Tellers turven doorgaand
Asielzoekerscentrum in Goes
wordt omgevormd tot gezinslocatie
30 WALCHEREN
MER-commissie spreekt vernietigend
oordeel uit over het nieuw
gemeentelijk plan Buitengebied.
Bereik uw doelgroep met de Recreatiekrant
Veere tast
natuur aan
door Henk Postma
DOMBURG - Het nieuwe bestem
mingsplan voor het Veerse buiten
gebied kan het landschap en de na
tuur zo veel schade toebrengen dat
het onuitvoerbaar is. Tot dat oor
deel komt de Commissie voor de
milieueffectrapportage (MER) in
een voorlopig advies op de ont
werp van het bestemmingsplan.
Het komt er op neer dat de ge
meente veel huiswerk over moet
doen, wil zij bij de uitvoering van
het nieuw plan niet steeds in gro
te bestuurlijke of juridische pro
blemen geraken.
De eerstverantwoordelijke wet
houder Jaap Melse (SGP) kan nog
niet reageren. Zijn woordvoerster
deelde gisteren desgevraagd mee
dat de kwestie in studie is.
De MER-commissie verwijt de ge
meente dat ze bedoelingen op tal
van punten te vaag heeft omschre
ven, waardoor het milieu uiteinde
lijk meer schade kan oplopen dan
beloofd, te meer daar vergelij
kingsmateriaal nogal eens ont
breekt of verouderd is.
Bij de beoordeling van invloeden
op het milieu houdt de gemeente
te weinig rekening met verstoren
de effecten van landbouw, strand
paviljoens, strandslaaphuisjes of
verkeer, zoals vervuiling door stik
stof, mest of licht, en bedreiging
van beschermde dieren, planten
of archeologische waarden. Natu-
ra 2000-gebieden raken verder
verzuurd en vermest, terwijl nu
al sprake is van overbelasting. En
de Ecologische Hoofdstructuur
blijft onafgemaakt.
De commissie adviseert de ge
meente 'sturingsmogelijkheden'
in het plan op te nemen, bijvoor
beeld door deelgebieden of zones
aan te wijzen waarin bedreigende
activiteiten juist wel of juist niet
kunnen worden toegestaan.
De Recreatiekrant is dé wegwijzer voor toeristen en
(dag)recreanten. Ben inspiratiebron voor het plannen van
uitstapjes in de periode april tot september. De Recreatiekrant
informeert en inspireert en is hét communicatieplatform voor
de sector horeca en recreatie.
Waarom adverteren in de Recreatiekrant
- U bereikt meer dan 165.000 personen door te adverteren in de recreatiekrant
- U brengt uw product dichter bij de doelgroepen toeristen en (dag) recreanten
- U profiteertwan een speciale aanbieding bij doorplaatsing naar de zomerkrant
Verspre idingsgebied: Campings en WV's Walcheren,
Noord en Zuid- Beveland, Schouwen Duiveland en Tholen
Opiage: 45.000 exemplaren
Verschijn data:
24 april3 juli, 17 juli, 31 juli, 14 augustus en 28 augustus 2013
Wilt u zelf alvast ruimte reserveren of meer informatie?
Voor informatie en/of reserveringen kunt u contact opnemen met
ons verkoopteam:
Direct Sales regio Zuid
T 088 - 01 39995
E adverteren.zeeland@wegenermedia.nl
door Carla van de Merbel
MIDDELBURG - Tientallen tellers
van adviesbureau Goudappel Cof-
feng hebben gisteren het verkeer
in Middelburg geturfd. Ze deden
dat in opdracht van de gemeente.
Die wil inzicht krijgen in de ver
keersstromen op het hele door
gaande* tracé (de oude N57) door
de stad.
De tellingen werden verricht in
de spits: van 7.00 tot 9.00 uur en
van 16.00 tot 18.00 uur. Twee we
ken geleden is ook geteld tijdens
de spitsuren. Op de kruisingen op
het traject tussen de afslag cen
trum van de A58, via Schroebrug
en Seisplein richting de Sand-
berglaan, stonden tellers opge
steld. Zij turfden alle langskomen
de auto's en fietsen.
De gegevens worden gebruikt
voor twee doeleinden, zegt ver
keerskundige Rob Vermeer van
de gemeente. „Voor afstelling van
de verkeerslichten op het traject
en om te achterhalen of het tracé
wordt gebruikt door verkeer dat
ook de nieuwe N57 kan gebrui
ken." Want twee jaar na openstel
ling van de nieuwe N57 blijken
nog steeds veel automobilisten de
doorgaande route door Middel
burg te kiezen terwijl ze sneller
via de N57 zouden kunnen rijden,
zegt Vermeer. „Dat komt door ge
wenning. Mensen zijn al sinds
jaar en dag gewend zo te rijden."
Onderdeel van de tellingen is dan
ook, vanwege het tweede doel,
een kentekenonderzoek. Bij alle
kruisingen heeft een teller de eer
ste vier cijfers/letters van de ken
tekenplaten van de passerende au
to's ingesproken in een apparaat
je. Deze gegevens worden ver
werkt in een computerprogram
ma. Door de gegevens te koppe
len, krijgen de onderzoekers in
zicht in de verkeersstromen en
antwoorden op vragen als: welke
auto's gaan waar naar toe, waar
verlaten ze het doorgaande tracé
en hoeVeel automobilisten gebrui
ken het hele tracé?
Het duurt een paar maanden voor
de verkeerstellingen verwerkt
zijn en er een advies ligt. Mogelijk
door Luc Oggel
GOES - Het Centraal orgaan Op
vang Asielzoekers (COA) heeft
plannen om het asielzoekerscen
trum (azc) in Goes om te vormen
tot zogeheten gezinslocatie.
Dat bevestigt woordvoerder Mar-
tijn van de Koolwijk van het
COA. Op een gezinslocatie verblij
ven gezinnen met minderjarige
kinderen die eigenlijk geen recht
meer hebben op opvang. Hun
asielverzoek is afgewezen en zij
moeten het land verlaten. Op ge
zinslocaties is sprake van een so
ber voorzieningenniveau; alleen
de noodzakelijke voorzieningen
zijn beschikbaar. Ouders moeten
zich dagelijks melden. Voor kinde
ren zijn er geen beperkingen, zij
krijgen dezelfde voorzieningen
als op de andere opvanglocaties.
De begeleiding is gericht op terug
keer. Het onderdak kan alleen
worden beëindigd bij vertrek uit
Nederland of als het jongste kind
van het gezin achttien jaar is ge
worden. Het plan voor Goes is
nog heel pril, aldus Van de Kool
wijk. „We staan aan het begin
van het proces, en willen nog in
overleg met de gemeente en de
omgeving." Volgens Van de Kool
wijk is het azc Goes een 'flexibele
locatie', waar alle voorzieningen
aanwezig zijn. Het semi-perma-
nente azc is bijna twee jaar gele
den geopend, maar een half jaar
geleden kwam de mededeling dat
het per april dit jaar zou sluiten.
Het COA is daar weer van terug
gekomen, omdat de bezetting van
opvanglocaties toch minder snel
afneemt dan gedacht. Het is nog
niet bekend wanneer Goes een ge
zinslocatie wordt Vanuit organisa
ties voor kinderrechten is er veel
kritiek op gezinslocaties, onder
meer omdat er niet genoeg bege
leiding zou zijn. Er zijn al locaties
in Amersfoort Gilze, Katwijk,
Den Helder, Emmen en Bergum.
Verkeerstelling bij de Schroebrug. foto Ruben Oreel