Gelukkig
vergoedt de
baas nu deel
van tolgeld
Wester5cheldetunnel
2 10 JAAR WESTERSCHELDETUNNEL
Eén ding staat onmiskenbaar vast:
de Westerscheldetunnel heeft in
tien jaar tijd de overkanten dichter
bij elkaar gebracht. Maar het ei
land-denken is niet verdwenen.
Wies Saman van de Brabants
Zeeuwse Werkgeversvereniging:
„Op Walcheren zien ze
Zeeuws-Vlaanderen toch altijd nog
als een 'bijzonder gebied', om het
netjes te zeggen."
Al direct 12.000 voertuigen, ik
kon dat aanvankelijk niet
geloven.
WÊÊmÊÊKÊÊÊÊÊÊKÊÊÊÊiÊÊÊmi
Hüüi
Woordje 'overkant' niet uit
door Wout Bareman
Tunneldirecteur Tin Buis
geeft het ruiterlijk toe: het
gebruik van de Westerschel
detunnel overtrof al direct
na de ingebruikname in
maart 2003 zijn stoutste verwachtin
gen. Zetten de veerboten 8000 voertui
gen per etmaal over, een dag na de ope
ning van de tunnel passeerden al di
rect 12.000 voertuigen de tolpoortjes.
En vorig jaar waren het er 16.000 per
dag. „Natuurlijk hebben we vlak voor
de opening prognoses opgesteld. Maar
al direct 12.000 voertuigen, ik kon dat
aanvankelijk niet geloven. In tien jaar
tijd een groei van 33 procent is heel
veel."
Buis was tot enkele jaren geleden di
recteur van de Westerscheldetunnel,
nu is hij directeur van de Sluiskiltun
nel. Hij constateert dat Zeeuws-Vlaan
deren en de rest van Zeeland door de
tunnel dichter bij elkaar zijn gekomen.
Dat geldt voor het economisch ver
keer, maar ook voor het vrije verkeer.
De eeuwige onzekerheid rond de veer
boten (mist, storm) is voorgoed voor
bij, in een half uur sta je vanuit Ter-
neuzen in Middelburg en Goes. En om
gekeerd natuurlijk... Maar Buis merkt
ook dat het eiland-denken deson
danks nog steeds bestaat. „In 2003 zei
ik nog dat ik er op vertrouwde dat het
Sluiskil-tunneldirecteur Tin Buis
woordje 'overkant' uit het woorden
boek zou verdwijnen. Daar is kenne
lijk toch meer tijd voor nodig. Het
heeft ook wel iets met de cultuur te
maken, denk ik. Zeeuws-Vlaanderen
is toch wat Bourgondischer ingesteld."
Professor George Allaert van de Uni
versiteit Gent voorspelde Zeeland
rond de eeuwwisseling gouden ber
gen. De Westerscheldetunnel zou de
havengebieden van Vlissingen, Terneu-
zen en Gent aaneensmeden tot Vlister-
gent en alleen al in de Kanaalzone zou
den zeker 5000 nieuwe banen worden
gecreëerd. Wies Saman van de Bra
bantse Zeeuwse Werkgeversvereni
ging: „Dat is niet uitgekomen. De tun
nel is desondanks een zegen voor Zee
land. Je ziet het effect op de arbeids
markt. Een operator van Dow woont
nu gewoon in Bergen op Zoom. Dat
had vroeger nooit gekund." De tol is
door Sheila van Doorsselaer
Esther de Koning (34) kachelt al
vijfjaar wekelijks twee keer
heen en weer door de Westerschelde
tunnel; van thuis in Heinkenszand
naar haar werk in het ZorgSaam zie
kenhuis in Terneuzen, waar ze
werkt als psychologisch assistente.
Ze is telkens een halfuurtje onder
weg en de buis onder het water doet
haar niet meer zo heel veel. De passa
ge is vanzelfsprekend geworden.
„Meestal rijd ik er doorheen met het
verstand op nul. Maar zo af en toe
verbaas ik me toch nog wel eens
over de techniek die het mogelijk
maakt dat ik meters onder het water,
door de klei, kan rijden. Dat is en
blijft natuurlijk bijzonder." De Ko
ning peinst er niet over ander werk
dichter bij huis te zoeken. „Ik heb
het ontzettend naar mijn zin in het
Terneuzense ziekenhuis. Mijn baas
houdt met mijn werktijden zelfs re
kening met de bloktijden van de
brug bij Sluiskil, zodat ik nooit voor
een open brug sta, 's ochtends en
's avonds." De Koning heeft geen
T-tag. „Ik heb de kosten voor de tun
nel jarenlang zelf moeten betalen,
maar nu vergoedt de baas een deel
van het tolgeld. Dat scheelt behoor
lijk!" Vóór de tunnel er lag, werd fa
milie in Retranchement bezocht via
de veerpont. „Blij dat die weg is. Dat
zou niks voor mij zijn, dat steeds
moeten wachten op die boot."