TO©S PZC PvdA-achterban worstelt met verdediging van kabinetsbeleid 2 IN HET NIEUWS COLOFON Rij scholen concurreren elkaar kapot. Niet alleen instructeurs zijn de dupe, ook leerlingen. RIJLESSEN FORSE TOENAME AANTAL INBRAKEN PAUL KUSTERS toosenhernk.nl OQ GROEI EXAMENS RELATIEF mi 6 weken lang de krant voor 9,95 Veel PvdA'ers zeggen de partij niet goed te herken nen in het beleid van het ka binet met de WD - I Forse groei rijscholen is ongewenst Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel manager Bert de Vries Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid T: 088-0139995 E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088-0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruikmaken van de vakantie service? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 9910 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonne ment Toets 3: informatie over abonneevoor deel Maandag-vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Antwoordnr 10008, 5680 VB Best Abonnementsprijzen Het tarief voor een abonnement waarbij u de krant 6 dagen per week thuis ontvangt, bedraagt 28,95 per maand. Dit tarief is gebaseerd op betaling per kwartaal en automatische incasso. Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het complete tarievenoverzicht. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeld recht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uit voering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informa tie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta tement op www.pzc.nl door Niek Opten RIJSWIJK - Onder rijscholen heerst een felle, toenemende concurren tiestrijd. Vorig jaar stonden 7.867 rijscholen ingeschreven bij het Centraal Bureau Rijvaardigheids bewijzen (CBR), zo blijkt uit het jaarverslag. Een record. In twee jaar tijd is het aantal rijscholen met 20 procent toegenomen, ter wijl het aantal examens nauwe lijks groeit. De belangrijkste oorzaak van de groei aan rijscholen is, naast ont slagen instructeurs die voor zich zelf zijn begonnen, de grote in stroom herintreders. Zo zijn de af gelopen jaren werklozen met een subsidie van het UWV opgeleid tot rij-instructeur. „Ze zijn daarbij aangemoedigd voor zichzelf te beginnen. Dat mag, voor rijscholen geldt vrij on dernemerschap. Maar onderne men is een vak apart. Met name veel beginners werken met stunt prijzen, maar dat is niet voldoen de. Je moet ook alles achter de schermen in orde hebben", zegt Tom Huyskens van branchevere niging Bovag. Zo stunten rijscholen met pakket ten van tien lessen voor 199 euro, veelal inclusief een praktijkexa men a 225 euro. Wie meer lessen nodig heeft, betaalt meestal wel het volle tarief. Branche-organisa ties vinden dat dit soort aanbie dingen de sector kapot maken. „Mensen gaan denken dat een uurprijs van 20 euro normaal is. Het is funest voor het imago van de branche", zegt Huyskens. Bo vendien duperen deze onderne mers leerlingen. „Want als dit soort rijscholen na drie maanden op de fles gaat, kunnen leerlingen die nog niet klaar zijn met hun pakket, fluiten naar hun centen." Het UWV is inmiddels gestopt met zijn rij-instructeurproject. Maar individuele gemeenten bege leiden nog steeds werklozen naar een baan als rij-instructeur, zegt Irma Brauers van de Vereniging Rijschool Belang (VRB). Het zou zeker om enkele tientallen men sen gaan. Dat het niet makkelijk is een rij school te runnen, blijkt wel uit het grote verloop bij het CBR. Vo rig jaar schreven 909 rijscholen zich in, maar tegelijkertijd lieten 478 hun naam uit het register ha len. Inschrijven bij het CBR is ver plicht om leerlingen te kunnen la ten afrijden. Eerder maakte de Belastingdienst bekend dat bij 2.100 rijscholen gro te verschillen bestaan tussen het aantal ingekochte praktijkexa mens bij het CBR en de omzet die daarbij zou moeten horen. In middels loopt een boekenonder zoek bij 350 van belastingfraude verdachte scholen. Om de branche een positieve draai te geven, pleit Bovag voor in voering van het Duitse model. Bij de oosterburen moet een instruc teur drie jaar in loondienst heb ben gewerkt, voordat hij voor zichzelf mag beginnen. Ook moet hij een aparte ondernemersoplei ding volgen. Daarmee wordt het kaf van het koren gescheiden, ver wacht de Bovag. De VRB pleit voor een goede keu ring aan de poort bij de oplei dingsinstituten, 'want niet iedere goede automobilist is ook een goe de rij-instructeur'. De branche-organisaties zijn in middels met het ministerie van Infrastructuur en Milieu in ge sprek over de toekomst van de sec tor. Ook is er een evaluatie gaan de over de instructeursopleiding. Het aantal theorie- en praktijkexa mens voor particuliere bestuur ders was in 2012 hoger dan ver wacht, zo staat in het jaarverslag 2012 van het CBR. Vergeleken met 2011 steeg het aantal theorie-examens met ruim 50.000 tot bijna 654.000; het aan tal praktijkexamens groeide met 17.000 tot 538.000. De groei is echter vertekend: zo deden 30.000 17-jarigen het nieu we 2toDrive-ex£men. De ruim 10.000 geslaagden zullen dus dit jaar, waarin ze 18 jaar worden, geen rij-examen doen. Vanwege verscherpte wetgeving probeerden veel motorrijders nog hun rijbewijs in 2012 te halen. Ik neem een kennismakingsabonnement van 6 weken voor 9,95 (pro6aktie). Ik neem een doorlopend abonnement en krijg de eerste 4 weken gratis (na28). Ik betaal per automatische incasso: 28,95 per maand 82,50 per kwartaal Naam: müv Adres: Postcode: Woonplaats: Telefoonnummer (o.a. voor bezorgcontrole): Emailadres: Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer:Handtekening: Ga naar www.pzc.nl/abonneren of stuur deze bon zonder postzegel naar: PZC, Lezersservice, Antwoordnr. 54050,5004 VB Tilburg. Prtfswijagjngen vootbehouden. Op ale informatie die u verstrekt is de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing, m het colofon van de krant en op de website treft u nadere internat» aan. door Michel Reijns UTRECHT - Een worsteling, zo erva ren PvdA'ers hun verblijf met de WD in een kabinet dat zulke for se bezuinigingen moet doorvoe ren. Op feestjes weten ze niet goed meer hoe maatregelen te ver dedigen die mensen nu zo' raken in de portemonnee. Voorzitter Toon Geenen van de PvdA-jonge- ren vraagt zich bijvoorbeeld af: „Hebben die maatregelen ook het gewenste effect?" Bovendien, zo bleek zaterdag tij dens een partijbijeenkomst in Utrecht, horen sommige leden te weinig het eigen PvdA-geluid in Den Haag. Het bracht PvdA-lei- der Diederik Samsom na een uit voerige verdediging van zijn keu zes tot een opmerkelijke verzuch ting: „Als mensen nu al hun ge duld verliezen, wordt het een in gewikkelde zaak." Hij hield zijn achterban voor dat de coalitie er nog 1.465 dagen van regeren wachten. Samsom snapt dat de maatregelen pijnlijk zijn, maar is ervan overtuigd dat Neder land beter uit de crisis komt. „Het eerlijke verhaal is echt, maar het is ook rauw, het maakt onzeker." Hij benadrukte dat niet de com promissen met de WD, maar die vanwege de economische situatie de grootste opgave zijn gebleken. Dat was een aantal leden echter te makkelijk. Nu in gesprekken met werkgevers, vakbonden en oppositie het hele regeerakkoord op tafel ligt, is het volgens voorzit ter Arie de Jong van de afdeling Zuid-Holland sowieso onduide lijk waarop Samsom nog af te re kenen is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 2