WONEN 7 HEBBEN Mel lilburgse textielbedrijf Innofa drorg in belangrijke mate bij aan bank Redondo en stoel klare van Morose (linksboven), bank Noum van Ugne Rose! (reibtsboven). fauteuil Nuvela van Gtrvaionl (rechtsonder), de fauteuils Biknit van Morose (linksonder) en stoel Netframe van Offettt (grote foto), foto's öesignPress VRIJDAG 15 MAART 2013 luds werden niet zo netjes afge werkt als hier. Veel planten hin gen met hun wortels in de lucht of waren door winterregens naar beneden gespoeld. Op zo'n plaats redde ik een iris, zo suste ik mijn geweten, Iris cretensis. Thuis heb ik de plant in het grind geplant, bij de zuidmuur van mijn huis. Daarna ben ik hem vergeten. Tot onlangs. Op de eerste zonnige dag van maart ontdekte ik opeens een donkerpaarse bloem met een geel honingmerk: Iris cretensis. Ik moest even denken, maar toen zag ik de complete vakantie weer voor me: de irissen langs de weg, de anemonen in de olijfboomgaar den en overal de judasbomen, die roze bloeiden tegen een achter grond van een blauwgroene zee. Buitenhaard Pure is van weervast staal, foto PR PURE WARMTE Ook al blijft het kwik nog aan de lage kant, ze komen er weer aan; heerlijke lente-avonden, zalige zomeravonden. Het wordt met de dag langer licht en - als het goed is - blijven de tem peraturen gestaag stijgen. Na de zware, lange werkdag en de avondmaaltijd nog even aan de slag in de tuin en dan... van je welverdiende rust genieten. Met z'n allen aan de tafel op het terras, kopje koffie erbij, krant, tijdschift of boek. Wat later op de avond een wijntje. Tegen die tijd is het al wel wat frisser. Terug naar bin nen is een optie, al is dat zeker niet de beste. Een trui aantrekken, kan natuurlijk ook, maar dat voelt weer zo winters. Wat te denken van een buitenhaard? Daar zijn diverse soorten en maten van, waaronder de Pure. Dat is een de- signhaard van 4 millimeter dik cortenstaal, dat ook bekend is onder de naam weervast staal en als typisch uiterlijk kenmerk een bruine roestkleur heeft. „Het is een tijdloos design en de haard is van haast onverslijtbare kwaliteit", zegt Pure-bedenker en -maker Joost van Stip hout. „De Pure past in elk type tuin en op elk terras." De haard meet 40 bij 40 centimeter en is 1,80 meter hoog. De kachel, die 750 euro kost en binnen Nederland gratis wordt thuisbe zorgd, heeft een deur en kan veilig alleen wor den gelaten. Een asrek van massieve staven en een afdekplaat voor de afvoerpijp worden er bijgeleverd. Kortom, ook op de late avond kun nen we er straks warmpjes bijzitten. www.buitenhaardpure.nl wat té. We laten liever zien wat we kun nen, dan dat we steeds roepen hoe goed we zijn", zegt Jos Pelders van Innofa. Wie de imposante fabriek bezoekt, ziet dat de bescheidenheid niet nodig is. Het is vrij uniek wat er gebeurt. In de bedrijfshal rate len breimachines er lustig op los. Hier wor den al tientallen jaren innovatieve stoffen voor matrashoezen gemaakt. De eerste op dracht kwam van Auping, dat een revolu tie ontketende met flexibele matrassen. Het Tilburgse bedrijf speelde er op in. De familie Droge, de eigenaren van Innofa, had altijd al een voelspriet voor ontwikke lingen in de textielmarkt. Het begon als een wolweverij. Toen daar geen toekomst meer inzat, ging men over op het industri eel breien van modetextiel. Ook daarmee is bewust gestopt, om vanaf de jaren zeven tig tijken voor matrassen te breien. In 2009 kwam er een nieuw initiatief bij: productie van innovatieve meubelstoffen. Dat was vrijwel direct een goede zet. Pel ders, destijds bij Innofa verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in de fabriek, zet te samen met zijn collega's de meubelstof- fendivisie op. „Eigenlijk vielen verschillen de dingen samen. Eén van onze verkopers kwam uit de meubelbranche, zij zag moge lijkheden voor gebreide stoffen op meu bels. In die tijd had Moroso interesse voor ons product, dit Italiaanse designmerk is niets te gek. Vandaar dat ze een van hun fauteuils bekleedden met onze matrasstof. De wasvoorschriften stonden er zelfs op af gedrukt. Ze noemden de collectie Do not bleach. Van het een kwam het ander." De samenwerking tussen Innofa en Moro so is hecht. „Wat we met hen doen, noem ik haute couture. Soms ontstaat een meu bel door onze stof, een andere keer wil Moroso een bepaalde stof, die wij dan gaan ontwikkelen. Maar het is ook belangrijk een meer gangbare collectie te hebben. We kunnen niet voor elk merk zo experimen teel werken, dus hebben we een eigen col lectie. Ook daarin willen we altijd vernieu wen en opvallen. Vaak is die collectie een afgeleide van de experimentele stoffen." Innofa is de enige in zijn soort. Bang voor concurrentie is Pelders dan ook niet. „Het is heel lastig ons na te doen", zegt hij, ter wijl hij een paar lappen stof uitspreidt. „De stoffen hebben neontinten en een bij zondere structuur. De meeste leveranciers van gebreide stoffen kunnen alleen grote partijen leveren, van honderden meters per bestelling. Bij ons kun je zelfs 1 meter stof kopen. Ook als consument. Doordat wij een klein bedrijf zijn, werken we heel flexibel. We hebben bovendien veel kennis van de techniek, want de fabriek zit in het zelfde pand. We kopen onze grondstoffen zelf in en we hebben onze eigen designaf deling. Daarnaast werken we graag met ontwerpers en designstudenten." Het ontwikkelen van zo'n bijzondere stof- fencollectie is niet alleen technisch en crea tief een uitdaging. „We moeten ook goede keuzes maken. Voor welke klant willen we werken? Het is niet de bedoeling stoffen te ontwikkelen voor bedrijven die gevestigde meubelmerken imiteren en met goedkope re modellen komen. En we moeten ontdek ken welke merken een belofte zijn voor de toekomst. Het is een ware uitdaging om daarin een lijn te bepalen." Het bedrijf heeft nieuwe plannen. „We ma ken nu alleen wollen stoffen, maar zitten vol energie om meer stofsoorten te ontwik kelen. De mogelijkheden zijn onbegrensd." En die worden nog groter als de meubel- stoffendivisie zich dit jaar als eigen merk gaat presenteren, los van de matrasstoffen. „We blijven samenwerken, maar krijgen nog meer de mogelijkheid ons te presente ren als innovatief designstoffenmerk. We groeien op in oorlogstijd en dat maakt ons weerbaar en creatief. Iedereen weet wat breien is, maar met onze innovaties zijn al lerlei nieuwe dingen mogelijk. En daar zijn we behoorlijk trots op."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 47