Jachthaven bij Cadzand-Bad wordt
geen stek voor alleen rijke mensen
Duumpje-leden beslissen over
royement criticaster Theo Buijsse
Goedkoper kan écht niet!
€15 25
Werkzaamheden
Piepende vrachtauto's
en lichtgevende hesjes
Het slootwater moet
even een beetje rond
26 ZEEUWS-VLAANDEREN
Voor
maar
hollands
nieuwe.
V.
Bestel nu: www.hnvoordeel.nl
Apple iPhone 4
275 min/SMS/MB
fKORTING n
EEN 500MB
'Nternet y
bundel
V
door Martijn de Koning
CADZAND-BAD - De jachthaven bij
Cadzand-Bad moet in 2016 in ge
bruik worden genomen. Er komen
140 ligplaatsen. Dat maakten de ini
tiatiefnemers gisteren bekend.
De betrokkenen -Waterschap
Scheldestromen, gemeente Sluis
en Yacht@Cadzand-Bad bv- teken
den gisteren een intentieovereen
komst, met daarin de afspraak dat
ze samen gaan proberen de komst
van de jachthaven mogelijk te ma
ken. De ondertekening was voor
al een bevestiging van een al inge
slagen weg, gaven de betrokkenen
aan. Want tegen het idee is nau
welijks weerstand, óók niet van
omwonenden en streekbewoners.
Enige scepsis over het slagen van
het project was en is er wel: zo
wordt nogal eens de vraag gesteld
of de haven straks niet dichtslibt
en daarmee de onderhoudskosten
niet te hoog worden. Zowel water
schapsbestuurder Guiljam van
der Schelde als Philip Muylle van
Yacht@Cadzand-Bad wezen op de
vele onderzoeken die inmiddels
zijn uitgevoerd. „Volgens mensen
die er verstand van hebben is de
komst van een jachthaven tech
nisch mogelijk én exploitabel",
gaf Muylle aan.
De jachthaven komt, zoals be
kend, in de kom van een strek
dam in de monding van het afwa
teringskanaal. Die strekdam is no
dig voor kustversterking. Het in
bouwen van de jachthaven is daar
door relatief goedkoop. De meer
kosten van 5 miljoen euro wor
den opgebracht door onderne
mers uit Cadzand-Bad. Een deel
CROEDE - De leden van 't Duumpje
spreken zich vanavond tijdens de
algemene ledenvergadering uit
over het door het bestuur aange
zegde royement van criticaster
Theo Buijsse uit Draaibrug.
Buijsse is al decennia lid van de
West-Zeeuws-Vlaamse natuurbe
schermingsvereniging, maar her
kent zich de laatste jaren als na
tuurliefhebber vaak niet meer in
het beleid van het bestuur. Vol
gens de Draaibruggenaar is het be
stuur te veel bezig met actie voe
ren tegen bouw- en bestemmings
plannen en het overleggen met
overheden over exclusieve na
tuur. Het belang van de 'gewone
man', die van de natuur wil genie
ten door er doorheen te kuieren,
wordt nogal eens uit het oog ver
loren. Ook al doordat het dage
lijks bestuur weinig oor heeft
voor de mening van de vele le
den, stelt Buijsse.
Het bestuur heeft genoeg van de
kritiek van Buijsse en besloot vo-
Voordeel voor lezers van de PZC
Korting op Sim Only 275
Gratis aansluitkosten twv
Totaal voordeel
p/mnd
€30,-
€10.-
€40,-
Samsung Galaxy S3 Mini
275 min/SMS 500 MB
HTC Desire C
I 275 min/SMS 500 MB
Voor maar
1 W I J P/mnd
Daarom hollandsnieuwe: Bij hollandsnieuwe heb je altijd één (vast laag) tarief voor
bellen, sms'en internetten. Binnen èn buiten je bundel. Je kan dus nooit meer zomaar
buiten je bundel bellen. Bovendien is je bundel drie maanden houdbaar.
ffVprVl Rijkswaterstaat begon vorig jaar oktober met de
1mm 1 verbreding van de N61In deze rubriek volgen A
U^JmhoJ we de ontwikkelingen en de achtergronden.
Vandaag: verkeerslessen
direct, het andere deel via het In
vesteringsfonds, waarin ontwikke
laars die in Cadzand bouwen, een
bijdrage storten.
Voor de uitvoering van het plan is
een nieuw bestemmingsplan no
dig. Daaraan wordt nu gewerkt.
Ook over de invulling van de di
recte omgeving wordt gepraat.
„Er komt een gebouw met facili
teiten voor de haven, en waar
schijnlijk ook een clubhuis", geeft
Muylle aan. Het gemeentebestuur
heeft al aangegeven dat de locatie,
het 'maritiem balkon', een 'hoog
waardige aankleding' moet krij
gen. De drempel om het gebied te
betreden, moet laag zijn. „Het
wordt geen exclusieve plek voor
rijke mensen", aldus Muylle. Vol
gens hem komt de exploitatie
waarschijnlijk in handen van 'een
ervaren jachthavenuitbater'.
door Martijn de Koning
rig jaar hem uit de vereniging te
zetten. Buijsse verzet zich tegen
het royement, omdat - ondanks
het bestuursbeleid - 't Duumpje
ook 'zijn club' blijft. Hij vreest in
de hem toegemeten vijf minuten
niet te kunnen uitleggen wat
hem drijft, maar hoopt dat de
meerderheid van de algemene ver
gadering een vreemde eend in de
bijt kan waarderen.
De vergadering van 't Duumpje
wordt gehouden in de Grote Kerk
in Groede en begint om 19.30 uur.
Pas op, er komt een auto
aan!" De kleuters van ba
sisschool Molenbolwerk
hebben niet veel fantasie
nodig om in Hanna, fietsend op
een driewieler, een gevaarlijke au
tomobilist te zien. Netjes laten ze
hun klasgenootje passeren. Pas als
ze bij het klimrek is aangekomen,
lopen de kinderen samen naar de
andere kant van de gymzaal.
De oversteekproef is onderdeel
van een verkeersles die 'tante Ver-
keersfee' en 'vogel Birdie' geven
op de basisschool in IJzendijke.
Het duo, waarachter twee dames
van Veilig Verkeer.. Nederland
(WN) schuilgaan, geeft die de ko
mende tijd bij de groepen 1 en 2
van alle scholen in Hoek, Bier
vliet, IJzendijke en Schoondijke.
De lessen zijn onderdeel van een
samenwerking tussen WN, Rijks
waterstaat (dat momenteel de
N61 laat vernieuwen) en aanne
mer Rasenberg (de uitvoerder
van het werk). Ze moeten omwo
nenden iets leren over veiligheid
rond het werk.
De oversteekles is natuurlijk geen
concreet voorbeeld van een nieu
we situatie door werk aan de N61.
De kleuters hoeven die weg geluk
kig niet te voet over te steken. Tan
te Toverfee gaat echter ook in op
het dragen van een 'lichtgevend'
hesje door 'mannen die langs de
weg werken', op het piepende ge
luid van een achteruitrijdende
vrachtauto en op het belang van
het dragen van een autogordel. Bij
dat laatste onderwerp krijgt ze on
bedoeld steun. „Mijn oom is dood
gegaan doordat hij geen gordel
droeg", vertelt één van de kinde
ren onomwonden.
Volgens Anja de Joode van WN
staat er de komende tijd nog
meer voorlichting op het program
ma. Zo worden de oudste leerlin
gen van de basisscholen en die
van het Zwin College binnenkort
voorgelicht over de 'dode hoek'
van vrachtwagens. De kinderen
mogen ook in een 'kantelauto' om
het belang van autogordels te le
ren kennen. „De informatie over
de dode hoek gaan we in de dor
pen ook aan senioren geven", legt
De Joode uit. Voorlichting blijft
overigens niet beperkt tot bewo
ners van de streek. WN geeft ook
chauffeurs van Rasenberg uitleg
over veiligheid langs de weg.
Niet oversteken: Hanna komt eraan! De kinderen van het Molenbolwerk
blijven netjes naast Tante Toverfee staan, foto Peter Nicolai
Aannemer Rasenberg is af
gelopen week begonnen
op een nieuwe locatie aan
de N61. 1\issen Biervliet en De
Braakman wordt, ter hoogte van
de Driesprongweg, een omleiding
gegraven voor slootwater. De dui
ker onder de weg die normaal ge
sproken het water doorlaat, moet
tijdens de reconstructie van de
N61 tijdelijk wijken. Het water
moet zich tijdens het werk dus
met een omweg verplaatsen. Ook
de nieuwe weg wordt daar, onder
het motto 'nu we hier toch bezig
zijn', gedeeltelijk al aangelegd.
Daarnaast is Rasenberg nog enke
le weken bezig met zandstort op
het tracé van de rondweg Schoon
dijke. Dat zand zorgt er straks
voor dat de grond gaat 'zetten'.
Het zand wordt momenteel niet
meer bij de grote afgraving bij De
Braakman gehaald, maar per
schip afgeleverd in Breskens: Ra
senberg vond elders een goedko
pere partij zand. De aannemer
werkt ook nog steeds aan een
bouwweg voor het nieuwe
tankstation bij IJzendijke en is be
gonnen met voorbereidend werk
bij De Braakman: daar wordt een
stukje van de waterplas gedempt.
Op 6 april opent Rijkswaterstaat
een informatiecentrum aan de
Braakmanlaan in Biervliet over
het werk.
Meer informatie over het werk op
www.facebook.com/reconstructieN61