Tunnel is
's winters
gelukkig iets
warmer
Westerecheldetunnel
8 10 JAAR WESTERSCHELDETUNNEL
66 Die ruim 70.000 t-tags hebben
we niet een-twee-drie
ongeruild.
Het is een bijna on-Zeeuwse
service. Jaarlijks vervangen de
tolgaarders de batterij in 30.000
t-tags. Gratis en voor niks. De kos
ten, zo'n 17.500 euro per jaar,
neemt directeur Harald Schoenma
kers van de NV Westerscheldetun
nel graag voor lief: „Het past in het
beeld van klantvriendelijkheid dat
de mensen van ons hebben."
door Ben Jansen
Het einde is in zicht van
het mooie gebaar dat de
NV Westerscheldetun-
nel naar haar klanten
maakt: de gratis verse
batterij in de t-tag. De tunnelexploi
tant wil medio 2014 het apparaatje ver
vangen dat een vlotte passage van de
tolpoorten bewerkstelligt en de gebrui
ker korting oplevert.
De tien jaar oude t-tag - bestaande
techniek en vormgeving, een speciaal
voor de Westerscheldetunnel bedach
te naam - heeft enkele nadelen: hij is
duur, de batterij gaat niet lang mee en
de werking is alleen feilloos als hij op
de voorgeschreven manier achter de
voorruit is bevestigd. Vooral dat laat
ste baart directeur Harald Schoenma
kers van de NV Westerscheldetunnel
zorgen. „Als de slagboom niet open
gaat omdat het infraroodsignaal van
de tolpoort de t-tag niet bereikt, kan
dat tot gevaarlijke situaties op het tol-
plein leiden", zegt Westerscheldetun-
neldirecteur Harald Schoenmakers.
„Sommige mensen rijden dan achter
uit om een andere tolpoort te kiezen.
Dat willen we absoluut niet."
Vandaar het programma van eisen
voor de t-tag 2.0 waarmee de NV Wes
terscheldetunnel de markt gaat verken
nen: hij moet alleen te gebruiken zijn
als hij op een vaste plaats is bevestigd,
Directeur Harald Schoenmakers
door Sheila van Doorsselaer
Motorrijders hebben het getrof
fen met de Westerscheldetun
nel, zeker sinds ze 'nog maar' 2,50 eu
ro per passage hoeven te betalen.
Edith Pieterson (47) geeft een ande
re reden. „In de tunnel is het altijd
iets warmer dan op de gewone weg.
Dat scheelt wel aardig wat. Ik denk
zo'n vijf, zes graden. Zeker in de win
ter is dat lekker." Daar staat weer te
genover dat het in de zomer, bij ho
gere temperaturen, behoorlijk kan
stinken in de tunnel, vindt Edith, on
danks alle ventilatie. Wat automobi
listen niet ruiken, ruikt zij op haar
motor wel. „Ik hou m'n helm dan al
tijd dicht." Edith noemt zich 'een re
gelmatige' tunnelgebruiker. Ze is vrij
dagochtend onderweg van Hulst -
sinds twee jaar haar woonplaats -
naar Goes. „Eén of twee keer per
maand kom ik er wel doorheen."
Toch rekende zij op het tolplein bij
een kassa af. Voor motorrijders be
staat een speciale M-card die bij pas
sage moet worden gescand. Vandaar.
Edith is er blij mee. „Motorrijders
hoeven gelukkig nog maar 2,50 euro
te betalen, terwijl eerst het auto-
tarief gold.Edith neemt het voor
lief en wijst er fijntjes op dat bij de
Antwerpse Liefkenshoektunnel au
to's en motoren nog altijd evenveel
tol moeten betalen. „En nou moet ik
weg!" Hoppa, daar gaat ze, op haar ro
de Ducati, Supersport, 750 cc.
Tunnelbedrijf gaat op zoek
hij moet batterij loos zijn of minstens
vijf jaar op één batterij kunnen wer
ken en hij moet liefst goedkoper zijn.
Een modernere uitstraling dan het hui
dige, ietwat gedateerd ogende kastje is
welkom maar geen harde voorwaarde.
Schoenmakers: „Je denkt vandaag de
dag natuurlijk al gauw aan een app
voor je smartphone. Maar dergelijke
systemen zijn nog niet beschikbaar
voor wat wij willen: niet stilstaan bij
het passeren van het tolplein." De eis
dat de nieuwe t-tag op een vaste plek
in de auto zit, moet in overeenstem
ming worden gebracht met de wens
van een deel van de klanten één t-tag
in meerdere auto's te gebruiken.
De grote uitdaging bij de overstap
naar een andere t-tag is dat gedurende
enige tijd twee systemen naast elkaar
moeten functioneren. „We hebben
ruim 70.000 t-tags uitgegeven. Die