. Ook de nieuwe weg wordt daar, onder het motto 'nu we hier toch bezig zijn', gedeeltelijk al aangelegd. Daarnaast is Rasenberg nog enke le weken bezig met zandstort op het tracé van de rondweg Schoon dijke. Dat zand zorgt er straks voor dat de grond gaat 'zetten'. Het zand wordt momenteel niet meer bij de grote afgraving bij De Braakman gehaald, maar per schip afgeleverd in Breskens: Ra senberg vond elders een goedko pere partij zand. De aannemer werkt ook nog steeds aan een bouwweg voor het nieuwe tankstation bij IJzendijke en is be gonnen met voorbereidend werk bij De Braakman: daar wordt een stukje van de waterplas gedempt. Op 6 april opent Rijkswaterstaat een informatiecentrum aan de Braakmanlaan in Biervliet over het werk. Meer informatie over het werk op www.facebook.com/reconstructieN61

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 82