Gelukkig vergoedt de baas nu deel van tolgeld Wester5cheldetunnel 2 10 JAAR WESTERSCHELDETUNNEL Eén ding staat onmiskenbaar vast: de Westerscheldetunnel heeft in tien jaar tijd de overkanten dichter bij elkaar gebracht. Maar het ei land-denken is niet verdwenen. Wies Saman van de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging: „Op Walcheren zien ze Zeeuws-Vlaanderen toch altijd nog als een 'bijzonder gebied', om het netjes te zeggen." Al direct 12.000 voertuigen, ik kon dat aanvankelijk niet geloven. WÊÊmÊÊKÊÊÊÊÊÊKÊÊÊÊiÊÊÊmi Hüüi Woordje 'overkant' niet uit door Wout Bareman Tunneldirecteur Tin Buis geeft het ruiterlijk toe: het gebruik van de Westerschel detunnel overtrof al direct na de ingebruikname in maart 2003 zijn stoutste verwachtin gen. Zetten de veerboten 8000 voertui gen per etmaal over, een dag na de ope ning van de tunnel passeerden al di rect 12.000 voertuigen de tolpoortjes. En vorig jaar waren het er 16.000 per dag. „Natuurlijk hebben we vlak voor de opening prognoses opgesteld. Maar al direct 12.000 voertuigen, ik kon dat aanvankelijk niet geloven. In tien jaar tijd een groei van 33 procent is heel veel." Buis was tot enkele jaren geleden di recteur van de Westerscheldetunnel, nu is hij directeur van de Sluiskiltun nel. Hij constateert dat Zeeuws-Vlaan deren en de rest van Zeeland door de tunnel dichter bij elkaar zijn gekomen. Dat geldt voor het economisch ver keer, maar ook voor het vrije verkeer. De eeuwige onzekerheid rond de veer boten (mist, storm) is voorgoed voor bij, in een half uur sta je vanuit Ter- neuzen in Middelburg en Goes. En om gekeerd natuurlijk... Maar Buis merkt ook dat het eiland-denken deson danks nog steeds bestaat. „In 2003 zei ik nog dat ik er op vertrouwde dat het Sluiskil-tunneldirecteur Tin Buis woordje 'overkant' uit het woorden boek zou verdwijnen. Daar is kenne lijk toch meer tijd voor nodig. Het heeft ook wel iets met de cultuur te maken, denk ik. Zeeuws-Vlaanderen is toch wat Bourgondischer ingesteld." Professor George Allaert van de Uni versiteit Gent voorspelde Zeeland rond de eeuwwisseling gouden ber gen. De Westerscheldetunnel zou de havengebieden van Vlissingen, Terneu- zen en Gent aaneensmeden tot Vlister- gent en alleen al in de Kanaalzone zou den zeker 5000 nieuwe banen worden gecreëerd. Wies Saman van de Bra bantse Zeeuwse Werkgeversvereni ging: „Dat is niet uitgekomen. De tun nel is desondanks een zegen voor Zee land. Je ziet het effect op de arbeids markt. Een operator van Dow woont nu gewoon in Bergen op Zoom. Dat had vroeger nooit gekund." De tol is door Sheila van Doorsselaer Esther de Koning (34) kachelt al vijfjaar wekelijks twee keer heen en weer door de Westerschelde tunnel; van thuis in Heinkenszand naar haar werk in het ZorgSaam zie kenhuis in Terneuzen, waar ze werkt als psychologisch assistente. Ze is telkens een halfuurtje onder weg en de buis onder het water doet haar niet meer zo heel veel. De passa ge is vanzelfsprekend geworden. „Meestal rijd ik er doorheen met het verstand op nul. Maar zo af en toe verbaas ik me toch nog wel eens over de techniek die het mogelijk maakt dat ik meters onder het water, door de klei, kan rijden. Dat is en blijft natuurlijk bijzonder." De Ko ning peinst er niet over ander werk dichter bij huis te zoeken. „Ik heb het ontzettend naar mijn zin in het Terneuzense ziekenhuis. Mijn baas houdt met mijn werktijden zelfs re kening met de bloktijden van de brug bij Sluiskil, zodat ik nooit voor een open brug sta, 's ochtends en 's avonds." De Koning heeft geen T-tag. „Ik heb de kosten voor de tun nel jarenlang zelf moeten betalen, maar nu vergoedt de baas een deel van het tolgeld. Dat scheelt behoor lijk!" Vóór de tunnel er lag, werd fa milie in Retranchement bezocht via de veerpont. „Blij dat die weg is. Dat zou niks voor mij zijn, dat steeds moeten wachten op die boot."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 34