TO©S
PZC
PvdA-achterban worstelt met
verdediging van kabinetsbeleid
2 IN HET NIEUWS
COLOFON
Rij scholen concurreren elkaar
kapot. Niet alleen instructeurs
zijn de dupe, ook leerlingen.
RIJLESSEN
FORSE TOENAME AANTAL INBRAKEN
PAUL KUSTERS
toosenhernk.nl OQ
GROEI EXAMENS RELATIEF
mi
6 weken lang de
krant voor 9,95
Veel PvdA'ers zeggen de
partij niet goed te herken
nen in het beleid van het ka
binet met de WD
-
I
Forse groei
rijscholen is
ongewenst
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E-mail: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E-mail: bevelanden@pzc.nl
tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl
Commercieel manager
Bert de Vries
Advertenties
Afdeling Direct Sales regio Zuid
T: 088-0139995
E-mail:
adverteren.zeeland@wegenermedia.nl
Personeelsadvertenties:055-5388000
Familieberichten: 088-0139 999
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruikmaken van de vakantie
service?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 9910
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00
uur) nabezorging bij melding voor
12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonne
ment
Toets 3: informatie over abonneevoor
deel
Maandag-vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Antwoordnr 10008, 5680 VB Best
Abonnementsprijzen
Het tarief voor een abonnement waarbij u
de krant 6 dagen per week thuis ontvangt,
bedraagt 28,95 per maand. Dit tarief is
gebaseerd op betaling per kwartaal en
automatische incasso.
Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het
complete tarievenoverzicht.
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve
rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel
van Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeld
recht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener
legt van abonnees gegevens vast voor de uit
voering van de abonnementsovereenkomst.
Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u
op de hoogte te houden van interessante
producten en diensten van andere onderdelen
van Wegener en zorgvuldig geselecteerde
partners. Indien u geen prijs stelt op informa
tie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in
trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken
bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta
tement op
www.pzc.nl
door Niek Opten
RIJSWIJK - Onder rijscholen heerst
een felle, toenemende concurren
tiestrijd. Vorig jaar stonden 7.867
rijscholen ingeschreven bij het
Centraal Bureau Rijvaardigheids
bewijzen (CBR), zo blijkt uit het
jaarverslag. Een record. In twee
jaar tijd is het aantal rijscholen
met 20 procent toegenomen, ter
wijl het aantal examens nauwe
lijks groeit.
De belangrijkste oorzaak van de
groei aan rijscholen is, naast ont
slagen instructeurs die voor zich
zelf zijn begonnen, de grote in
stroom herintreders. Zo zijn de af
gelopen jaren werklozen met een
subsidie van het UWV opgeleid
tot rij-instructeur.
„Ze zijn daarbij aangemoedigd
voor zichzelf te beginnen. Dat
mag, voor rijscholen geldt vrij on
dernemerschap. Maar onderne
men is een vak apart. Met name
veel beginners werken met stunt
prijzen, maar dat is niet voldoen
de. Je moet ook alles achter de
schermen in orde hebben", zegt
Tom Huyskens van branchevere
niging Bovag.
Zo stunten rijscholen met pakket
ten van tien lessen voor 199 euro,
veelal inclusief een praktijkexa
men a 225 euro. Wie meer lessen
nodig heeft, betaalt meestal wel
het volle tarief. Branche-organisa
ties vinden dat dit soort aanbie
dingen de sector kapot maken.
„Mensen gaan denken dat een
uurprijs van 20 euro normaal is.
Het is funest voor het imago van
de branche", zegt Huyskens. Bo
vendien duperen deze onderne
mers leerlingen. „Want als dit
soort rijscholen na drie maanden
op de fles gaat, kunnen leerlingen
die nog niet klaar zijn met hun
pakket, fluiten naar hun centen."
Het UWV is inmiddels gestopt
met zijn rij-instructeurproject.
Maar individuele gemeenten bege
leiden nog steeds werklozen naar
een baan als rij-instructeur, zegt
Irma Brauers van de Vereniging
Rijschool Belang (VRB). Het zou
zeker om enkele tientallen men
sen gaan.
Dat het niet makkelijk is een rij
school te runnen, blijkt wel uit
het grote verloop bij het CBR. Vo
rig jaar schreven 909 rijscholen
zich in, maar tegelijkertijd lieten
478 hun naam uit het register ha
len. Inschrijven bij het CBR is ver
plicht om leerlingen te kunnen la
ten afrijden.
Eerder maakte de Belastingdienst
bekend dat bij 2.100 rijscholen gro
te verschillen bestaan tussen het
aantal ingekochte praktijkexa
mens bij het CBR en de omzet
die daarbij zou moeten horen. In
middels loopt een boekenonder
zoek bij 350 van belastingfraude
verdachte scholen.
Om de branche een positieve
draai te geven, pleit Bovag voor in
voering van het Duitse model. Bij
de oosterburen moet een instruc
teur drie jaar in loondienst heb
ben gewerkt, voordat hij voor
zichzelf mag beginnen. Ook moet
hij een aparte ondernemersoplei
ding volgen. Daarmee wordt het
kaf van het koren gescheiden, ver
wacht de Bovag.
De VRB pleit voor een goede keu
ring aan de poort bij de oplei
dingsinstituten, 'want niet iedere
goede automobilist is ook een goe
de rij-instructeur'.
De branche-organisaties zijn in
middels met het ministerie van
Infrastructuur en Milieu in ge
sprek over de toekomst van de sec
tor. Ook is er een evaluatie gaan
de over de instructeursopleiding.
Het aantal theorie- en praktijkexa
mens voor particuliere bestuur
ders was in 2012 hoger dan ver
wacht, zo staat in het jaarverslag
2012 van het CBR.
Vergeleken met 2011 steeg het
aantal theorie-examens met ruim
50.000 tot bijna 654.000; het aan
tal praktijkexamens groeide met
17.000 tot 538.000.
De groei is echter vertekend: zo
deden 30.000 17-jarigen het nieu
we 2toDrive-ex£men. De ruim
10.000 geslaagden zullen dus dit
jaar, waarin ze 18 jaar worden,
geen rij-examen doen.
Vanwege verscherpte wetgeving
probeerden veel motorrijders nog
hun rijbewijs in 2012 te halen.
Ik neem een kennismakingsabonnement van
6 weken voor 9,95 (pro6aktie).
Ik neem een doorlopend abonnement en krijg de
eerste 4 weken gratis (na28).
Ik betaal per automatische incasso:
28,95 per maand 82,50 per kwartaal
Naam:
müv
Adres:
Postcode:
Woonplaats:
Telefoonnummer (o.a. voor bezorgcontrole):
Emailadres:
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven.
Rekeningnummer:Handtekening:
Ga naar www.pzc.nl/abonneren of stuur deze bon zonder postzegel naar:
PZC, Lezersservice, Antwoordnr. 54050,5004 VB Tilburg.
Prtfswijagjngen vootbehouden. Op ale informatie die u verstrekt is de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing,
m het colofon van de krant en op de website treft u nadere internat» aan.
door Michel Reijns
UTRECHT - Een worsteling, zo erva
ren PvdA'ers hun verblijf met de
WD in een kabinet dat zulke for
se bezuinigingen moet doorvoe
ren. Op feestjes weten ze niet
goed meer hoe maatregelen te ver
dedigen die mensen nu zo' raken
in de portemonnee. Voorzitter
Toon Geenen van de PvdA-jonge-
ren vraagt zich bijvoorbeeld af:
„Hebben die maatregelen ook het
gewenste effect?"
Bovendien, zo bleek zaterdag tij
dens een partijbijeenkomst in
Utrecht, horen sommige leden te
weinig het eigen PvdA-geluid in
Den Haag. Het bracht PvdA-lei-
der Diederik Samsom na een uit
voerige verdediging van zijn keu
zes tot een opmerkelijke verzuch
ting: „Als mensen nu al hun ge
duld verliezen, wordt het een in
gewikkelde zaak."
Hij hield zijn achterban voor dat
de coalitie er nog 1.465 dagen van
regeren wachten. Samsom snapt
dat de maatregelen pijnlijk zijn,
maar is ervan overtuigd dat Neder
land beter uit de crisis komt. „Het
eerlijke verhaal is echt, maar het
is ook rauw, het maakt onzeker."
Hij benadrukte dat niet de com
promissen met de WD, maar die
vanwege de economische situatie
de grootste opgave zijn gebleken.
Dat was een aantal leden echter
te makkelijk. Nu in gesprekken
met werkgevers, vakbonden en
oppositie het hele regeerakkoord
op tafel ligt, is het volgens voorzit
ter Arie de Jong van de afdeling
Zuid-Holland sowieso onduide
lijk waarop Samsom nog af te re
kenen is.