AUTO 15
Ford trots op C-Max
De Renault Clio groeit
Autofabrikanten verwachten
groei te behalen bij compacte
crossovers. De nieuwe Opel
Mokka zou dus wel eens een
verkoopsucces kunnen worden.
VRIJDAG 15 MAART 2013
KORTE RiJ-IMPRESSIES
Ford is trots op zijn lo EcoBoost
driecilinder motor. De Internatio
nal Engine of the Year vond zijn
weg ook naar de C-Max en Grand
C-Max. De motor verbruikt op pa
pier gemiddeld 5,1 liter per 100 ki-
ometer en stoot respectievelijk
117 en 119 gram CO2 per kilometer
uit. Daarmee komt de korte ver
sie tot 1 januari 2015 in aanmer
king voor 20 procent bijtelling, de
Grand C-Max tot 1 januari 2014.
Ford levert de compacte motor
met 100 en 125 pk. De prestaties
en het rijgedrag lijken op die van
een grotere krachtbron. De basis
versie heeft een top van 174 kilo
meter per uur en is in 12,6 secon-
Ford C-Max: zuinig, foto L. Blom
den bij de 100. De Grand C-Max
(100 pk) topt bij 172 en redt het
in 13,6 seconden naar de 100.
Driecilinder motoren hebben last
van onbalans. Ford ondervangt
dat door het vliegwiel en enkele
andere onderdelen in onbalans te
brengen, waardoor vibraties wor
den geneutraliseerd. Stil en com
fortabel zijn de rijeigenschappen
van de C-Max (125 pk). In en bui
ten de stad is het prima anticipe
ren. Ford geeft beide lengtevarian
ten dezelfde prijs: 22.150 euro. De
Grand C-Max is 14 centimeter lan
ger, heeft 173 liter meer 'bagage'
en twee schuifdeuren achter.
Willem de Volder
Naast de eind vorig jaar gelanceer
de vijfdeurs Renault Clio is er nu
ook een ruimere Estate: 4,27 me
ter lang. Dat is te ook merken aan
het bagagevolume; van de mini
male 443 liter tot liefst 1.380 liter
als de bank wordt neergeklapt.
Elegante Estate, foto Automedia
Een aansprekende uitstraling en
een rijgedrag dat sportiviteit en
comfort verbindt, stonden hoog
op de wensenlijst van Renault
Dat lijkt allemaal goed gelukt. De
auto maakt vooral aan de zijkant
een forse indruk, waarbij de door
getrokken daklijn en de extra zij
ruit goed harmoniëren. Het front
is identiek aan de hatchback. De
driecilinder 0.9 liter turbomotor
presteert vlot genoeg, met 90 pk
en een koppel van 135 Nm (20 pro
cent bijtelling). De 1.5 diesel (met
90 pk en een koppel van 220 Nm)
gaat voor 14 procent.
Het nieuwe multimediasysteem
R-Link debuteert in de Clio. Dit
systeem (meerprijs 595 euro) inte
greert audio, externe geluidsbron
nen, telefoon, internet, navigatie
en diverse apps.
De meerprijs van de benzinever
sie bedraagt 1.500 euro (vanaf
14.990 euro). Voor de diesel Es
tate moet 1.000 euro extra wor
den betaald (vanaf 16.990 euro).
Tony Vos
Volvo werkt aan V60 plug-in
hybrid met benzinemotor
Volvo ontwikkelt een V60 plug-in hy
brid, gekoppeld aan een benzinemo
tor. Daarmee krijgt het succes van de
plug-in hybrid met dieselmotor een
vervolg. Over een datum waarop de
benzinevariant verschijnt, laat Lex
Kerssemakers van Volvo zich niet uit.
Ook of een zware of compacte benzi
nemotor wordt ingezet, is nog niet
bekend. Met de benzine plug-in richt
Volvo zich onder meer op Azië, waar
diesels minder in trek zijn.
De Wraith: krachtigste
Rolls-Royce aller tijden
De Rolls-Royce Wraith is de krachtig
ste Rolls aller tijden: de auto heeft
624 pk, 800 Nm vanaf 1.500 toeren
per minuut en sprint van 0 tot 100 ki
lometer per uur in 4,6 seconden. De
Wraith is voorzien van Satellite Aided
Transmission, een technologie die
GPS gebruikt om ervoor te zorgen
dat de juiste versnelling altijd klaar
staat voor het wegdek dat zich aan
dient. Het interieur van de Wraith is
voorzien van jachtelementen.
Wraith, foto Rolls-Royce
Première van de Range Rover
Sport in straten van New York
Met een rit door de straten van New
York presenteert Land Rover eind
maart zijn nieuwe Range Rover Sport.
Dat de nieuweling juist daar zijn pre
mière beleeft, is niet verwonderlijk:
er worden in New York meer Range
Rovers Sport verkocht dan in welke
andere stad ter wereld. In de nieuwe
ling, waarvan vooralsnog slechts een
wazige teaser voorhanden is, gaan
Brits design en technologische inno
vatie hand in hand.
Vernieuwde Renault Scénic
is er nu vanaf 24.990 euro
Renault heeft de vernieuwde Scénic,
Grand Scénic en Scénic Xmod ge
prijsd. De (Grand) Scénic staat in mei
in de showroom vanaf 24.990 euro.
De Xmod in juni, vanaf 26.990 euro.
Er zijn drie modelvarianten, drie uit
rustingsniveaus, benzine- en diesel
motoren. De zevenpersoonsuitvoe-
ring van de Grand Scénic kost 900 eu
ro meer dan de vijfzitter. De Xmod is
800 euro duurder dan de Scénic.
■■■■■■I
Grappig dat de nieuwe Opel Mokka er veel compacter uitziet dan hij in werkelijkheid is. foto Automedia
OPEL MOKKA
Guitige zwaargewicht
door Tony Vos
Met een smakelijke ty-
penaam zet Opel een
4,28 meter lange cross
over neer, die het on
der meer moet opne
men tegen de Mitsubis
hi ASX en de Kia Spor-
tage. Het grappige is dat de Opel Mokka
veel compacter oogt dan hij in werkelijk
heid is. De uitstraling is jong en guitig. On
derhuids is het model gelijktijdig-ontwik-
keld met de Chevrolet Traxx, die binnen
kort ook in ons land verkrijgbaar is. Opval
lend is dat de Opel ten opzichte van de con
currentie aan de zware kant is en dat lijkt
niet meer v3n deze tijd.
Uitgezonderd de identieke bodemgroep,
ophanging, techniek en carrosseriestruc
tuur hebben de ontwerpers van Opel en
Chevrolet de vrijheid gekregen een eigen
auto te ontwikkelen. De Mokka past dus
ook prima in de huidige Opel-lijn. Dat
geldt voor zowel het exterieur als het interi
eur. Wat het ontwerp en de gebruikte ma
terialen betreft, kunnen we er niet om
heen: de Mokka is een echte Opel. Hoewel
de productie in Korea plaatsvindt. Geen
nieuws, want dat geldt al jaren voor de gro
tere SUV van Opel, de Antara.
In het interieur blijkt pas het ware formaat
van de Mokka. Zowel voor- als achterin
kunnen volwassenen goed zitten. Ook de
hoofdruimte op de achterbank is voldoen
de. Achter de bank biedt de auto 362 liter
bagagevolume, uit te breiden tot 1.372 liter
als de bank wordt neergeklapt.
Opel levert de Mokka naar keuze met twee
benzinemotoren en één diesel. De instap
per beschikt over een redelijk modale 1.6 li
ter 16-klepper, die tot een vermogen komt
van 115 pk en een koppel van 155 Nm bij
4.000 toeren per minuut. Geen waarden
waar je enorm van onder de indruk raakt.
Met deze krachtbron komt de Opel Mokka
normaal met het verkeer mee: een top van
174 kilometer per uur en een 0-100-accele-
ratie in 12,3 seconden.
Via een handgeschakelde vijfbak worden al
leen de voorwielen aangedreven. Wie voor
de veel krachtigere 1.4 liter turbo gaat,
krijgt ook vierwielaandrijving. Jammer,
want die hogere souplesse wil de Neder
landse klant graag hebben, de extra brand
stof kostende aandrijving echter niet. De
1.6 liter heeft als nadeel dat de krachtbron
op snelheid de nodige toeren draait. Daar
mee is het niet de stilste auto, maar vooral
de uitwerking op het verbruik is merkbaar.
De Mokka 1.6 haalt gemiddeld 1 op 11 en
dat is aan de hoge kant. Niet vreemd dat
dit model op geen enkel vlak scoort met la
gere bijtelling of belastingvrijstelling.
Het rijgedrag is goedmoedig en voldoende
comfortabel. Het goede zicht rondom en
de hoge zit worden tot de meest aantrekke
lijke eigenschappen van dit soort auto's ge
rekend.
Opel start de nieuwe Mokka bij 22.645 eu
ro. Daarmee sluit hij bij de genoemde con
currenten aan, maar speelt de auto een
minder belangrijke rol in het op dit mo
ment groeiende segment van de compacte
crossovers. Een aantal andere nieuwko
mers legt immers qua formaat en prijsstel
ling meer bescheidenheid aan de dag.
MOKKA EN DE CONCURRENTEN
Opel Mokka
Bagage 362-1.372 liter. Gewicht 1.335 kg.
Benzine 1.6 1,115 pk. Vanaf 22.645 euro,
Cosmo 26.945 euro.
Dacia Duster
Bagage 475-1.636 liter. Gewicht 1.135 kg.
Benzine 1.6 1,105 pk. Vanaf 19.490 euro,
Prestige 22.490 euro.
Kia Sportage
Bagage 564-1.353 liter. Gewicht 1.280 kg.
Benzine 1.6 1,135 pk. Vanaf 24.495 euro,
Comfort Pack 26.495 euro.
Mitsubishi ASX
Bagage 442-1.219 liter. Gewicht 1.235 kg.
Benzine 1.6 1,117 pk. Vanaf 22.990 euro,
Intense 26.990 euro.