AUTO 15 Ford trots op C-Max De Renault Clio groeit Autofabrikanten verwachten groei te behalen bij compacte crossovers. De nieuwe Opel Mokka zou dus wel eens een verkoopsucces kunnen worden. VRIJDAG 15 MAART 2013 KORTE RiJ-IMPRESSIES Ford is trots op zijn lo EcoBoost driecilinder motor. De Internatio nal Engine of the Year vond zijn weg ook naar de C-Max en Grand C-Max. De motor verbruikt op pa pier gemiddeld 5,1 liter per 100 ki- ometer en stoot respectievelijk 117 en 119 gram CO2 per kilometer uit. Daarmee komt de korte ver sie tot 1 januari 2015 in aanmer king voor 20 procent bijtelling, de Grand C-Max tot 1 januari 2014. Ford levert de compacte motor met 100 en 125 pk. De prestaties en het rijgedrag lijken op die van een grotere krachtbron. De basis versie heeft een top van 174 kilo meter per uur en is in 12,6 secon- Ford C-Max: zuinig, foto L. Blom den bij de 100. De Grand C-Max (100 pk) topt bij 172 en redt het in 13,6 seconden naar de 100. Driecilinder motoren hebben last van onbalans. Ford ondervangt dat door het vliegwiel en enkele andere onderdelen in onbalans te brengen, waardoor vibraties wor den geneutraliseerd. Stil en com fortabel zijn de rijeigenschappen van de C-Max (125 pk). In en bui ten de stad is het prima anticipe ren. Ford geeft beide lengtevarian ten dezelfde prijs: 22.150 euro. De Grand C-Max is 14 centimeter lan ger, heeft 173 liter meer 'bagage' en twee schuifdeuren achter. Willem de Volder Naast de eind vorig jaar gelanceer de vijfdeurs Renault Clio is er nu ook een ruimere Estate: 4,27 me ter lang. Dat is te ook merken aan het bagagevolume; van de mini male 443 liter tot liefst 1.380 liter als de bank wordt neergeklapt. Elegante Estate, foto Automedia Een aansprekende uitstraling en een rijgedrag dat sportiviteit en comfort verbindt, stonden hoog op de wensenlijst van Renault Dat lijkt allemaal goed gelukt. De auto maakt vooral aan de zijkant een forse indruk, waarbij de door getrokken daklijn en de extra zij ruit goed harmoniëren. Het front is identiek aan de hatchback. De driecilinder 0.9 liter turbomotor presteert vlot genoeg, met 90 pk en een koppel van 135 Nm (20 pro cent bijtelling). De 1.5 diesel (met 90 pk en een koppel van 220 Nm) gaat voor 14 procent. Het nieuwe multimediasysteem R-Link debuteert in de Clio. Dit systeem (meerprijs 595 euro) inte greert audio, externe geluidsbron nen, telefoon, internet, navigatie en diverse apps. De meerprijs van de benzinever sie bedraagt 1.500 euro (vanaf 14.990 euro). Voor de diesel Es tate moet 1.000 euro extra wor den betaald (vanaf 16.990 euro). Tony Vos Volvo werkt aan V60 plug-in hybrid met benzinemotor Volvo ontwikkelt een V60 plug-in hy brid, gekoppeld aan een benzinemo tor. Daarmee krijgt het succes van de plug-in hybrid met dieselmotor een vervolg. Over een datum waarop de benzinevariant verschijnt, laat Lex Kerssemakers van Volvo zich niet uit. Ook of een zware of compacte benzi nemotor wordt ingezet, is nog niet bekend. Met de benzine plug-in richt Volvo zich onder meer op Azië, waar diesels minder in trek zijn. De Wraith: krachtigste Rolls-Royce aller tijden De Rolls-Royce Wraith is de krachtig ste Rolls aller tijden: de auto heeft 624 pk, 800 Nm vanaf 1.500 toeren per minuut en sprint van 0 tot 100 ki lometer per uur in 4,6 seconden. De Wraith is voorzien van Satellite Aided Transmission, een technologie die GPS gebruikt om ervoor te zorgen dat de juiste versnelling altijd klaar staat voor het wegdek dat zich aan dient. Het interieur van de Wraith is voorzien van jachtelementen. Wraith, foto Rolls-Royce Première van de Range Rover Sport in straten van New York Met een rit door de straten van New York presenteert Land Rover eind maart zijn nieuwe Range Rover Sport. Dat de nieuweling juist daar zijn pre mière beleeft, is niet verwonderlijk: er worden in New York meer Range Rovers Sport verkocht dan in welke andere stad ter wereld. In de nieuwe ling, waarvan vooralsnog slechts een wazige teaser voorhanden is, gaan Brits design en technologische inno vatie hand in hand. Vernieuwde Renault Scénic is er nu vanaf 24.990 euro Renault heeft de vernieuwde Scénic, Grand Scénic en Scénic Xmod ge prijsd. De (Grand) Scénic staat in mei in de showroom vanaf 24.990 euro. De Xmod in juni, vanaf 26.990 euro. Er zijn drie modelvarianten, drie uit rustingsniveaus, benzine- en diesel motoren. De zevenpersoonsuitvoe- ring van de Grand Scénic kost 900 eu ro meer dan de vijfzitter. De Xmod is 800 euro duurder dan de Scénic. ■■■■■■I Grappig dat de nieuwe Opel Mokka er veel compacter uitziet dan hij in werkelijkheid is. foto Automedia OPEL MOKKA Guitige zwaargewicht door Tony Vos Met een smakelijke ty- penaam zet Opel een 4,28 meter lange cross over neer, die het on der meer moet opne men tegen de Mitsubis hi ASX en de Kia Spor- tage. Het grappige is dat de Opel Mokka veel compacter oogt dan hij in werkelijk heid is. De uitstraling is jong en guitig. On derhuids is het model gelijktijdig-ontwik- keld met de Chevrolet Traxx, die binnen kort ook in ons land verkrijgbaar is. Opval lend is dat de Opel ten opzichte van de con currentie aan de zware kant is en dat lijkt niet meer v3n deze tijd. Uitgezonderd de identieke bodemgroep, ophanging, techniek en carrosseriestruc tuur hebben de ontwerpers van Opel en Chevrolet de vrijheid gekregen een eigen auto te ontwikkelen. De Mokka past dus ook prima in de huidige Opel-lijn. Dat geldt voor zowel het exterieur als het interi eur. Wat het ontwerp en de gebruikte ma terialen betreft, kunnen we er niet om heen: de Mokka is een echte Opel. Hoewel de productie in Korea plaatsvindt. Geen nieuws, want dat geldt al jaren voor de gro tere SUV van Opel, de Antara. In het interieur blijkt pas het ware formaat van de Mokka. Zowel voor- als achterin kunnen volwassenen goed zitten. Ook de hoofdruimte op de achterbank is voldoen de. Achter de bank biedt de auto 362 liter bagagevolume, uit te breiden tot 1.372 liter als de bank wordt neergeklapt. Opel levert de Mokka naar keuze met twee benzinemotoren en één diesel. De instap per beschikt over een redelijk modale 1.6 li ter 16-klepper, die tot een vermogen komt van 115 pk en een koppel van 155 Nm bij 4.000 toeren per minuut. Geen waarden waar je enorm van onder de indruk raakt. Met deze krachtbron komt de Opel Mokka normaal met het verkeer mee: een top van 174 kilometer per uur en een 0-100-accele- ratie in 12,3 seconden. Via een handgeschakelde vijfbak worden al leen de voorwielen aangedreven. Wie voor de veel krachtigere 1.4 liter turbo gaat, krijgt ook vierwielaandrijving. Jammer, want die hogere souplesse wil de Neder landse klant graag hebben, de extra brand stof kostende aandrijving echter niet. De 1.6 liter heeft als nadeel dat de krachtbron op snelheid de nodige toeren draait. Daar mee is het niet de stilste auto, maar vooral de uitwerking op het verbruik is merkbaar. De Mokka 1.6 haalt gemiddeld 1 op 11 en dat is aan de hoge kant. Niet vreemd dat dit model op geen enkel vlak scoort met la gere bijtelling of belastingvrijstelling. Het rijgedrag is goedmoedig en voldoende comfortabel. Het goede zicht rondom en de hoge zit worden tot de meest aantrekke lijke eigenschappen van dit soort auto's ge rekend. Opel start de nieuwe Mokka bij 22.645 eu ro. Daarmee sluit hij bij de genoemde con currenten aan, maar speelt de auto een minder belangrijke rol in het op dit mo ment groeiende segment van de compacte crossovers. Een aantal andere nieuwko mers legt immers qua formaat en prijsstel ling meer bescheidenheid aan de dag. MOKKA EN DE CONCURRENTEN Opel Mokka Bagage 362-1.372 liter. Gewicht 1.335 kg. Benzine 1.6 1,115 pk. Vanaf 22.645 euro, Cosmo 26.945 euro. Dacia Duster Bagage 475-1.636 liter. Gewicht 1.135 kg. Benzine 1.6 1,105 pk. Vanaf 19.490 euro, Prestige 22.490 euro. Kia Sportage Bagage 564-1.353 liter. Gewicht 1.280 kg. Benzine 1.6 1,135 pk. Vanaf 24.495 euro, Comfort Pack 26.495 euro. Mitsubishi ASX Bagage 442-1.219 liter. Gewicht 1.235 kg. Benzine 1.6 1,117 pk. Vanaf 22.990 euro, Intense 26.990 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15