Geen vernieuwing zonder kennis van traditie
26 CULTUUR
Werk Sluijters
onder de hamer
The Buddy Holly
Story is komende
woensdag te zien
in Middelburg. In
deze productie
speelt Alexandra
Alphenaar een
belangrijke rol.
AGENDA
Het echte Buddy-verhaal
Alexandra Alphenaar als Rose Maddox in The Buddy Holly Story: „Hij heeft meer betekend dan alleen de muziek."
foto Roy Beusker
door Marius Roeting
MIDDELBURG - In de vroege mor
gen van 3 februari 1959 stijgt een
vierpersoons vliegtuigje op vanaf
Mason City, Iowa. Het toestel zal
nooit de bestemming Fargo in
Noord-Dakota bereiken omdat
het onderweg verongelukt. 'The
day the music died', zong Don Ma-
clean in zijn megahit American
pie, refererend aan dit ongeval,
waarbij drie muzikanten om het
leven kwamen. J.P Richardson
alias The Big Hopper, zanger-gita
rist en tieneridool Ritchie Valens
en Charles Hardin Holley, beter
bekend als Buddy Holly.
Holly werd slechts 22 jaar oud,
maar had al een hele carrière ach
ter de rug. Als zestienjarige stond
hij als semiprofessional op de
planken. In de laatste drie jaar als
fiilltimemuzikant kwam zijn wer
kelijke doorbraak. Hij schreef de
ene hit na de andere: That'll be the
day, Rave on, Peggy Sue, Oh boy,
Well allright, Notfade away, Heart
beat, Everyday, Learning the game,
I doesn't matter anymore...
Ze komen allemaal langs in The
Buddy Holly Story, een muzikale
show rond de liedjes en het leven
van de Amerikaanse muzikant.
De cast bestaat uit gelouterde mu
sical en variétéartiesten onder
wie Tim Akkerman (Buddy Hol
ly), Frans van Deursen (The Big
Hopper) en Joy Wielkens als Ma
ria Elena Santiago (de vrouw met
wie) Holly in 1958 trouwde. Joost
Claes vertolkt de rol van Ritchie
Valens. Ze worden ondersteund
door een vierkoppige band met
jonge muzikanten.
Alexandra Alphenaar kruipt in de
huid van het plattelandsmeisje
'Jingle girl* Rose Maddox, dat met
Holly naar New York zou verhui
zen. „Ik had daar wel een klik
mee. Ik ken dat dorpse gevoel en
het verschil met de grote steden.
Ik heb me wel moeten verdiepen
in de countrymuziek en zangles
sen genomen om die typische
stem te ontwikkelen", vertelt Al
phenaar over de voorbereiding op
haar rol.
„We hebben veel gelezen over
hem - biografieën, artikelen - en
we praatten er veel over tijdens re
petities. Zo ontstaat een beeld
van wie en hoe hij is geweest.
Enigszins koppig, soms driftig,
maar heel bijzonder. En hij heeft
meer betekend dan alleen de mu
ziek." Dat Holly zich niet altijd
aan de geldende conventies hield,
wordt onder meer duidelijk door
zijn huwelijk met de donker ge
kleurde Maria Elena Santiago. Not
done in die tijd...
In de van oorsprong Amerikaanse
en door Dick van den Heuvel ver
taalde show wordt het verhaal ver
teld van de rockster. Geen fictie
of een geromantiseerde mythe,
maar het werkelijke verhaal. „Het
is geen musical, maar muzikaal
theater. Korte scènes en het ver
haal worden ondersteund door li
vemuziek van de band. Het is een
organisch geheel."
De cast bestaat geheel uit mede
werkers die ruim na de sterfdag
van Holly zijn geboren. Kenden
zij Buddy Holly's muziek? „We
kenden wel wat liedjes van hem,
maar meestal covers en niet de ori
ginelen", aldus Alphenaar. „En
dan hoor je weer zo'n deuntje en
kom je erachter dat het ook van
hem is. Inmiddels hebben we de
oorspronkelijke liedjes wel ge
hoord. Als je het verhaal achter
die liedjes kent, maakt dat veel
.duidelijk. Zo begrijp ik nu ook
waar American Pie, dat ik kende
van Madonna, over gaat."
De bezoekers van de voorstellin
gen zijn vaak wat ouder geeft
Alexandra Alphenaar toe. „Maar
er is genoeg te beleven voor jonge
ren. Elke keer gaan de toeschou
wers uit hun dak en wordt er op
de stoelen van het theater ge
danst. Het is één groot feest."
The Buddy Holly. Story, woensdag in
Stadsschouwburg, Middelburg. Aan
vang: 20.00 uur.
Meer agendanieuws vindt u op
onze website.
Goes
Bert Visscher (uitverkocht),
De Mythe, 20.00 uur
Kapelle
Kunstkaravaan van Passage, christe-
lijk-maatschappelijke vrouwenbeweging,
De Vroone, 10.30-15.00 uur
Middelburg
De schrijfsters Linda Huijsmans, Mar
lies Mielekamp en Sylvia Pessireron over
de geschiedenis van de Molukkers.
Zeeuwse Bibliotheek, 20.00 uur
Documentaire Sol LeWitt van Chris Tee-
rink met inleiding Lorenzo Benedetti, di
recteur SBKM/De Vleeshal,
Cinema Middelburg, 20.00 uur
Terneuzen
Lezing Jan Brokken over zijn bestseller
De vergelding,
Porgy en Bess, 20.00 uur
Vlissingen
Lezing schrijfster Jacqueline Zirkzee
over haar nieuwe roman Reimer, over een
jonge leerling-apotheker die aanmonstert
op een VOC-schip,
Muzeeum, 16.00 uur
Lezing Guus Bauer over zijn nieuwste
boek Het geheim van Treurwegen,
Boekhandel Bestevaer, 19.30 uur
Zierikzee
Schrijversontmoeting met Saskia Gold-
schmidt (o.a. De Hormoonfabriek
Café De Gekroonde Suikerbiet, 20.00 uur
GOES - Behalve het Zeeuws Vei
linghuis (dat onder meer de in
boedel van de vorig jaar overle
den Philipstopman Wisse Dekker
onder de hamer brengt) houden
VenduHuis de Jager in Goes en
het Middelburgs Veilinghuis deze
week veilingen.
VenduHuis de Jager veilt van
avond en morgenavond vanaf
19.00 uur onder meer een grote
collectie i7e-eeuwse tegels en de
inboedel van een klooster uit
Zuid-België, met veel heilige beel
den en religieuze kunst.
Het Middelburgs Veilinghuis
biedt donderdag- en vrijdagmid
dag (vanaf 13.00 uur) onder meer
een werk van Jan Sluijters aan:
Portret van Berthe Seroen.
door Mischa Beckers
MIDDELBURG - Dat er in de jazzmu
ziek nog heel wat te vernieuwen
valt, bewijst de Amerikaanse jazz
saxofonist Steve Lehman. Vorig
jaar bracht hij met zijn trio het al
bum Dialect Fluorescent uit Het de
monstreert de unieke wijze waar
op Lehman muziek benadert.
Donderdag speelt het Steve Leh
man Trio, op uitnodiging van Mu-
ziekpodium Zeeland, in 't Schut
tershof in Middelburg.
In 2012 was Lehman al in Europa
ter promotie van Dialect Fluores
cent. Dat smaakte naar meer. Dus
is hij terug. „De titel moet het
idee oproepen van het creëren
van een muzikaal dialect, dat tij
delijk is en erg persoonlijk, ter
wijl het gegrondvest blijft op de
essentiële oorsprong van de moe
dertaal en de standaardmuziek-
taal", zegt Lehman.
Ofwel: geen vernieuwing zonder
grondige kennis van de traditie.
Zijn uitvoering van Duke Pear
sons Jeannine blijft nog dicht bij
het origineel, maar John Coltra-
ne's Moment's Notice krijgt een
asymmetrische groove. Bij eigen
materiaal gaat hij verder. Harmo
nieën liggen niet altijd voor de
hand, al improviserend introdu
ceert hij microtonaliteit, kabbelen
de thema's vlechten zich wonder
lijk om het ritme en dat ritme is
nu eens cirkelend polyritmisch,
dan weer een variant op een hip-
hopbeat.
Net als medemusici Steve Cole
man, Rudresh Mahanthappa en
Vijay Iyer publiceert hij en geeft
lezingen over allerlei aspecten
van (jazz)muziek. „Coleman en
Mahanthappa verrichtten enorm
veel onderzoek gerelateerd aan
hun werk als muzikant. Maar dat
deden ook artiesten als John Col-
Steve Lehman Trio, met (vlnr) Steve Lehman (saxofoon), Damion Reid
(drums) en Matt Brewer (bas).
trane, Charlie Parker, Jackie
McLean en Max Roach."
Ook voor Lehman is onderzoek
doen, componeren, repeteren en
optreden allemaal deel van het
zelfde doorlopende proces. „Vol
gens mij denken veel mensen nog
steeds aan jazz, en exponenten
daarvan, als een grotendeels intuï
tieve muzieksoort. Maar dat is
niet echt consistent met de ge
schiedenis van deze muziek. Art
Tatum, Duke Ellington, Charlie
Parker, John Coltrane, Bud Powell
zijn allemaal geraffineerde concep
tualisten en demonstreren een
flinke mate van intellectuele
strengheid in al hun muziek."
De kunst is die strengheid te han
teren en tegelijkertijd te emotio
neren, een pakkende groove en
sfeer neer te zetten. Dat doet Leh
man, net als zijn voorgangers.
„Uiteindelijk is het werk dat zit in
het leren.van een nieuw ritme,
een nieuwe harmonie, een nieu
we structuur of vorm een essen
tieel onderdeel van de jazzgeschie
denis en muzikale improvisatie in
het algemeen. Dus, zolang als ik
werk met muzikanten die dezelf
de muzikale en creatieve interes
ses hebben, is het niet moeilijk
ideeën te communiceren."
Steve Lehman Trio, donderdag, 't
Schuttershof, Middelburg, 21.30 uur.