Geen vernieuwing zonder kennis van traditie 26 CULTUUR Werk Sluijters onder de hamer The Buddy Holly Story is komende woensdag te zien in Middelburg. In deze productie speelt Alexandra Alphenaar een belangrijke rol. AGENDA Het echte Buddy-verhaal Alexandra Alphenaar als Rose Maddox in The Buddy Holly Story: „Hij heeft meer betekend dan alleen de muziek." foto Roy Beusker door Marius Roeting MIDDELBURG - In de vroege mor gen van 3 februari 1959 stijgt een vierpersoons vliegtuigje op vanaf Mason City, Iowa. Het toestel zal nooit de bestemming Fargo in Noord-Dakota bereiken omdat het onderweg verongelukt. 'The day the music died', zong Don Ma- clean in zijn megahit American pie, refererend aan dit ongeval, waarbij drie muzikanten om het leven kwamen. J.P Richardson alias The Big Hopper, zanger-gita rist en tieneridool Ritchie Valens en Charles Hardin Holley, beter bekend als Buddy Holly. Holly werd slechts 22 jaar oud, maar had al een hele carrière ach ter de rug. Als zestienjarige stond hij als semiprofessional op de planken. In de laatste drie jaar als fiilltimemuzikant kwam zijn wer kelijke doorbraak. Hij schreef de ene hit na de andere: That'll be the day, Rave on, Peggy Sue, Oh boy, Well allright, Notfade away, Heart beat, Everyday, Learning the game, I doesn't matter anymore... Ze komen allemaal langs in The Buddy Holly Story, een muzikale show rond de liedjes en het leven van de Amerikaanse muzikant. De cast bestaat uit gelouterde mu sical en variétéartiesten onder wie Tim Akkerman (Buddy Hol ly), Frans van Deursen (The Big Hopper) en Joy Wielkens als Ma ria Elena Santiago (de vrouw met wie) Holly in 1958 trouwde. Joost Claes vertolkt de rol van Ritchie Valens. Ze worden ondersteund door een vierkoppige band met jonge muzikanten. Alexandra Alphenaar kruipt in de huid van het plattelandsmeisje 'Jingle girl* Rose Maddox, dat met Holly naar New York zou verhui zen. „Ik had daar wel een klik mee. Ik ken dat dorpse gevoel en het verschil met de grote steden. Ik heb me wel moeten verdiepen in de countrymuziek en zangles sen genomen om die typische stem te ontwikkelen", vertelt Al phenaar over de voorbereiding op haar rol. „We hebben veel gelezen over hem - biografieën, artikelen - en we praatten er veel over tijdens re petities. Zo ontstaat een beeld van wie en hoe hij is geweest. Enigszins koppig, soms driftig, maar heel bijzonder. En hij heeft meer betekend dan alleen de mu ziek." Dat Holly zich niet altijd aan de geldende conventies hield, wordt onder meer duidelijk door zijn huwelijk met de donker ge kleurde Maria Elena Santiago. Not done in die tijd... In de van oorsprong Amerikaanse en door Dick van den Heuvel ver taalde show wordt het verhaal ver teld van de rockster. Geen fictie of een geromantiseerde mythe, maar het werkelijke verhaal. „Het is geen musical, maar muzikaal theater. Korte scènes en het ver haal worden ondersteund door li vemuziek van de band. Het is een organisch geheel." De cast bestaat geheel uit mede werkers die ruim na de sterfdag van Holly zijn geboren. Kenden zij Buddy Holly's muziek? „We kenden wel wat liedjes van hem, maar meestal covers en niet de ori ginelen", aldus Alphenaar. „En dan hoor je weer zo'n deuntje en kom je erachter dat het ook van hem is. Inmiddels hebben we de oorspronkelijke liedjes wel ge hoord. Als je het verhaal achter die liedjes kent, maakt dat veel .duidelijk. Zo begrijp ik nu ook waar American Pie, dat ik kende van Madonna, over gaat." De bezoekers van de voorstellin gen zijn vaak wat ouder geeft Alexandra Alphenaar toe. „Maar er is genoeg te beleven voor jonge ren. Elke keer gaan de toeschou wers uit hun dak en wordt er op de stoelen van het theater ge danst. Het is één groot feest." The Buddy Holly. Story, woensdag in Stadsschouwburg, Middelburg. Aan vang: 20.00 uur. Meer agendanieuws vindt u op onze website. Goes Bert Visscher (uitverkocht), De Mythe, 20.00 uur Kapelle Kunstkaravaan van Passage, christe- lijk-maatschappelijke vrouwenbeweging, De Vroone, 10.30-15.00 uur Middelburg De schrijfsters Linda Huijsmans, Mar lies Mielekamp en Sylvia Pessireron over de geschiedenis van de Molukkers. Zeeuwse Bibliotheek, 20.00 uur Documentaire Sol LeWitt van Chris Tee- rink met inleiding Lorenzo Benedetti, di recteur SBKM/De Vleeshal, Cinema Middelburg, 20.00 uur Terneuzen Lezing Jan Brokken over zijn bestseller De vergelding, Porgy en Bess, 20.00 uur Vlissingen Lezing schrijfster Jacqueline Zirkzee over haar nieuwe roman Reimer, over een jonge leerling-apotheker die aanmonstert op een VOC-schip, Muzeeum, 16.00 uur Lezing Guus Bauer over zijn nieuwste boek Het geheim van Treurwegen, Boekhandel Bestevaer, 19.30 uur Zierikzee Schrijversontmoeting met Saskia Gold- schmidt (o.a. De Hormoonfabriek Café De Gekroonde Suikerbiet, 20.00 uur GOES - Behalve het Zeeuws Vei linghuis (dat onder meer de in boedel van de vorig jaar overle den Philipstopman Wisse Dekker onder de hamer brengt) houden VenduHuis de Jager in Goes en het Middelburgs Veilinghuis deze week veilingen. VenduHuis de Jager veilt van avond en morgenavond vanaf 19.00 uur onder meer een grote collectie i7e-eeuwse tegels en de inboedel van een klooster uit Zuid-België, met veel heilige beel den en religieuze kunst. Het Middelburgs Veilinghuis biedt donderdag- en vrijdagmid dag (vanaf 13.00 uur) onder meer een werk van Jan Sluijters aan: Portret van Berthe Seroen. door Mischa Beckers MIDDELBURG - Dat er in de jazzmu ziek nog heel wat te vernieuwen valt, bewijst de Amerikaanse jazz saxofonist Steve Lehman. Vorig jaar bracht hij met zijn trio het al bum Dialect Fluorescent uit Het de monstreert de unieke wijze waar op Lehman muziek benadert. Donderdag speelt het Steve Leh man Trio, op uitnodiging van Mu- ziekpodium Zeeland, in 't Schut tershof in Middelburg. In 2012 was Lehman al in Europa ter promotie van Dialect Fluores cent. Dat smaakte naar meer. Dus is hij terug. „De titel moet het idee oproepen van het creëren van een muzikaal dialect, dat tij delijk is en erg persoonlijk, ter wijl het gegrondvest blijft op de essentiële oorsprong van de moe dertaal en de standaardmuziek- taal", zegt Lehman. Ofwel: geen vernieuwing zonder grondige kennis van de traditie. Zijn uitvoering van Duke Pear sons Jeannine blijft nog dicht bij het origineel, maar John Coltra- ne's Moment's Notice krijgt een asymmetrische groove. Bij eigen materiaal gaat hij verder. Harmo nieën liggen niet altijd voor de hand, al improviserend introdu ceert hij microtonaliteit, kabbelen de thema's vlechten zich wonder lijk om het ritme en dat ritme is nu eens cirkelend polyritmisch, dan weer een variant op een hip- hopbeat. Net als medemusici Steve Cole man, Rudresh Mahanthappa en Vijay Iyer publiceert hij en geeft lezingen over allerlei aspecten van (jazz)muziek. „Coleman en Mahanthappa verrichtten enorm veel onderzoek gerelateerd aan hun werk als muzikant. Maar dat deden ook artiesten als John Col- Steve Lehman Trio, met (vlnr) Steve Lehman (saxofoon), Damion Reid (drums) en Matt Brewer (bas). trane, Charlie Parker, Jackie McLean en Max Roach." Ook voor Lehman is onderzoek doen, componeren, repeteren en optreden allemaal deel van het zelfde doorlopende proces. „Vol gens mij denken veel mensen nog steeds aan jazz, en exponenten daarvan, als een grotendeels intuï tieve muzieksoort. Maar dat is niet echt consistent met de ge schiedenis van deze muziek. Art Tatum, Duke Ellington, Charlie Parker, John Coltrane, Bud Powell zijn allemaal geraffineerde concep tualisten en demonstreren een flinke mate van intellectuele strengheid in al hun muziek." De kunst is die strengheid te han teren en tegelijkertijd te emotio neren, een pakkende groove en sfeer neer te zetten. Dat doet Leh man, net als zijn voorgangers. „Uiteindelijk is het werk dat zit in het leren.van een nieuw ritme, een nieuwe harmonie, een nieu we structuur of vorm een essen tieel onderdeel van de jazzgeschie denis en muzikale improvisatie in het algemeen. Dus, zolang als ik werk met muzikanten die dezelf de muzikale en creatieve interes ses hebben, is het niet moeilijk ideeën te communiceren." Steve Lehman Trio, donderdag, 't Schuttershof, Middelburg, 21.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 26