WONEN 7
HEBBEN
Mel lilburgse textielbedrijf Innofa drorg in belangrijke mate bij aan bank Redondo en stoel klare van Morose (linksboven), bank Noum van Ugne Rose! (reibtsboven). fauteuil Nuvela van
Gtrvaionl (rechtsonder), de fauteuils Biknit van Morose (linksonder) en stoel Netframe van Offettt (grote foto), foto's öesignPress
VRIJDAG 15 MAART 2013
luds werden niet zo netjes afge
werkt als hier. Veel planten hin
gen met hun wortels in de lucht
of waren door winterregens naar
beneden gespoeld. Op zo'n plaats
redde ik een iris, zo suste ik mijn
geweten, Iris cretensis. Thuis heb
ik de plant in het grind geplant,
bij de zuidmuur van mijn huis.
Daarna ben ik hem vergeten.
Tot onlangs. Op de eerste zonnige
dag van maart ontdekte ik opeens
een donkerpaarse bloem met een
geel honingmerk: Iris cretensis.
Ik moest even denken, maar toen
zag ik de complete vakantie weer
voor me: de irissen langs de weg,
de anemonen in de olijfboomgaar
den en overal de judasbomen, die
roze bloeiden tegen een achter
grond van een blauwgroene zee.
Buitenhaard Pure
is van weervast
staal, foto PR
PURE WARMTE
Ook al blijft het kwik nog aan de lage kant, ze
komen er weer aan; heerlijke lente-avonden,
zalige zomeravonden. Het wordt met de dag
langer licht en - als het goed is - blijven de tem
peraturen gestaag stijgen. Na de zware, lange
werkdag en de avondmaaltijd nog even aan de
slag in de tuin en dan... van je welverdiende
rust genieten. Met z'n allen aan de tafel op het
terras, kopje koffie erbij, krant, tijdschift of
boek. Wat later op de avond een wijntje. Tegen
die tijd is het al wel wat frisser. Terug naar bin
nen is een optie, al is dat zeker niet de beste.
Een trui aantrekken, kan natuurlijk ook, maar
dat voelt weer zo winters. Wat te denken van
een buitenhaard? Daar zijn diverse soorten en
maten van, waaronder de Pure. Dat is een de-
signhaard van 4 millimeter dik cortenstaal, dat
ook bekend is onder de naam weervast staal
en als typisch uiterlijk kenmerk een bruine
roestkleur heeft. „Het is een tijdloos design en
de haard is van haast onverslijtbare kwaliteit",
zegt Pure-bedenker en -maker Joost van Stip
hout. „De Pure past in elk type tuin en op elk
terras." De haard meet 40 bij 40 centimeter en
is 1,80 meter hoog. De kachel, die 750 euro
kost en binnen Nederland gratis wordt thuisbe
zorgd, heeft een deur en kan veilig alleen wor
den gelaten. Een asrek van massieve staven en
een afdekplaat voor de afvoerpijp worden er
bijgeleverd. Kortom, ook op de late avond kun
nen we er straks warmpjes bijzitten.
www.buitenhaardpure.nl
wat té. We laten liever zien wat we kun
nen, dan dat we steeds roepen hoe goed
we zijn", zegt Jos Pelders van Innofa.
Wie de imposante fabriek bezoekt, ziet dat
de bescheidenheid niet nodig is. Het is vrij
uniek wat er gebeurt. In de bedrijfshal rate
len breimachines er lustig op los. Hier wor
den al tientallen jaren innovatieve stoffen
voor matrashoezen gemaakt. De eerste op
dracht kwam van Auping, dat een revolu
tie ontketende met flexibele matrassen.
Het Tilburgse bedrijf speelde er op in.
De familie Droge, de eigenaren van Innofa,
had altijd al een voelspriet voor ontwikke
lingen in de textielmarkt. Het begon als
een wolweverij. Toen daar geen toekomst
meer inzat, ging men over op het industri
eel breien van modetextiel. Ook daarmee
is bewust gestopt, om vanaf de jaren zeven
tig tijken voor matrassen te breien. In 2009
kwam er een nieuw initiatief bij: productie
van innovatieve meubelstoffen.
Dat was vrijwel direct een goede zet. Pel
ders, destijds bij Innofa verantwoordelijk
voor het reilen en zeilen in de fabriek, zet
te samen met zijn collega's de meubelstof-
fendivisie op. „Eigenlijk vielen verschillen
de dingen samen. Eén van onze verkopers
kwam uit de meubelbranche, zij zag moge
lijkheden voor gebreide stoffen op meu
bels. In die tijd had Moroso interesse voor
ons product, dit Italiaanse designmerk is
niets te gek. Vandaar dat ze een van hun
fauteuils bekleedden met onze matrasstof.
De wasvoorschriften stonden er zelfs op af
gedrukt. Ze noemden de collectie Do not
bleach. Van het een kwam het ander."
De samenwerking tussen Innofa en Moro
so is hecht. „Wat we met hen doen, noem
ik haute couture. Soms ontstaat een meu
bel door onze stof, een andere keer wil
Moroso een bepaalde stof, die wij dan gaan
ontwikkelen. Maar het is ook belangrijk
een meer gangbare collectie te hebben. We
kunnen niet voor elk merk zo experimen
teel werken, dus hebben we een eigen col
lectie. Ook daarin willen we altijd vernieu
wen en opvallen. Vaak is die collectie een
afgeleide van de experimentele stoffen."
Innofa is de enige in zijn soort. Bang voor
concurrentie is Pelders dan ook niet. „Het
is heel lastig ons na te doen", zegt hij, ter
wijl hij een paar lappen stof uitspreidt.
„De stoffen hebben neontinten en een bij
zondere structuur. De meeste leveranciers
van gebreide stoffen kunnen alleen grote
partijen leveren, van honderden meters
per bestelling. Bij ons kun je zelfs 1 meter
stof kopen. Ook als consument. Doordat
wij een klein bedrijf zijn, werken we heel
flexibel. We hebben bovendien veel kennis
van de techniek, want de fabriek zit in het
zelfde pand. We kopen onze grondstoffen
zelf in en we hebben onze eigen designaf
deling. Daarnaast werken we graag met
ontwerpers en designstudenten."
Het ontwikkelen van zo'n bijzondere stof-
fencollectie is niet alleen technisch en crea
tief een uitdaging. „We moeten ook goede
keuzes maken. Voor welke klant willen we
werken? Het is niet de bedoeling stoffen te
ontwikkelen voor bedrijven die gevestigde
meubelmerken imiteren en met goedkope
re modellen komen. En we moeten ontdek
ken welke merken een belofte zijn voor de
toekomst. Het is een ware uitdaging om
daarin een lijn te bepalen."
Het bedrijf heeft nieuwe plannen. „We ma
ken nu alleen wollen stoffen, maar zitten
vol energie om meer stofsoorten te ontwik
kelen. De mogelijkheden zijn onbegrensd."
En die worden nog groter als de meubel-
stoffendivisie zich dit jaar als eigen merk
gaat presenteren, los van de matrasstoffen.
„We blijven samenwerken, maar krijgen
nog meer de mogelijkheid ons te presente
ren als innovatief designstoffenmerk. We
groeien op in oorlogstijd en dat maakt ons
weerbaar en creatief. Iedereen weet wat
breien is, maar met onze innovaties zijn al
lerlei nieuwe dingen mogelijk. En daar zijn
we behoorlijk trots op."