Ze leggen weer CONSUMENT 23 KOOPWAAR Wouter Klootwijk Besparen op autokosten is makkelijker dan je denkt. Waarom zou je niet in een leenauto gaan rijden? 66 Ik leen de auto graag uit, soms staat hij twee weken ongebruikt voor de deur MAANDAG 18 MAART 2013 Kippen houden geen rekening met feestda gen. Al helemaal niet als we een feestelijke herdenking niet elk jaar op dezelfde dag houden, maar dat we spreken van een vroege paas. Of een late. Maar de kippen leggen weer. Nog op tijd voor wie eieren voor de paas ver ven wil. In legkippenhouderijen gaat de eierproductie het hele jaar door, maar elk voorjaar wordt er nog altijd meer gelegd dan gemid deld. Ze zijn de seizoenen nog niet helemaal kwijt in hun kip- penkopjes in de grote schuren en in de kale scharrelweiden. Er was even geleden wrang nieuws uit Duitsland, over eie ren met een keurmerk die dat keurmerk niet hadden mogen hebben. Het loont om het keur ook op eieren te stempelen die het niet verdienen. Flessentrek kerij van alle tijden. Er zijn 'ge wone' eieren te koop voor 11 cent per stuk. Ik vind er in zogenoem de natuurvoedingswinkels voor maar liefst 35 cent per stuk. Wat is het verschil tussen het ene ei en het andere? De prijs. Meer is er niet, afgezien van mogelijk kip- penverdriet, al weet ik zo net nog niet of eieren van 35 cent uit een blijere kip komen. Er wordt hardnekkig beweerd dat eieren naar vis kunnen sma ken. Dat zou zo zijn als de kip vis meel te eten krijgt. Het zijn ver halen van vroeger, want vroeger kregen ze vismeel. Maar zijn de verhalen waar? Toen ik nog kip pen had (allemaal gestolen door een vos), voerde ik ze visjes uit de vaart langs mijn huis. Kippen zijn dol op vis, kan ik getuigen. Ze legden kleine, goed smaken de eieren. Ik wilde weten of ik de smaak van de eieren kon beïn vloeden. Maar het lukte op geen enkele manier, ze bleven maar goed smaken en telkens eender. Op welk rantsoen ik de kippen ook zette, verschil nam de feest- visite nooit waar aan het ontbijt. Naaktslakken hadden al even weinig invloed op de smaak van het ei als groen gras. Jazeker, stadsmens, kippen eten ook gras. En keldermotten. Was dit een receptenrubriek en moest ik iets met een ei doen, ik zou niet weten wat te verzinnen. Koken en opeten. Of bakken en opeten. Eieren zijn zo ongeveer het lekkerste wat op de wereld aan voedsel te vinden is. Dus doe er vooral niks er aan. Of wacht. Ansjovis. Filetjes gezou ten ansjovis, te koop in blikjes en glazen potjes. Er is één soort ansjovis in blik die je niet moet hebben. Die uit Zweden. Ze heb ben daar helemaal geen ansjovis, maar doen sprotjes met een schep suiker in blik en zetten er doodleuk op dat het ansjovis is. Neem die dus niet. Neem de zou te uit het zuiden. Een fïletje fijn maken en door de warme, zach te dooier roeren. Minder verfijn den nemen in één hap het hele ei met een reep ansjovis binnen. Er gebeurt iets, ei met zoute ans jovis. Het ei wordt nog lekker der. Maar dit is nu eenmaal geen receptenrubriek. En trouwens, waar ansjovis het meest voor ge bruikt wordt: vismeel. Deel je auto met de buurman door Sandra van Maanen Autorijden is duur. Helemaal wanneer de auto het groot ste deel van de week werkloos voor de deur staat. Verzekeringen, we genbelasting, maar ook onder houdskosten gaan altijd door. Toch wil of kun je misschien niet zonder auto, dus wegdoen doet pijn. Wellicht zitten de buren en veel meer mensen in de straat of wijk met hetzelfde dilemma. Een auto huren dan maar, of gebruik maken van een deel- of buurtau- to? GreenWheels, ConnectCar en MyWheels zijn de landelijk opere rende organisaties die inmiddels in tachtig steden actief zijn. Hon derden deelauto's staan op vaste locaties klaar voor huurders. Nieuw is de trend dat steeds meer privéautobezitters hun auto 'in de verhuur' doen. Daarmee le vert deze (veelal het tweede exem plaar in het gezin, dat vooral stil staat) ineens geld op. Gemiddeld zo'n 2,50 euro per uur plus 0,28 cent per gereden kilometer. Toeren in de auto van de buren die hem niet gewoon uitlenen, maar verhuren via een even sim pel als overzichtelijk systeem. Ronald Haverman, de bedenker van de OV-fiets, is tegenwoordig mededirecteur van MyWheels. De non-profïtorganisatie ver huurt deelauto's, maar introdu ceerde ook het privéconcept in Ne derland. Haverman: „Binnen steden gaan minder stinken naar uitlaatgassen als mensen vaker fietsen. En als ze ook nog hun au to delen, komt er meer ruimte in de straat om te spelen en te genie ten." Dat niet elke autobezitter warm- loopt om zijn bolide mee te ge ven aan de zoon van de buren die net zijn rijbewijs heeft, begrijpt Haverman best. „Er rijden in Ne derland 7 miljoen auto's rond en we verwachten dat niet meer dan 1 procent daarvan op termijn wordt ingezet als deelauto. Maar al is het slechts 1 procent, dan heb je het toch over 70.000 auto's. Dat is nogal wat. Op dit moment zijn er 700 autobezitters die hun auto verhuren aan de buren, een mooi begin. Verhuurders mogen een aanvraag altijd weigeren, zonder opgaaf van reden. Als er een ver zoek binnenkomt, checken ze Martin van de Ward- Olde Riekerink meestal even of een voor hen on bekende persoon vertrouwd lijkt. Via Facebook bijvoorbeeld." MyWheels regelt in Nederland de afhandeling tussen huurders en verhuurders van de privé-auto's. Reserveren, maar ook betalen. Ha verman: „Het is best lastig bij de buurman aan te bellen om je geld te innen. Dat doen wij voor de verhuurder. Verzekeringen lopen ook via ons. Ontstaat er schade aan de auto, dan wordt die netjes afgewikkeld. De no-claimkorting die de eigenaar heeft opgebouwd, komt niet in gevaar." Wie de auto via MyWheels aan biedt, bepaalt zelf de huurprijs. Ronald Haverman: „Daarmee kan de eigenaar onder de gemiddelde uurprijs van deelautobedrijven gaan zitten. Of erboven. Wie een mooie tocht wil maken, heeft mis schien iets extra's over voor een cabrio. Wie zo voordelig mogelijk van A naar B wil, selecteert waar schijnlijk op de laagste prijs." Saskia Ridder uit Zoeterwoude maakt al jaren gebruik van deelau to's. „Ik heb geen auto nodig voor woon-werkverkeer, ik fiets veel (alles binnen een straal van 10 ki lometer) en ik pak regelmatig de trein. Toch heb ik een a twee keer per week een auto nodig. Ik be taal voor de deelauto een uurprijs van 2,50 euro en 0,28 cent per kilo meter. Dat is inclusief verzekerin gen, brandstof en alle overige kos ten van een auto. Daarmee ben ik stukken goedkoper uit dan met een eigen auto." Saskia werd, toen ze acht jaar gele den voor de deelauto koos, beheer der van 'haar' auto en kon zo rege len dat de auto een vaste stand plaats voor haar deur kreeg. „Su- perhandig in verband met kinder zitjes en zware boodschappen." Slechts twee keer greep ze mis, was de auto al weg. „Toen moest ik uitwijken naar een andere deel auto, verderop in de wijk gepar keerd. Geen probleem, een paar minuten lopen of fietsen naar je auto is niet erg." Soms huurt ze de auto van Erik Smits. „Ik had iets groots te ver voeren en die paste prima in de auto van Erik. Daarna hebben we zijn auto nog een keer voor een vakantie gehuurd. Raar is het niet om in een auto van een ander te rijden. De eerste keer was ik een beetje gespannen, maar ik vond het zeker niet vervelend. Boven dien is Erik heel makkelijk. Delen van de auto is meer dan een kos tenoverweging. Ik vind het niet vanzelfsprekend om allemaal een eigen auto te hebben." Erik Smits huurde zelf auto's, maar zijn vrouw vond dat veel ge doe. Ze wilde liever een eigen au to. De Toyota wordt nu via My Wheels verhuurd en brengt maan delijks een paar honderd euro op. „Twee keer per week wordt er een lange rit (meer dan 500 kilome ter) mee gemaakt. Dat tikt lekker aan. Ik vind het vreemd dat nog steeds veel mensen een eigen au to houden die vaak stilstaat en vooral een grote kostenpost vormt." Martin van de Wardt-Olde Rieke rink uit Groningen verhuurt zijn 17 jaar oude Volvo 960 sinds kort via MyWheels. Een object van lief de dat hij graag met anderen deelt. „Of is dat te filosofisch? Ik leen de auto graag uit, soms staat hij twee weken ongebruikt voor de deur." Geld verdienen met de auto is niet het uitgangspunt. „Ik zie het meer als onkostenvergoe ding. Dit concept spreekt me aan omdat het idee erachter sympa thiek is." MyWheels biedt voor Van de Wardt-Olde Riekerink zekerheid. Doen zich problemen voor, dan wordt alles netjes opgelost. „Ik leen mijn auto graag uit, maar rea liseer me dat het heel lastig is om in geval van schade verhaal te ha len bij degene die ermee op pad was. Nu deel ik de auto zonder zorgen." Drie keer is de Volvo inmiddels uitgeleend. Een keer kwam hij te rug met schade. „MyWheels lost het charmant op. Dat vind ik be langrijk. De volgende keer gaat de auto net zo makkelijk mee, pech of schade kan altijd voorkomen. Je moet ervan uitgaan dat huur ders er netjes mee omspringen. Zo niet, dan moeten ze betalen en wordt alles voor me geregeld." www.mywheels.nl,www.deelauto.nl reageren? consument@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 23