Jongeren pakken het veel sneller op Dwangarbeid Badkleding van oude netten uit de zeeën OM trekt zaak tegen uienbedrijf TOP in via een eenregelig briefje ZEELAND 27 commentaar Danspaar naar EK Denemarken WOENSDAG 20 MAART 2013 door René Schrier MIDDELBURG - Het experiment 2toDrive om jongeren al op 17-jari- ge leeftijd rijexamen te laten doen is goed voor de Zeeuwse au torijscholen. Dat zegt Rinie Vaane rijschoolhouder in Middel burg. Rijscholen in de provincie doen er hun voordeel mee dat jongeren al vanaf 16,5 jaar lessen mogen vol gen en op hun 17de examen kun nen doen. Op die leeftijd wonen zich vaak nog bij hun ouders in Zeeland en studeren ze nog niet in steden als Rotterdam of Til- PROEF 2TODRIVE De proef 2toDrive is 1 november 2011 ingesteld om de verkeersvei ligheid te vergroten. Gebleken is dat jongeren sneller slagen voor hun rijexamen. Van de 17-jarigen die examen doen slaagt door Emile Calon 'S-GRAVENPOLDER - Het uienbedrijf TOP Flavours uit 's-Gravenpolder wordt niet langer vervolgd voor het overtreden van de milieure gels. Het OM heeft het hoger be roep tegen het bedrijf ingetrokken. Vorig jaar sprak de Middelburgse rechtbank het bedrijf ook al vrij omdat de rechters van oordeel wa ren dat het niet illegaal afvalstof fen had gedumpt. Het OM ging echter in hoger beroep en wilde het bedrijf voor 1,16 miljoen euro plukken. Dat bedrag zou het be drijf namelijk verdiend hebben burg. Dat betekent dat ze hun rij opleiding in Zeeland kunnen vol gen en niet buiten de provincie. De Zeeuwse rijinstructeurs zijn trouwens toch wel te spreken over de proef met de jongeren. Ze onderstrepen de conclusie van het Centraal Bureau Rijvaardig heidsbewijzen (CBR) dat jonge ren van 17 jaar het erg goed doen als ze rijexamen doen. In het jaar verslag van het CBR staat dat in 2012 56 procent het rijbewijs haal de bij de eerste poging. Zeeuwse rijinstructeurs sluiten zich daar bij aan. Jongeren pikken het snel op. Ook het gegeven dat ze onder 56 procent in een keer. Jongeren kunnen met rijlessen be ginnen als ze 16,5 jaar zijn. Als ze 17 zijn kunnen ze examen doen. Tot hun achttiende mogen ze wel rijden als ze geslaagd zijn, maar on- door de milieuregels te omzeilen. Via een eenregelig briefje laat het OM weten dat het hoger beroep is ingetrokken. Een motivatie ont breekt in het geheel. Raadsman René de Groot vindt dat erg on zorgvuldig. „Het OM bekommert zich niet om mensen die zij jaren lang vervolgd heeft." Volgens hem is directeur Adrie Murre van TOP 'ontzet over deze manier van handelen'. TOP werd door het OM vervolgd omdat het uiensap, dat bij de pro ductie van uienolie vrijkomt, liet afvoeren als messtof. Boeren in de omgeving gebruikten het sap ook als mest. Het OM vond echter dat begeleiding van een coach na het behalen van hun rijbewijs tot hun 18de alvast mogen rijden is een goede zaak, vinden verschil lende Zeeuwse instructeurs. Rinie Vaane: „Ze zijn zeer gemoti veerd en ze pakken het inderdaad eerder op. Laatst hadden we nog iemand die was na 23 lessen ge slaagd. Het is duidelijk een voor deel dat ze zichzelf nog geen atti tudes hebben aangeleerd en over al voor open staan.Ook het rijden met begeleiders werkt positief. Ik heb nog geen geluiden gehoord dat jongeren onder hun 18de ook zonder begeleiders de weg op der het toezicht van een coach. Dat is meestal een familielid. In 2012 deden 30.000 jongeren van 17 jaar rijexamen. Vergeleken met 2011 steeg het to tale aantal theorie-examens vorig er sprake was van het illegaal dumpen van afvalstoffen. Volgens De Groot wordt uiensap al meer dan twintig jaar gebruikt als meststof. „Sinds 1 oktober 2011 is het zelfs in de wet gepromo veerd tot een officiële meststof." De Middelburgse rechtbank volg de De Groot en sprak TOP op 18 november 2011 vrij. Eind vorige maand liet het OM onverwacht weten het beroep in te trekken. De Groot: „Na anderhalf jaar wordt het, zonder enige toelich ting, ingetrokken. Al die tijd ver keerde mijn cliënt in onzekerheid en nu wordt niet eens de moeite genomen een uitleg te geven." gaan. Wat mij betreft is de proef tot nu toe zeker geslaagd." ANWB rijopleiding Chris Roelse uit Terneuzen hèeff eveneens po sitieve ervaringen. „Zestien en ze ventienjarigen leren heel snel. Verschillende leerlingen hebben maar net 25 lessen nodig. Vaak zit ten ze ook nog op school. Dat geldt niet alleen voor de theorie maar ook voor de vaardigheden van het autorijden. Je merkt dat ze veel gemotiveerder zijn. Ook het aspect van de vaste begelei der, de coach, is goed. Dat kun nen ze extra rijervaring opdoen en dat is altijd meegenomen." jaar met 50.000 tot bijna 654.000. 2toDrive is een proef die tot 2015 duurt en dan wordt geëvalueerd. Een soortgelijke proef in Duitsland resulteerde in 30 procent minder ongevallen. TERNEUZEN - Het Zeeuwse dans- koppel Ciccio Pecoraro en Jasmijn van Jole is terug aan de top. Het Zeeuws-Vlaamse duo, dat vo rig jaar tot sportploeg van Zee land werd uitgeroepen, heeft zich gekwalificeerd voor het EK in het Deense Aarhus. De titelstrijd is 20 april. Het Zeeuwse koppel was de afge lopen tijd even uit beeld vanwege een zware knieblessure van Jas mijn van Jole. Na een operatie en goed herstel is er hard gewerkt om terug te komen aan de top. Na vier nationale wedstrijden staat het duo op de tweede plaats op de Nederlandse ranglijst. Dat was genoeg voor kwalificatie voor het EK standaard in Aarhus. De rechter zet een rem op het aantal uren werk dat een bijstandsgerechtig de moet verrichten. Orionis, de uitkeringsuitvoerder van de drie Walcherse gemeenten, maakt het te bont. De rechter vindt dat een 32-urige werk week niet past bij de intentie van de wet om uitkeringsge rechtigden een beperkte tegen prestatie te laten leveren. De interessante vraag is, of 32 uur werken bijdraagt aan de kansen op de arbeidsmarkt. Het is ongetwijfeld goed voor het behoud van een arbeidsrit me. Maar verder zijn er twij fels. De vakbeweging heeft een zwartboek over gemeenten die hun klanten onderdompelen in afstompend werk en die verder weinig doen aan scholing en ondersteuning. Hoe dit ook zij, de aanpak van Orionis lijkt slecht te passen bij een overheidsbeleid dat ha mert op de eigen verantwoor delijkheid van burgers. Als dat de lijn is, moeten zij ruim de tijd krijgen om zelf aan een nieuwe toekomst te werken. MIDDELBURG - De organisatie Heal thy Seas gaat verloren visnetten in Europese zeeën bergen en herge bruiken. Ze worden verwerkt tot een hoogwaardig garen (econyl), dat als grondstof gaat dienen voor de productie van sokken, badkle ding, ondergoed en tapijten. Healthy Seas is een samenwer kingsverband met het Europese Expertise Centrum voor Biodiver siteit en Duurzaamheid (de ECNC Land and Sea Group) in Leiden als spil. In het netteninitia- tief wordt geparticipeerd door de Italiaanse polyamideproducent Aquafil (met dertien fabrieken in zeven landen) en Star Sock in Til burg. Het verlies van visnetten vormt wereldwijd een probleem. Volgens een rapportage van de Verenigde Naties (FAO en UNEP) ligt er ongeveer 640.000 ton aan visnetten in de oceanen. Dat is zo'n 10 procent van al het zwerf vuil. Volgens Healthy Seas duurt het honderden jaren voordat de netten volledig vergaan, waardoor vele krabben, zeevogels, dolfijnen en schildpadden verstrikt raken en sterven. Vooralsnog worden opgeviste netten gedumpt op stortplaatsen of verbrand. Het Leidse initiatief wordt in fases uit gevoerd. Dat begint met een on derzoek in de Noordzee, Adriati- sche Zee en Middellandse Zee. Ook worden vissers aangemoe digd de netten aan het eind van hun levensduur te laten recyclen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 45