Particulier blijft azen op een betrouwbare occasion
AUTO 15
De budgetruimtewagen Dacia
Lodgy is nu volop verkrijgbaar.
De levering van de voor Neder
land belangrijke benzinemotor
liet langer op zich wachten.
VRIJDAG 22 MAART 2013
door Willem de Volder
Autobedrijven hebben vorig jaar
aan particuliere consumenten
1.043.245 gebruikte auto's ver
kocht, een daling van 2,2 procent
ten opzichte van 2011. De handel
tussen consumenten onderling
liep met 3,9 procent terug, tot
731.393 voertuigen. Volgens data
leverancier VWE Trend web is
Volkswagen wederom het popu
lairste tweedehands merk.
Al die consumenten zijn uiter
aard niet over een nacht ijs ge
gaan, voordat ze hun 'nieuwe' oc
casion afrekenden. De controle
van het beoogde object gaat te
genwoordig verder dan een kijk
je onder de motorkap, een schop
je tegen de banden en een obser
vatie van de onderkant van de
auto. Het begint met de gang
naar een betrouwbare dealer of
een goed bekend staand autobe
drijf. Menigeen neemt op zo'n
moment een specialist in de
arm, die de auto aan een nauw
keurige inspectie onderwerpt.
Maar ook een proefrit maakt
deel uit van het aankoopproces.
Niet even een blokje om, maar
een flinke rit: je wilt immers
niet voor verrassingen komen te
staan.
Thuis kan al voorwerk worden
gedaan. De site www.carsom.nl
biedt de mogelijkheid het kente
ken en het gereden aantal kilo
meters van de occasion in te voe
ren en zo te zien wat de te ver
wachten onderhoudskosten zijn.
Carsom biedt niet alleen zicht
op regulier, maar ook op kilome
ter- en leeftijdgebonden onder
houd. Ook wordt een beeld gege
ven van de waarde van het be
treffende exemplaar. Het is aan
te raden die gegevens mee te ne
men bij de (onderhandelingen
over de) aankoop van de occa
sion.
Dan is er uiteraard de Nationale
Auto Pas (NAP). De gelijknami
ge stichting staat borg voor be
trouwbare informatie en geeft
duidelijkheid over de kilometer
stand van een occasion. Dat is
ook nodig, want volgen de NAP
heeft een op de achttien gebruik
te auto's in Nederland een opzet
telijk teruggedraaide kilometer
teller. Als de kilometerstand van
een voertuig wordt terugge
draaid, valt dat dus meteen op.
Dat goed oriënterèn op de occa
sionmarkt loont, mag duidelijk
zijn. Een fysieke inspectie is van
zelfsprekend, maar ook sites als
Carsom.nl bewijzen in de zoek
tocht naar een betrouwbare occa
sion hun diensten.
FEITEN CIJFERS
Top 10 van meestverkochte
occasions in 2012:
1 Volkswagen Golf
2 Opel Corsa
3 Volkswagen Polo
4 Ford Ka
5 Opel Astra
6 Renault Twingo
7 Ford Fiesta
8 Peugeot 206
9 Fiat Punto
10 Renault Clio
Bron: VWE Trendweb
Chevrolet verruilt 1.8 in Orlando
voor prijstechnisch gunstiger 1.4
Chevrolet heeft de ruimtelijke Orlan
do onderhanden genomen. De 1.4
benzinemotor met turbo (140 pk)
vervangt de 1.8 (141 pk). De 1.4T is
geprijsd vanaf 28.845 euro. Daarmee
is de auto 1350 euro goedkoper dan
zijn 1.8-voorganger. De Orlando 2.0
diesel zakt bijna vier mille in prijs en
kost nu in LT-uitvoering 29.145 euro.
De 2.0D LTZ is met 31.495 euro
4050 euro goedkoper dan voorheen.
Honda maakt dieselaars blij met
Civic 1.6 i-DTEC voor 21.490 euro
Honda verrijkt het Civic-dieselaanbod
met de 1.6 i-DTEC (120 pk/300 Nm),
vanaf 21.490 euro. Het viercilinder
blok is gebouwd rond Honda's Earth
Dreams Technology, dat staat borg
voor lage uitstoot. In 10,2 seconden
snelt hij van 0 naar 100 kilometer
per uur. Het gemiddeld verbruik is
3,6 liter per 100 kilometer. De C02-
uitstoot van 94 gram per kilometer is
goed voor 20 procent bijtelling.
Honda Civic 1.6 i-DTEC. foto WdeV
Volkswagen brengt volgend jaar
een elektrische Up op de markt
Volkswagen toonde een week na de
autoshow in Genève de elektrische
Up. Die gaat door het leven als e-Up
en heeft een actieradius van 150 kilo
meter. Binnen een half uur kan de
e-Up met snellader tot 80 procent
worden opgeladen. De e-Up heeft
een piekvermogen van 82 pk. Het
continue vermogen bedraagt 55 pk,
het koppel 210 Nm. De auto komt
volgend jaar op de markt.
Klassiekerbeurs Techno-Classica
in Essen viert zilveren jubileum
Techno-Classica in Essen, de grootste
klassiekerbeurs ter wereld, beleeft
van 11 tot en met 14 april zijn 25e
editie. De twintig beurshallen en het
grote openluchtterrein van het Mes-
se-complex in Essen zijn voor dit eve
nement gereserveerd. De auto-indus
trie presenteert 25 merken, er is een
speciale expositie Automobile Master
pieces en er zijn meer dan 2500 oude
automobielen te koop.
Maximaal formaat tegen een minimale prijs: de Dacia Lodgy maakt het mogelijk, foto Automedia
DACIA LODGY
Late start ruimteveer
door Tony Vos
W
ie ruimte wil tegen
een bodemprijs, kan
niet om de Dacia Lod
gy heen. De hoge
(1,68 meter) en lange
(4,50 meter) vijf-
deurs is misschien
niet moeders mooiste, maar volbrengt zijn
taken met opvallend gemak.
De onder regie van Renault ontwikkelde
Lodgy biedt meer ruimte dan bijvoorbeeld
de Grand Scénic. En dan te bedenken dat
in de ons omringende landen de prijslijst
al begint bij 9990 euro. Helaas gaat die vlie
ger voor Nederland niet op. Dat heeft te
maken met onze BPM. Die wordt berekend
op de C02-uitstoot. Daarin komt de 'oude'
1.6 liter te ongunstig uit, zodat is gekozen
om de aanzienlijk modernere, krachtigere
en zuiniger 1.2 turbo aan te bieden. Deze le
vert een uitstekend vermogen van 115 pk
en een vorstelijk koppel van 190 Nm, al van
af 2.000 toeren per minuut.
Ondanks zijn formaat is de Lodgy geen
zwaargewicht. Dat heeft tot gevolg dat de
compacte motor prima prestaties neerzet:
een top van 179 kilometer per uur en een
acceleratie naar 100 in 10,5 seconden. De
motor komt over een groot toerenbereik
vlot over en is gekoppeld aan een soepel
schakelende vijfbak. Het brandstofverbruik
is helaas geen uitschieter in positieve zin,
met een gemiddelde van 1 op 12.
De kracht van de Dacia Lodgy ligt vooral
in het interieur. De auto is standaard een
vijfzitter met een omklapbare achterbank,
maar kan tegen een meerprijs van 900 eu
ro ook van een extra bank worden voor
zien. Waar zelfs bij grote ruimtewagens he
lemaal achterin de nodige acrobatische toe
ren uitgehaald moeten worden om er te ko
men en te verblijven, is de Lodgy verras
send ruim. Zó ruim zelfs, dat twee nor
maal bemeten volwassenen er alle bewe
gingsvrijheid hebben. Opbergvakken zijn
er volop en van bruikbare afmetingen.
De inrichting is eenvoudig voor wat be
treft kleuren en materialen. Toch heeft Da
cia op dit vlak flinke stappen vooruit gezet.
De duurste uitvoering heeft bijvoorbeeld
een duotone dashboard, chromen accenten
en een geïntegreerd navigatiesysteem met
aanraakscherm. Elektrische ramen, centra
le vergrendeling met afstandsbediening,
airco en een snelheidsbegrenzer; het is in
middels bij Dacia allemaal mogelijk, tegen
zeer bescheiden meerprijzen. Dat is ook de
kracht van het merk.
Zoals ook bij andere Dacia-modellen laat
de zijdelingse steun van de stoelen nog
wat te wensen over. Dat ga je vooral mer
ken op langere ritten. Met de toegankelijk
heid blijkt helemaal niets mis, de auto
heeft forse portieren en een lel van een ach
terklep. Daar kunnen behoorlijk lange men
sen onder schuilen zonder gebukt te hoe
ven gaan of het hoofd te stoten. Dat de bin
nenkant van die klep niet volledig bekleed
is, is een bescheiden knieval die velen onge
twijfeld graag maken voor de gunstige
prijsstelling.
De Dacia Lodgy met benzinemotor is in
ons land te koop vanaf 15.990 euro. Wie
gaat voor maximale luxe, kiest voor de Pres-
tige-uitvoering van 18.990 euro.
LODGY EN DE CONCURRENTEN
Dacia Lodgy
Bagage 827-2617 liter. Gewicht 1090 kg.
Benzine 1.2 1,115 pk. Vanaf 15.990 euro,
Prestige 18.990 euro.
Citroën C3 Picasso
Bagage 385-1506 liter. Gewicht 1179 kg.
Benzine 1.6 1,120 pk. Vanaf 17.990 euro,
VTi 120 20.990 euro.
Fiat 500 L
Bagage 343-1310 liter. Gewicht 1235 kg.
Benzine 0.9 1,105 pk. Vanaf 18.695 euro,
Easy 20.695 euro.
Peugeot Partner Tepee
Bagage 505-2800 liter. Gewicht 1295 kg.
Benzine 1.6 I, 98 pk. Vanaf 22.800 euro,
120 pk 27.140 euro.
74.722
57.069
56.922
36.201
31.723
30.358
29.560
29.186
28.627
28.347