Alles van
10.000 volt
tot een
spaarlamp
www.westerscheldetun
goede reis
r
10 JAAR WESTERSCHELDETUNNEL 9
www.w6st6rsch6ld6tunnel.nl
Meer doorstroming, comfort
en veiligheid dankzij de
verdubbeling van de wegen.
DONDERDAG 14 MAART 2013
■■■■■■■■■■■■■■■■■a
naar nieuwe t-tag
heb je niet een-twee-drie omgeruild.
Daar moeten we dus goed over naden
ken."
Het tunnelbedrijf heeft nog zo'n me-
ga-operatie op stapel staan: de vernieu
wing van de bedieningsruimte in het
kantoor aan het tolplein bij Borssele.
De apparatuur waarmee de tunnelope
rator het verkeer observeert en indien
nodig ingrijpt, is zo langzamerhand
aan vernieuwing toe. Besloten is daar
dit jaar mee te beginnen omdat ook de
in aanbouw zijnde Sluiskiltunnel van
af het tolplein bij Borssele zal worden
beheerd en bediend. Schoenmakers:
„We hebben onder meer een taakbelas-
tingsonderzoek laten uitvoeren om na
te gaan of dat kan. De uitkomst daar
van was positief en dat gold ook voor
de gesprekken die we met de onze
hoofdtolgaarders en operators hebben
gehad. Dat betekent dat de centrale be
diening van beide tunnels met de be
staande ploeg mensen kan worden uit
gevoerd. Het aantal extra fte's voor het
beheer van de Sluiskiltunnel blijft daar
door waarschijnlijk beperkt tot vijf."
In 2011 is de Westerscheldetunnel
uitgerust met een tweede bedie
ningsruimte, boven de zuidelijke
in- en uitrit. Tijdens de werkzaamhe
den in de hoofdbedieningsruimte in
Borssele gaan de operators daar aan de
slag. Het karwei wordt uitgevoerd in
het laatste kwartaal van dit jaar en het
eerste van 2014. Daar is bewust voor ge
kozen, omdat de verkeersintensiteit in
dat halfjaar het laagst is.
De afgelopen tien jaren is aan de tun
nel zelf niets veranderd. „Hij is net zo
lang en net zo breed als bij de ope
ning", merkt Schoenmakers droogjes
op. Een grote verbetering was de in
2011 voltooide verdubbeling van de toe-
leidende wegen: vanaf het tolplein aan
de noordkant en vanaf de toekomstige
aansluiting naar de Sluiskiltunnel in
het zuiden. Daarmee wilde de NV
Westerscheldetunnel op tijd inspelen
op de toename van het verkeer door de
tunnel en een eind maken aan het feit
dat de aanvankelijk enkelbaans uitge
voerde wegen als een flessenhals wer
den ervaren. Schoenmakers: „De ver
dubbeling is goed voor de doorstro
ming, het comfort en de veiligheid."
Onlangs is begonnen met werkzaam
heden op het tolplein en voor de aan
sluiting van de tunnelweg op de ryeu-
we te verdubbelen Sloeweg. Daarnaast
wordt de tunnelweg verbreed door de
invoegstrook te verlengen. Met het oog
op een betere doorstroming op het tol
plein komt er vanaf de tunnel richting
tolplein over enkele honderden meters
een derde rijstrook bij.
Schoenmakers onderstreept dat het
klantbesef bij het tunnelbedrijf is toe
genomen nadat de provincie Zeeland
in 2009 de Westerscheldetunnel over
nam van het Rijk. „Eerst stond een
winstgevende exploitatie voorop; nu is
onze missie zo geformuleerd: een opti
male dienstverlening tegen zo laag mo
gelijke tarieven." Dat vertaalt zich on
der meer in een betere communicatie
over incidenten en stremmingen, vier
tolvrije dagen per jaar en een terughou
dender tarievenbeleid met 39 procent
korting voor veelgebruikers.
door Sheila van Doorsselaer
Omdat geen dag hetzelfde is.
Daarom werkt Hans van 't Oor
(48) uit Zaamslag al tien jaar met
veel plezier namens zijn werkgever
Croon Elektrotechniek voor de Wes
terscheldetunnel. Alles met een ka
beltje eraan wordt door Van 't Oor
en zijn vier collega's dag in dag uit
nauwkeurig in de gaten gehouden
en zo nodig vervangen of gerepa
reerd. „De ene keer krijgen we een
melding van een operator dat er een
storing is, de andere keer hebben we
het zelf zien aankomen." Hoewel
Croon een vestiging heeft in Roosen
daal, zijn Van 't Oor en zijn collega's
direct bij de tunnel gestationeerd,
aan de Zeeuws-Vlaamse kant. Als er
iets misgaat, kunnen ze meteen in
grijpen. „Of het nou gaat om kabels
van 10.000 volt of om een spaarlamp-
je, wij zorgen dat het werkt of blijft
werken." Door zijn functie komt hij
op de meest afgelegen plekjes van de
tunnel, zoals in de technische ruim
te ónder de buizen. Van 't Oor prijst
met name de veelzijdigheid van het
werk, maar soms is het ook gewoon
ronduit spannend. „In 2006 hielden
we een inspectie van drie zones tege
lijkertijd. De stroom moest er even
af. En dan is het toch altijd wel weer
even afwachten of alles het ook weer
meteen doet als je de schakelaar
weer omzet. Maar gelukkig, alles
deed het weer."
fotografie Lex de Meester