Alles van 10.000 volt tot een spaarlamp www.westerscheldetun goede reis r 10 JAAR WESTERSCHELDETUNNEL 9 www.w6st6rsch6ld6tunnel.nl Meer doorstroming, comfort en veiligheid dankzij de verdubbeling van de wegen. DONDERDAG 14 MAART 2013 ■■■■■■■■■■■■■■■■■a naar nieuwe t-tag heb je niet een-twee-drie omgeruild. Daar moeten we dus goed over naden ken." Het tunnelbedrijf heeft nog zo'n me- ga-operatie op stapel staan: de vernieu wing van de bedieningsruimte in het kantoor aan het tolplein bij Borssele. De apparatuur waarmee de tunnelope rator het verkeer observeert en indien nodig ingrijpt, is zo langzamerhand aan vernieuwing toe. Besloten is daar dit jaar mee te beginnen omdat ook de in aanbouw zijnde Sluiskiltunnel van af het tolplein bij Borssele zal worden beheerd en bediend. Schoenmakers: „We hebben onder meer een taakbelas- tingsonderzoek laten uitvoeren om na te gaan of dat kan. De uitkomst daar van was positief en dat gold ook voor de gesprekken die we met de onze hoofdtolgaarders en operators hebben gehad. Dat betekent dat de centrale be diening van beide tunnels met de be staande ploeg mensen kan worden uit gevoerd. Het aantal extra fte's voor het beheer van de Sluiskiltunnel blijft daar door waarschijnlijk beperkt tot vijf." In 2011 is de Westerscheldetunnel uitgerust met een tweede bedie ningsruimte, boven de zuidelijke in- en uitrit. Tijdens de werkzaamhe den in de hoofdbedieningsruimte in Borssele gaan de operators daar aan de slag. Het karwei wordt uitgevoerd in het laatste kwartaal van dit jaar en het eerste van 2014. Daar is bewust voor ge kozen, omdat de verkeersintensiteit in dat halfjaar het laagst is. De afgelopen tien jaren is aan de tun nel zelf niets veranderd. „Hij is net zo lang en net zo breed als bij de ope ning", merkt Schoenmakers droogjes op. Een grote verbetering was de in 2011 voltooide verdubbeling van de toe- leidende wegen: vanaf het tolplein aan de noordkant en vanaf de toekomstige aansluiting naar de Sluiskiltunnel in het zuiden. Daarmee wilde de NV Westerscheldetunnel op tijd inspelen op de toename van het verkeer door de tunnel en een eind maken aan het feit dat de aanvankelijk enkelbaans uitge voerde wegen als een flessenhals wer den ervaren. Schoenmakers: „De ver dubbeling is goed voor de doorstro ming, het comfort en de veiligheid." Onlangs is begonnen met werkzaam heden op het tolplein en voor de aan sluiting van de tunnelweg op de ryeu- we te verdubbelen Sloeweg. Daarnaast wordt de tunnelweg verbreed door de invoegstrook te verlengen. Met het oog op een betere doorstroming op het tol plein komt er vanaf de tunnel richting tolplein over enkele honderden meters een derde rijstrook bij. Schoenmakers onderstreept dat het klantbesef bij het tunnelbedrijf is toe genomen nadat de provincie Zeeland in 2009 de Westerscheldetunnel over nam van het Rijk. „Eerst stond een winstgevende exploitatie voorop; nu is onze missie zo geformuleerd: een opti male dienstverlening tegen zo laag mo gelijke tarieven." Dat vertaalt zich on der meer in een betere communicatie over incidenten en stremmingen, vier tolvrije dagen per jaar en een terughou dender tarievenbeleid met 39 procent korting voor veelgebruikers. door Sheila van Doorsselaer Omdat geen dag hetzelfde is. Daarom werkt Hans van 't Oor (48) uit Zaamslag al tien jaar met veel plezier namens zijn werkgever Croon Elektrotechniek voor de Wes terscheldetunnel. Alles met een ka beltje eraan wordt door Van 't Oor en zijn vier collega's dag in dag uit nauwkeurig in de gaten gehouden en zo nodig vervangen of gerepa reerd. „De ene keer krijgen we een melding van een operator dat er een storing is, de andere keer hebben we het zelf zien aankomen." Hoewel Croon een vestiging heeft in Roosen daal, zijn Van 't Oor en zijn collega's direct bij de tunnel gestationeerd, aan de Zeeuws-Vlaamse kant. Als er iets misgaat, kunnen ze meteen in grijpen. „Of het nou gaat om kabels van 10.000 volt of om een spaarlamp- je, wij zorgen dat het werkt of blijft werken." Door zijn functie komt hij op de meest afgelegen plekjes van de tunnel, zoals in de technische ruim te ónder de buizen. Van 't Oor prijst met name de veelzijdigheid van het werk, maar soms is het ook gewoon ronduit spannend. „In 2006 hielden we een inspectie van drie zones tege lijkertijd. De stroom moest er even af. En dan is het toch altijd wel weer even afwachten of alles het ook weer meteen doet als je de schakelaar weer omzet. Maar gelukkig, alles deed het weer." fotografie Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 41