Ze leggen weer
CONSUMENT 23
KOOPWAAR
Wouter Klootwijk
Besparen op autokosten
is makkelijker dan je
denkt. Waarom zou je
niet in een leenauto
gaan rijden?
66 Ik leen de auto
graag uit, soms
staat hij twee
weken ongebruikt
voor de deur
MAANDAG 18 MAART 2013
Kippen houden geen
rekening met feestda
gen. Al helemaal niet
als we een feestelijke
herdenking niet elk
jaar op dezelfde dag houden,
maar dat we spreken van een
vroege paas. Of een late. Maar de
kippen leggen weer. Nog op tijd
voor wie eieren voor de paas ver
ven wil.
In legkippenhouderijen gaat de
eierproductie het hele jaar door,
maar elk voorjaar wordt er nog
altijd meer gelegd dan gemid
deld. Ze zijn de seizoenen nog
niet helemaal kwijt in hun kip-
penkopjes in de grote schuren en
in de kale scharrelweiden.
Er was even geleden wrang
nieuws uit Duitsland, over eie
ren met een keurmerk die dat
keurmerk niet hadden mogen
hebben. Het loont om het keur
ook op eieren te stempelen die
het niet verdienen. Flessentrek
kerij van alle tijden. Er zijn 'ge
wone' eieren te koop voor 11 cent
per stuk. Ik vind er in zogenoem
de natuurvoedingswinkels voor
maar liefst 35 cent per stuk. Wat
is het verschil tussen het ene ei
en het andere? De prijs. Meer is
er niet, afgezien van mogelijk kip-
penverdriet, al weet ik zo net
nog niet of eieren van 35 cent uit
een blijere kip komen.
Er wordt hardnekkig beweerd
dat eieren naar vis kunnen sma
ken. Dat zou zo zijn als de kip vis
meel te eten krijgt. Het zijn ver
halen van vroeger, want vroeger
kregen ze vismeel. Maar zijn de
verhalen waar? Toen ik nog kip
pen had (allemaal gestolen door
een vos), voerde ik ze visjes uit
de vaart langs mijn huis. Kippen
zijn dol op vis, kan ik getuigen.
Ze legden kleine, goed smaken
de eieren. Ik wilde weten of ik
de smaak van de eieren kon beïn
vloeden. Maar het lukte op geen
enkele manier, ze bleven maar
goed smaken en telkens eender.
Op welk rantsoen ik de kippen
ook zette, verschil nam de feest-
visite nooit waar aan het ontbijt.
Naaktslakken hadden al even
weinig invloed op de smaak van
het ei als groen gras. Jazeker,
stadsmens, kippen eten ook gras.
En keldermotten.
Was dit een receptenrubriek en
moest ik iets met een ei doen, ik
zou niet weten wat te verzinnen.
Koken en opeten. Of bakken en
opeten. Eieren zijn zo ongeveer
het lekkerste wat op de wereld
aan voedsel te vinden is. Dus
doe er vooral niks er aan. Of
wacht. Ansjovis. Filetjes gezou
ten ansjovis, te koop in blikjes
en glazen potjes. Er is één soort
ansjovis in blik die je niet moet
hebben. Die uit Zweden. Ze heb
ben daar helemaal geen ansjovis,
maar doen sprotjes met een
schep suiker in blik en zetten er
doodleuk op dat het ansjovis is.
Neem die dus niet. Neem de zou
te uit het zuiden. Een fïletje fijn
maken en door de warme, zach
te dooier roeren. Minder verfijn
den nemen in één hap het hele
ei met een reep ansjovis binnen.
Er gebeurt iets, ei met zoute ans
jovis. Het ei wordt nog lekker
der. Maar dit is nu eenmaal geen
receptenrubriek. En trouwens,
waar ansjovis het meest voor ge
bruikt wordt: vismeel.
Deel je auto met de buurman
door Sandra van Maanen
Autorijden is duur.
Helemaal wanneer
de auto het groot
ste deel van de
week werkloos
voor de deur staat.
Verzekeringen, we
genbelasting, maar ook onder
houdskosten gaan altijd door.
Toch wil of kun je misschien niet
zonder auto, dus wegdoen doet
pijn. Wellicht zitten de buren en
veel meer mensen in de straat of
wijk met hetzelfde dilemma. Een
auto huren dan maar, of gebruik
maken van een deel- of buurtau-
to?
GreenWheels, ConnectCar en
MyWheels zijn de landelijk opere
rende organisaties die inmiddels
in tachtig steden actief zijn. Hon
derden deelauto's staan op vaste
locaties klaar voor huurders.
Nieuw is de trend dat steeds
meer privéautobezitters hun auto
'in de verhuur' doen. Daarmee le
vert deze (veelal het tweede exem
plaar in het gezin, dat vooral stil
staat) ineens geld op. Gemiddeld
zo'n 2,50 euro per uur plus
0,28 cent per gereden kilometer.
Toeren in de auto van de buren
die hem niet gewoon uitlenen,
maar verhuren via een even sim
pel als overzichtelijk systeem.
Ronald Haverman, de bedenker
van de OV-fiets, is tegenwoordig
mededirecteur van MyWheels.
De non-profïtorganisatie ver
huurt deelauto's, maar introdu
ceerde ook het privéconcept in Ne
derland. Haverman: „Binnen
steden gaan minder stinken naar
uitlaatgassen als mensen vaker
fietsen. En als ze ook nog hun au
to delen, komt er meer ruimte in
de straat om te spelen en te genie
ten."
Dat niet elke autobezitter warm-
loopt om zijn bolide mee te ge
ven aan de zoon van de buren die
net zijn rijbewijs heeft, begrijpt
Haverman best. „Er rijden in Ne
derland 7 miljoen auto's rond en
we verwachten dat niet meer dan
1 procent daarvan op termijn
wordt ingezet als deelauto. Maar
al is het slechts 1 procent, dan heb
je het toch over 70.000 auto's. Dat
is nogal wat. Op dit moment zijn
er 700 autobezitters die hun auto
verhuren aan de buren, een mooi
begin. Verhuurders mogen een
aanvraag altijd weigeren, zonder
opgaaf van reden. Als er een ver
zoek binnenkomt, checken ze
Martin van de Ward-
Olde Riekerink
meestal even of een voor hen on
bekende persoon vertrouwd lijkt.
Via Facebook bijvoorbeeld."
MyWheels regelt in Nederland de
afhandeling tussen huurders en
verhuurders van de privé-auto's.
Reserveren, maar ook betalen. Ha
verman: „Het is best lastig bij de
buurman aan te bellen om je geld
te innen. Dat doen wij voor de
verhuurder. Verzekeringen lopen
ook via ons. Ontstaat er schade
aan de auto, dan wordt die netjes
afgewikkeld. De no-claimkorting
die de eigenaar heeft opgebouwd,
komt niet in gevaar."
Wie de auto via MyWheels aan
biedt, bepaalt zelf de huurprijs.
Ronald Haverman: „Daarmee kan
de eigenaar onder de gemiddelde
uurprijs van deelautobedrijven
gaan zitten. Of erboven. Wie een
mooie tocht wil maken, heeft mis
schien iets extra's over voor een
cabrio. Wie zo voordelig mogelijk
van A naar B wil, selecteert waar
schijnlijk op de laagste prijs."
Saskia Ridder uit Zoeterwoude
maakt al jaren gebruik van deelau
to's. „Ik heb geen auto nodig voor
woon-werkverkeer, ik fiets veel
(alles binnen een straal van 10 ki
lometer) en ik pak regelmatig de
trein. Toch heb ik een a twee keer
per week een auto nodig. Ik be
taal voor de deelauto een uurprijs
van 2,50 euro en 0,28 cent per kilo
meter. Dat is inclusief verzekerin
gen, brandstof en alle overige kos
ten van een auto. Daarmee ben ik
stukken goedkoper uit dan met
een eigen auto."
Saskia werd, toen ze acht jaar gele
den voor de deelauto koos, beheer
der van 'haar' auto en kon zo rege
len dat de auto een vaste stand
plaats voor haar deur kreeg. „Su-
perhandig in verband met kinder
zitjes en zware boodschappen."
Slechts twee keer greep ze mis,
was de auto al weg. „Toen moest
ik uitwijken naar een andere deel
auto, verderop in de wijk gepar
keerd. Geen probleem, een paar
minuten lopen of fietsen naar je
auto is niet erg."
Soms huurt ze de auto van Erik
Smits. „Ik had iets groots te ver
voeren en die paste prima in de
auto van Erik. Daarna hebben we
zijn auto nog een keer voor een
vakantie gehuurd. Raar is het niet
om in een auto van een ander te
rijden. De eerste keer was ik een
beetje gespannen, maar ik vond
het zeker niet vervelend. Boven
dien is Erik heel makkelijk. Delen
van de auto is meer dan een kos
tenoverweging. Ik vind het niet
vanzelfsprekend om allemaal een
eigen auto te hebben."
Erik Smits huurde zelf auto's,
maar zijn vrouw vond dat veel ge
doe. Ze wilde liever een eigen au
to. De Toyota wordt nu via My
Wheels verhuurd en brengt maan
delijks een paar honderd euro op.
„Twee keer per week wordt er een
lange rit (meer dan 500 kilome
ter) mee gemaakt. Dat tikt lekker
aan. Ik vind het vreemd dat nog
steeds veel mensen een eigen au
to houden die vaak stilstaat en
vooral een grote kostenpost
vormt."
Martin van de Wardt-Olde Rieke
rink uit Groningen verhuurt zijn
17 jaar oude Volvo 960 sinds kort
via MyWheels. Een object van lief
de dat hij graag met anderen
deelt. „Of is dat te filosofisch? Ik
leen de auto graag uit, soms staat
hij twee weken ongebruikt voor
de deur." Geld verdienen met de
auto is niet het uitgangspunt. „Ik
zie het meer als onkostenvergoe
ding. Dit concept spreekt me aan
omdat het idee erachter sympa
thiek is."
MyWheels biedt voor Van de
Wardt-Olde Riekerink zekerheid.
Doen zich problemen voor, dan
wordt alles netjes opgelost. „Ik
leen mijn auto graag uit, maar rea
liseer me dat het heel lastig is om
in geval van schade verhaal te ha
len bij degene die ermee op pad
was. Nu deel ik de auto zonder
zorgen."
Drie keer is de Volvo inmiddels
uitgeleend. Een keer kwam hij te
rug met schade. „MyWheels lost
het charmant op. Dat vind ik be
langrijk. De volgende keer gaat de
auto net zo makkelijk mee, pech
of schade kan altijd voorkomen.
Je moet ervan uitgaan dat huur
ders er netjes mee omspringen.
Zo niet, dan moeten ze betalen en
wordt alles voor me geregeld."
www.mywheels.nl,www.deelauto.nl
reageren?
consument@depersdienst.nl