Tunnel is 's winters gelukkig iets warmer Westerecheldetunnel 8 10 JAAR WESTERSCHELDETUNNEL 66 Die ruim 70.000 t-tags hebben we niet een-twee-drie ongeruild. Het is een bijna on-Zeeuwse service. Jaarlijks vervangen de tolgaarders de batterij in 30.000 t-tags. Gratis en voor niks. De kos ten, zo'n 17.500 euro per jaar, neemt directeur Harald Schoenma kers van de NV Westerscheldetun nel graag voor lief: „Het past in het beeld van klantvriendelijkheid dat de mensen van ons hebben." door Ben Jansen Het einde is in zicht van het mooie gebaar dat de NV Westerscheldetun- nel naar haar klanten maakt: de gratis verse batterij in de t-tag. De tunnelexploi tant wil medio 2014 het apparaatje ver vangen dat een vlotte passage van de tolpoorten bewerkstelligt en de gebrui ker korting oplevert. De tien jaar oude t-tag - bestaande techniek en vormgeving, een speciaal voor de Westerscheldetunnel bedach te naam - heeft enkele nadelen: hij is duur, de batterij gaat niet lang mee en de werking is alleen feilloos als hij op de voorgeschreven manier achter de voorruit is bevestigd. Vooral dat laat ste baart directeur Harald Schoenma kers van de NV Westerscheldetunnel zorgen. „Als de slagboom niet open gaat omdat het infraroodsignaal van de tolpoort de t-tag niet bereikt, kan dat tot gevaarlijke situaties op het tol- plein leiden", zegt Westerscheldetun- neldirecteur Harald Schoenmakers. „Sommige mensen rijden dan achter uit om een andere tolpoort te kiezen. Dat willen we absoluut niet." Vandaar het programma van eisen voor de t-tag 2.0 waarmee de NV Wes terscheldetunnel de markt gaat verken nen: hij moet alleen te gebruiken zijn als hij op een vaste plaats is bevestigd, Directeur Harald Schoenmakers door Sheila van Doorsselaer Motorrijders hebben het getrof fen met de Westerscheldetun nel, zeker sinds ze 'nog maar' 2,50 eu ro per passage hoeven te betalen. Edith Pieterson (47) geeft een ande re reden. „In de tunnel is het altijd iets warmer dan op de gewone weg. Dat scheelt wel aardig wat. Ik denk zo'n vijf, zes graden. Zeker in de win ter is dat lekker." Daar staat weer te genover dat het in de zomer, bij ho gere temperaturen, behoorlijk kan stinken in de tunnel, vindt Edith, on danks alle ventilatie. Wat automobi listen niet ruiken, ruikt zij op haar motor wel. „Ik hou m'n helm dan al tijd dicht." Edith noemt zich 'een re gelmatige' tunnelgebruiker. Ze is vrij dagochtend onderweg van Hulst - sinds twee jaar haar woonplaats - naar Goes. „Eén of twee keer per maand kom ik er wel doorheen." Toch rekende zij op het tolplein bij een kassa af. Voor motorrijders be staat een speciale M-card die bij pas sage moet worden gescand. Vandaar. Edith is er blij mee. „Motorrijders hoeven gelukkig nog maar 2,50 euro te betalen, terwijl eerst het auto- tarief gold.Edith neemt het voor lief en wijst er fijntjes op dat bij de Antwerpse Liefkenshoektunnel au to's en motoren nog altijd evenveel tol moeten betalen. „En nou moet ik weg!" Hoppa, daar gaat ze, op haar ro de Ducati, Supersport, 750 cc. Tunnelbedrijf gaat op zoek hij moet batterij loos zijn of minstens vijf jaar op één batterij kunnen wer ken en hij moet liefst goedkoper zijn. Een modernere uitstraling dan het hui dige, ietwat gedateerd ogende kastje is welkom maar geen harde voorwaarde. Schoenmakers: „Je denkt vandaag de dag natuurlijk al gauw aan een app voor je smartphone. Maar dergelijke systemen zijn nog niet beschikbaar voor wat wij willen: niet stilstaan bij het passeren van het tolplein." De eis dat de nieuwe t-tag op een vaste plek in de auto zit, moet in overeenstem ming worden gebracht met de wens van een deel van de klanten één t-tag in meerdere auto's te gebruiken. De grote uitdaging bij de overstap naar een andere t-tag is dat gedurende enige tijd twee systemen naast elkaar moeten functioneren. „We hebben ruim 70.000 t-tags uitgegeven. Die

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 40