Particulier blijft azen op een betrouwbare occasion AUTO 15 De budgetruimtewagen Dacia Lodgy is nu volop verkrijgbaar. De levering van de voor Neder land belangrijke benzinemotor liet langer op zich wachten. VRIJDAG 22 MAART 2013 door Willem de Volder Autobedrijven hebben vorig jaar aan particuliere consumenten 1.043.245 gebruikte auto's ver kocht, een daling van 2,2 procent ten opzichte van 2011. De handel tussen consumenten onderling liep met 3,9 procent terug, tot 731.393 voertuigen. Volgens data leverancier VWE Trend web is Volkswagen wederom het popu lairste tweedehands merk. Al die consumenten zijn uiter aard niet over een nacht ijs ge gaan, voordat ze hun 'nieuwe' oc casion afrekenden. De controle van het beoogde object gaat te genwoordig verder dan een kijk je onder de motorkap, een schop je tegen de banden en een obser vatie van de onderkant van de auto. Het begint met de gang naar een betrouwbare dealer of een goed bekend staand autobe drijf. Menigeen neemt op zo'n moment een specialist in de arm, die de auto aan een nauw keurige inspectie onderwerpt. Maar ook een proefrit maakt deel uit van het aankoopproces. Niet even een blokje om, maar een flinke rit: je wilt immers niet voor verrassingen komen te staan. Thuis kan al voorwerk worden gedaan. De site www.carsom.nl biedt de mogelijkheid het kente ken en het gereden aantal kilo meters van de occasion in te voe ren en zo te zien wat de te ver wachten onderhoudskosten zijn. Carsom biedt niet alleen zicht op regulier, maar ook op kilome ter- en leeftijdgebonden onder houd. Ook wordt een beeld gege ven van de waarde van het be treffende exemplaar. Het is aan te raden die gegevens mee te ne men bij de (onderhandelingen over de) aankoop van de occa sion. Dan is er uiteraard de Nationale Auto Pas (NAP). De gelijknami ge stichting staat borg voor be trouwbare informatie en geeft duidelijkheid over de kilometer stand van een occasion. Dat is ook nodig, want volgen de NAP heeft een op de achttien gebruik te auto's in Nederland een opzet telijk teruggedraaide kilometer teller. Als de kilometerstand van een voertuig wordt terugge draaid, valt dat dus meteen op. Dat goed oriënterèn op de occa sionmarkt loont, mag duidelijk zijn. Een fysieke inspectie is van zelfsprekend, maar ook sites als Carsom.nl bewijzen in de zoek tocht naar een betrouwbare occa sion hun diensten. FEITEN CIJFERS Top 10 van meestverkochte occasions in 2012: 1 Volkswagen Golf 2 Opel Corsa 3 Volkswagen Polo 4 Ford Ka 5 Opel Astra 6 Renault Twingo 7 Ford Fiesta 8 Peugeot 206 9 Fiat Punto 10 Renault Clio Bron: VWE Trendweb Chevrolet verruilt 1.8 in Orlando voor prijstechnisch gunstiger 1.4 Chevrolet heeft de ruimtelijke Orlan do onderhanden genomen. De 1.4 benzinemotor met turbo (140 pk) vervangt de 1.8 (141 pk). De 1.4T is geprijsd vanaf 28.845 euro. Daarmee is de auto 1350 euro goedkoper dan zijn 1.8-voorganger. De Orlando 2.0 diesel zakt bijna vier mille in prijs en kost nu in LT-uitvoering 29.145 euro. De 2.0D LTZ is met 31.495 euro 4050 euro goedkoper dan voorheen. Honda maakt dieselaars blij met Civic 1.6 i-DTEC voor 21.490 euro Honda verrijkt het Civic-dieselaanbod met de 1.6 i-DTEC (120 pk/300 Nm), vanaf 21.490 euro. Het viercilinder blok is gebouwd rond Honda's Earth Dreams Technology, dat staat borg voor lage uitstoot. In 10,2 seconden snelt hij van 0 naar 100 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik is 3,6 liter per 100 kilometer. De C02- uitstoot van 94 gram per kilometer is goed voor 20 procent bijtelling. Honda Civic 1.6 i-DTEC. foto WdeV Volkswagen brengt volgend jaar een elektrische Up op de markt Volkswagen toonde een week na de autoshow in Genève de elektrische Up. Die gaat door het leven als e-Up en heeft een actieradius van 150 kilo meter. Binnen een half uur kan de e-Up met snellader tot 80 procent worden opgeladen. De e-Up heeft een piekvermogen van 82 pk. Het continue vermogen bedraagt 55 pk, het koppel 210 Nm. De auto komt volgend jaar op de markt. Klassiekerbeurs Techno-Classica in Essen viert zilveren jubileum Techno-Classica in Essen, de grootste klassiekerbeurs ter wereld, beleeft van 11 tot en met 14 april zijn 25e editie. De twintig beurshallen en het grote openluchtterrein van het Mes- se-complex in Essen zijn voor dit eve nement gereserveerd. De auto-indus trie presenteert 25 merken, er is een speciale expositie Automobile Master pieces en er zijn meer dan 2500 oude automobielen te koop. Maximaal formaat tegen een minimale prijs: de Dacia Lodgy maakt het mogelijk, foto Automedia DACIA LODGY Late start ruimteveer door Tony Vos W ie ruimte wil tegen een bodemprijs, kan niet om de Dacia Lod gy heen. De hoge (1,68 meter) en lange (4,50 meter) vijf- deurs is misschien niet moeders mooiste, maar volbrengt zijn taken met opvallend gemak. De onder regie van Renault ontwikkelde Lodgy biedt meer ruimte dan bijvoorbeeld de Grand Scénic. En dan te bedenken dat in de ons omringende landen de prijslijst al begint bij 9990 euro. Helaas gaat die vlie ger voor Nederland niet op. Dat heeft te maken met onze BPM. Die wordt berekend op de C02-uitstoot. Daarin komt de 'oude' 1.6 liter te ongunstig uit, zodat is gekozen om de aanzienlijk modernere, krachtigere en zuiniger 1.2 turbo aan te bieden. Deze le vert een uitstekend vermogen van 115 pk en een vorstelijk koppel van 190 Nm, al van af 2.000 toeren per minuut. Ondanks zijn formaat is de Lodgy geen zwaargewicht. Dat heeft tot gevolg dat de compacte motor prima prestaties neerzet: een top van 179 kilometer per uur en een acceleratie naar 100 in 10,5 seconden. De motor komt over een groot toerenbereik vlot over en is gekoppeld aan een soepel schakelende vijfbak. Het brandstofverbruik is helaas geen uitschieter in positieve zin, met een gemiddelde van 1 op 12. De kracht van de Dacia Lodgy ligt vooral in het interieur. De auto is standaard een vijfzitter met een omklapbare achterbank, maar kan tegen een meerprijs van 900 eu ro ook van een extra bank worden voor zien. Waar zelfs bij grote ruimtewagens he lemaal achterin de nodige acrobatische toe ren uitgehaald moeten worden om er te ko men en te verblijven, is de Lodgy verras send ruim. Zó ruim zelfs, dat twee nor maal bemeten volwassenen er alle bewe gingsvrijheid hebben. Opbergvakken zijn er volop en van bruikbare afmetingen. De inrichting is eenvoudig voor wat be treft kleuren en materialen. Toch heeft Da cia op dit vlak flinke stappen vooruit gezet. De duurste uitvoering heeft bijvoorbeeld een duotone dashboard, chromen accenten en een geïntegreerd navigatiesysteem met aanraakscherm. Elektrische ramen, centra le vergrendeling met afstandsbediening, airco en een snelheidsbegrenzer; het is in middels bij Dacia allemaal mogelijk, tegen zeer bescheiden meerprijzen. Dat is ook de kracht van het merk. Zoals ook bij andere Dacia-modellen laat de zijdelingse steun van de stoelen nog wat te wensen over. Dat ga je vooral mer ken op langere ritten. Met de toegankelijk heid blijkt helemaal niets mis, de auto heeft forse portieren en een lel van een ach terklep. Daar kunnen behoorlijk lange men sen onder schuilen zonder gebukt te hoe ven gaan of het hoofd te stoten. Dat de bin nenkant van die klep niet volledig bekleed is, is een bescheiden knieval die velen onge twijfeld graag maken voor de gunstige prijsstelling. De Dacia Lodgy met benzinemotor is in ons land te koop vanaf 15.990 euro. Wie gaat voor maximale luxe, kiest voor de Pres- tige-uitvoering van 18.990 euro. LODGY EN DE CONCURRENTEN Dacia Lodgy Bagage 827-2617 liter. Gewicht 1090 kg. Benzine 1.2 1,115 pk. Vanaf 15.990 euro, Prestige 18.990 euro. Citroën C3 Picasso Bagage 385-1506 liter. Gewicht 1179 kg. Benzine 1.6 1,120 pk. Vanaf 17.990 euro, VTi 120 20.990 euro. Fiat 500 L Bagage 343-1310 liter. Gewicht 1235 kg. Benzine 0.9 1,105 pk. Vanaf 18.695 euro, Easy 20.695 euro. Peugeot Partner Tepee Bagage 505-2800 liter. Gewicht 1295 kg. Benzine 1.6 I, 98 pk. Vanaf 22.800 euro, 120 pk 27.140 euro. 74.722 57.069 56.922 36.201 31.723 30.358 29.560 29.186 28.627 28.347

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15