Het carpe diem van vandaag VERDIEPING 11 'We kunnen ze aan', riepen we tegen elkaar. Op dat moment kwam alles eruit WOENSDAG 20 MAART 2013 kregen. We merkten dat de politie de situa tie niet onder controle had. 'We kunnen ze aan', riepen we tegen elkaar. Op dat mo ment kwam alles eruit. Wij bepaalden de norm in plaats van andersom. Er was ook wel groepsdruk. Een aantal gasten met vuurwerk en maskers namen het voor touw. We gingen er allemaal in mee." De zucht naar de ultieme erva ring, naar spanning en in stant kicks bracht niet alleen Bram maar ook duizenden an dere jongeren naar Haren, constateert de Tilburgse hoogleraar 'maat schappelijke bestuurskynde' Gabriël van den Brink in het Project X-rapport van de commissie-Cohen. Inmiddels kunnen we wel van een 'feestcultuur' spreken. Een op timale beleving van bijvoorbeeld het week einde is heilig. En alles, maar dan ook alles mag daarvoor uit de kast getrokken wor den. Het gevolg: een op dit moment nogal dominant aanwezige generatie jongeren die in haar naïviteit regelmatig de randen opzoekt en daar soms, vaak onder invloed van drank of drugs, overheen kukelt. On derzoeker Van den Brink gaat in hét rap port uitgebreid in op de mogelijke drijfve ren van wat het onderzoeksbureau Motivac- tion bestempelt als 'de grenzeloze genera tie': kinderen, geboren na 1986, die zich qua houding en levensinstelling lijken te onderscheiden van bijvoorbeeld 'de stille generatie'(geboren tussen 1931 en 1940), maar ook van 'de protestgeneratie' (gebo ren tussen 1941 en 1955) en zelfs 'de prag matische generatie (geboren tussen 1971 en 1985). Net zoals de jongeren van alle ande re generaties zoeken ze de grenzen op en vervelen ze zich snel. Maar Van Den Brink constateert ook dat 'deze jongeren zich va ker dan gemiddeld overgeven aan riskante gedragingen. De grenzeloze generatie lijkt meer gericht op een eigen droomwereld en het opdoen van spannende ervaringen." De jeugd van nu wordt met 'een specifieke dubbelzinnigheid' geconfronteerd: 'Ener zijds ligt de wereld binnen handbereik en kunnen ze van hun leven echt iets moois maken, anderzijds wordt er van hen ver wacht dat ze op jonge leeftijd zelfstandig zijn en de gevolgen van hun keuze kunnen overzien. De grenzeloze generatie heeft een grote behoefte aan een duidelijk en rol vast optreden door volwassenen.' De vraag dringt zich op of de collectieve woedeuitbarsting op die ene avond in Ha ren - maar ook de vele andere geweldsincid enten die de laatste tijd breed uit gemeten zijn (mishandelingen in het nachtleven, op het voetbalveld) - verklaard kan worden door de levenshouding van de jongste gene ratie? Rellen zijn van alle tijden, al kan het motto verschillen. Ook in de Gouden Eeuw maakte de gevestigde orde zich vol gens de Nederlands-Amerikaanse histori cus Benjamin B. Roberts zorgen over de 'losbandige, gewelddadige jeugd' die de straat op ging om rotzooi te trappen en als 'verwend' en 'verslaafd aan snelle kicks' werd weggezet. En in de jaren '50 van de vorige eeuw werden plaatsen als Apel doorn opgeschrikt door de zogeheten rock'n'roll-rellen. „Ik denk dat er niets nieuws onder de zon is als het gaat om rel- schoppende jongens", reageert Maerten Prins, onderzoeker van jeugdcultuur aan de Radboud Universiteit Nijmegen en schrijver van het rapport 'De deugd van te genwoordig' uit 2008. „Het was vroeger in ieder dorp raak als er kermis was. Wel nieuw is de schaal - door de opkomst van Een van de Harense reltrappers Facebook en Twitter is het nu veel meer dan vroeger mogelijk om snel heel veel jon geren te mobiliseren." In zijn onderzoek constateert hij dat 'klagen over de jeugd van alle tijden is'. 'Adolescenten vormen, als cultuurdragers van de toekomst, een dankbaar object van projectie voor een vaag cultureel onbehagen.' Hij stelt vast dat de verhoudingen tussen kind en vol wassenen veranderd zijn. Het moderne Ne derlandse gezin wordt vooral gezien als 'een onderhandelingshuishouding', waarin de rol van ouders is verschoven van toe zichthouders naar die van mental coaches. 'Het kind krijgt een grote mate van sociale en fysieke bewegingsvrijheid buiten het di recte blikveld van de opvoeders. Het is heel goed mogelijk dat binnen een onderhande lingshuishouding het hooggestemde ideaal van zelfsturing niet altijd wordt bereikt en dat jongeren in deze levensfase zover kun nen gaan in hun experimenteerdrift dat ze zichzelf (en anderen) daarmee op langere termijn schade berokkenen.' Gevraagd naar hoe Bram tegen de wereld aankijkt, volgt een verrassend antwoord dat zo gegeven had kunnen zijn door ie mand van 'de protestgeneratie': „Er is veel te weinig liefde in de wereld, alles wordt al leen maar bepaald door economie." Die op vatting lijkt totaal niet te stroken met het destructieve gedrag dat Bram in Haren de vertoonde. Nu ik er naar terugkijk, zag het er wel heftig uit. Maar op dat moment niet. We hadden gewoon zin om een beet je te rouwdouwen." Niet dat hij de autori teiten haat, of'het systeem'. Het zit hem soms alleen in de weg als hij van zijn vrij heid wil genieten, zegt hij. Het opstappen van burgemeester Bats van Haren - naar aanleiding van het rapport-Cohen - vindt Bram niet meer dan terecht. „Ik heb me geërgerd aan die man. Hij heeft signalen dat we met z'n allen kwamen genegeerd. Daardoor kon iedereen z'n gang gaan." De naam van Bram is gefingeerd. Hij wilde zijn verhaal wel vertellen maar niet herkenbaar in woord en beeld. De rellen in Haren. De personen in beeld worden niet in het ver haal opgevoerd. foto Catrinus van der Veen/ANP Op Twitter en Facebook komt het woord YOLO in veel berichten van tieners voorbij. Het lijkt de 21ste eeuwse, sociale media-fahige variant van eeuwenoude tegelwijs heden als 'pluk de dag*, maar dan gebruikt ter relativering van risi covol gedrag. Of het op Twitter aangekondigde YOLO-gedrag daadwerkelijk in het echte leven wordt nageleefd, is maar de vraag. Berichten als 'gummybeertjes in wodka gedompeld, daarna uitge deeld aan kinderen #YOLO' wor den vaak vooral als grap 'gere- tweet\ YOLO werd populair door het nummer The Motto' van rap per Drake. Toen de 21-jarige rap per Ervin McKinness vlak voordat hij dodelijk verongelukte 'dron ken aan het rijden met 120 mijl per uur #YOLO' op Twitter zette, riep dat in Amerika vooral veront waardigde reacties op. YOLO is volgens sommige (micro)bloggers alweer op z'n retour. Acteur Jack Black twitterde onlangs: 'YOLO is het carpe diem voor domme men sen'. Er circuleren inmiddels ook andere afkortingen, zoals FOMO: Fear Of Missing Out (bang om iets te missen, red.) En ook OLOY: On ly Losers Obey YOLO (alleen suk kels gehoorzamen YOLO, red.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 11